Contentplan in één uur

De freelance gids voor een jaar aan blog ideeën en het creëren van content die verkoopt en aanslaat.

Het One Hour Content Plan (2017) is een plan om blogposts te maken die interessant zijn, de aandacht van mensen trekken en geld verdienen. Het advies van Meera Kothand voor mensen die content willen maken, is gebaseerd op jarenlange praktijkervaring in online marketing. Haar advies is gericht op het hoe. Deze kernideeën helpen je om je geweldige ideeën van de grond te krijgen. Ze staan vol met handige tips en plannen.

Onze samenvatting van het boek One hour content plan van Meera Kothand:

 

Intro

Waarom? Een praktische gids voor het maken van content die mensen willen lezen.

Mensen zeggen vaak dat content koning is, en als je een blog wilt starten, is er geen hogere autoriteit dan dat. Maar geweldige content heeft ook iets mysterieus, vooral voor mensen die nieuw in het spel zijn. Dus, wat is de beste manier om iets interessants te maken?

Welnu, gelukkig kun je leren hoe je content kunt maken die interessant en uiteindelijk winstgevend is.

Denk aan het oude gezegde dat als je een man een vis geeft, hij voor een dag zal eten, maar als je hem leert vissen, hij de rest van zijn leven zal eten? Zo is dit artikel gemaakt. In plaats van smakelijke, licht verteerbare hapjes te krijgen, ga je dieper in op de details die je echt zullen helpen het vak onder de knie te krijgen.

Als je gebruikt wat je onderweg leert, zul je snel naar de top van de blogstapel stijgen.

In dit artikel ontdek je:

  • waarom je je online reis zou moeten beginnen door uit te zoeken wie je wilt bereiken;
  • hoe belangrijk het is om dezelfde merkidentiteit te behouden; en
  • hoe je drie winnende strategieën kunt gebruiken om nu content te maken.
 
 

#1 Om als blogger succesvol te zijn, moet je je publiek, purpose, doelen en strategie kennen.

Wie wil er nou niet geld verdienen met het schrijven van blogposts? Maar als je geld wilt verdienen, heb je een publiek nodig. Dat betekent dat je moet nadenken over hoe je je doelgroep kunt bereiken. De beste plaats om te beginnen is door vast te zetten waar je blog voor is en waarom het de moeite waard is om te lezen.

De waardepropositie gaat helemaal over wie je blog moet helpen, terwijl het doel erom gaat waarom het überhaupt bestaat. Stel dat je vrouwen wilt helpen door hen te helpen bij het plannen van maaltijden. Dat zou je waardevoorstel en je doel zijn.

Laten we de definitie nog specifieker maken. Misschien maak je niet voor alle vrouwen content, maar voor een bepaalde groep. Je publiek kan bestaan uit moeders die thuis blijven en willen leren hoe ze goedkope, gezonde veganistische maaltijden kunnen maken.

Als je eenmaal weet wie je wilt bereiken, moet je nadenken over wat je wil veranderen in het leven van je publiek. Het Driver of Change (DOC)-model is een goede manier om hierover na te denken.

Het is eigenlijk een manier om na te denken over hoe het leven van je potentiële lezers eruit ziet voor en nadat ze je content hebben gelezen. Wat zou er voor hen moeten veranderen als ze jouw ideeën en suggesties opvolgen?

Je moet aan drie dingen denken: wat je lezers doormaken, hoe ze zich voelen en wat ze denken.

Neem de boeken en artikelen van de auteur. Voordat ze haar werk publiceerde, hadden mensen die het lazen moeite met het bedenken van blogideeën. Ze wisten niet wat ze moesten doen en waren er zeker van dat hun blogs het niet goed zouden doen. Maar nadat ze haar werk hadden gelezen en de ideeën van de auteur in praktijk hadden gebracht, wisten ze waar ze hun tijd en energie in moesten stoppen en voelden ze zich goed en hoopvol over de content ervan.

