Purpose

Het startpunt van geweldige bedrijven.

Het boek “Purpose” uit 2006 laat zien hoe belangrijk waarden zijn voor goed leiderschap in de 21e eeuw. Deze kernideeën leggen de vier verschillende soorten doelen uit die je en jouw bedrijf zullen helpen slagen, van hoe ze gebaseerd zijn op ethiek tot hoe de machtigste mensen ter wereld ze gebruiken.

Onze samenvatting van het boek Purpose van Nikos Mourkogiannis:

 

Intro

Waarom? Hoe het leren van filosofie, je bedrijf kan helpen groeien en het goed kan doen.

Veel mensen denken slecht over zaken doen. Velen van ons denken dat bedrijven en hun leiders alleen geïnteresseerd zijn in geld verdienen, wat er ook voor nodig is. Of het nu gaat om werknemers, klanten of het milieu, alles wat hen in de weg staat wordt genadeloos aan de kant geschoven.

Toch is dit niet altijd het geval. Dit artikel laat zien dat een bedrijf niet succesvol kan zijn als het er alleen voor het geld gaat. Ze kunnen daar alleen komen als ze een reeks waarden of doelen hebben die hen de wil en motivatie geven om te slagen.

De meeste van deze waarden komen voort uit filosofische debatten en tradities die al heel lang bestaan. Dus je hoeft Nietzsche en Aristoteles niet te lezen, deze kernideeën leggen de voorkomendste soorten doelen uit en hoe bedrijven als Wal-Mart en IBM ze hebben gebruikt om succesvol te zijn.

In dit artikel leer je

  • waarom Warren Buffett niets geeft om geld verdienen;
  • hoe Henry Ford succesvol was door dictator te spelen; en
  • waarom het geluk van andere mensen vaak het hoofddoel is van de beste leiders.
 
 

#1 Door een reeks morele ideeën te ontwikkelen om naar te leven en te werken, kun je het succes van je bedrijf op de lange termijn verzekeren.

Hoe komt het dat sommige mensen het goed doen in het bedrijfsleven en anderen niet? Ja, het heeft veel te maken met hoe slim en charismatisch iemand is in zaken, maar dat is niet het hele verhaal. Voor succes op de lange termijn moet een bedrijf een duidelijk doel hebben en een reeks morele ideeën die het leiden.

Doel is het morele kompas dat we gebruiken om beslissingen te nemen, zowel in het dagelijks leven als in situaties waarin veel meer op het spel staat. Met een doel voor ogen kunnen we het verschil zien tussen juiste en belangrijke beslissingen en beslissingen die gemakkelijk of technisch correct zijn.

Laten we eens kijken wat dit in het echte leven betekent. Wil je je klant helpen of zoveel mogelijk geld verdienen? Dit is een vraag die Sam Walton, die Wal-Mart begon, meteen kon beantwoorden.

Walton was toegewijd aan het dienen van zijn klanten omdat hij om hen gaf en hen wilde helpen. Zijn doelgerichtheid weergalmde door het hele bedrijf. Van senior managers tot winkelpersoneel, iedereen bij Wal-Mart stond klaar om van klantenservice een topprioriteit te maken. Dit gaf Wal-Mart een voordeel ten opzichte van zijn concurrenten, die Wal-Mart blijft verslaan.

De waarheid is dat als je geen doel hebt, je alleen beslissingen neemt met het oog op de korte termijn. Strategie is niet genoeg. Neem Enron, een bedrijf waarvan het faillissement een van de grootste in de Amerikaanse geschiedenis was.

Ze hadden plannen, maar ze hadden geen doel. Het enige waar ze in geïnteresseerd waren, was geld verdienen, en ze waren bereid alles te doen om dat te doen. Dit maakte het moeilijk om goede beslissingen te nemen, wat leidde tot riskante plannen en verborgen verliezen. Het is niet verwonderlijk dat de acties van Enron hen uiteindelijk ontmaskerden, een bewijs van hoe gevaarlijk een strategie zonder doel kan zijn.

#2 Leiders die worden gedreven door de wens om te leren, zijn verantwoordelijk voor wat ze doen en houden nooit op met het stellen van vragen.

Je begrijpt nu wat doel is en waarom het belangrijk is. Hoe kom je er dan aan? Welnu, er zijn vier soorten doelen, en elk komt voort uit een ethische traditie die is gegroeid uit het werk van verschillende filosofen van het oude Griekenland tot nu. Laten we beginnen met het doel van ontdekking.

