Lean UX

Lean-principes toepassen om de gebruikerservaring te verbeteren

Lean UX (2013) is een boek over het gebruik van lean-ideeën in interactieve design workspaces. Deze kernideeën leggen de technieken van Lean UX uit en laten je zien hoe je deze het beste kunt gebruiken in het ontwerpproces van je bedrijf. Je leert hoe je nauw kunt samenwerken met andere mensen en hoe je feedback van klanten kunt krijgen. Je leert ook hoe je je ontwerpen steeds kunt verbeteren.

Onze samenvatting van het boek Lean UX van Jeff Gothelf:

 

Intro

Waarom? Gebruik de ideeën van lean bij het ontwerpen.

Als je geïnteresseerd bent in bedrijfsstrategie, heb je waarschijnlijk wel eens gehoord van de term ‘lean’. Lean is een bedrijfsstrategie die beroemd is geworden door Toyota. Het is bedoeld om verspilling en inefficiëntie te verminderen, terwijl een bedrijf flexibel, creatief en klantgericht kan zijn.

Lean wordt door veel bedrijven gebruikt, van nieuwe tot bekende, en op veel manieren, van het plannen van vergaderingen tot het maken van producten. Dit artikel behandelt de ideeën achter lean en gebruik in de ontwerpwereld. Lees verder als je efficiënter en creatiever wilt zijn met je ontwerpwerk.

In dit artikel leer je:

  • je waarom je eerst je ontwerp moet schetsen;
  • waarom de beste ontwerpersteams uit meer bestaan dan alleen ontwerpers; en
  • waarom je beter kunt testen, testen en nog eens testen als je het goed wilt doen.

 

#1 Ontwerpdenken, agile softwareontwikkeling en lean startup zijn de drie belangrijkste ideeën waaruit Lean UX bestaat.

Ontmoet je wel eens de ontwerpers die voor jouw bedrijf werken? Als je bedrijf is zoals de meeste, wordt het ontwerpteam waarschijnlijk gescheiden gehouden van de rest van het bedrijf, wat betekent dat ze in hun eigen kleine bubbel werken.

Er is echter een manier om hiermee om te gaan.

Het heet Lean UX en het verbindt ontwerpers met een groter samenwerkingsproces waarin elk teamlid bijdraagt aan het ontwerp. Design thinking, agile softwareontwikkeling en lean start-up maken er allemaal deel van uit.

Maar wat betekenen al deze woorden?

Ten eerste is design thinking het idee dat design in elk onderdeel van een bedrijf kan worden gebruikt. Als een bedrijf bijvoorbeeld een probleem heeft, kan het dat op dezelfde manier oplossen als een ontwerper. Een sleutel tot deze strategie is om veel mensen te laten brainstormen, wat tot meer ideeën zal leiden.

Ten tweede stelt agile softwareontwikkeling ontwerpers in staat om klanten meer waarde te geven en tegelijkertijd de tijd die nodig is om een product te maken te verkorten. Dit wordt gedaan door iedereen samen te laten werken om het product te maken. Dus in plaats van de traditionele methode, waarbij het werk zou worden verdeeld tussen afdelingen, betekent agile ontwikkelen dat iedereen vanaf het begin samenwerkt.

De belangrijkste voordelen van deze strategie zijn dat meer mensen dezelfde hoeveelheid werk kunnen doen en dat samenwerken mensen creatiever maakt en teamgeest opbouwt.

Het derde deel van Lean UX is het toepassen van de lean start-up methode op productontwerp. Dit is een strategie die vraagt om snel testen en uitproberen.

Zo werkt het:

Er worden zo snel mogelijk prototypes gemaakt zodat aannames over de markt getoetst kunnen worden. Vervolgens geeft deze vroege test je vrijwel direct feedback over wat werkt en wat niet. Op deze manier kunnen verkeerde aannames en slechte ideeën zonder veel moeite worden weggegooid, waardoor er ruimte ontstaat voor je beste ideeën om te groeien.

Nu je weet wat Lean UX is en hoe het werkt, is het tijd om meer te weten te komen over de vier stappen.


#2 Deel ideeën over je bedrijf en probeer ze uit door aan te geven wat je wil bereiken, wie je ideale klanten zijn en wat je te bieden heeft.

Dus, hoe gebruik je Lean UX eigenlijk? Het proces bestaat uit vier eenvoudige stappen. De eerste stap is het maken van aannames.

