Fascineer

Je zeven triggers om te overtuigen en te boeien.

In haar boek Fascinate laat Sally Hogshead ons zien hoe fascinerend we kunnen zijn. Fascinate geeft jou, je bedrijf en je merk de tools om te fascineren. Het doet dit door in levendige taal uit te leggen hoe fascinatie werkt en hoe je andere mensen het kunt laten voelen. Deze “zeven triggers van fascinatie” kunnen je helpen je kansen op succes in het bedrijfsleven en in je persoonlijke leven te vergroten.

Onze samenvatting van het boek Fascinate van Sally Hogshead: 

 

Intro

Waarom? Ontdek hoe je jezelf of je bedrijf in slechts elf ideeën boeiender maakt!

De meeste mensen willen interessanter worden en de meeste bedrijven en merken willen hetzelfde doen. Achter dit verlangen schuilt de wetenschap dat je interessant moet zijn voor anderen als je ze wilt aantrekken en overtuigen. We weten dat interessant zijn ons kan helpen te krijgen wat we willen.

De auteur Sally Hogshead heeft het over de zeven “triggers” van fascinatie, die ze “Lust, Mystique, Alarm, Prestige, Power, Vice en Trust” noemt. Ze zegt dat het leren gebruiken van deze triggers de sleutel is om het meeste uit je potentieel te halen om fascinerend en, bij uitbreiding, overtuigender te zijn.

Het is niet zo moeilijk als je zou denken, want iedereen heeft het vermogen om interessant te zijn. En, misschien verrassend genoeg, gebruiken we deze triggers allemaal al zonder het te beseffen.

In deze kernideeën leer je hoe bekende bedrijven ‘fascinatie-triggers’ gebruiken. Je vindt er ook een driestappenplan voor hoe je deze triggers kunt wijzigen om de doelen van je bedrijf te ondersteunen.

Je komt er ook achter:

  • klanten die de “verkeerde” maaltijd bestellen, worden uit welk restaurant gegooid;
  • hoe een geheim recept belangrijk was voor het succes van Coca-Cola;
  • waarom je vaak te veel geld uitgeeft aan één kledingstuk; en
  • waarom een tiener misschien banger is om zijn rijbewijs te verliezen dan om te sterven bij een auto-ongeluk.
 
 

#1 We hebben allemaal het aangeboren vermogen om te verbazen en geboeid te raken.

We zijn allemaal gebiologeerd door iets, zoals een lied, een meteorenregen of een slim en aantrekkelijk persoon.

Maar wat is het om geboeid te zijn?

Totaal geïnteresseerd zijn in iets is wat het betekent om gefascineerd te zijn. Maar waar komt de fascinatie vandaan? En waarom ervaren we het?

Ons vermogen om geïnteresseerd te zijn is het resultaat van menselijke evolutie. Simpel gezegd, het is geëvolueerd om onze voorouders te helpen in leven te blijven.

Denk aan de rest van de dieren. Dieren moeten interessant zijn voor anderen om in leven te blijven. De pauwin kijkt naar de kleurrijke waaier van de pauw en besluit welke ze het mooist vindt. De pauw wiens veren ze het interessantst vindt, is degene die haar peachicks zal verwekken.

Fascinatie is een eigenschap die nog steeds een belangrijke sociale rol speelt: het helpt ons om relaties met andere mensen op te bouwen.

In een onderzoek kregen baby’s een reeks foto’s te zien, waarvan sommige gezichten hadden. Als er een foto van een gezicht naar boven kwam, keek de baby er veel langer (tot wel twee keer zo lang) naar dan naar de andere foto’s.

Waarom? Gezichten zijn vanaf zeer jonge leeftijd interessant voor ons, omdat ze ons helpen vrienden te maken en verbonden met hun te zijn.

Maar ons natuurlijke vermogen om gefascineerd te zijn door dingen is slechts de helft van het verhaal. We hebben ook een natuurlijk verlangen en vermogen om onszelf te fascineren.

Net als de pauw willen we mensen aantrekken door ze in ons te interesseren. Flirten is bijvoorbeeld voor iedereen een natuurlijke manier om iemands aandacht te trekken. Naar welke cultuur, taal of religie we ook kijken, mensen weten instinctief hoe ze interessant moeten zijn. Ze hoeven niet te worden onderwezen.

