Vind je WAAROM

Een praktische gids voor het ontdekken van een doel voor jou en je team.

Het boek Find Your WHY (2017) geeft mensen en bedrijven wat ze allemaal willen: een echte reden van bestaan. De auteurs geven strategieën en oefeningen die zowel individuen als groepen kunnen gebruiken om erachter te komen wat hen het meest drijft en waarom ze ’s morgens opstaan en naar hun werk gaan. Dit boek is handig als je de juiste mensen probeert aan te trekken, of gewoon meer wilt weten over jezelf en de mensen met wie je werkt.

Onze samenvatting van het boek Find Your WHY van Simon Sinek, David Mead en Peter Docker:

 

Intro

Waarom? Zoek uit WAAROM je de dingen doet die je doet.

Weet je waarom je opstaat, naar je werk gaat, eet, slaapt en alles opnieuw doet? Met andere woorden, heb je het gevoel dat je persoonlijke en professionele leven een gevoel van richting en doel hebben?

Maak je geen zorgen als je deze vragen niet met een duidelijk en luid “ja” kunt beantwoorden. Veel mensen weten niet waarom ze doen wat ze doen en als gevolg daarvan voelen ze zich niet voldaan als ze elke dag thuiskomen van hun werk.

Dit artikel gaat over het vinden van je WAAROM, zodat je ’s ochtends opgewonden kunt zijn om naar je werk te gaan. Je leert hoe je je WAAROM kunt achterhalen en daarnaar kunt gaan leven, of dat nu betekent dat je naar verhalen uit je verleden kijkt of erover vertelt aan een groep vreemden.

Je leert ook:

  • hoe je je tafelgenoot vraagt “Waarom?” en saaie kleine praatjes veranderen in een interessant gesprek.
  • waarom specifiek zijn het belangrijkste onderdeel is van het WAAROM-proces;
  • hoe ‘hoe’ de dingen zijn die je doet om een ‘waarom’ tot leven te laten komen.
 
 

#1 Als je je “WAAROM” kent, heeft je een duidelijk doel, wat je en je bedrijf aantrekkelijker maakt.

Als je je ooit verloren of onvervuld hebt gevoeld in het leven, kan dat zijn omdat je niet weet wat je doel is, of wat auteur Simon Sinek je ‘WAAROM’ noemt.

Het kan moeilijk zijn om je WAAROM te vinden, maar als je dat eenmaal doet, kun je elke dag wakker worden met een gevoel van doelgerichtheid en vastberadenheid.

Sinek vond zijn WAAROM nadat hij niet langer om zijn werk gaf. In die tijd was hij verdrietig en veel mensen gaven hem advies, maar niets leek te passen bij zijn situatie. Hij deed wat onderzoek naar zijn ziel en kwam tot de conclusie dat zijn WAAROM was om anderen te inspireren. Toen hij dit eenmaal had geaccepteerd, begon hij zijn leven duidelijker en met meer hoop te zien.

Sinek’s leven kreeg een richting toen hij zijn WAAROM kende, en hij ontdekte al snel dat andere mensen zijn zelfvertrouwen leuk vonden.

Dat geldt niet alleen voor mensen, maar ook voor bedrijven. Apple is daar een goed voorbeeld van omdat het sterke concurrenten heeft die producten verkopen met meer mogelijkheden en voor minder geld. Maar de klanten van Apple zijn loyaal en gemotiveerd door hun slogan ‘Think Different’, die hun WAAROM perfect omschrijft. Klanten geven liever geld aan een bedrijf met een vooruitstrevend imago dan een paar euro te besparen door bij een generieker bedrijf te kopen.

Laten we eens kijken naar twee advertenties voor een papierbedrijf om te zien hoe overtuigend een sterk doel op de markt kan zijn:

de eerste gaat over hoe goed het papier is en hoe goedkoop het is. De tweede vertelt hoe het doel van het bedrijf is om een goed product te maken waarmee mensen hun ideeën kunnen opschrijven en delen met de wereld. Deze tweede pitch is veel interessanter en meeslepender omdat het gaat over het WAAROM van het bedrijf.