Dit doel is gerelateerd aan het werk van de Deense filosoof Sren Kierkegaard en de existentialisten, die sterke argumenten aanvoerden voor de keuze-ethiek. Kierkegaard zegt dat regels en conventies niet voldoende zijn om je achter te verschuilen en de schuld te geven als er iets misgaat. In plaats daarvan is elke persoon verantwoordelijk voor de beslissingen die ze nemen.

Kierkegaard gebruikt het verhaal van Isaaks offer in de Bijbel om dit punt te laten zien. Je weet misschien al dat Abraham van plan is zijn zoon Isaak te doden nadat hij een engel hem heeft horen zeggen dat hij dit moet doen. Abraham zegt dat God hem had opgedragen dit te doen, maar uiteindelijk was het Abrahams keuze en alleen hij kan verantwoordelijk worden gehouden.

Op dezelfde manier zijn wij de enigen die verantwoordelijk kunnen worden gehouden voor wat we doen. Wat heeft dit idee dan te maken met het vinden van iets nieuws? Welnu, de Franse existentialist Jean-Paul Sartre bouwt voort op dit idee en zegt dat, aangezien we verantwoordelijk zijn voor onze daden, we altijd dingen in twijfel moeten trekken en moeten beslissen wat het beste voor onszelf is.

Met het doel om erachter te komen als leidraad, moeten we altijd bereid zijn om vragen te stellen, iets nieuws te maken en te zoeken naar de beste keuze die we kunnen maken.

Dit is precies hoe IBM’s Tom Watson bleef zoeken naar dingen die ‘onze huidige opvatting te boven gaan’. Watson en zijn collega’s bekeken situaties vanuit verschillende gezichtspunten omdat ze meer wilden weten. Dit is wat existentialisten zeggen dat je zou moeten doen.

De slogan van IBM werd “Think”, wat nog meer benadrukte hoe belangrijk het is om te breken met conventies en tradities om nieuwe manieren te vinden om de problemen van klanten op te lossen. IBM koos er zelfs voor om voornamelijk pas afgestudeerden aan te nemen, wat ervoor zorgde dat de status quo altijd in twijfel werd getrokken.

#3 Geef het goede voorbeeld en ontwikkel de kwaliteiten die je zullen helpen je beste werk te doen.

Als je eenmaal een nieuwe en betere manier hebt gevonden om een bedrijf te runnen, moet je dat zo goed mogelijk doen. Voer ons tweede doel in, excellentie. Deugd, bedacht door de Griekse filosoof Aristoteles, is de morele code die daarbij hoort.

Aristoteles kwam tot de conclusie dat mensen aan hun deugden werken om succesvol te zijn en hun doel, vervulling, te bereiken. Aristoteles had zelfs een woord voor de staat van gelukkig, succesvol en bloeiend zijn. Hij noemde het eudaimonia, en hij dacht dat dit het doel van de mens was.

Je zou eudaimonia kunnen bereiken als je je werk of rol in de gemeenschap zo goed mogelijk deed. Maar om daar te komen, moest je aan je deugden werken, wat goede eigenschappen zijn. Dit kan van alles zijn, van moed en eer tot geestigheid. Ook al verandert de lijst met deugden afhankelijk van waar je bent in de moderne wereld, het belangrijkste is de tijd die het kost om ze te verwerven.

Warren Buffett, een van de beste investeerders ter wereld, is een goed voorbeeld van het doel van excellentie in actie. Gedurende zijn hele carrière is hij gedreven geweest om mensen in zijn gemeenschap te helpen geluk te vinden door hen te helpen de kwaliteiten te ontwikkelen die de beste investeerders nodig hebben.

Zijn belangrijkste taak is om te beslissen waar hij geld in stopt, zodat het rendement op eigen vermogen zo hoog mogelijk is. Buffett voelt zich voldaan als hij zijn best doet in die rol. Hij streeft naar excellentie omwille van zichzelf, niet om geld te verdienen. In vergelijking met zijn leeftijdsgenoten is zijn salaris bijvoorbeeld niet erg hoog.

Buffet doet er alles aan om goede investeringen te doen. Zo werkte hij aan zijn rekenvaardigheid zodat hij 2.000 jaarverslagen en de namen van alle 7.500 aandeelhouders kon onthouden. Buffet’s doel om de beste te zijn, heeft hem geholpen $ 40 miljard te verdienen.

#4 Altruïstische leiders proberen zoveel mogelijk mensen zoveel mogelijk geluk te brengen.