Wat betekent dit echter?

Aannames zijn geschreven versies van je ideeën en overtuigingen die je niet opschrijft. Neem als voorbeeld een bedrijf dat mensen helpt bij het vinden van een baan. Ze zouden kunnen denken dat hun klanten, in dit geval werkgevers, hun dienst zullen gebruiken om met potentiële werknemers te praten. Maar zelfs als de meeste werknemers van het bedrijf dit denken, is dat niet genoeg. Deze aanname moet worden getest, en dat is waar de rest van het proces om de hoek komt kijken.

Als je eenmaal aannames hebt, moet je ze omzetten in een hypotheseverklaring die kan worden getest door de drie resterende delen te gebruiken: resultaten, persona’s en kenmerken.

Begin met het bedenken van een uitkomst, of wat je wil dat gebruikers uit je product of dienst halen. Het doel van het recruitmentbureau kan bijvoorbeeld zijn om meer mensen die op zoek zijn naar werk aan te trekken voor hun dienst.

Als je eenmaal weet wat je wil, kun je persona’s maken, dit zijn schetsen van je modelgebruikers. Begin met het tekenen van een kleine afbeelding met een naam en leeftijd erop, zoals ‘Katie, 32’. Schrijf vervolgens informatie op over het gedrag en de achtergrond van je persona. In het geval van Kathleen kan dit betekenen dat ze getrouwd is, drie kinderen heeft en als consultant werkt.

Schrijf vervolgens de problemen en behoeften van je persona op. Ze kan het bijvoorbeeld moeilijk vinden om haar baan en de schoolopleiding van haar kinderen te combineren, en misschien is ze geïnteresseerd in een baan vanuit huis. Nu kun je je persona afmaken door manieren te bedenken om hun problemen op te lossen. Kathleen heeft misschien een plek nodig waar ze potentiële werkgevers kan laten zien wat ze kan en haar aan een nieuwe baan kan helpen.

De laatste stap is het toevoegen van functies, echte producten en services die je persona’s kunnen helpen de gewenste resultaten te behalen, zoals een service waarmee werkgevers en potentiële werknemers gemakkelijk met elkaar in contact kunnen komen.

Als je dit eenmaal hebt gedaan, kun je alle vier de delen samenvoegen om een hypotheseverklaring te schrijven waarin de functies worden uitgelegd die je van plan bent om je persona’s aan te bieden en de gewenste resultaten worden benadrukt.


#3 Betrek je hele productteam vanaf het begin bij het ontwerpproces.

Bedrijven laten de ontwerpers meestal het ontwerp doen. Waarom zouden andere mensen helpen als het niet hun werk is?

Zo werkt Lean UX niet, en daar is een goede reden voor: door elk lid van het productteam vanaf het begin bij het ontwerpproces te betrekken, versnelt de ontwikkeling en past het ontwerp beter bij je bedrijf.

Dit komt omdat bij de meeste ontwerpprocessen iemand anders instructies geeft aan een ontwerpteam, dat vervolgens een product maakt op basis van die instructies. Als het ontwerp niet werkt, wordt het teruggestuurd om te worden gerepareerd, wat lang kan duren.

Lean UX omzeilt dit probleem door ontwerpers direct met andere medewerkers aan het werk te zetten. Hierdoor kan het team problemen meteen oplossen en het proces versnellen.

Stel je voor dat een ontwerper en een ontwikkelaar ongedwongen heen en weer gaan om een dashboard te maken. Er zijn een paar schetsen en veranderingen voor nodig, maar al snel komen ze met een plan dat ze allebei leuk vinden. Vervolgens kan de ontwerper de details uitwerken terwijl de ontwikkelaar de code voor de infrastructuur schrijft.

Maar misschien wil je collaboratief ontwerp op een meer formele manier gebruiken. Zoek niet verder dan de design studio, een strategie die simpelweg verschillende teamleden in dezelfde ruimte plaatst om met ontwerpoplossingen voor elk probleem te komen.

Design studio werkt omdat wanneer productmanagers, bedrijfsanalisten, softwareontwikkelaars en ontwerpers samenwerken aan een probleem, ze verschillende vaardigheden, standpunten en expertise aan tafel brengen. Hierdoor verloopt het proces soepel en snel.

Dus je hebt je aannames en hypothesen opgeschreven en je team is klaar om samen te werken. Nu ben je klaar om je hypothese te testen door experimenten uit te voeren.