We moeten onszelf soms verkopen, zoals wanneer we op sollicitatiegesprek gaan. Emily was een klant van een van de auteurs. Toen ze op de shortlist stond voor een baan en voor een panel van leidinggevenden zat, vroegen ze haar wat haar speciaal maakte. Emily kreeg de kans om te praten over haar WAAROM, dus vertelde ze hoe enthousiast ze was om met andere mensen samen te werken en hen te helpen de beste versie van zichzelf te worden.

Emily kreeg de baan omdat ze precies wist WAAROM ze deed wat ze deed.


#2 Kijk naar je verleden om je WAAROM te vinden.

Als je niet naar je werk wilt en het vermoeiend vindt, doe je iets dat niet overeenkomt met je WAAROM. Als je eenmaal een baan hebt gevonden waar je van houdt, worden zelfs de meest saaie en repetitieve taken gemakkelijk.

Je een weg banen door de gouden cirkel is een geweldige manier om die passie te vinden.

Het vorige boek van Simon Sinek, Start With WHY, had het over de gouden cirkel, die laat zien hoe we de neiging hebben om op drie niveaus te werken. Het eerste niveau, de buitenste cirkel, gaat helemaal over “WAT” we doen, terwijl het middelste niveau helemaal gaat over “HOE” we het doen. Ten slotte vertelt de gouden cirkel in het midden ons “WAAROM” we doen wat we doen.

Als al deze cirkels op de juiste plaats staan, zul je houden van wat je doet.

De auteur ontmoette een man genaamd Steve tijdens een vlucht. Steve deed al 23 jaar hetzelfde zijn werk en was er nog steeds enthousiast over. Hoe kan dit zo zijn? WAT Steve deed, was staal maken. HOE hij het deed, was door een puur product te maken dat gemakkelijker te recyclen is en minder vervuilt. WAAROM hij het doet, is om het milieu schoon te houden voor toekomstige generaties.

Steve’s WHY houdt hem al meer dan 20 jaar gemotiveerd en enthousiast. Als je nog steeds niet zeker weet hoe je je WAAROM kunt vinden, kijk dan naar je verleden.

Om een jonge vrouw te helpen haar WAAROM te achterhalen, lieten de auteurs haar persoonlijke verhalen uit haar verleden vertellen als onderdeel van een ontdekkingsoefening. Dit was pijnlijk, maar het was nog steeds nuttig omdat veel van haar verhalen lieten zien hoe graag ze haar jongere zus wilde beschermen tegen hun gewelddadige vader. Dus een carrière die kwetsbare mensen beschermt die zichzelf niet kunnen beschermen, zou een sterk WAAROM zijn voor deze jonge vrouw.

In de volgende kernideeën zullen we het hebben over enkele andere manieren waarop je je WAAROM kunt vinden.


#3 Een ander gezichtspunt kan je helpen om je WAAROM te achterhalen.

Maak je geen zorgen als je hebt nagedacht over een dozijn verhalen uit je verleden en nog steeds niet kunt achterhalen waarom. Soms is het moeilijk om een rode draad te vinden in de dingen waar we om geven, en als dat het geval is, is het misschien tijd om de dingen vanuit een andere hoek te bekijken.

Hulp krijgen van iemand die je goed kent, kan een geweldige manier zijn om je WAAROM te achterhalen.

Deze persoon hoeft niet iemand te zijn met wie je een hechte band hebt. Ze moeten gewoon geïnteresseerd en waakzaam zijn. Het kan handig zijn als de persoon met wie je praat niet al te veel over je verleden weet en je doordachte vragen zal stellen en zelfs aantekeningen zal maken.

Om je WAAROM te vinden, is het belangrijk om specifieke vragen te stellen, die vaak leiden tot belangrijke details en sterke gevoelens.

Met de juiste vervolgvragen kan ‘Ik vond het heerlijk om mijn zomervakanties door te brengen met mijn neven en nichten’ kunnen worden ‘Ik vond het heerlijk om mijn zomervakanties door te brengen met mijn neven en nichten omdat we de bossen op hun terrein konden verkennen en interessante dingen in de natuur konden vinden’. Met deze details kun je patronen zoeken en je WAAROM vinden.

Een goede luisteraar die geïnteresseerd is en vragen stelt, zal verbanden leggen tussen verhalen, ook al lijken ze niets met elkaar gemeen te hebben.