We weten allemaal hoe we interessant moeten zijn, maar dat betekent niet dat we het altijd goed doen! Je kunt zo interessant mogelijk zijn door te leren over de zeven dingen die mensen interesseren.


#2 Als we uitkijken naar plezier, voelen we lust. Lust zorgt er ook voor dat we ons op een gekke manier gedragen.

Je bent op een etentje. Als de avond ten einde loopt, merk je dat er nog een stuk chocola op tafel ligt. Niemand anders lijkt het te willen, maar jij wilt het niet aannemen. Toch kun je niet stoppen met nadenken over hoe de chocolade zou smaken en hoe het zou voelen als het op je tong smolt.

Waarom wil je dat? Lust.

Lust is het anticiperen op plezier. Ook is het gevoel dat we krijgen als we ergens op wachten vaak veel sterker dan het gevoel dat we krijgen als we krijgen wat we willen.

In een onderzoek kregen apen een enkele druif terwijl hun hersenen werden gescand. Toen de apen de druif zagen, werden hun hersenen volgens de onderzoekers actiever. Toen de aap de druif vasthield, werd deze stimulatie nog sterker.

Maar de opwinding verdween toen de aap eindelijk de druif kon eten. De gedachte aan het eten van de druif was veel interessanter dan het eten ervan.

Lust is heel sterk, zoveel is duidelijk. Het is dus niet verwonderlijk dat het ervoor kan zorgen dat mensen irrationele beslissingen nemen, die merken en bedrijven in hun voordeel kunnen gebruiken.

Bedrijven maken producten die bedoeld zijn om ervoor te zorgen dat mensen ze willen kopen, waardoor mensen soms te veel betalen voor kleding. Ze doen dit door de belofte van plezier in deze dingen te stoppen.

Een jas kan bijvoorbeeld gemaakt zijn van een zacht, prettig aanvoelend materiaal. Als mensen deze jas in een winkel zien en aanraken, geeft dat een goed gevoel. Ook al zijn er misschien goedkopere jassen in de winkel, deze zal de aandacht van de klant trekken en ervoor zorgen dat ze hun portemonnee willen pakken en het willen kopen.

Kortom, lust zorgt ervoor dat we de stem van de rede in ons negeren en laat ons dingen doen die we normaal niet zouden doen.


#3 Mystiek is interessant voor ons omdat we altijd nieuwsgierig zijn naar hoe we een mysterie kunnen oplossen.

Of we nu een “wiedeedhet-roman” lezen of naar het ochtendnieuws kijken, een moord die niet is opgelost, trekt onze aandacht.

Als er niet genoeg feiten over een zaak zijn, beginnen mensen hun eigen verhalen te verzinnen en proberen ze erachter te komen wat er zou kunnen zijn gebeurd. Waarom gebeurt dit steeds?

Het antwoord is mystiek, wat een van de zeven dingen is die mensen interesseren.

Als we het antwoord op een bepaalde vraag niet weten, maakt dat ons nieuwsgierig. We proberen dan zelf het probleem op te lossen of de vraag te beantwoorden, omdat we de gaten in onze kennis willen opvullen.

Omdat dit verlangen zo sterk is, kan het worden gebruikt om geld te verdienen. Bedrijven kunnen bijvoorbeeld hele marketingplannen rond mystiek bouwen.

Neem Coca-Cola als voorbeeld. Er gaan al tientallen jaren geruchten en verhalen over het geheime recept van de best verkochte frisdrank van het bedrijf. Coca-Cola-fans willen heel graag weten wat erin zit, maar het bedrijf wil het ze niet vertellen. Dit maakt het product nog interessanter voor fans, die niet kunnen stoppen met gissen naar het geheime recept.

Bedrijven kunnen op veel manieren profiteren van dit gevoel van mysterie. Eén manier is om een product of dienst moeilijk verkrijgbaar te maken, waardoor mensen er meer over willen leren.

Het gerecht met knoflookkrab in een restaurant in Los Angeles genaamd Crustacean is bijvoorbeeld beroemd geworden. Sterker nog, mensen komen van over de hele wereld om het te proberen.

Wat maakt het gerecht zo interessant? Zijn mystiek. Het gerecht wordt gemaakt in een speciale keuken die in de hoofdkeuken is gebouwd en slechts een paar chef-koks hebben er toegang toe. Dit zorgt ervoor dat de meeste mensen niet weten hoe het gerecht gemaakt wordt.


