guerilla-marketing-jay-conrad-boek-samenvatting

Guerrilla Marketing

Gemakkelijke en goedkope strategieën om grote winsten te maken met je kleine bedrijf.

Guerrilla Marketing is een klassiek boek voor marketeers dat voor het eerst werd gepubliceerd in 1984. Het laat zien hoe kleine bedrijven met kleine marketingbudgetten toch kunnen concurreren met grotere door buiten de gebaande paden te denken.

Onze samenvatting van het boek Guerilla marketing van Jay Conrad:


Intro

Waarom? Ontdek hoe je meer kunt krijgen voor je marketingeuro.

Begin jaren tachtig begon Jay Conrad Levinson een marketingrevolutie toen hij het eerste boek publiceerde over iets nieuws en opwindends genaamd ‘guerrillamarketing’. De term is sindsdien wijdverbreid en tegenwoordig is guerrillamarketing een wapen in het arsenaal van elke professionele marketeer.

Deze bijgewerkte versie van de klassieker van Levinson legt uit hoe je de nieuwe en innovatieve marketingtechnieken van vandaag kunt gebruiken, of je nu een kleine ondernemer bent die de marketinginspanningen van een grotere concurrent probeert te evenaren of je werkt op de marketingafdeling van die grotere concurrent.

In dit artikel leer je:

  • waarom het soms beter is om dingen weg te geven dan om ze te verkopen;
  • hoe marketingcampagnes verkooprecords kunnen breken maar toch geld kunnen verliezen; en
  • waarom je met verslaggevers zou moeten omgaan.
 
 

#1 Marketing is een continu proces dat alles omvat wat je bedrijf doet om zich aan de wereld te laten zien.

Wat komt er in je op als je het woord ‘marketing’ hoort?

Tv reclame? Advertenties in de krant? Borden langs de weg?

Dit zijn allemaal geweldige voorbeelden. Maar heb je er ooit over nagedacht wat het betekent om iets “op de markt” te brengen?

Eenvoudig gezegd is marketing alles wat mensen opmerken over je bedrijf, zoals je logo, de manier waarop je producten zijn verpakt, de manier waarop je nieuwsbrief is opgemaakt, enz.

Het doel van marketing is om de manier waarop mensen over je bedrijf of organisatie denken te veranderen. door deze gegevens te wijzigen. De manier waarop je je producten op de markt brengt, kan ervoor zorgen dat ze exclusiever lijken of een betere deal lijken.

Marketing is ook geen eenmalige gebeurtenis, maar een proces dat in de loop van de tijd doorgaat.

Wat is de betekenis?

Eerst moet je een plan maken en een marketingcampagne starten. Denk aan het uitdelen van flyers op straat, het versturen van e-mails aan potentiële klanten of het starten van een klassieke reclamecampagne op tv.

Maar je kunt niet op je lauweren rusten als de campagne voorbij is. In plaats daarvan gebruikt je het geld dat je heeft verdiend met de verkopen die deze campagne heeft opgeleverd om meer advertenties te betalen, waardoor de cyclus opnieuw begint.

Waarom?

Omdat de wereld altijd verandert en er altijd nieuwe concurrenten in het verschiet liggen, moet je blijven proberen de aandacht te trekken van mensen die mogelijk bij je kopen.

Marketing kan ook worden gezien als een proces, omdat het niet alleen gaat om het werven van nieuwe klanten, maar ook om het behouden van bestaande klanten. Hoe blij je klanten ook zijn, je moet ze nog steeds op de markt brengen om ze eraan te herinneren dat je bestaat.

Dus, zoals je kunt zien, bent je nooit echt “klaar” met marketing; je begint gewoon de cyclus steeds opnieuw.

Nu je weet hoe marketing werkt, heb je een solide basis waarop je kunt bouwen als je een succesvolle guerrillamarketeer wilt worden.


#2 Guerrillamarketing is geweldig voor kleine bedrijven omdat het creatief is en niet te duur.

Je hebt waarschijnlijk de uitdrukking “guerrillamarketing” vaak horen gebruiken. Maar wat betekent het eigenlijk en hoe verschilt het van traditionele marketing?

De meeste traditionele marketeers denken dat succes voortkomt uit het uitgeven van veel geld aan marketingcampagnes, zoals dure tv-advertenties en paginagrote advertenties in Time.