#4 Voordat je zich eraan vastlegt, moet je je producten testen om te zien welke ideeën werken.

Je vraagt je misschien af waarom het Lean UX-proces ‘lean’ wordt genoemd. In feite komt het allemaal neer op het vinden van de beste manier om productideeën te testen, zodat je kunt beslissen welke je tijd waard zijn. Dit betekent dat je de dingen die niet werken weghaalt, zodat er meer geld kan gaan naar de dingen die wel werken.

De MVP, of Minimum Viable Product, is de beste manier om nieuwe productideeën te testen. Hoe het werkt is als volgt:

De MVP is het kleinste dat je kunt maken of de kleinste stap die je kunt zetten om te testen hoe goed je product werkt. Stel dat je een nieuwsbrief wilt starten, wat tijd en geld kost. Je begint met jezelf af te vragen of een nieuwsbrief nodig is en of het de moeite waard is om er een te maken.

Om dit te testen heb je een minimaal levensvatbaar product (MVP) nodig. In dit geval kan het een aanmeldingsbalk op je website zijn die je kan vertellen hoeveel mensen geïnteresseerd zijn. Als niet genoeg mensen zich aanmelden, weet je dat mensen niet geïnteresseerd zijn, zodat je je idee kunt opgeven zonder nog meer tijd of geld te verspillen.

Maar een MVP kan ook een prototype zijn waarmee je een product of dienst test voordat je je er volledig op toelegt. Om zo’n prototype te maken, kun je een van de twee dingen doen:

Ten eerste is er paper prototyping, een low-fidelity-methode die in slechts een uur kan worden gedaan. Het gaat om het gebruik van flappen om verschillende informatie op een pagina te verbergen en weer te geven, net zoals een gebruiker zou doen op een computerscherm. Het probleem met deze methode is dat het erg kunstmatig is en kan leiden tot een simulatie die niet altijd goed de echte ervaring van het eindproduct nabootst.

Opties met medium of high fidelity zijn het beste voor producten die al verder zijn in het ontwerpproces. Ook al hebben deze opties een visuele en interactieve kwaliteit en kunnen ze heel dicht bij het eindproduct komen, het kost veel tijd om ze up-to-date te maken en te houden.


#5 Gebruik regelmatig en gezamenlijk onderzoek om erachter te komen wat klanten de hele tijd denken.

Een minimaal levensvatbaar product (MVP) is dus een geweldige manier om je hypothese te testen, maar hoe voer je deze tests goed uit?

Ten eerste is het belangrijk om te weten dat Lean UX gebaseerd is op de toewijding van klanten om voortdurend producten te testen. Dit geeft je constante feedback van de markt, waardoor je je hypothese snel kunt bewijzen of wijzigen.

Een veelgebruikte Lean UX-strategie is om je MVP één keer per week bij drie verschillende klanten te testen. Als je deze strategie elke week toepast, ziet een typische week er ongeveer zo uit:

Op maandag kies je wat je gaat testen en met welke klanten je gaat praten.

Op dinsdag breng je kleine wijzigingen aan in je MVP zodat het ontwerp duidelijk maakt wat je wilt testen.

Op woensdag maak je je MVP af en schrijf je een testscript voor je moderator om aan de deelnemers te geven.

Op donderdag test je de MVP ongeveer een uur bij klanten, en dan bekijk je de resultaten.

Op vrijdag gebruik je de informatie die je hebt verzameld om je hypothese te bevestigen en door te gaan naar de volgende stap in het ontwerpproces, of om deze te wijzigen en de volgende week opnieuw te testen.

Maar het hele punt van Lean UX is om samen te werken, en de onderzoeksfase is niet anders. Geef de taak dus niet aan een enkele externe deskundige; betrek in plaats daarvan je hele team.

Je onderzoek uitbesteden is een slecht idee, omdat het externe vooroordelen met zich meebrengt. Het is beter om één deskundige onderzoeker in je team te hebben, maar om het onderzoek als groep te doen. Als je bijvoorbeeld beslist wat je gaat testen, zorg er dan voor dat zowel ontwikkelaars als ontwerpers worden betrokken om er zeker van te zijn dat je een goed afgeronde test maakt.

Nu je weet wat Lean UX is en hoe het werkt, is het tijd om te leren hoe je deze methode het beste kunt inzetten in jouw organisatie.