#4 We zijn geïnteresseerd in dingen die ons bang maken of bang maken.

Het invullen van een belastingformulier is niet het leukste om te doen, daarom wachten zoveel mensen tot het laatste moment om het te doen. Maar als je je realiseert dat je nog maar twee dagen hebt om in te dienen, wordt dat belastingformulier en de taak om het in te vullen ineens heel interessant.

Waarom? Want zodra je het gevoel hebt dat er binnenkort iets ergs gaat gebeuren, word je bang, waardoor je meer geïnteresseerd raakt.

Maar soms is de dreiging die ons het meest interesseert niet de meest voor de hand liggende. Een alarm gaat niet af door de grootste dreiging, maar door degene die er het meest toe doet.

Neem dit als voorbeeld: om tieners ervan te weerhouden onder invloed van alcohol te rijden, toonde een campagne met advertenties foto’s van vreselijke auto-ongelukken die plaatsvonden terwijl de chauffeurs dronken waren.

Hoewel het doel van de campagne was om tienerbestuurders bang te maken om nuchter achter het stuur te blijven, werkte het niet zoals gepland.

Waarom?

Tieners waren niet bang om dood te gaan omdat hun niet was verteld dat ze dood konden gaan. Het was gewoon niet iets waar ze aan dachten.

Toen andere campagnevoerders dit zagen, begonnen ze een andere campagne die gericht was op een veel minder voor de hand liggende dreiging: als je dronken achter het stuur zit, verlies je waarschijnlijk je rijbewijs.

Verrassend genoeg werkte deze nieuwe campagne veel beter, omdat tieners zich over het algemeen veel meer zorgen maakten over het verlies van hun rijprivileges dan over doodgaan of gewond raken.

Dus, hoe gebruiken bedrijven de alarmtrigger om meer geld te verdienen? Een strategie is om te zeggen dat er een deadline nadert.

Stel dat je naar een telewinkelkanaal kijkt, maar dat je niet zo geïnteresseerd bent in wat er wordt verkocht. Maar als de gastheren zeggen: “Onze stofzuigers zijn erg populair, maar je moet opschieten want er zijn er nog maar 50!” – dit je interesse kan wekken.


#5 Prestige is het verlangen om hooggeplaatst te zijn en gerespecteerd te worden in de samenleving.

Is het je ooit opgevallen hoeveel populaire tijdschriften en tv-programma’s mensen laten zien die erg rijk zijn en in enorme huizen wonen en rijden erg dure sportwagens?

Als dat zo is, ben je misschien ook benieuwd waarom dit soort shows en tijdschriften zo populair zijn.

De reden dat ze zo populair zijn, is dat we geïnteresseerd zijn in prestige en gezien willen worden als “beter” of waardevoller dan andere mensen.

Bedrijven staan altijd klaar om te profiteren van het feit dat prestige ons irrationeel doet handelen om vooruit te komen in de samenleving.

Een manier waarop bedrijven dit doen is door producten die moeilijk te krijgen zijn te maken, waardoor ze aantrekkelijker worden en ze veranderen in luxe artikelen.

Als het op prestige aankomt, is “kwaliteit boven kwantiteit” de regel, omdat het gebruik van deze trigger je producten voor veel klanten te duur maakt om te kopen.

Denk na over wat een portemonnee van Michael Kors prestigieuzer en wenselijker maakt dan een van H&M. Het antwoord is de kostprijs: de meeste mensen kunnen geen Kors-portemonnee kopen omdat ze er niet voor kunnen betalen.

Maar als je een van de weinige mensen bent die het product kan betalen, zou het hebben van die tas je een beter gevoel over jezelf geven dan alle andere mensen die er geen hebben.

Het gebruik van merkemblemen of symbolen op producten is een andere manier voor bedrijven om de prestigetrigger te gebruiken. Hierdoor kunnen klanten hun loyaliteit aan een merk laten zien en de status die het bezit ervan met zich meebrengt, bijvoorbeeld wanneer ze merkkleding dragen met het label van de ontwerper duidelijk zichtbaar.

Bedrijven gebruiken deze methode ook om hun eigen werknemers loyaler te maken voor het merk.

