Jab, jab, jab, right hook

Hoe je jouw verhaal kunt vertellen in een luidruchtige sociale wereld.

In het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook legt de auteur uit hoe managers, marketeers en kleine bedrijven sociale mediasites zoals Facebook kunnen gebruiken om meer aandacht te krijgen. Een geweldige marketingcampagne op sociale media kan de “rechtse hoek” zijn die mensen van hun stuk brengt en ervoor zorgt dat ze hun product kopen. De auteur laat je zien hoe je sociale media kunt gebruiken om je product te laten zweven als een vlinder en steken als een bij.

Onze samenvatting van Jab, Jab, Jab, Right Hook van Gary Vaynerchuck:

 

Intro

Waarom? Je kunt eindelijk de beste zijn op sociale media.

Mensen verdringen zich tegenwoordig om elkaar heen om zo hard mogelijk te schreeuwen op sociale media. Ze moeten denken dat dit de enige manier is om hun product bekend en gehoord te krijgen. Ze hebben geen gelijk.

Ook al kunnen sociale media een luidruchtige plek zijn met miljarden stemmen en merken die allemaal proberen op te vallen, er is een eenvoudige manier om op te vallen: weet wat je verhaal is en hoe je het op elk sociaal netwerk het beste kunt vertellen.

Met slechts een paar trucjes en tips bereikt je verhaal meer mensen dan je ooit had kunnen bedenken.

Je weet na het lezen van dit artikel:

  • hoe je dingen kunt verkopen op sociale media zonder irritant te zijn;
  • welke social media site het minst gebruikt wordt, ook al heeft die veel potentie; en
  • hoe de setting net zo belangrijk is als het verhaal zelf.

 

 

#1 Social media is een belangrijk onderdeel van het goed op de markt brengen van producten.

Kijk naar wat er om je heen is. Hoeveel mensen spelen met hun telefoon als je ze ziet?

De snelle verspreiding van mobiele telefoons heeft de manier waarop we ons nieuws en entertainment krijgen volledig veranderd. Alleen al in de Verenigde Staten zijn er bijna 325 miljoen abonnementen op mobiele telefoons. Om dat in perspectief te plaatsen: in 2013 waren er 316 miljoen mensen op de wereld.

We kunnen gerust zeggen dat bijna iedereen nu een telefoon heeft en bijna iedereen die een telefoon heeft, sociale media gebruikt, dit zijn websites of apps waarmee mensen contact kunnen maken en netwerken met elkaar.

Volgens marktonderzoek van eMarketer besteden mensen bijna de helft van hun telefoontijd aan social media. Sterker nog, 71% van de Amerikanen zit op Facebook en meer dan 500 miljoen mensen gebruiken Twitter over de hele wereld.

De manier waarop we dingen gebruiken is veranderd door sociale media. Het heeft een direct effect op hoe we ons geld uitgeven. Een op de vier mensen gebruikt sociale mediasites om hen te helpen beslissen wat ze willen kopen. Ze horen over een product via een tweet die viraal gaat of een Facebook-bericht van een vriend.

En sociale media zijn niet alleen voor jongeren. In het afgelopen jaar hebben babyboomers hun gebruik van sociale media met 42% verhoogd. Dit is belangrijk voor adverteerders om te weten, omdat babyboomers 70% van al het geld in de VS uitgeven.

Het is normaal dat nieuwe vormen van media oudere vervangen. Ooit nam de radio het over van print en daarna nam de tv het over van de radio. Maar sociale media hebben het veel sneller overgenomen. Het duurde 38 jaar voordat radio 50 miljoen mensen bereikte, en 13 jaar voor tv. Instagram bestaat pas anderhalf jaar.

Het is duidelijk dat marketeers moeten leren hoe ze deze nieuwe, krachtige tools moeten gebruiken. In de moderne wereld zijn sociale media een must.

 

#2 De inhoud van een marketingcampagne maakt het geweldig.

