sonic-boom-boek-samenvatting

Sonic Boom

Hoe geluid de manier verandert waarop we denken, voelen en kopen.

Het boek Sonic Boom, dat in 2014 uitkwam, laat zien hoe geluiden overal doordringen, zowel in onze omgeving als in ons eigen leven. Van je bedrijfsnaam tot je eigen huiskamer, geluid heeft de kracht om ons te laten herinneren en zelfs te laten kopen. Deze kernideeën laten je precies zien hoe je geluid kunt gebruiken om je bedrijf en je leven te helpen.

Onze samenvatting van het boek Sonic boom van Tyler gray:

 

Intro

Waarom? Ontdek hoe je geluid kunt gebruiken om je bedrijf en je leven te helpen.

Geluid is iets krachtigs, van een pakkende bedrijfsjingle tot een populair nummer dat iedereen kent. Zelfs nadat je de radio hebt uitgezet, blijft de muziek in je hoofd spelen, waardoor gevoelens en herinneringen met elkaar worden verbonden.

Maar waarom heeft geluid zo’n sterk effect? Hoe komt het dat we het ene moment vlees horen sissen in een pan en het volgende moment zo hongerig zijn dat we een bord fajita’s willen kopen?

De kracht van geluid is geen mysterie dat niet kan worden opgelost. Deze kernideeën laten je zien hoe je geluiden kunt gebruiken om het verhaal van je merk te vertellen of een geweldige sfeer voor je klanten te scheppen. Je leert ook hoe je geluid kunt gebruiken om je eigen leven te verbeteren en wat rust te vinden aan het einde van een lawaaierige dag.

Je zult zo ontdekken:

  • hoe het geluid van het koken van steaks een restaurant helpt meer te verkopen;
  • waarom de symfonie van de een voor de ander als lawaai klinkt; en
  • hoe een worstelende tv-zender werd gered door een wijziging in de jingle.
 
 

#1 Zelfs als je al het lawaai in de wereld probeert buiten te sluiten, luisteren je hersenen altijd.

Sluit nu je ogen en luister naar de geluiden om je heen.

Welke geluiden hoor je in de buurt? Misschien kun je meeluisteren met een rustig gesprek in de bus. Wat hoor je als je verder weg gaat? Misschien hoor je het geronk van auto’s op de snelweg of het geschreeuw van kinderen in een park in de buurt.

Elke dag zijn er overal geluiden om ons heen, en wat we horen beïnvloedt hoe we ons voelen, hoeveel energie we hebben en hoe bewust we zijn. Filmmuziek doet dit bijzonder goed. Als je het “haaienthema” van Jaws hoort, wat slechts twee diepe basnoten zijn, kun je niet anders dan je gespannen voelen.

Het juiste geluid horen op het juiste moment kan zelfs een herinnering oproepen of je iets sterks laten voelen. Dit is wat mensen een ‘boom moment’ noemen. Maar waarom gebeuren boom momenten in de eerste plaats?

Het is gemakkelijk te begrijpen: je hersenen luisteren altijd. Zelfs als je geen aandacht besteedt aan de geluiden om je heen, zijn je hersenen ze nog steeds aan het verwerken en samen te voegen met wat je al weet.

Chili’s, een keten van Mexicaanse restaurants in de Verenigde Staten, weet dat geluid veel macht heeft over haar klanten. Zodra je een Chili’s binnenloopt, hoor je vlees sissen op een hete ijzeren plaat.

Dit sissen trekt je aandacht en zet een reeks zintuiglijke reacties op gang: je hoort en ruikt het vlees, je hoort het gelach van andere gasten die blij en voldaan zijn, en opeens realiseer je je hoe hongerig je bent naar fajita’s.

Dit is een boom moment en het is duidelijk dat het de winst van het restaurant ten goede komt. Het is niet verwonderlijk dat Chili’s elk jaar tot 30 miljoen kilo fajita’s verkoopt.

Het is geen toeval dat geluid invloed heeft op hoe we ons voelen; er zit veel wetenschap achter. Onderzoekers Clare Caldwell en Sally A. Hibbert ontdekten dat mensen bijna 15 minuten langer in een restaurant bleven wanneer er langzamere muziek werd gespeeld dan wanneer er snellere muziek werd gespeeld.

De reden? Gasten bleven langer aan tafel omdat ze zich door de langzamere muziek veilig en op hun gemak voelden.

Wil je dat je bedrijf de kracht van geluid gebruikt? Je kunt niet zomaar de radio aanzetten en klaar zijn. Lees de volgende kernideeën voor meer informatie.


