Hoe houd je kopers tevreden?

Veel opdrachten zullen in de praktijk leiden tot vervolgwerk. Dus naast betaald krijgen voor je werk, met reviews een ijzersterke reputatie opbouwen, zijn vervolgopdrachten een extra drijfveer om geweldige service aan je kopers te leveren.

Tips om kopers tevreden te houden en terug te laten keren:

    • Zorg ervoor dat je vooraf je vereisten van kopers volledig begrijpt. Stel vragen als iets niet duidelijk is. Hoe meer vragen, hoe beter!
    • Houd alles bij in het Gonius berichtensysteem, zodat je punten kunt terughalen als een van jullie vergeet wat er is afgesproken. Contact opnemen met een koper buiten Gonius vóór de goedkeuring van een voorstel, is tegen onze algemene voorwaarden.
      • Mocht het zo zijn dat na de boeking communicatie buiten het platform nodig is, zoals bellen of Zoomen, maak dan een verslag van de afspraken en stuur deze ook naar de klant om te bevestigen. Zo voorkom onduidelijkheid. 
    • Terwijl het werk vordert, kunt je je koper op de hoogte houden en geruststellen over je voortgang door regelmatig updates in het Gonius berichtensysteem te plaatsen. Er bestaat niet zoiets als overcommunicatie als het gaat om het tevreden houden van kopers. In bijna 90% van de gevallen die afdwalen, doen ze dat vanwege slechte communicatie en verkeerde instructies.
    • Als je kunt, deel dan tussentijds voorbeelden van het werk, zodat de koper kan bevestigen dat het is wat hij zoekt; zodat je aan het eind niet veel opnieuw hoeft te doen.
    • Meld eventuele problemen snel aan je koper, zodat ze kunnen worden opgelost voordat ze een echt probleem worden. Een koper wil liever weten dat er een 'obstakel' is op het moment dat het gebeurt, niet na de deadline.
    • Als je een koper een probleem meldt, neem dan zo snel mogelijk contact met hem op en verzeker hem ervan dat je graag aan zijn eisen wilt voldoen. Werk met hen samen om een goede oplossing te vinden, geen meningsverschil.
    • Op tijd leveren! Als er iets onverwachts gebeurt en je bent niet in staat om de afgesproken deadline te halen, meld dat dan zo snel mogelijk aan je koper. En probeer natuurlijk de opdracht snel geleverd te krijgen.
    • Bied revisies aan: als ze in eerste instantie niet tevreden zijn met sommige resultaten, vraag je koper dan om gedetailleerde feedback, zodat je elk punt kunt aanpakken. Zorg ervoor dat je tenminste twee correctierondes op het werk aanbiedt.

Verwante artikelen

Kopersgidsen

Haal alles uit Gonius als koper Aan de slag op Gonius Het vinden van de juiste oplossing Maximale waarde halen uit je aankoop Effectieve communicatie

Lees verder »

Verkopersprofiel maken

Inhoud Gids sterk verkopersprofiel Je profielpagina ondersteunt het vertrouwen in je aanbod. Deel kort en krachtig je ervaring, expertise en je persoonlijkheid. Daarbij deel je (niet

Lees verder »

Vragen / Feedback

Pagina: Hoe houd je kopers tevreden?

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.