Iedereen schrijft

Je go-to-gids voor het creëren van belachelijk goede content.

Het boek Everybody Writes (2014) vertelt je hoe je geweldige berichten, tweets en e-mails schrijft, inclusief hoe je de juiste grammatica gebruikt en ze interessant maakt. Met slechts een paar eenvoudige regels helpt dit artikel je leren hoe je de juiste woorden gebruikt om klanten terug te laten komen voor meer.

Onze samenvatting van het boek Everbody Writes van Ann Handley:

 

Intro

Waarom? Ontdek waarom het belangrijker dan ooit is om goed te kunnen schrijven.

We leven in een tijd waarin smartphones, virale video’s en sociale media alledaags zijn. Wie moet er eigenlijk schrijven als een beeld meer zegt dan duizend woorden?

Toch is goed kunnen schrijven belangrijker dan ooit. Zelfs als je zakelijke website of blog mooi is en vol staat met de nieuwste technologie, zal niemand lezen wat je hebt geschreven als het verschrikkelijk is.

Je moet tijd en aandacht besteden aan schrijven als je het goed wilt doen. Deze kernideeën geven je enkele handige tips en eenvoudige regels die je niet alleen helpen om elke dag beter te schrijven, maar die je ook helpen klanten te winnen met je woorden. Wie zal het zeggen? Misschien word jij wel de Shakespeare van het internettijdperk.

Je leert:

  • je waarom je niet moet opgeven als je “eerste versie lelijk is”;
  • waarom het beter is om minder dan meer te schrijven;
  • waarom je “Over ons”-pagina echt over je klant gaat, niet over jou.
 
 

#1 Als je de wereld iets wilt vertellen, moet je weten hoe je goed moet schrijven.

Maken verwarrende teksten je hardop aan het lachen? We zijn het er allemaal over eens dat schrijven een uitstervende kunst is.

In feite is het echter andersom. Tegenwoordig kun je niet rondkomen zonder goed te kunnen schrijven.

Elke dag schrijven we. Met internet zijn woorden zowel persoonlijk als zakelijk betaalmiddel geworden. Dit is waar, of je nu een e-mail schrijft, op een blog reageert of op Facebook post.

Daarom moet je heel voorzichtig zijn met het gebruik van woorden.

Een bedrijf kan klanten vinden en zich op een interessante manier laten zien, bijvoorbeeld op de homepage. Maar als een bedrijf niet goed nadenkt over de woorden op zijn website, loopt het succes gevaar.

Bedrijven waarvan de websites vol staan met jargon of woorden die moeilijk te begrijpen zijn, zullen veel klanten verliezen.

Hoe belangrijk schrijven is, hoe kun je ervoor zorgen dat je aantekeningen goed genoeg zijn? Kan iedereen schrijven, of hebben slechts enkele mensen talent voor woorden?

Het goede nieuws is dat als we een paar eenvoudige regels volgen, we allemaal goed kunnen schrijven.

Voordat je zelfs maar begint met schrijven, moet je erachter komen wat je wilt bereiken. Wat is het punt van je tekst en hoe kun je bewijs vinden om het te ondersteunen? Vind je gegevens zodra je weet wat je nodig heeft.

Stel dat je een artikel moet schrijven over de opening van een nieuw restaurant. Denk eerst na over wie het artikel zal lezen: wie is het publiek? In dit geval zijn het gezinnen of koppels die graag uit eten gaan. Zoek dan naar je informatie: bijzonderheden over het restaurant en het menu en, belangrijker nog, de datum waarop het wordt geopend. Nu kun je beginnen met schrijven!

#2 Je eerste versie zal slecht zijn, dus maak je daar geen zorgen over. Bewerk het vervolgens zorgvuldig en let op de woorden die je gebruikt.

De eerste stap bij het schrijven is dus om te beslissen wat je wilt bereiken. Veel schrijvers komen niet verder dan deze eerste stap, wat vreemd is.

Waarom? Omdat het zo moeilijk is om te beginnen met schrijven!

Velen van ons krijgen een writer’s block omdat we vanaf het begin te hoge eisen aan onszelf stellen. Je kunt gewoon geen pen pakken en een meesterwerk componeren; het is gewoon onrealistisch.

Er zijn stappen om te schrijven. Je begint met iets ruws, en naarmate je verder gaat, strijk je het glad.

Dus laat LEV, of je Lelijke Eerste Versie, je niet afschrikken. Het is gewoon een ruwe klomp marmer die uiteindelijk je meesterwerk zal laten zien.

Stel dat je een recensie van een film moet schrijven, maar niet weet waar je moet beginnen. De film ging over een ingewikkeld onderwerp en je maakt je zorgen dat je niet over elk onderdeel ervan goed kunt schrijven.