#2 Gebruik geluid om je klanten een echte ervaring te geven waar ze zich goed bij voelen.

Hoe zou je geluid gebruiken om mensen te interesseren voor het merk van je bedrijf?

De kracht van geluid gebruiken betekent meer dan alleen een populair nummer kiezen dat past bij het verhaal van je merk. Een degelijke identiteit is wat je merk echt nodig heeft.

De sonische identiteit van een product is een geluid dat er speciaal voor is gemaakt. Als mensen het horen, moeten ze meteen aan je merk denken. Als je de eerste zeven noten van “When You Wish Upon a Star” van Disney hoort, herinner je je misschien dat je als kind naar Disneyland ging of naar de animatiefilm “Pinocchio” keek.

Als het goed wordt gedaan, kan sound branding een diep en betekenisvol verhaal vertellen. In het ergste geval zal het elk deel van je merkverhaal om zeep helpen. Je hebt geen uniek geluid; je klinkt gewoon als trash.

Sonic trash is een geluid dat je doet denken aan iets neps of niet echts, iets waarop een klant afknapt of doet denken aan een slechte herinnering.

Bedenk hoe je product klinkt. Zijn die geluiden vervelend, zoals het irritante geritsel van een zak chips? Als dat het geval is, moet je creatieve brandingproces gericht zijn op het maken van een goede identiteit. Je moet dat trashy geluid bestrijden met een goede.

Dus hoe doe je dit? In werkelijkheid is het niet zo moeilijk. Soms zijn de eenvoudigste geluiden de beste, omdat ze je product het gevoel geven echt te zijn.

Stel dat je een antiekwinkel runt. Hoe klinkt de voordeur van je winkel? Hoe zit het met de vloerplanken in je winkel? Piepen ze of klinken ze solide? Hoe weerklinken stemmen in een kamer?

Het doel is om je klanten iets te laten voelen met geluiden die passen bij de echte ervaring die je maakt en, nog belangrijker, die ze zullen onthouden.

Wat dacht je van het geluid van een oude kassa die rinkelt? Onderschat nooit hoeveel een klein geluid de ervaring van een klant kan veranderen.


#3 Muziek kan mensen samenbrengen en het gevoel geven dat ze één zijn.

We hebben al gezien dat geluid mensen op hun gemak kan stellen, maar het kan veel meer dan dat.

Wist je dat geluid iemand zelfs kan bewegen om op te komen voor waar ze in gelooft?

Muziek is een krachtige manier voor een gemeenschap om te laten zien wat ze geloven, wat ze belangrijk vinden en wat ze waarderen. Geluid kan mensen zelfs samenbrengen en ze het gevoel geven dat ze één zijn.

In 2010 verloor Univision, een Amerikaans netwerk dat shows in het Spaans uitzendt, kijkers aan andere netwerken. Het bedrijf besloot dat het tijd was om de jingle te veranderen, dus nam het contact op met het bedrijf van de auteur, Man Made Music.

In 2013 was alles veranderd voor Univision. Wat deden ze?

Man Made Music nam geluiden uit Mexicaanse en Caribische muziek en gebruikte ze om een vrolijke jingle te maken dat klinkt als een feest voor het gezin en het leven.

In december 2012 werd de nieuwe jingle van het bedrijf voor het eerst op het hele netwerk gespeeld. Het jaar daarop kreeg Univision zijn kijkers terug en zei dat het het grootste Spaanse en Latino-publiek ter wereld had.

Het geluid van je bedrijf fris en up-to-date houden is een andere manier om ervoor te zorgen dat het bij je publiek blijft hangen.

Het Amerikaanse netwerk NBC wilde het aantal mensen verslaan dat naar de Super Bowl van 2011 keek, toen er 111 miljoen kijkers waren. Maar hoe kon de omroep dat doen?

Voor de Super Bowl 2012 besloot het bedrijf om de themamuziek van het station een nieuw, moderner geluid te geven. De beroemde componist John Williams (niet te verwarren met 😉 en de auteur werkten samen om een levendige mix te maken van rockgitaren, hiphopdrums, electrobeats en dubstep, die ze een fusie van ‘moderne muziek’ noemden.

De nieuwe themamuziek brengt de spanning, overwinning, hoop en energie naar boven die fans voelen als ze naar de grootste wedstrijd van American football kijken.

De nieuwe muziek had het gewenste effect, want de game van 2012 brak het record voor aantal kijkers van het jaar ervoor. Met 111,3 miljoen kijkers was het het meest bekeken tv-evenement in de Amerikaanse geschiedenis.