Vervolgens moet je de categorieën bepalen waarmee je de manier, waarop je lezers denken en voelen over het onderwerp dat je voor je blog hebt gekozen, kunt veranderen. Elke categorie wordt een “emmer” genoemd en je kunt er maar liefst zeven hebben. Dus als het doel van je blog is om mensen van in de dertig te helpen om uit de schulden te blijven, wil je misschien blog-buckets opnemen zoals ‘investeringen’, ‘sparen’, ‘budgetten’ en ‘bewust leven’.

 

#2 Leer je potentiële lezers kennen door ze te ‘bespioneren’ of rechtstreeks met ze te praten.

Of het nu een jongen, een meisje of een potentiële werkgever is, als je indruk op ze wilt maken, moet je weten wat ze leuk vinden. Hetzelfde geldt voor de mensen die je blog lezen.

Wat moet je over hen weten? Denk aan de mensen die je kent. Je moet te weten komen over je lezers wat je over hen weet. Waarom doen ze wat ze doen? Wat maakt ze aan het lachen of glimlachen? Waar hopen ze op? Als je dit weet, kun je meteen ter zake komen en met ze praten zonder je zorgen te maken of ze het leuk zullen vinden wat je te zeggen hebt.

Dus, hoe kom je erachter wie je werk leest? Een manier om dit te doen, is door ze te bekijken. Maak je geen zorgen, het is niet zo erg als het klinkt! Het kan net zo eenvoudig zijn als naar een blog gaan die vergelijkbaar is met die van je en lezen wat mensen zeggen in het opmerkingengedeelte. Dat zal je veel vertellen over hun hoop, doelen en angsten, en de auteur deed precies dat.

Na het lezen van blogs in haar niche, realiseerde ze zich dat haar publiek van freelancers en bloggers allemaal één ding gemeen hadden: ze waren bang dat ze hun eigen publiek niet zouden vinden en wilden erkend worden voor hun unieke stijl.

Een geweldige manier om erachter te komen wat mensen beweegt, is door een blogpost te schrijven met open vragen die mensen ertoe aanzetten deel te nemen aan de discussie. Om dit te doen, moet je geen vragen stellen die alleen met “ja” of “nee” beantwoord kunnen worden. Vraag niet: “Ben je bang dat een veganistisch dieet niet genoeg voedingsstoffen bevat?” In plaats daarvan zou je kunnen vragen: “Waar maak je je zorgen over om veganist te worden?”

Nu je weet wie je blog leest, gaan we aan de slag om er ideeën voor te bedenken.

 

#3 Verdeel categorieën in subcategorieën en denk na over je doelen om met nieuwe ideeën te komen.

Dit is de ultieme vraag: hoe bedenk je nieuwe, interessante dingen om over te schrijven op je blog? In dit kernidee leer je twee manieren om precies dat te doen.

De naam van de eerste methode is de expertmethode. Dit gaat over het maken van subcategorieën en onderwerpen uit je contentcategorieën. Als je dit doet, zullen de lezers van je blog het veel leuker vinden om te lezen, omdat ze snel experts kunnen worden in contentcategorieën.

Denk aan het emmer-idee waar we het eerder over hadden. Elke bucket heeft zijn eigen subgroepen die je lezers helpen meer te leren over bepaalde onderwerpen. Stel dat je een blog wilt maken voor moeders die thuis blijven en virtuele assistenten willen worden (mensen die op afstand werken om een bedrijf te helpen met administratieve, creatieve of technische problemen). Een categorie zou kunnen zijn hoe deze moeders zichzelf adverteren. Binnen die emmer kun je subcategorieën maken voor zaken als het schrijven van pitches en het maken van websites die er goed uitzien.

Hoe bedenk je subcategorieën? Bedenk eens wat je lezers moeten weten om experts te zijn op een bepaald gebied. Zodra je dat hebt gedaan, kun je beginnen met het scheiden van je subcategorieën in onderwerpen of blogposts. Neem de subcategorie pitch schrijven. Je kunt het gebruiken om veel interessante ideeën voor blogposts te bedenken, zoals “Koud pitchen of niet?” of “Tien tips voor het maken van de perfecte pitch”.