David Hume, een Schotse historicus en filosoof, staat bekend om het ontwikkelen van een morele code gebaseerd op vriendelijkheid. Dit heeft te maken met waar altruïsme om draait.

Hume zegt dat de belangrijkste reden om iets te doen is om mensen gelukkiger te maken. Ook al klinkt dit misschien egoïstisch of hedonistisch, ons geluk hangt af van hoe goed we andere mensen en onszelf gelukkig kunnen maken. Hume zei dat we van nature om andere mensen geven.

Adam Smith ging nog verder met dit idee met zijn idee van het utilitarisme, dat zegt dat het juiste om te doen datgene is dat het grootste aantal mensen zo gelukkig mogelijk maakt. Dus wat we doen is gebaseerd op de pijn of het plezier dat iemand anders kan overkomen.

Op deze manier is empathie een belangrijk onderdeel van het nemen van goede beslissingen, vooral in een zakelijke omgeving. In een kernidee zagen we hoe Wal-Mart doet wat het doet om zo succesvol te zijn. Sam Walton, de oprichter van het bedrijf, volgde het doel van altruïsme toen hij beslissingen nam die zoveel mogelijk klanten gelukkig maakten.

Walton kwam uit een arm deel van Arkansas in het land. De manier waarop hij was opgevoed gaf hem een sterk gevoel van empathie, waardoor hij vastbesloten was om zoveel mogelijk mensen te helpen. Hoe? Door het voor mensen gemakkelijker te maken om kwaliteitsgoederen tegen lage prijzen te krijgen, kan de levensstandaard worden verhoogd.

Als zijn kopers veel zouden krijgen, zou hij zijn winstmarges niet verhogen. In plaats daarvan zou hij zoveel mogelijk van het extra geld aan zijn klanten geven. Hij zorgde er ook voor dat iedereen in het bedrijf op de hoogte was van dit doel. Er werden managementinformatiesystemen gemaakt zodat managers zich konden concentreren op wat klanten in verschillende delen van de VS nodig hadden.

Alle Wal-Mart’s belissingen worden gemaakt met de klant in gedachten. Dit maakt Sam Walton de David Hume van het moderne Amerikaanse bedrijfsleven.

#5 Heldhaftige leiders gebruiken hun visie om ons naar plaatsen te leiden waar we niet veel vanaf weten.

Nietzsche was een Duitse filosoof wiens werk voor velen van ons moeilijk te begrijpen is. Zijn ideeën over heldendom zijn echter een van de nuttigste ethiek voor bedrijfsleiders. Dit is niet alleen een verlangen om te winnen; het is ook een bereidheid om dapper te zijn en iets te proberen dat niemand anders heeft.

Nietzsche dacht dat slechts een klein aantal mensen echt vrij is en daarom in staat is om te leiden. Degenen die deze vaardigheden niet hebben, kiezen ervoor om degenen te volgen die ze wel hebben. Maar degenen die ze wel hebben, zullen beseffen dat ze hun macht moeten gebruiken en de rol van leider met ambitie op zich moeten nemen.

Henry Ford is een geweldig voorbeeld van een groot leider wiens doel het was om een held te zijn. Hij wilde de samenleving veranderen met zijn auto, en zijn verlangen daartoe bracht hem ertoe zijn bedrijf te gebruiken als een manier om zijn zin te krijgen.

Ford wilde geen zaken doen zoals iedereen dat deed of concessies doen. In plaats van te wachten tot klanten hem vertelden wat ze wilden, gaf hij ze wat ze niet eens wisten dat ze nodig hadden. Ford bleef producten maken omdat hij er zeker van was dat ze de wereld zouden veranderen.

Maar Ford gaf er het meest om zijn macht te gebruiken, zelfs als het de richting van zijn bedrijf veranderde of mensen pijn deed. Dit leidde er soms toe dat hij beslissingen nam die riskant waren. Hij was zo vastbesloten om de auto-industrie te veranderen dat hij voormalige gevangenen in dienst nam, deels om hen weer op de been te helpen en deels om zijn productielijn te helpen. Ford huurde zelfs misdadigers uit Detroit in, wat leidde tot problemen met arbeiders die gewelddadig tegen elkaar werden.

Op deze manier is een held zijn een krachtig doel, maar het kan ook uit de hand lopen als het niet in evenwicht is met andere morele doelen. Alle vier de doelen – ontdekken, uitblinken, anderen helpen en een held zijn – zullen je bedrijf op veel manieren helpen. Ontdek hoe door verder te lezen.