Todd deed dit toen hij drie heel verschillende verhalen vertelde. De eerste ging over het verliezen van zijn basketbalbeurs vanwege zijn verslavingen. De tweede ging over je gefrustreerd en nutteloos voelen als barman. De derde ging over thuiskomen van zijn werk en al zijn fooien geven aan een plaatselijk meisje dat een limonadekraampje had opgezet, waardoor hij zich nuttig voelde.

Nadat ze naar zijn verhalen hadden geluisterd, vonden de auteurs een gemeenschappelijk thema dat wees op Todds WAAROM, namelijk zijn verlangen om werk te doen dat er echt toe doet en om andere mensen te helpen meer uit hun leven te halen.


#4 Bedrijven en teams kunnen WHY Discovery Workshops gebruiken om hun WHY te vinden.

Zelfs als je een baan hebt gevonden waar je van houdt, kan het werken voor een bedrijf dat geen duidelijke visie heeft, of WAAROM, je gefrustreerd en neerslachtig maken. Erger nog, dat bedrijf zou van jou kunnen zijn!

Om dit te voorkomen, kun je een eenvoudige WHY Discovery Workshop houden waar mensen hun verhalen delen en jouw bedrijf helpen een sterk WAAROM te bedenken.

La Marzocco, een bedrijf dat espressomachines maakt, gaf een workshop die veel mensen zich zullen herinneren. Medewerkers werd gevraagd om verhalen te vertellen over hoe het was om voor het bedrijf te werken. Een medewerker herinnerde zich een fotografie-evenement in de winkel dat iedereen bij elkaar bracht en hen het gevoel gaf ergens deel van uit te maken.

Dit verhaal leidde tot veel meer soortgelijke verhalen en het duurde niet lang voordat La Marzocco’s WAAROM duidelijk werd: mensen samenbrengen onder het genot van een kopje koffie voor een levendig gesprek.

Een ander ding dat een bedrijf kan overkomen, is dat het WAAROM of de missieverklaring, die ooit duidelijk was, met de tijd is veranderd of vergeten is. Ook hier kan een WHY Discovery Workshop helpen.

Enrique Uribe bracht Cuestamoras in de jaren vijftig naar Costa Rica. Het is een zelfbedieningswinkel. Maar hij had het gevoel dat zijn bedrijf het contact had verloren met wat het moest zijn.

Dus besloten Uribe en zijn broers om naar een workshop te gaan die hen zou helpen erachter te komen wat hun bedrijf nu betekende. Door te praten over wat de winkel vandaag voor hen betekende en hun verhalen te delen, werd de WHY een vonk voor innovatie en hielp iedereen in de gemeenschap nieuwe kansen te vinden.

Uribe is niet meer zo jong als vroeger, maar hij kan nu gerust zijn, wetende dat zijn broers en kinderen altijd kunnen terugkijken op zijn originele ideeën voor WHY Cuestamoras begonnen. Zijn visie zal toekomstige generaties blijven motiveren en op het juiste pad begeleiden.

Een WHY Discovery Workshop kan een bedrijf helpen bij het definiëren van zijn bedrijfscultuur, missieverklaring en visie voor de toekomst. Dit maakt het voor medewerkers gemakkelijker om ter plekke de juiste beslissingen te nemen.


#5 HOE’s brengen het WAAROM tot leven, en het kennen ervan kan teams helpen om beter samen te werken.

Tot nu toe hebben we veel aandacht besteed aan het WAAROM, maar het is ook belangrijk om de andere delen van de gouden cirkel niet te vergeten. Dus als je eenmaal weet wat je met je leven wilt doen, is het tijd om erachter te komen HOE je het moet doen.

Omdat HOE’s de acties zijn die het WAAROM tot leven laten komen, vormen ze een belangrijk onderdeel van het grotere proces.

Om erachter te komen wat je HOE is, moet je nadenken over de dingen die je elke dag doet en hoe deze je helpen je WAAROM te bereiken.

Peter Docker is een co-auteur. Zijn WAAROM is om andere mensen te helpen geweldige dingen te doen, en hij heeft een paar HOE’s om dit mogelijk te maken. Deze omvatten naar nieuwe plaatsen gaan, goede vrienden maken, dingen gemakkelijker maken en het grotere geheel nooit uit het oog verliezen.

Het HOE van je collega’s leren kennen kan ook een grote hulp zijn.