De doelmethode is de tweede techniek. De sleutel is om je content te plannen rond de doelen van je blog. Dit betekent doelen stellen en ervoor zorgen dat je ze bereikt. Denk na over waar je aan het einde van de maand of de komende drie maanden wilt zijn.

Stel dat je tegen het einde van die tijd 250 extra aanmeldingen wilt hebben. Je kunt dat doel gebruiken om te structureren hoe je met content komt. Wat moet je doen om dat doel te bereiken? Mogelijk moet je het voor mensen gemakkelijker maken om zich op je blog te abonneren, een gastbericht voor een andere site te schrijven of gewoon meer berichten te plaatsen.

Dat zijn niet de enige manieren waarop je je blog kunt verbeteren. Laten we het vervolgens hebben over een derde methode.

 

#4 Gebruik de aanbiedingsmethode om mensen aan te moedigen je producten of diensten te kopen.

Het is één ding om content te maken die mensen willen lezen, maar het is iets heel anders om het te gebruiken om producten of diensten te verkopen. Hoe kun je ervoor zorgen dat je lezers op de knop ‘kopen’ klikken en geld verdienen met je blog?

Dus hier komt de aanbiedingsmethode bij kijken. De aanbiedingsmethode is een manier om content te schrijven die lezers laat zien hoe je dienst of product problemen oplost waarvan ze niet eens wisten dat ze ze hadden. Er zijn vijf stappen om het te doen. In elke fase moet je nadenken over welke content hen naar de volgende stap zal brengen.

Het eerste dat je hoeft te doen, is wijzen op een probleem dat je publiek heeft, zelfs als ze het nog niet als een probleem hebben beschouwd, en laten zien dat je het antwoord hebt. Een goede manier om dit te doen is wijzen op de problemen die mensen waarschijnlijk zullen hebben omdat ze iets niet weten. Dit kan worden gedaan met titels van blogposts als ‘Tien fouten waarvan je niet wist dat je ze maakte’.

De tweede stap is om je lezers meer over het probleem te vertellen nu ze weten dat er een is. Nu moet je ze wat meer vertellen om ze geïnteresseerd te houden. Een goede strategie is om de aandacht te vestigen op het feit dat de oplossing die je aanbiedt snel en gemakkelijk is. Als je je lezers vertelt dat je ze een shortcut geeft, zullen ze geïnteresseerd zijn, dus gebruik bijschriften als ‘Vijf eenvoudige shortcuts naar geweldige veganistische maaltijden’.

Op dit punt zullen je lezers op de hoogte zijn van het probleem en de voordelen van je dienst of product, maar je moet ze nog steeds dat laatste duwtje in de rug geven om te kopen. Dit kan met behulp van klantrecensies en de ervaringen van andere lezers. Maar als je ooit iets online hebt gekocht, weet je dat zelfs als mensen klaar zijn om te kopen, ze vaak vragen hebben. Het toevoegen van een sectie met veelgestelde vragen (FAQ) of livechat is een geweldige manier om vragen op te lossen die je lezers ervan weerhouden op de knop “Kopen” te klikken.

Ten slotte wil je ervoor zorgen dat mensen die al iets bij je hebben gekocht, terugkomen voor meer. Het belangrijkste is om ze op de hoogte te houden. Vraag hen om zich aan te melden voor een mailinglijst die hen vertelt over al je andere geweldige producten en diensten.

 

#5 Volg deze drie stappen om je unieke stem te vinden en ervoor te zorgen dat het imago van je merk hetzelfde blijft.

Stel je voor hoe verwarrend het voor je vrienden zou zijn als je elke keer dat je rondhing met ze zou praten met een andere stem en andere woorden zou gebruiken. Merken zijn op dezelfde manier. Als je wilt dat mensen je merk als een bepaald soort persoon beschouwen, moet je je toon consistent houden.