Als je begint, schrijft je je ideeën zo goed mogelijk op, wetende dat er ruimte zal zijn waar je kunt schrijven “voeg voorbeeld in” of “moet meer toevoegen”. Wanneer je dit doet, krijgt je een idee van de sterke en zwakke punten van je eerste versie en wat je vervolgens moet doen.

Dus wat moeten we nu doen? Wat voor soort wijzigingen moeten er worden aangebracht aan een eerste ontwerp dat niet erg goed is?

Bij het bewerken van je concepten zijn er twee manieren om dit te doen.

Als je ontwikkelings-bewerking doet, kijk je naar het geheel. Je zoekt naar woorden of zinnen die verkeerd begrepen kunnen worden of die de algemene betekenis van je tekst veranderen. Dit is een belangrijke stap omdat je misschien iets zegt dat zichzelf tegenspreekt of woorden gebruikt die de lezer in verwarring kunnen brengen.

Bij zin-bewerking richt je je daarentegen op kleinere delen van je tekst. Je doorloopt elke regel en verwijdert woorden die niet passen, onnodig zijn of te veel worden gebruikt.

#3 Om een lezer vast te houden, moet je meteen zijn aandacht trekken. Kom snel ter zake.

Het begin van een zin is het belangrijkste deel. Als je dit verprutst, is het onwaarschijnlijk dat je lezer zal blijven lezen.

Dus hoe gaat je tekst goed van start?

Begin elke zin met de belangrijkste of interessantste woorden of ideeën om de aandacht van zoveel mogelijk mensen te trekken.

De eerste zin geeft de lezer zijn eerste indruk van je tekst. Het zou ervoor moeten zorgen dat ze willen blijven lezen. Probeer de lezer meteen midden in het verhaal te krijgen.

Laten we eens kijken naar de eerste zin van een rapport van de Centers for Disease Control and Prevention.

“De National Assessment of Adult Literacy van het Amerikaanse ministerie van Onderwijs, dat in 2006 uitkwam, zegt dat 30 miljoen volwassenen moeite hebben met eenvoudige leestaken.”

Heeft die zin je aandacht getrokken? Was je geïnteresseerd? Wilde je verder lezen?

Laten we het nog een keer proberen.

“Dertig miljoen volwassenen worstelen met lezen, volgens het rapport National Assessment of Adult Literacy, dat in 2006 werd uitgebracht door het Amerikaanse ministerie van Onderwijs.”

Veel beter!

We geven vaak te veel achtergrondinformatie voordat we ter zake komen. Dit wordt een vliegende start genoemd en je zou het nooit moeten doen.

Achtergrondinformatie is belangrijk, maar wordt meestal alleen gebruikt om de eerste alinea langer te maken. Het probleem is dat de lezer dit niet leuk vindt; ze willen meteen to the point komen.

Stel dat je een artikel moet schrijven over hoe een bedrijf YouTube kan gebruiken om zichzelf op de markt te brengen. Je zou kunnen beginnen met een lange tekst over hoe social media de afgelopen jaren belangrijker zijn geworden. Of je kunt meteen ter zake komen door in één zin te zeggen dat bedrijven klanten hebben kunnen bereiken via sociale netwerken, maar dat slechts een klein percentage heeft gekeken naar wat YouTube kan doen.

#4 Zet niet zomaar dingen op Facebook wanneer het jou uitkomt. Als je fans opletten, moet je posten.

Je kunt geen succesvol bedrijf hebben zonder een Facebook-pagina, maar dat betekent niet dat je succesvol zult zijn alleen omdat je een Facebook-pagina hebt.

Als je de verkoop via Facebook wilt verhogen, moet je je potentiële kopers kennen. Het is gemakkelijker om nieuwe klanten te werven als je berichten en advertenties voor een specifieke doelgroep zijn gemaakt.

Met de grote hoeveelheid demografische informatie, zoals geslacht, inkomen en etniciteit, en gedragsinformatie, zoals hoe mensen reageren op bepaalde onderwerpen en foto’s, is het makkelijker om een specifieke doelgroep te bereiken.

In april 2013 begon Prep Obsessed, een winkel die preppy accessoires verkoopt, Facebook te gebruiken. De oprichters van het bedrijf besteedden 40,- per dag aan Facebook-advertenties en bestudeerden hoe hun volgers de site gebruikten. In negen maanden tijd had het bedrijf meer dan 55.000 fans en een actief publiek, en het kostte minder dan 10 cent per persoon om ze te krijgen.

Tijd is ook erg belangrijk. Zorg ervoor dat je berichten plaatst wanneer je publiek online is, niet alleen wanneer je bedrijf open is.

Mensen brengen de meeste tijd door op Facebook op vrijdag, in het weekend en ’s avonds, wanneer de “normale” werkdag voorbij is. Hierdoor kun je de meeste mensen bereiken als je op dit moment iets plaatst of blogt.