Wat betekenen deze veranderingen in de samenleving dan voor marketeers? Welnu, je marketing heeft goede content nodig en je moet mensen verhalen vertellen waardoor ze meer willen leren.

In de drukke wereld van sociale media is geweldige content de enige manier om op te vallen. We zien geen individuele tv-advertentiecampagnes die ongeveer zes maanden lopen zoals vroeger. Sterke marketing betekent tegenwoordig het hele jaar door campagnes voeren met elke dag nieuwe content.

Met deze nieuwe campagnes worden klanten meegesleept in een verhaal dat het merk promoot en, idealiter, eindigt met een verkoop.

Een mooi voorbeeld is de Nike+ campagne. Met de Nike+ app kunnen mensen hun fitnessprestaties vergelijken en zelfs tegen elkaar strijden. Dit betekent dat de gebruikers zelf elke dag nieuwe content maken en het bedrijf verspreiden.

Verschillende bedrijven zullen deze taak op verschillende manieren aanpakken, maar geweldige content volgt wel een paar regels.

Ten eerste mag de content niet hinderlijk of irritant zijn. Het moet passen in het leven van de consument. Iedereen kan advertenties overslaan door een DVR, Adblock, de mute-knop te gebruiken of door snel te scrollen. Om de aandacht van mensen te trekken, moet marketingcontent interessant en leuk zijn.

Het kan ook niet te moeilijk zijn voor de mensen die ernaar kijken. Je advertenties zijn voor de mensen die ze zien, niet voor jou. Advertenties die informatief en leuk zijn, zijn meestal effectiever omdat mensen ze leuker vinden.

Houd er ten slotte rekening mee dat zelfs geweldige content niets betekent als deze op de verkeerde plaats staat. Native content is de enige soort die werkt.

Dat betekent dat het moet passen bij het formaat, het publiek en de algemene trends van het platform waarop het zich bevindt. Laat je content niet verloren gaan door het verkeerde platform te kiezen.

Een wazige foto of foto van lage kwaliteit doet het bijvoorbeeld misschien niet goed op Pinterest, maar doet het misschien wel goed op Twitter als er een grappig bijschrift bij staat. Marketeers moeten weten hoe elk sociaal netwerk werkt, zodat ze er zo goed mogelijk gebruik van kunnen maken.

 

#3 Als je zoveel mogelijk aandacht wilt krijgen op Facebook, moet je content goed zijn.

Wat heeft Facebook hiermee te maken?

Facebook is de perfecte plek om in contact te komen met klanten. Het is altijd druk: in 2012 waren er elke maand meer dan een miljard actieve gebruikers. Hoe ongelooflijk het ook mag lijken, Facebook is verantwoordelijk voor een vijfde van alle paginaweergaven in de Verenigde Staten.

Adverteren op Facebook kost niet veel. Advertenties op tv kunnen tussen de $ 7.000 en $ 13.000 kosten, en de bedrijven die ervoor betalen weten niet eens hoeveel mensen ze zien. Aan de andere kant kost een “vind-ik-leuk” op een Facebook-advertentie tussen $ 0,50 en $ 1,50. Mensen kunnen ze met elkaar delen, waardoor ze ook interactief zijn.

Er zijn echter enkele problemen met adverteren op Facebook. Het is tenslotte gemaakt om de mensen die het gebruiken de beste ervaring te bieden, niet de adverteerders.

Bedenk hoe de nieuwsfeed werkt. Het is gemaakt om bepaalde soorten content eruit te filteren, zodat het niet vol komt te zitten met dingen die je niet wilt (van adverteerders of mensen).

EdgeRank is gemaakt door Facebook om dit probleem op te lossen. Elke actie die een Facebook-gebruiker onderneemt, wordt geregistreerd als een stukje data dat een ‘edge’ wordt genoemd. EdgeRank houdt deze bij en gebruikt ze om te beslissen wat er in de nieuwsfeed moet komen. Dus als je vaak de foto’s van een vriend leuk vindt, maar niet hun statusupdates, zie je meer van hun foto’s in je nieuwsfeed.