Het cosmeticabedrijf Mary Kay laat zijn beste medewerkers in een roze Cadillac rijden, wat een teken van prestige is en hun loyaliteit aan het bedrijf versterkt. Deze verhoogde betrokkenheid is te danken aan de trots die een topmedewerker voelt dat hij zo goed heeft gepresteerd.

Ook geeft een dergelijke tactiek potentiële werknemers de prikkel om zich bij een bepaald bedrijf aan te sluiten. Op deze manier zorgt de hoge status van het zijn van een van de weinige mensen die in een roze Cadillac kunnen rijden ervoor dat werknemers die hoge status voor zichzelf willen bereiken.


#6 Mensen zijn geïnteresseerd in macht, of die nu wordt gebruikt om anderen te controleren of om hen te overtuigen.

Kracht fascineert ons al duizenden jaren. Filosofen besteden tijd aan het proberen uit te zoeken wat het is, en regeringen besteden geld en tijd aan het zoeken naar manieren om het onder controle te krijgen.

Maar we hoeven niet zo groots aan macht te denken. In plaats daarvan kan het woord worden gebruikt om elke poging te beschrijven om een andere persoon te beheersen. Dit betekent dat een dictatuur die het recht van zijn volk om vrij samen te komen beperkt, zich op hetzelfde spectrum bevindt als ouders die hun tieners niet in de gezinsauto laten rijden.

Daarom zou het geen verrassing moeten zijn dat bedrijven graag de machtstrigger gebruiken om je hun producten te laten kopen.

Bedrijven kunnen zichzelf sterk maken om klanten aan te trekken.

Als een klant bijvoorbeeld in een restaurant in Los Angeles het ‘verkeerde’ bestelt, schreeuwt het personeel soms tegen hem of schopt hij hem zelfs het restaurant uit.

Ook al lijkt dit misschien vreemd, het werkt echt. Klanten blijven terugkomen omdat ze geïnteresseerd zijn in de stijl van het restaurant en de manier waarop het op een unieke manier met mensen omgaat.

Maar macht gebruiken om mensen geïnteresseerd te maken, betekent niet dat je ze moet beheersen. Macht kan ook op andere, subtielere manieren worden getoond. Je zou bijvoorbeeld sommige delen van de omgeving kunnen veranderen, zodat de aandacht van iedereen alleen op jou gericht is.

Stel, je bent de CEO en je merkt dat medewerkers niet genoeg opletten tijdens vergaderingen. Hoe zou je de powertrigger kunnen gebruiken om dit anders te maken? Eén manier zou zijn om ervoor te zorgen dat iedereen een comfortabele plek heeft om te zitten, zodat ze zich niet vervelen. Een ander ding dat je kunt doen, is alle geluiden buiten de vergaderruimte verwijderen, zodat er geen onderbrekingen zijn tijdens de vergadering.

Dit laat zien dat je de krachttrigger niet ten volle hoeft te gebruiken om een groot effect te hebben op je kracht om te fascineren. Zelfs kleine veranderingen kunnen een groot effect hebben.


#7 Ondeugd zorgt ervoor dat we dingen willen doen die verkeerd of tegen de regels zijn.

In de jaren 1920 keurde de Amerikaanse regering de drooglegging goed, waardoor het illegaal werd om alcohol te kopen of te drinken. Was deze stap succesvol om mensen minder geïnteresseerd te maken in het drinken van alcohol en ervoor te zorgen dat ze minder wilden drinken?

Zeker niet! Tijdens de drooglegging dronken mensen eigenlijk meer alcohol dan voorheen.

Verbod is een goed voorbeeld van de vice-trigger, die laat zien dat mensen het meest geïnteresseerd zijn in dingen die ze niet kunnen hebben. Dat weten succesvolle bedrijven maar al te goed.

Sterker nog, iets illegaal maken of iets toevoegen waardoor het illegaal wordt, is een geweldige manier om ervoor te zorgen dat mensen het willen.

Denk eraan om in een kamer te zijn met iemand anders en een eenvoudige zwarte doos. De andere persoon zegt dat ze de kamer een tijdje moet verlaten en zegt dat je de doos niet moet openen als ze weggaat.

Ook al is je verteld dat niet te doen, je zult waarschijnlijk toch de doos openen omdat je wilt weten wat je niet mag zien.