Guerrillamarketing gaat over het bedenken van nieuwe en creatieve manieren om klanten te bereiken die geen gebruik maken van traditionele kanalen, zoals online en op straat. Kleine bedrijven die grote marketingcampagnes niet kunnen betalen, zullen deze methoden erg nuttig vinden.

Traditionele marketing probeert de verkoop of het verkeer naar een website te vergroten. Guerrillamarketing daarentegen geeft alleen om de bottom line. Met andere woorden, een campagne is pas succesvol als er geld mee wordt verdiend.

Dit is logisch omdat andere metingen verkeerd kunnen zijn. Een groot bedrijf zal vaak een verkooprecord breken vanwege een marketingcampagne, maar toch geld verliezen omdat de campagne te veel kost. Dit is gewoon te duur voor guerrilla-marketeers.

Een ander verschil tussen traditionele marketing en guerrillamarketing is dat traditionele marketing meestal een eenrichtingsgesprek is, terwijl guerrillamarketing een tweerichtingsgesprek is.

Een traditionele tv-spot is een voorbeeld van een monoloog. De marketeer stuurt één bericht en kijkers moeten het nemen zoals het is, omdat ze geen kans hebben om te zeggen wat ze denken.

Maar bij guerrillamarketing doen beide partijen mee en praten ze met elkaar.

Stel dat je besluit een online wedstrijd uit te voeren waarbij mensen feedback over je bedrijf moeten geven als onderdeel van hun inzending. Vervolgens kun je naar aanleiding van deze feedback gepersonaliseerde berichten sturen, waarmee een gesprek op gang komt.

En het is dit soort gesprekken dat kleine bedrijven een voorsprong geeft op grotere: ze kunnen de tijd nemen om op een unieke manier op elke klant te reageren.


#3 Voordat je kunt nadenken over specifieke stappen, moet je ervoor zorgen dat je campagne op de juiste plek staat.

Ook al kunnen marketingcampagnes er anders uitzien, ze hebben allemaal hetzelfde doel: klanten laten weten waar het bedrijf voor staat. Positioneren betekent uitzoeken welk probleem je probeert op te lossen, wie dat probleem heeft en hoe je product het oplost.

Deze positionering is het belangrijkste onderdeel van je marketingstrategie en vormt de basis voor elke campagne die je voert.

Je moet goed nadenken over je positionering, want elk onderdeel van je campagne moet proberen te laten zien wat je positionering is. David Ogilvy, die de inspiratie was voor het personage Don Draper in het tv-programma Mad Men, zei ooit dat de plaatsing van je advertenties veel belangrijker is dan hoe ze eruit zien of wat ze zeggen.

Neem JetBlue als voorbeeld. Direct nadat het was begonnen, vonden de aanslagen van 9/11 plaats en zorgden ervoor dat mensen minder geneigd waren om te vliegen, wat de luchtvaartindustrie veel pijn deed. Maar JetBlue kon nog steeds succesvol zijn omdat het zichzelf op de markt bracht als een high-end luchtvaartmaatschappij met redelijke prijzen en voordelen zoals individuele rugleuningen, filmschermen en comfortabele leren stoelen.

Een van de belangrijkste onderdelen van het bepalen van je positionering is kiezen wie je wilt bereiken. En om de juiste keuze te maken, moet je nadenken over de demografie.

De bevolking vergrijst snel en dat maakt ouderen een groeiende markt. Dit is misschien wel de belangrijkste trend van dit moment. Ook bleek uit een studie van de Universiteit van Michigan dat oudere mensen sterk afhankelijk zijn van massamediamarketing wanneer ze beslissen welke producten ze willen kopen. Dit maakt ze een aantrekkelijk doelwit voor marketingcampagnes.

Om deze groep effectief te bereiken, moet je praten over hoe je producten hen helpen zich te verplaatsen en onafhankelijk te zijn. Zorg er ook voor dat al je schrijven in een voldoende groot lettertype is zodat iemand met een verminderd gezichtsvermogen het nog steeds kan lezen.


#4 Elke guerrillamarketingcampagne is gebaseerd op zeven belangrijke keuzes.

Zoals al gezegd, creatieve ideeën zijn een belangrijk onderdeel van guerrillamarketing. Toch zijn er enkele regels die je moet volgen bij het maken van je marketingcampagne.

Je moet vooral praten over zeven zaken die verband houden met je campagne. Laten we ze eens bekijken door ons voor te stellen dat je een boekwinkel runt die alleen boeken over freelancen verkoopt.