Dit betekent dat marketeers content moeten maken waarmee meer mensen ermee kunnen communiceren, wat een ‘edge’ wordt genoemd. EdgeRank houdt ook geen rekening met klikken naar andere sites of likes die zijn gekocht. Dus zelfs als een link naar je pagina tot miljoenen verkopen zou kunnen leiden, wordt deze niet weergegeven in de nieuwsfeed tenzij deze wordt geliket, gedeeld of becommentarieerd.

Kortom, adverteren op Facebook is alleen de moeite waard als je content goed is.

 

#4 Als je Twitter goed gebruikt, kun je veel aandacht krijgen voor je merk.

Hoe zit het met tweeten? Ze zijn overal, maar verdienen ze echt geld?

Welnu, Twitter biedt bedrijven veel geweldige kansen, maar het wordt vaak niet op de beste manier gebruikt. Het kan weer een droom zijn die uitkomt voor marketeers, omdat ze hierdoor rechtstreeks met klanten kunnen praten.

In 2012 gebruikten meer dan 100 miljoen mensen in de Verenigde Staten en 500 miljoen mensen over de hele wereld Twitter. Twitter-profielen zijn bijna volledig openbaar, waardoor het gemakkelijker wordt voor mensen die elkaar niet kennen om verbinding te maken.

Maar het kan moeilijk zijn om potentiële klanten op Twitter te bereiken, omdat hun feeds altijd vol staan met tweets, waarvan er vele geïmproviseerde gesprekken zijn. Op Twitter is veel informatie te vinden. Elke seconde worden er ongeveer 750 tweets verzonden. Hoe kunnen marketeers opvallen met hun content?

Een goed idee is om in te gaan op een populair onderwerp waar mensen het over hebben. Dit wordt ’trendjacking’ genoemd. Trending topics zijn de dingen waar mensen het meest over praten op Twitter. Ze worden gevonden met behulp van wiskunde en vermeld op de site.

Trendjacking wordt te weinig gebruikt. Toen het tv-programma 30 Rock in januari 2013 eindigde na zeven jaar als een van Amerika’s favoriete programma’s, was dat een kans om in te springen op een gemiste trend.

De dag na de laatste aflevering van 30 Rock was het een van de tien meest besproken dingen in de VS. Het jeansbedrijf 7 For All Mankind, ook wel bekend als “Sevens”, had kunnen profiteren van de “zeven” trend, maar ze lieten de kans liggen en trokken geen 30 rockfans.

Hashtags, die worden gebruikt om trefwoorden en groepstweets te markeren, zijn ook goed voor marketing. Maar ze worden vaak te veel gebruikt of op de verkeerde manier gebruikt.

Het is heel belangrijk dat je hashtags de juiste toon hebben. Als je ze willekeurig of zonder gevoel voor humor of ironie gebruikt, zullen ze een averechts effect hebben en ervoor zorgen dat je geen contact meer hebt.

 

#5 Pinterest is een geweldig hulpmiddel voor marketing, maar bedrijven weten nog steeds niet hoe ze het moeten gebruiken.

Marketeers die vrouwen willen bereiken, zouden gek zijn om Pinterest niet te gebruiken.

Het is de beste manier om dingen op sociale media te verkopen, vooral voor vrouwen. Mensen kunnen afbeeldingen “pinnen” op “prikborden”, dit zijn virtuele prikborden. Bedrijven kunnen dus virtuele etalages maken waar elke afbeelding rechtstreeks naar hun thuissite linkt.

Merken kunnen ook voor afwisseling zorgen door meer dan één prikbord te hebben, ook al hebben sommige slechts een losse band met het merk. Een theebedrijf zou bijvoorbeeld reizigers kunnen trekken door op vreemde plekken in de wereld een prikbord voor theekopjes te laten vinden.