Peter en David Mead werken vaak samen bij “Start with WHY”-evenementen. Het doel van deze evenementen is om mensen te helpen hun volledige potentieel te bereiken, zodat het “WAAROM” voor iedereen hetzelfde is. Maar Peter en David zijn degenen die deze evenementen echt laten werken, omdat ze weten hoe de ander werkt en hoe ze hun vaardigheden samen kunnen gebruiken om er het meeste uit te halen.

Zo wilde een klant 150 mensen naar een workshop brengen waar normaal gesproken niet meer dan 40 mensen aan deelnemen. Ook duurt de workshop meestal een hele dag, maar had de klant maar vier uur over.

Peter en David werkten samen en gebruikten elkaars HOW’s om 150 WHY’s tot leven te laten komen.

David weet hoe hij creatief moet zijn, dus gebruikte hij deze HOE om de inhoud te veranderen zodat er in vier uur tijd 150 mensen in passen en er toch een transformerend evenement van te maken. Peter is goed in het begrijpelijk maken van dingen, wat in dit geval erg nuttig was, vooral om iedereen aan boord te krijgen met de instructies en vereisten van de werkplaats.

Als je iemands HOE kent, weet je hoe ze werken. Met deze informatie kun je hun sterke kanten uitspelen, taken verdelen en goed samenwerken zodat elk probleem opgelost kan worden.


#6 HOE’s kunnen je helpen beslissen wat je elke dag gaat doen.

Af en toe moeten we een moeilijke keuze maken, of het nu gaat om een project, een partnerschap of een jobaanbieding. Weten hoe je werkt, is de sleutel tot het voorkomen van rampen en het nemen van de juiste beslissingen die je zullen helpen groeien.

Om je HOW’s echt te begrijpen, moet je ze opsplitsen in hun meest elementaire onderdelen.

Simon Sinek, de auteur van het boek, weet hoe hij over de lange termijn moet denken. Meer specifiek richt Sinek zich op het maken van producten, diensten en ideeën die nog lang na zijn dood zullen worden gebruikt. Het betekent ook dat hij minder geeft om het halen van deadlines en het vinden van snelle manieren om geld te verdienen en meer om zijn bedrijf een blijvende boost te geven.

Het uitzoeken van je HOE helpt je niet alleen meer over jezelf te leren, maar het kan je ook laten zien waar kansen liggen.

Sinek kan beter uitzoeken welke kansen passen bij zijn WAAROM, of zijn algemene doelen, als hij zijn HOE kent.

Een paar jaar geleden vroeg een directeur van een groot bedrijf aan Sinek om een nieuw bedrijf te starten dat ‘mensen op de eerste plaats zou zetten’. Aangezien zijn WAAROM is om andere mensen aan te moedigen hun dromen te volgen, klonk dit als een goede deal. Maar naarmate Sinek meer te weten kwam over de doelen van zijn potentiële partner, besefte hij dat hij meer geïnteresseerd was in snel geld verdienen, en dat is niet hoe Sinek werkt.

Sinek’s andere “HOE” is om op een andere of ongebruikelijke manier naar dingen te kijken, wat een andere benadering was die zijn potentiële partner niet leuk vond. Dus aangezien hij wist dat dit project niet paste bij zijn HOW’s of zijn WAAROM’s, was het duidelijk dat hij dit risico niet moest nemen. Uiteindelijk koos hij het juiste om te doen en zei beleefd nee.

De samenwerking zou geweldig op zijn cv hebben gestaan en aan zijn lijst met klanten zijn toegevoegd, maar hij weet ook dat het een slechte ervaring zou zijn geweest.

Als je je in een situatie bevindt die niet goed voelt, kun je je HOE’s gebruiken om erachter te komen waar dingen uit balans zijn en hopelijk de veranderingen aanbrengen die nodig zijn om dingen recht te zetten.


#7 Het is belangrijk om je WAAROM te delen zodra je het hebt gevonden.

Uitvinden waarom je doet wat je doet en hoe je het doet, maakt deel uit van de reis naar een bevredigend leven. Maar het harde werk is nog niet gedaan. De volgende stap is om het aan iedereen te vertellen.

Als mensen je vragen wat je doet, begin dan met te vertellen waarom je het doet.