Zoek uit wat je klanten in de echte wereld zouden moeten doen als je campagne succesvol is. In het geval van je boekwinkel wilt je waarschijnlijk dat mensen naar je winkel komen om boeken te kopen.

Ken je concurrentievoordeel, of het ding dat je campagne succesvol zal maken. In ons voorbeeld zijn mensen bereid om voor je boeken te betalen als ze goede informatie bevatten.

Definieer je doelmarkt. De markt van je boekhandel bestaat uit freelancers en mensen die willen beginnen met freelancen.

Kies de tools die je voor marketing wilt gebruiken. je kunt freelancers bereiken via tijdschriften, seminars en online forums.

Vraag jezelf af wat je hoofdactiviteit is en welk deel van de markt je bedient. Freelancers kunnen veel leren uit de boeken in je winkel.

Wat is de naam van je bedrijf? Dit moet gebaseerd zijn op hoe je bedrijf echt werkt, niet hoe je zou willen dat het werkte. Zo niet, dan zullen klanten teleurgesteld zijn als wat ze verwachten niet overeenkomt met wat ze krijgen. In het geval van je boekwinkel kan je identiteit gebaseerd zijn op je kennis van freelancen en je vermogen om te reageren op verzoeken van klanten om nieuwe titels.

Ten slotte moet je beslissen hoeveel geld je aan je campagne wilt uitgeven. Het bedrag hangt natuurlijk af van hoeveel geld je hebt en wat je eruit wilt halen.

Als je deze zeven zaken goed aanpakt, krijgt je campagne een solide basis.


#5 Om succesvol te zijn met je marketing, moet je het juiste medium kiezen.

Marketeers kunnen hun klanten tegenwoordig op veel manieren bereiken, van websitebanners tot billboards aan de kant van de weg.

Maar om een advertentie succesvol te laten zijn, moet deze via het juiste medium gaan, en elk medium heeft zijn eigen voor- en nadelen. Laten we eens kijken naar enkele van de populairste mediakeuzes.

Gedrukte tijdschriften zijn over het algemeen een goede keuze omdat ze mensen erbij betrekken. Mensen die tijdschriften kopen, zijn meestal echt geïnteresseerd in het onderwerp, dus besteden ze meer tijd aan elke pagina dan aan een krant, waar ze snel en objectief informatie willen. Hierdoor zijn mensen bereid meer tijd te besteden aan het lezen van advertenties in tijdschriften, zodat je er met vertrouwen meer informatie in kunt stoppen.

Uw advertentie moet zoveel mogelijk aansluiten bij de stijl van het tijdschrift, zodat mensen gemakkelijk van een verhaal naar je advertentie kunnen gaan.

Televisie is een andere populaire manier van adverteren. Het is zo krachtig omdat je niet alleen de voordelen van je product in meer detail kunt laten zien, maar het gebruikt ook zowel visuele als auditieve signalen, waardoor het waarschijnlijker wordt dat mensen je product in de toekomst zullen onthouden.

En als je op het juiste moment een advertentie op tv zet, zoals tijdens prime time of de Super Bowl, kun je miljoenen mensen tegelijk bereiken.

Natuurlijk kunnen de meeste guerrillamarketeers zich geen tv-advertenties veroorloven omdat ze te duur zijn.

Last but not least is er online marketing, waaronder reclame via e-mails, chatrooms, blogs, videokaarten of websites. je kunt op dit platform voor langere tijd met je klanten praten, wat geweldige marketingkansen biedt.

Probeer zoveel hoogwaardige inhoud op de website van je bedrijf te plaatsen dat klanten deze niet slechts één keer willen bezoeken, maar er veel tijd willen doorbrengen, interactie hebben met de inhoud en steeds weer terug willen komen.

Vergeet niet dat je algemene marketingstrategie gebaseerd moet zijn op hoe je de media voor je marketing kiest.


#6 E-marketing is een krachtig hulpmiddel voor allerlei soorten bedrijven.

In het laatste idee hadden we het over internetmarketing, een onderdeel van e-mediamarketing, een bredere marketingcategorie. Maar internetmarketing is op dit moment de belangrijkste vorm van marketing.

Je denkt misschien dat dit niet belangrijk voor je is als je bedrijf niet gebaseerd is op digitale producten. Maar dat zou verkeerd zijn. Elk bedrijf moet tegenwoordig geld uitgeven aan internetmarketing.

Waarom?