Je kunt de informatie die je over je volgers heeft ook gebruiken om het imago van je bedrijf te promoten door taal te gebruiken die hen aantrekt.

Prep Obsessed adresseert hun berichten bijvoorbeeld aan ‘dames’ in plaats van ‘meisjes’ of ‘chicks’. Dit laat zien dat ze vriendelijk en verfijnd zijn. Dit draagt bij aan het idee dat het bedrijf een stijlvol merk is.

Dus de volgende keer dat je bedrijf iets op Facebook plaatst, bedenk dan een unieke of specifieke begroeting om je bericht te laten opvallen tussen de zee van andere Facebook-berichten.

#5 De beste “Over ons” pagina gaat niet over je bedrijf, maar over hoe jij en de bezoeker elkaar kennen.

De “Over ons”-pagina van een bedrijf staat vaak vol met stereotypen en feiten die het bedrijf helpen. Maar de pagina voor je bedrijf hoeft dit slechte voorbeeld niet te volgen.

Je moet altijd precies zeggen wat je voor je klanten doet op je “Over ons”-pagina.

Natuurlijk kan op de pagina worden vermeld wie er voor je bedrijf werkt, maar onbewust willen je lezers echt weten wie de diensten levert achter het flitsende ontwerp en het 085-nummer om te zien of ze klant worden.

De pagina ‘Over ons’ van Toys “R” Us is bijvoorbeeld niet erg goed. Het heeft een saaie lay-out en veel saaie tekst. De foto’s zijn ook saai.

Aan de andere kant doet Coca-Cola de dingen op een andere manier. Het bedrijf vertelt onder meer over zijn geschiedenis, toont veel interessante foto’s en geeft actueel nieuws over zijn gemeenschap. Dit alles zorgt ervoor dat de pagina er leuk, interessant en levendig uitziet.

Zorg dat je de menselijke kant van je bedrijf laat zien. Ook al moet de toon van je tekst passen bij de uitstraling van je bedrijf, je kunt je pagina interessanter maken en laten zien dat je medewerkers echte mensen zijn door video’s, foto’s of quotes toe te voegen.

Samenvattend

Het belangrijkste punt van dit boek:

Je bent een schrijver en je schrijft meer dan je denkt. Je woorden hebben een impact op je lezers en klanten, in voor- en tegenspoed. Het goede nieuws is dat iedereen goed kan schrijven en ervoor kan zorgen dat mensen hun werk lezen als ze zich aan een paar eenvoudige regels houden.

Advies:

Begin nu met schrijven.

Ga direct aan de slag met je schrijfvaardigheid. Wanneer je op Facebook of Twitter post of een e-mail naar een klant stuurt, grijp dan de kans om je schrijfvaardigheid te verbeteren.

Stop met het schrijven van essays voor school.

Vergeet wat je op de middelbare school hebt geleerd over het schrijven van een essay van vijf alinea’s. Deze ouderwetse manieren van schrijven zijn niet alleen saai om te gebruiken, maar ze zijn ook saai om te lezen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Realtime Testen, Top 7 FAQ’s

Meestgestelde vragen over realtime testen door marketing managers. Wat is real-time testen en waarom is het belangrijk? Realtime testen is de praktijk van het uitvoeren van experimenten met live marketingcampagnes om hun prestaties te testen en te optimaliseren. Dit is belangrijk voor marketingmanagers omdat het hen in staat stelt om

Lees verder →

UX voor Lean Startups

Sneller, slimmer user experience onderzoek en ontwerp. UX for Lean Startups laat zien hoe je producten en diensten op een nieuwe, kosteneffectieve manier kunt onderzoeken en ontwerpen. Het is gericht op start-ups en bedrijven die zich willen gedragen zoals zij, en laat zien dat je je klanten een uitstekende gebruikerservaring

Lees verder →

Marketing Funnel, Top 11 FAQ’s

Meestgestelde vragen over marketing funnel door marketing managers. Wat is een marketing funnel? Een marketing funnel is een raamwerk dat het pad schetst dat een potentiële klant aflegt vanaf de eerste kennismaking met een product of dienst tot de uiteindelijke aankoop. Het bestaat doorgaans uit vier hoofdfasen: bewustzijn, overweging, beslissing

Lees verder →

Net Promoter Score, Top 11 FAQ’s

Meestgestelde vragen over Net Promoter Score (NPS) door marketing managers. Wat is een goede Net Promotor Score? Net Promotor Score (NPS) is een maatstaf voor klanttevredenheid en -loyaliteit. Het wordt berekend door klanten te vragen hoe waarschijnlijk het is dat ze het product of de dienst van een bedrijf aanbevelen

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Iedereen schrijft

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.