Dit is een veel voorkomende vraag in elke sociale omgeving en het geeft je de kans om te wennen aan het praten over je levensdoel. Probeer het eens met de persoon die naast je zit in een vliegtuig, een vriend op een feestje of een vreemde in een wachtkamer.

Ook al voel je je in het begin misschien ongemakkelijk, het goede aan vreemden is dat je ze waarschijnlijk niet meer zult zien. Het geeft je ook de kans om je WAAROM te verfijnen tot een boodschap die je met gemak en vertrouwen kunt zeggen.

Wat nog belangrijker is, de wereld vertellen dat je WAAROM je ertoe aanzet om je eraan te houden en te doen wat je zegt. Hoe meer je hardop zegt wat je wilt doen, hoe groter de kans dat je het gaat doen.

En als je WAAROM-stelling zoiets is als ‘mensen helpen de beste versie van zichzelf te worden’, kun je je voorstellen dat sommige mensen met hun ogen rollen als ze het horen. Daarom moet je deze gedurfde bewering met enkele acties ondersteunen.

Wat je bedrijf betreft, er zijn veel redenen om steeds terug te komen op de missieverklaring.

Allereerst is het eenvoudig te zien wanneer een product of dienst niet meer bruikbaar of up-to-date is.

Maar het is ook nuttig op het gebied van personeelszaken, zoals weten waar je op moet letten bij het inhuren of uitzoeken wanneer het WAAROM van een werknemer niet overeenkomt met dat van het bedrijf.

Ten slotte zul je er zeker van zijn dat je de productiefste arrangementen zult vinden wanneer je de WAAROM’s van je personeel kunt matchen met de functies die het beste bij hen passen.

Dus hoe meer mensen weten over jouw WAAROM en hoe meer jij weet over de WAAROM van andere mensen, hoe beter we allemaal zullen zijn, zowel persoonlijk als professioneel.


Samenvattend

Het belangrijkste punt van dit boek:

Het niet weten van je WAAROM, of je doel in het leven, kan frustrerend en moeilijk te begrijpen zijn voor individuen, bedrijven en teams. Maar er zijn manieren om naar binnen te kijken, je WAAROM te achterhalen en een leven te leiden dat gedreven, gepassioneerd en productief is. Als je je WAAROM kent, kun je het goed gaan doen in zowel je persoonlijke als professionele leven.

Advies:

Kijk naar de verhalen die je het meest hebben gevormd om je WAAROM te vinden.

Onze verhalen zijn een belangrijk onderdeel om erachter te komen WAAROM. Wanneer je je verhalen vertelt aan iemand die je kan helpen erachter te komen wat belangrijk voor je is, is het belangrijk om over zowel goede als slechte dingen te praten. Ze kunnen uit je kindertijd komen of uit je volwassen leven, zolang ze maar belangrijk waren voor wie je nu bent.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Service Level Agreement, TOP 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over service level agreement (SLA) door marketing managers. Wat is een service level agreement en waarom is het belangrijk voor ons bedrijf? Een service level agreement (SLA) is een contract tussen een serviceprovider en een klant waarin de voorwaarden van de geleverde services worden beschreven, inclusief het verwachte

Lees verder →

We zijn allemaal marketeers

Go-To-principes om je te helpen iets op de markt te brengen als een marketeer. We’re All Marketers (2019) geeft een goed overzicht van de strategieën en ideeën die de wereld van digitale marketing aansturen. Deze tips kunnen de manier veranderen waarop je over marketing denkt, of je nu een klein

Lees verder →

Gebouwd om te blijven

Succesvolle gewoonten van visionaire bedrijven. Built to Last, een tijdloze klassieker voor elke marketeer en ondernemer, kijkt naar 18 beroemde en lang bestaande bedrijven om erachter te komen wat hen al tientallen jaren, en in sommige gevallen zelfs bijna 200 jaar, succesvol heeft gemaakt. Deze baanbrekende studie laat zien hoe

Lees verder →

Tone of Voice, Top 10 FAQ’s

Meestgestelde vragen over tone of voice door marketing managers. Wat is tone of voice en waarom is het belangrijk? Tone of voice verwijst naar de persoonlijkheid, het karakter en de emotie die een merk uitdrukt door zijn woorden en taal. Het is een belangrijk element van de identiteit van een

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Vind je WAAROM

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.