#6 Een reden hebben om te werken kan het moreel stimuleren en van je bedrijf een geweldige plek maken om te werken.

Carl von Clausewitz, een Pruisische generaal en militair theoreticus, zei dat fysieke factoren in oorlog “weinig meer zijn dan het houten handvat, terwijl de morele factoren het edelmetaal zijn, het echte wapen, het fijngeslepen mes”. Hetzelfde gaat op voor bedrijven. 

Op dezelfde manier waarop soldaten met een hoog moreel meer kans hebben om een veldslag te winnen, doen bedrijven met een hoog moreel het meestal beter. Een verzekeringsmaatschappij genaamd Towers Perrin deed in 2003 zelfs een onderzoek dat een verband aantoonde tussen een hoog moreel bij de werknemers en een goed rendement voor de aandeelhouders.

Dus hoe gelukkiger je werknemers zijn op het werk, hoe waarschijnlijker het is dat je bedrijf meer geld zal verdienen. Op dezelfde manier, als je werknemers hun baan niet leuk vinden, doet je bedrijf het misschien ook niet zo goed. Een onderzoek van PriceWaterhouseCoopers uit 2002 vond een sterk verband tussen een laag moreel, dat verband houdt met ziekteverzuim, en ondergemiddelde winstniveaus.

Maar hoe zorg je ervoor dat je werknemers nog steeds geïnteresseerd zijn in hun werk? Hen goede redenen geven om hun werk te doen, is een goede manier om ze ertoe te bewegen het te doen. Dit kan door uit te leggen wat de doelstellingen van je bedrijf zijn.

Neem de Amerikaanse multinational 3M, die bekend staat om zijn lijmen. Het doel van het bedrijf was om oplossingen voor problemen te vinden, en hun ingenieurs geloofden daar echt in. Een ingenieur was zo enthousiast om het probleem van een klant op te lossen dat hij uiteindelijk een nieuw soort afplaktape maakte, dat de Scotch Tape werd die veel mensen in de bureauladen hebben.

Een andere persoon die bij hetzelfde bedrijf werkte, bedacht de Post-it Note omdat hij de juiste pagina in zijn gezangboek niet kon vinden. Gewoon een reden hebben om hun werk te doen, zorgde ervoor dat deze mensen een stap verder gingen om het verschil te maken en de producten te maken die we allemaal kennen en waar we van houden.

#7 Innovatie wordt gevormd en versterkt door een doel te hebben.

Het lijkt erop dat de succesvolste bedrijven vaak degenen zijn met de meeste nieuwe ideeën. Maar hoewel innovatie een geweldige manier is om de concurrentie voor te blijven, leidt het op zichzelf niet tot succes op de lange termijn.

Booz Allen Hamilton, een wereldwijd adviesbureau, keek naar de top duizend bedrijven met de grootste onderzoeks- en ontwikkelingsbudgetten en maakte een lijst. Veel mensen waren verrast toen ze ontdekten dat er geen sterke link was tussen innovatie en het succes van de bedrijven.

Wat hebben innovatieve bedrijven nodig om aan de top te blijven? Velen van hen krijgen dingen voor elkaar omdat ze iets willen weten.

Kijk naar Sony als voorbeeld. Masaru Ibuka startte het bedrijf omdat hij ingenieurs een werkplek wilde geven waar ze “de vreugde van technologische innovaties konden voelen, zich bewust konden zijn van hun missie voor de samenleving en konden werken tot hun hart tevreden was”. Dit duidelijke doel gaf het eerste Sony-team de vrijheid om met nieuwe ideeën te komen, en ze begonnen met het maken van de eerste bandrecorder van Japan.

Wanneer innovators een duidelijk doel hebben, kunnen ze grote risico’s nemen en de regels van hun bedrijf of branche veranderen. Sam Walton, de oprichter van Wal-Mart, heeft veel gedaan om zijn branche te veranderen, omdat hij klanten de eerlijkst mogelijke prijzen wilde geven.

Om de prijzen voor zijn klanten laag te houden, probeerde hij zoveel mogelijk kosten te besparen als hij ging winkelen. Dit betekende dat hij mogelijk enkele medewerkers zou moeten laten gaan. Zijn arbeiders liepen in plaats van taxi’s te nemen en deelden hotelkamers.

Walton koos er zelfs voor om winkels te openen in oude boerderijen. Dit betekende dat de winkels er misschien niet zo mooi uitzagen als die van K-Mart, maar dat de prijzen nog steeds laag genoeg waren om te kunnen concurreren.