Om dit te doen, moet je eerst je ‘merkstem’ vinden. Het gaat er vooral om hoe je met mensen praat. Het betekent vasthouden aan een bepaalde toon en steeds weer dezelfde woorden en stijl gebruiken. Dus als je meestal grappig bent, word dan niet ineens echt serieus, en vice versa. Inconsistentie maakt je lezers in de war. In feite zijn er niet veel dingen die mensen meer afschrikken dan het lezen van je blog.

Dus hoe kies je de stem van je merk? Om je eigen stem te vinden, moet je drie dingen doen.

Begin met het bekijken van alles wat je tot nu toe hebt geschreven. Hebben al je blogposts dezelfde toon? Klinkt de manier waarop je schrijft als andere blogs in jouw niche?

Ten tweede moet je goed nadenken over je merk. Wat zijn de drie belangrijkste dingen eraan en waar staat het voor? Is het creatief, charmant en vriendelijk, of is het analytisch, gedetailleerd en vol energie? Door de belangrijkste onderdelen van je merk te bepalen, kun je een stijl kiezen die bij hen past.

Ten slotte moet je deze attributen via de ADDE-formule invoeren. Dat betekent attribute markers, do’s, don’ts en expressions. Hier hoe je dit moet doen.

Stel dat je hebt besloten dat ‘gedurfd’ een goede eigenschap is. Bedenk wat het voor een merk betekent om een sterke stem te hebben.

Je zou kunnen zeggen dat het betekent dat je niet bang bent om te betwijfelen wat mensen denken dat waar is. Dat is hoe je do’s wordt gedefinieerd.

Nu moet je nadenken over wat het niet betekent. Dapper zijn betekent bijvoorbeeld niet dat je slechte woorden gebruikt. Dit zijn je don’ts.

De laatste stap is het kiezen van de zinnen die het beste bij je merkstem passen – je expressions. Dit kunnen losse woorden of woordgroepen, woordspelingen of zelfs emoji’s zijn.

 

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Er zijn veel manieren om interessante content te maken. Alles wat je nodig hebt, is een plan om met een groot aantal ideeën te komen die je lezers geïnteresseerd zullen houden en ervoor zullen zorgen dat ze op de knop “kopen” klikken.

Advies:

Promoot je content.

Sociale media zijn slechts één manier om je blog onder de aandacht te brengen. Waarom maak je niet elke keer dat je een blogpost schrijft een paar afbeeldingen en deel je ze op Pinterest met tekst erop? Je kunt ook een e-mail sturen naar iedereen die wordt genoemd in je blogposts. Heb je het over een andere blogger? Stuur ze dan een e-mail waarin je ze vertelt dat ze je bericht zouden moeten delen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Geen Logo

De toenemende kracht van merken. Het boek No Logo kijkt naar hoe de kracht van merken sinds de jaren tachtig is gegroeid en hoe bedrijven meer nadruk hebben gelegd op hun merkimago dan op hun daadwerkelijke producten. No Logo laat zien hoe deze strategie de werknemers in de ontwikkelde wereld

Lees verder →

Customer Lifetime Value, Top 5 FAQ’s

Meestgestelde vragen over customer lifetime value door marketing managers. Hoe berekenen we CLV voor onze klanten? Het berekenen van de customer lifetime value (CLV) omvat het schatten van de totale waarde die een klant naar verwachting zal genereren voor een bedrijf in de loop van zijn relatie met het bedrijf.

Lees verder →

AI voor Marketing, Top 9 FAQ’s

Meestgestelde vragen over AI voor marketing door marketing managers. Wat is AI en hoe werkt het? Kunstmatige intelligentie (AI) verwijst naar het vermogen van een machine of computersysteem om taken uit te voeren waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is, zoals het herkennen van patronen, het leren van ervaringen, het

Lees verder →

Ideal Customer Profile, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over ideal customer profile (ICP) door marketing managers. Wat is een ICP en waarom is het belangrijk voor mijn bedrijf? Een Ideal Customer Profile (ICP) is een gedetailleerde beschrijving van de ideale klant voor een bedrijf, inclusief hun demografie, gedrag, behoeften, voorkeuren en pijnpunten. ICP’s zijn belangrijk voor

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Contentplan in één uur

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.