#6 Eenvoudige veranderingen kunnen je werkruimte beter maken om samen te werken, waardoor het gemakkelijker wordt om Lean UX te gebruiken.

Zoals je nu weet, is Lean UX meer dan alleen een reeks processen. Het is een manier van denken en een bedrijf runnen dat enkele organisatorische veranderingen vereist om het te laten werken. Het is belangrijk om je teamleden ertoe aan te zetten na te denken over meer dan alleen hun eigen werk. Dit helpt een omgeving te creëren waarin mensen kunnen samenwerken.

In ‘normale’ bedrijven doen mensen bijvoorbeeld meestal wat hun functietitels en -beschrijvingen zeggen dat ze moeten doen. Daarom krijgen ze vaak te horen dat ze niet verder moeten gaan dan van hen wordt verwacht. Het probleem hiermee is dat ze niet al hun vaardigheden kunnen gebruiken.

Elk teamlid heeft dus een hoofdvaardigheid, zoals ontwerp, onderzoek of ontwikkeling, maar ze kunnen ook hun secundaire vaardigheden en interesses gebruiken om op andere gebieden te helpen. Er kan bijvoorbeeld ook een creatieve softwareontwikkelaar betrokken zijn bij het ontwerp.

Het resultaat is een meer betrokken en vriendelijke omgeving met meer mensen die samenwerken. Dit creëert de juiste omgeving om silo-denken te voorkomen en iedereen in je team verantwoordelijk te houden voor hun werk.

Maar hoe kun je dit soort omgeving nog meer helpen? Maak je werkruimte open zodat je team kan samenwerken en met elkaar kan praten. Er zijn verschillende manieren om dit te doen: 

ten eerste is het belangrijk om eventuele fysieke belemmeringen voor samenwerking uit de weg te ruimen. Misschien praten je medewerkers niet met elkaar omdat ze in aparte hokjes werken of omdat de indeling van je kantoor het hen moeilijk maakt om samen te werken.

Zorg ervoor dat er voldoende ruimte is op whiteboards zodat mensen dingen zoals persona’s en prototypes kunnen tekenen en teamleden feedback en ondersteuning kunnen geven.

Maar soms is het niet mogelijk dat iedereen in je team zich in dezelfde ruimte bevindt. In dergelijke situaties is de beste manier om mensen aan het werk te krijgen het gebruik van tools zoals Skype, Zoom of regelmatig vergaderen.


Samenvattend

Het belangrijkste punt:

De huidige webgebaseerde economieën, die worden gedomineerd door op software gebaseerde producten, hebben geleid tot productlevenscycli die steeds korter worden. Dit komt omdat software altijd verandert, dus het is belangrijk om producten snel bij te werken. Om voorop te blijven lopen, is het belangrijk om nieuwe dingen uit te proberen en voortdurend feedback van gebruikers te krijgen. De collaboratieve, dialogische benadering van Lean UX is perfect voor dit soort werk.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Middle of the Funnel, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over middle of the funnel door marketing managers. Wat is het middle of the funnel (MOFU)? Het middle of the funnel (MOFU) is een fase in de marketingtrechter die na de bovenkant van de trechter (TOFU) en vóór de onderkant van de trechter (BOFU) komt. De MOFU is

Lees verder →

Lead Scoring, Top 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over lead scoring door marketing managers. Wat is lead scoring? Leadscoring is een methode om leads te rangschikken en te prioriteren op basis van hun kans om klant te worden. Marketingmanagers kunnen leadscores gebruiken om de waardevolste leads te identificeren en hun inspanningen te richten op het koesteren

Lees verder →

Jab, jab, jab, right hook

Hoe je jouw verhaal kunt vertellen in een luidruchtige sociale wereld. In het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook legt de auteur uit hoe managers, marketeers en kleine bedrijven sociale mediasites zoals Facebook kunnen gebruiken om meer aandacht te krijgen. Een geweldige marketingcampagne op sociale media kan de “rechtse hoek”

Lees verder →

Sales & Marketing Alignment, Top 7 FAQ’s

Meestgestelde vragen over sales & marketing alignment door marketing managers. Wat is verkoop- en marketingafstemming en waarom is het belangrijk voor ons bedrijf? Afstemming van verkoop en marketing is het proces waarbij de strategieën, doelen en activiteiten van de verkoop- en marketingteams binnen een bedrijf op elkaar worden afgestemd. Dit

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Lean UX

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.