#8 Bedrijven die een duidelijk doel hebben, zijn goede concurrenten.

Iedereen wil weten hoe je concurrentie kan verslaan. Strategische positionering is een van de beste manieren voor je bedrijf om op de lange termijn voordeel te behalen in de markt. Helaas bestaat er geen perfecte formule. Dit betekent alleen dat je bedrijf op een plek op de markt moet staan die niemand anders kan kiezen of kopiëren.

Ook al is dat makkelijker gezegd dan gedaan, het is nog steeds mogelijk! Het begint met plannen maken en mensen leren kennen. Door te coördineren wat mensen doen en hoe ze met elkaar praten, kun je je bedrijf samenbrengen onder een sterke, unieke strategie.

Een bedrijf dat geen doel heeft, zal zijn plannen waarschijnlijk zonder reden wijzigen. Bedrijven zullen geen logisch voordeel hebben vergeleken met concurrenten als ze wisselen tussen verschillende strategieën in de hoop dat er een werkt. Bedrijven die niet weten wat ze willen doen, kunnen ook vast blijven houden aan oude strategieën, zelfs als die niet meer werken.

Als je organisatie een duidelijk doel heeft, zal het veel gemakkelijker zijn om haar routines en relaties op elkaar af te stemmen. Je werknemers moeten de waarden van ontdekking, altruïsme, uitmuntendheid en heldhaftigheid gebruiken om hen te begeleiden bij elke interactie en taak die ze uitvoeren.

Warren Buffett was in staat om zijn conglomeraat met een heel lichte hand te leiden omdat mensen zijn waarden deelden en begrepen. Hij hoefde zijn werknemers niet te vertellen hoe ze zich moesten gedragen, omdat ze op basis van zijn waarden al wisten wat ze moesten doen.

Doel is een goede manier om mensen te helpen bij het nemen van de vele kleine beslissingen die samen de strategische positie van een bedrijf op de markt bepalen. Wanneer je bedrijf duidelijke doelen heeft, is het gemakkelijk om vragen te beantwoorden als “Moeten we geld uitgeven aan productontwikkeling?” en “Wat voor training moeten we onze klantgerichte medewerkers geven?”

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Of je nu wilt dat je bedrijf een marktleider, een radicale innovator of een geweldige plek om te werken is, je heeft waarden nodig om daar te komen. Enkele van de succesvolste bedrijfsleiders ter wereld hebben de vier doelstellingen van ontdekking, excellentie, altruïsme en heldhaftigheid in hun voordeel gebruikt. Dus waarom begin je ze niet in je eigen visie te gebruiken?

Advies:

Ontdek waarom je doet wat je doet.

Vind je het leuk om nieuwe dingen te ontdekken? Of wil je gewoon ergens de beste in zijn? Wil je oplossingen bieden om zoveel mogelijk mensen te helpen of probeer je de wereld te veranderen door moedig te handelen? Bedenk waarom je de dingen doet die je doet, zodat je erachter kunt komen hoe je dat in je bedrijf kunt stoppen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Marketing Briefing, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over marketing briefing door marketing managers. Welke informatie moet worden opgenomen in een marketing briefing? Een marketingbriefing is een document dat de details en doelstellingen van een marketingcampagne of -project schetst. Het wordt meestal gemaakt door de marketingmanager en gedeeld met de rest van het marketingteam en alle

Lees verder →

Gebouwd om te blijven

Succesvolle gewoonten van visionaire bedrijven. Built to Last, een tijdloze klassieker voor elke marketeer en ondernemer, kijkt naar 18 beroemde en lang bestaande bedrijven om erachter te komen wat hen al tientallen jaren, en in sommige gevallen zelfs bijna 200 jaar, succesvol heeft gemaakt. Deze baanbrekende studie laat zien hoe

Lees verder →

Alchemy

De duistere kunst en curieuze wetenschap van het creëren van magie in merken, zaken en het leven. Alchemy, dat in 2018 uitkwam, pleit voor onlogisch denken in een wereld die geobsedeerd is door logica. Rory Sutherland zegt dat de wereld te gecompliceerd is om door een enkele lens te worden

Lees verder →

New to BIG

Hoe bedrijven kunnen creëren als ondernemers, kunnen investeren als VC’s en een permanent besturingssysteem kunnen installeren voor groei. New to Big (2019) laat zien hoe bedrijven die al groot zijn, een superkrachtig groeimodel centraal kunnen stellen in hun bedrijf. Door de structuur van nieuwe start-ups of beginnende ondernemers aan te

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Purpose

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.