Bedrijven kunnen geld verdienen aan onze wens om de regels te overtreden.

Stel je voor dat een bepaalde koptelefoon een “geheime” volume-instelling heeft waarmee je je muziek harder kunt zetten dan de limiet die door de fabrikant is ingesteld.

Ook al zou dit waarschijnlijk je gehoor beschadigen, je zou waarschijnlijk de drang om het volume hoger te zetten waarschijnlijk niet kunnen weerstaan, omdat het idee om iets te doen dat tegen de regels is, interessant voor je is.

Een andere manier om de vice-trigger te gebruiken, is door het tegenovergestelde te doen van wat mensen zouden verwachten.

In de VS was er in 1982 een wedstrijd om te beslissen hoe het Vietnam Veterans Memorial eruit zou zien. In die tijd waren alle Amerikaanse oorlogsmonumenten wit geverfd. In plaats daarvan werd de wedstrijd gewonnen door een jonge student die een enorm zwart gedenkteken maakte. De juryleden waren erg geïnteresseerd in haar inzending omdat het anders was.

Dus knoeien met de verwachtingen van mensen kan mensen boos maken, maar het is ook een goede manier om mensen over jou of je bedrijf te laten praten en ze geïnteresseerd te maken in jou of je bedrijf.


#8 We houden van opties die betrouwbaar en consistent zijn omdat we ze vertrouwen.

Hoe komt het dat McDonald’s, Burger King, Starbucks, enzovoort zo bekend zijn over de hele wereld?

Kortom, vertrouwen is de laatste van de zeven dingen die mensen interessant maken waar we naar zullen kijken. Met vertrouwen komt het geruststellende gevoel te weten wat te verwachten.

Hoe winnen bedrijven als McDonald’s het vertrouwen van miljoenen klanten over de hele wereld? Ze zorgen ervoor dat mensen hen vertrouwen en het gevoel hebben dat ze hen kennen door steeds dezelfde dingen te doen.

Na een lange, vermoeiende rit arriveer je ’s avonds laat in een stad die je niet kent. Je hebt honger, maar je weet niet zeker naar welk restaurant je moet gaan omdat je niet weet waar je bent.

Je ziet het logo van een bekende fastfoodketen en je weet meteen waar je gaat eten.

Onderzoekers keken hoe kinderen kipnuggets aten als onderdeel van een onderzoek. Hoe je dat doet? Eén set kipnuggets was verpakt in een gewone verpakking en de andere set was verpakt in een verpakking met het logo van McDonald’s erop.

Ook al waren de twee sets nuggets hetzelfde, de kinderen vonden degene die in de verpakking van McDonald’s zaten toch lekkerder. Ze dachten dat de nuggets veel beter smaakten omdat ze wisten dat het eten van McDonald’s goed was.

Maar soms verliezen klanten het vertrouwen in een bedrijf. Wat de oorzaak ook is, je moet snel werken om dat vertrouwen terug te krijgen.

Vertrouwen kost tijd om op te bouwen, maar het kan bijna net zo snel verloren gaan als het werd opgebouwd. Als dit gebeurt, is het belangrijk om meteen een uitweg te vinden.

Neem bijvoorbeeld het bedrijf Odwalla. Odwalla won het vertrouwen van klanten met de smaak van hun natuurlijke sappen. Ze zorgden ervoor dat het pasteurisatieproces de smaken van hun sappen niet flauw maakte.

Maar omdat het sap niet gepasteuriseerd was, bestond altijd de kans dat er bacteriën in terecht kwamen. Dus uiteindelijk werd een partij sap vervuild en stierf een jong meisje.

Het bedrijf had het erg moeilijk. Aan de ene kant moesten ze ervoor zorgen dat zoiets nooit meer zou gebeuren. Aan de andere kant konden ze hun belofte van smaak die niet was veranderd niet breken.

Wat deed het bedrijf?

Odwalla bedacht een nieuwe manier om hun sap te pasteuriseren, waardoor de smaak behouden bleef, maar het ook veiliger werd voor hun klanten. Dit hielp het bedrijf het vertrouwen van hun klanten terug te winnen.


#9 Kijk naar jezelf of je bedrijf om erachter te komen hoe interessant je zou kunnen zijn.

Nu je de zeven triggers kent en weet hoe ze kunnen worden gebruikt om de reputatie van een bedrijf te verbeteren, wil je ze waarschijnlijk graag zelf uitproberen.