Studies hebben aangetoond dat mensen in de VS meer dan 632 miljard dollar offline uitgeven op basis van wat ze op internet leren. Zelfs als je bedrijf geen webshop heeft, kan internet nog steeds je winstgevendste manier zijn om het op de markt te brengen. Het enige dat je hoeft te doen, is mensen vertellen wat je verkoopt en waar je winkel is.

Dus stel dat je internetmarketing wilt gebruiken en daar geld voor hebt gereserveerd. Hoe moet dit geld worden besteed?

Gebruik gewoon de derde regel:

Gebruik eerst een derde van je budget om je website interessant en nuttig te maken voor klanten.

Maar het maakt niet uit hoe goed de website is als niemand hem bezoekt. je moet dus nog een derde van je budget besteden aan het promoten van de site.

Ten slotte moet je je site behandelen alsof het een baby is: je moet deze up-to-date houden en verbeteren zodat deze groeit zoals je dat wilt. Hier moet je het laatste derde deel van je budget uitgeven.

Samen met je website vormen e-mails een belangrijk onderdeel van internetmarketing, omdat ze je helpen je klanten te leren kennen. Zelfs als je hetzelfde bericht naar veel mensen stuurt, zal iedereen het gevoel hebben dat je het speciaal voor hen hebt geschreven, wat de relatie sterker zal maken.

Om e-mailmarketing te gebruiken, houdt je een lijst bij van de e-mailadressen van je tevreden klanten, die eerder zullen lezen wat je hen rechtstreeks stuurt. Zorg er wel voor dat je je klanten laat beslissen of ze op je lijst willen komen door ze bijvoorbeeld de mogelijkheid te geven zich aan te melden voor een gratis nieuwsbrief op je website.


#7 Mensen houden van gratis spullen, dus je kunt je product ook op de markt brengen door gratis informatie weg te geven.

Heb je er ooit over nagedacht waarom zoveel bedrijven je gratis monsters van hun producten sturen? Omdat ze weten dat mensen graag dingen gratis krijgen.

Dit geldt ook voor voorlichting. Een manier om meer mensen geïnteresseerd te krijgen in je bedrijf, is door er gratis informatie over weg te geven. Dit is wat bekend staat als ‘info-mediamarketing’. Mensen die mogelijk bij je kopen, leren je en je producten kennen, waardoor ze zich veiliger voelen om dat te doen.

Een manier om dit te doen is door gratis seminars te houden die laten zien hoe deskundig je bent in je vakgebied.

Laten we als voorbeeld een klant van de auteur bekijken. Deze klant runt een bedrijf dat mensen leert computers te gebruiken, maar had moeite om nieuwe klanten te krijgen. De klant zette vervolgens een gratis seminar op voor mensen die niets van computers afweten. Er kwamen 500 mensen opdagen, wat een enorme boost was voor zijn klantenbestand.

Zelfs als je seminar gratis is, zullen veel mensen echte klanten worden als ze denken dat het de moeite waard zou zijn geweest om ervoor te betalen. Om hierbij te helpen, kun je een verkooppraatje houden gedurende 15 minuten van een seminar van een uur of een tafel opzetten bij de uitgang waar mensen je producten kunnen kopen of zich kunnen aanmelden voor je dienst.

Mensen houden net zoveel van gratis feesten als van seminars. Als ze een nieuwe show openen, profiteren kunstgalerijen daar vaak van door feesten te geven.

Dit kan ook: vrienden en kennissen uitnodigen voor een feest waarbij je betaalt voor eten, drinken en muziek. Geef tijdens het feest een kort, goed doordacht praatje over je product en deel gratis samples uit. Mensen zullen meer geïnteresseerd zijn in je product als het in een leuke omgeving is, en je kunt die avond zelfs een paar verkopen doen.

Je kunt ook een aantal mensen vragen die soortgelijke feesten komen organiseren waar je de monsters mee naartoe neemt, maar ze krijgen een deel van het geld.


#8 Marketingmethoden die geen gebruik maken van de media zijn vaak goedkoper en werken net zo goed.

We hebben nu gekeken naar zowel internetmarketing als marketing via infomedia. Maar er is nog een derde optie die alle guerrilla-marketeers moeten weten te gebruiken: niet-mediamarketing, dat wil zeggen alle marketingmethoden waarbij geen betaalde media betrokken zijn. Je hebt alleen tijd en creativiteit nodig om aan dit soort marketing te doen.