Marketeers gebruiken Pinterest bijna niet genoeg. Uit een onderzoek uit 2012 bleek dat Pinterest-gebruikers 79 procent meer geneigd waren iets op Pinterest te kopen dan op Facebook. Het is een geweldig platform voor een markt die snel groeit. In 2012 waren er 379 procent meer gebruikers en in 2013 waren dat er 48,7 miljoen.

Het heeft ook een grote voorkeur voor vrouwen. Op de site staan vijf keer zoveel vrouwen als mannen, en ongeveer de helft van de vrouwen is moeder. Het zou dus een geweldige plek kunnen zijn om dingen voor in huis te verkopen of andere dingen die voornamelijk op vrouwen zijn gericht.

Dus waarom zijn er niet veel bedrijven op Pinterest? Welnu, de belangrijkste zijn juridische kwesties en zakelijk dogmatisme. Bedrijven zijn voorzichtig met het delen van foto’s waarvan ze niet de eigenaar zijn, omdat ze niemands auteursrecht willen schenden.

Er zijn geen auteursrechtzaken aangespannen tegen Pinterest en de site heeft zijn best gedaan om de servicevoorwaarden bedrijfsvriendelijker te maken. Auteursrechtkwesties lijken dus geen groot probleem te zijn. Bedrijven willen gewoon niet de moeite nemen om uit te breiden naar een nieuw platform voor het geval het slechts een voorbijgaande trend is.

 

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Bedrijven moeten campagnes op sociale media gebruiken omdat ons leven steeds meer online plaatsvindt. Zoek dus uit welke platformen het beste werken voor jouw merk en pas je marketing daarop aan. Onthoud dat marketing via sociale media geen “one size fits all”-deal is en wees niet bang voor nieuwe platforms zoals Pinterest. Als een bedrijf social media goed weet in te zetten, kan het heel goed uitpakken.

Advies:

Speel in op trends.

Zoek uit waar mensen al in geïnteresseerd zijn en koppel daar vervolgens jouw product of merk aan. Een geweldige manier om dit te doen, is door te kijken naar wat ’trending’ is op Twitter. Als je je klanten enthousiast kunt maken over je bedrijf zoals zij enthousiast zijn over andere dingen, zal het gemakkelijker voor je zijn en meer betekenis voor hen hebben.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Buyer Persona’s

Hoe je inzicht krijgt in de verwachtingen van je klant, je marketingstrategieën op elkaar afstemt en meer klanten binnenhaalt. Verkopen aan mensen die je niet goed kent, is moeilijk. Buyer Personas (2015) geeft je de tools die je nodig hebt om de motivaties, eigenaardigheden en bedenkingen van je klanten echt

Lees verder →

Klant Segmentatie, Top 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over klant segmentatie door marketing managers. Wat is klantsegmentatie en waarom is het belangrijk? Klantsegmentatie is het proces van het verdelen van een klantenbestand in kleinere groepen met vergelijkbare kenmerken, behoeften of gedragingen. Dit is belangrijk voor marketingmanagers omdat het hen in staat stelt hun marketinginspanningen en -boodschappen

Lees verder →

Ontwerp van waardeproposities

Hoe je producten en diensten kunt creëren die klanten willen. Value Proposition Design (2014) is een complete gids voor het maken van producten en diensten die mensen willen kopen. Echte waarde komt voort uit jezelf verplaatsen in de schoenen van je klanten en erachter komen met wat voor soort dagelijkse

Lees verder →

Click-through Rate, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over click-through rate door marketing managers. Wat is een goede CTR voor mijn campagne of website? De ‘goede’ CTR voor je campagne of website hangt af van verschillende factoren, waaronder je branche, het type advertenties of content dat je promoot en de kwaliteit van je targeting. Over het

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Jab, jab, jab, right hook

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.