Er zijn drie stappen die je moet nemen om je bedrijf interessanter te maken: evalueren, plannen en uitvoeren.

Laten we eens kijken naar de eerste stap, ‘evaluatie’, wat een belangrijk onderdeel is om erachter te komen hoe geïnteresseerd je op dit moment bent.

Evaluatie betekent nadenken over of en hoe je klanten met andere mensen over je bedrijf praten. Bedenk wat je bedrijf anders maakt dan soortgelijke bedrijven. Geef je je klanten bijvoorbeeld de kans om mee te doen en zich te verbinden met je merk?

Dit laatste punt is belangrijk omdat klanten meer geïnteresseerd raken in een bedrijf naarmate ze ermee omgaan. Neem het geval van een whiskybedrijf dat zijn klanten de kans bood om hun eigen vat te hebben. Ze kregen dan nieuws, foto’s en monsters uit het vat, die hen interesseerden en het gevoel gaven dat ze ergens bij hoorden.

Als je kijkt hoe andere bedrijven het goed hebben gedaan, kun je misschien je eigen plan bedenken.

Evaluatie omvat ook het uitzoeken wat mensen het meest in je bedrijf interesseert.

Zoals we in eerdere punten hebben gezien, hebben we allemaal het vermogen om van nature interessant te zijn; we gebruiken allemaal al de zeven triggers.

Maar ze op de juiste manier gebruiken is de sleutel tot succes. Om er zeker van te zijn dat je de gewenste resultaten krijgt, moet je eerst uitzoeken welke van de zeven triggers je belangrijkste is.

Laten we eens kijken naar de themaparken van Disney World. Mensen voelen zich op hun gemak als ze naar Disney World gaan omdat ze precies weten wat ze van hun reis kunnen verwachten. Dit suggereert dat vertrouwen het belangrijkste is dat Disney World mensen laat voelen.

Wat is je grootste trigger?


#10 Vind de beste manier om te fascineren door met ideeën te komen en creatief te zijn met triggers.

Nu je weet hoe interessant je al bent, is het tijd om manieren te bedenken om jezelf nog interessanter te maken.

Dit deel van het proces is creatief omdat je de juiste mix van triggers moet vinden om je klant meer geïnteresseerd te maken.

Denk eerst na over alle zeven triggers en bedenk specifieke ideeën voor hoe je bedrijf ze kan gebruiken. Zelfs als het niet lijkt alsof elke trigger geschikt is voor je bedrijf, moet je ze allemaal bekijken om er zeker van te zijn dat je geen enkele kans mist.

Bedenk vervolgens wat mensen leuk vinden aan je bedrijf. Komt het door zijn geschiedenis? Of misschien is wat mensen ertoe aantrekt waar het voor staat?

Nike dacht bijvoorbeeld dat het plaatsen van een afbeelding van een wafelijzer op zijn visitekaartjes interessant zou kunnen zijn voor potentiële klanten vanwege een klein stukje geschiedenis van het bedrijf.

Waarom? De afbeelding is een verwijzing naar een grappig verhaal over het ontstaan van het bedrijf: de oprichter goot rubber in een wafelijzer en maakte de eerste racezolen.

Mensen zijn nieuwsgierig naar verhalen en mythen, daarom werkt het imago van een wafelijzer voor Nike.

Maar als je meer dan één trigger gebruikt, is de kans nog groter dat iemand geïnteresseerd is. Het kan bijvoorbeeld een goed idee zijn om nog een trigger toe te voegen aan je belangrijkste trigger van fascinatie.

Laten we nog eens naar Disney World kijken. Zoals we hebben gezien, is de belangrijkste trigger vertrouwen. Maar het mysterie van Disney World is ook een groot deel van wat het zo interessant maakt.

Zoals we bij Nike zagen, is een verhaal een van de bouwstenen van mystiek. Mensen zullen altijd hun fantasie gebruiken en enthousiast zijn om nieuwe dingen te proberen wanneer ze naar Disney World gaan, omdat er zoveel verhalen over Disney zijn.


#11 Om je ideeën in daden om te zetten, moet je anderen overtuigen en duidelijke doelen stellen.