Public relations, of de som van je relaties met andere mensen, is een populaire vorm van marketing waarbij de media niet betrokken zijn. Een krantenartikel over je bedrijf laten schrijven is een vorm van public relations (PR), omdat het je helpt in contact te komen met de mensen die het lezen. Het kan ook veel beter werken dan een advertentie.

Een van de beste dingen van PR als marketingmiddel is dat het gratis is. Het geeft je ook veel meer geloofwaardigheid dan betaalde advertenties meestal.

Dus hoe krijg je artikelen over je bedrijf in kranten, tijdschriften, blogs en andere plaatsen? Je moet ze het nieuws geven dat ze willen horen.

En journalisten leren kennen is de beste manier om dit te doen. Veel bedrijven doen dat niet. In plaats daarvan sturen ze journalisten persmappen of pakketten met informatie die niet gepersonaliseerd zijn, in de hoop dat het tot een verhaal zal leiden.

Dat zullen ze echter niet doen. Bijna 80% van de persmappen die op de post gaan, wordt gewoon weggegooid.

Als je de journalisten leert kennen, kun je ze uitnodigen voor de lunch en op dat moment de persmap overhandigen. Dit werkt waarschijnlijk veel beter.

Betrokkenheid bij de gemeenschap is een andere manier om je bedrijf op de markt te brengen zonder de media te gebruiken.

Mensen doen altijd liever zaken met vrienden dan met vreemden, dus je moet je bedrijf laten lijken op een oude vriend.

Dit betekent dat je tijd en moeite moet steken om te laten zien dat je om je gemeenschap geeft en dit niet alleen voor marketingdoeleinden doet. je kunt wedstrijden houden, geld geven aan liefdadigheidsevenementen of je product of dienst gratis weggeven bij gemeenschapsevenementen.

Dus als mensen zien hoe hard je gratis werkt voor de gemeenschap, zullen ze denken dat je twee keer zo hard werkt als je wordt betaald!


Samenvattend 

Het belangrijkste punt:

Guerrillamarketing is een manier om klanten te krijgen door gebruik te maken van creatieve, goedkope methoden. Om het goed te gebruiken, moet je het medium vinden dat past bij de manier waarop je bedrijf zichzelf op de markt brengt. Dit kan betekenen online adverteren, werken aan public relations of iets gratis weggeven.

Advies:

Voordat je campagnes start, moet je ook nadenken over guerrillamarketing.

Geef niet veel geld uit om reclame te maken voor je product op tv of in de krant. Neem in plaats daarvan even de tijd om te kijken hoe andere kleine bedrijven die vergelijkbare producten of diensten verkopen zichzelf op de markt hebben gebracht. Omdat ze klein zijn, moeten ze vaak creatieve manieren bedenken om zichzelf te vermarkten. Wat je vindt, kan je inspireren om ook iets nieuws te proberen. Hierdoor kun je het geld dat je aan marketing zou hebben uitgegeven, voor iets anders gebruiken.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Marketing Gouvernance, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over marketing gouvernance door marketing managers. Wat is het doel van marketinggovernance? Het doel van marketinggovernance is ervoor te zorgen dat de marketingactiviteiten van een organisatie in overeenstemming zijn met de algemene bedrijfsstrategie en doelstellingen. Marketinggovernance omvat het vaststellen van beleid, processen en systemen om de besluitvorming over

Lees verder →

AI voor Marketing, Top 9 FAQ’s

Meestgestelde vragen over AI voor marketing door marketing managers. Wat is AI en hoe werkt het? Kunstmatige intelligentie (AI) verwijst naar het vermogen van een machine of computersysteem om taken uit te voeren waarvoor normaal gesproken menselijke intelligentie nodig is, zoals het herkennen van patronen, het leren van ervaringen, het

Lees verder →

Hacking Growth

Hoe de snelstgroeiende bedrijven het succes van een breakout stimuleren. Het boek Hacking Growth uit 2017 geeft eigenaren van online bedrijven een plan om hun bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Sean Ellis en Morgan Brown geven lezers een stapsgewijze handleiding voor een dynamisch en eindeloos herhaalbaar proces dat

Lees verder →

Jab, jab, jab, right hook

Hoe je jouw verhaal kunt vertellen in een luidruchtige sociale wereld. In het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook legt de auteur uit hoe managers, marketeers en kleine bedrijven sociale mediasites zoals Facebook kunnen gebruiken om meer aandacht te krijgen. Een geweldige marketingcampagne op sociale media kan de “rechtse hoek”

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Guerrilla Marketing

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.