#4 De indruk die mensen van je hebben, kan worden beïnvloed door hoe je praat en loopt.

Je hebt nu gezien hoe geluid kan worden gebruikt om een bedrijf op de markt te brengen. Laten we nu eens kijken hoe je geluid kunt gebruiken om je leven gemakkelijker en leuker te maken.

In steden is het niet altijd gemakkelijk om rust te vinden. Voor een goede nachtrust nemen de meeste mensen slaappillen en doen ze oordoppen in hun oren om de geluiden van de drukke straat en de voetstappen van de bovenburen buiten te sluiten.

Geen zorgen! Want je kunt de manier waarop het klinkt veranderen.

Het installeren van goedkope geluidsmachines kan je helpen vervelende geluiden te blokkeren en een ontspannende geluidsomgeving te maken. Claxons van auto’s kunnen worden gedempt door zoiets eenvoudigs te doen als het aanzetten van een ventilator.

Als je gestrest bent, kun je ook de manier waarop je dingen hoort veranderen door naar vogels te luisteren of je te concentreren op het geluid van je eigen ademhaling.

Bedenk hoe de geluiden die je maakt andere mensen kunnen laten voelen. We kunnen indrukken van andere mensen vormen op basis van hoe ze klinken.

Sarah’s ervaring heeft haar veel gegeven om over na te denken. Sarah deed het goed op de business school en was op zoek naar een zomerstage. Ze sprak met veel Fortune 500-bedrijven, maar geen van hen nam haar aan.

Waarom? Sarah is een “up-talker”. Sarah’s stem stijgt aan het einde van elke zin, waardoor alles wat ze zegt klinkt als een vraag. Vanwege haar manier van praten dachten mensen die haar hadden aangenomen dat ze te jong was en daarom geen ervaring had.

De manier waarop je praat, de geluiden die je maakt als je loopt en zelfs de manier waarop je kleding ritselt, kunnen van invloed zijn op hoe je met mensen omgaat en hoe zij met jou omgaan.

Maar hoe zorg je ervoor dat je geen slecht geluid maakt? Wees een goede luisteraar en let op wat je zegt, hoe je beweegt en hoe je met andere mensen praat. Vraag jezelf dan af: “Wat wil ik horen van mijn wereld?”

Als je weet wat voor soort geluidsomgeving je wilt, is er geen reden waarom je het niet kunt maken.


Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Zelfs als je het je niet realiseert, hebben de geluiden om je heen altijd invloed op je. Als je echter goed begint te luisteren, kun je geluid gebruiken om niet alleen het merk van je bedrijf en de klantervaring te verbeteren, maar ook je dagelijks leven.

Tip:

Gebruik geluid om je trainingen te hacken!

Als je het meeste uit je training wilt halen, moet je die podcasts en tv-programma’s verwijderen en in plaats daarvan naar snelle muziek luisteren. Muziek met een snelle beat is motiverend en je zult nog meer zin hebben om die calorieën te verbranden!

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

USP, Top 10 FAQ’s

Meestgestelde vragen over unique selling proposition (USP) door marketing managers.  Wat ons product of onze dienst uniek en waardevol maakt voor onze doelmarkt? Om te bepalen wat een product of dienst uniek en waardevol maakt voor een doelmarkt, kunnen marketingmanagers rekening houden met verschillende factoren, zoals: Kenmerken en voordelen: welke

Lees verder →

Lead Nurturing, Top 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over lead nurturing door marketing managers. Wat is lead nurturing? Lead nurturing is het proces van interactie met en koestering van potentiële klanten, om ze om te zetten in klanten. Marketingmanagers kunnen lead nurturing gebruiken om in contact te komen met potentiële klanten, waardevolle content en aanbiedingen te

Lees verder →

Marketing Briefing, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over marketing briefing door marketing managers. Welke informatie moet worden opgenomen in een marketing briefing? Een marketingbriefing is een document dat de details en doelstellingen van een marketingcampagne of -project schetst. Het wordt meestal gemaakt door de marketingmanager en gedeeld met de rest van het marketingteam en alle

Lees verder →

Cost per Lead, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over coast per lead door marketing managers. Wat zijn de gemiddelde kosten per lead voor onze branche? De gemiddelde kosten per lead voor een bepaalde branche kunnen sterk variëren, afhankelijk van verschillende factoren. Enkele van de belangrijkste factoren die van invloed kunnen zijn op de gemiddelde kosten per

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Sonic Boom

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.