Nu je je beste triggers hebt gevonden en een aantal geweldige manieren hebt bedacht om ze samen te gebruiken, weet je precies hoe je je sterke punten kunt gebruiken om zo interessant mogelijk te worden.

Je hoeft nog maar één ding te doen: die ideeën tot leven laten komen!

Eerst moet je anderen ervan overtuigen dat ze je kunnen helpen je doel te bereiken. Het is belangrijk dat je team achter je ideeën staat, aangezien het zelden zo goed werkt als je het alleen doet.

Om je teamleden te overtuigen van je idee, moet je zo specifiek mogelijk zijn in je presentatie. Wees niet verlegen; laat zien dat je grondig en vanuit veel verschillende gezichtspunten over je idee hebt nagedacht. Het maken van een projecttijdlijn of kostenraming is een geweldige manier om eventuele twijfels in je team weg te nemen.

Je kunt je collega’s, baas of klanten ook overtuigen door hen voorbeelden te laten zien van soortgelijke ideeën die al hebben gewerkt om een ander bedrijf interessanter te maken. In deze kernideeën heb je al veel voorbeelden gezien. Je kunt zelfs onderzoeken laten zien die je ideeën ondersteunen en laten zien dat ze logisch zijn.

Zodra je de hulp hebt die je nodig hebt, kun je beginnen met het uitvoeren van je idee.

Maar hoe weet je of het idee werkt? Zorg ervoor dat je specifieke doelen kiest, zodat je je voortgang goed kunt volgen.

Het stellen van specifieke doelen in plaats van algemene is de beste manier om te zien of mensen meer geïnteresseerd raken in je bedrijf.

In plaats van te proberen meer mensen over je bedrijf in het algemeen te laten weten, kun je bijvoorbeeld proberen om meer specifieke en gedetailleerde vermeldingen van je bedrijf op social media te laten vinden.

Door kleinere, meer specifieke doelen voor jezelf en je bedrijf te stellen, kun je je plan wijzigen wanneer dat nodig is. 


Samenvattend

Het belangrijkste punt:

We zijn allemaal geboren met het vermogen om interessant te zijn. Jij of je bedrijf kan je volledige potentieel voor fascinatie bereiken door de zeven triggers van fascinatie te gebruiken.

Advies:

Maak van iets een ondeugd als je mensen ervoor wilt interesseren.

Als je iemand vertelt dat ze iets niet kunnen of hebben, zullen ze dat zeker nog meer willen. Dit is de oorzaak van de ondeugd. Dus als je wilt dat iemand iets voor je doet, moet je het hem niet gewoon vragen. Probeer in plaats daarvan eerst het onderwerp te vermijden en vertel ze dan wat je wilt. Vertel ze dan dat ze het niet kunnen! Het zorgt er in ieder geval voor dat ze het willen doen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

SERP’s, Top 5 FAQ’s

Meestgestelde vragen over resultatenpagina’s van zoekmachines (SERP’s) door marketing managers. Hoe kan ik de positie van mijn website op SERP’s verbeteren? Er zijn een aantal manieren om de positie van je website op SERP’s te verbeteren, waaronder de volgende: Voer trefwoordonderzoek uit om de termen en woordgroepen te identificeren waarnaar

Lees verder →

Voice Marketing, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over vocie marketing door marketing managers. Wat is voicemarketing en hoe verschilt het van andere vormen van digitale marketing? Spraakmarketing is een vorm van digitale marketing waarbij gebruik wordt gemaakt van spraaktechnologie, zoals spraakassistenten, om met klanten in contact te komen en langdurige relaties met hen op te

Lees verder →

Marketing Funnel, Top 11 FAQ’s

Meestgestelde vragen over marketing funnel door marketing managers. Wat is een marketing funnel? Een marketing funnel is een raamwerk dat het pad schetst dat een potentiële klant aflegt vanaf de eerste kennismaking met een product of dienst tot de uiteindelijke aankoop. Het bestaat doorgaans uit vier hoofdfasen: bewustzijn, overweging, beslissing

Lees verder →

Lead Nurturing, Top 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over lead nurturing door marketing managers. Wat is lead nurturing? Lead nurturing is het proces van interactie met en koestering van potentiële klanten, om ze om te zetten in klanten. Marketingmanagers kunnen lead nurturing gebruiken om in contact te komen met potentiële klanten, waardevolle content en aanbiedingen te

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Fascineer

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.