Het Dragonfly-effect

Effectieve en krachtige manieren om sociale media te gebruiken om sociale verandering te stimuleren.

Het Dragonfly-effect laat zien hoe iedereen de kracht van sociale media kan gebruiken om mensen achter veranderingen te krijgen die een verschil maken in de wereld.

Onze samenvatting van het boek The Dragonfly Effect van Jennifer Aaker, Andy Smith en Carlye Adler Quick:

 

Intro

Waarom? Leer hoe je sociale media kunt gebruiken om je zaak onder de aandacht te brengen.

Of je het nu leuk vindt of niet, sociale media zijn een onderdeel van het dagelijks leven geworden. Twitter en Facebook hebben de manier veranderd waarop we met elkaar praten en met anderen werken door ons sneller en effectiever dan ooit tevoren meer mensen te laten bereiken.

Een gevolg hiervan is dat we zoveel nieuwe informatie krijgen dat we het niet bij kunnen houden. Bedenk eens hoe elke dag miljoenen mensen inloggen op Facebook en nieuwe statusupdates, opmerkingen en foto’s posten die anderen kunnen zien. Ook wordt er elke minuut twintig uur aan video aan YouTube toegevoegd en worden er elke seconde honderden tweets naar mensen over de hele wereld gestuurd. Ook zal dit drukke tempo in de toekomst waarschijnlijk nog sneller worden.

Wat betekent al deze informatie?

Simpel gezegd, als je de kracht van sociale media wilt gebruiken om een verschil te maken in de wereld, zoals campagne voeren voor je favoriete presidentskandidaat, moet je voorzichtig zijn met hoe je je berichten schrijft, anders ben je gewoon weer een druppel op de gloeiende plaat. Het is niet zo dat het mensen niet kan schelen wat je te zeggen hebt; het is alleen zo dat het tegenwoordig erg moeilijk is om de aandacht van mensen te trekken!

Dus, wat is de beste manier om sociale media te gebruiken?

Deze kernideeën laten je zien hoe je sociale media kunt gebruiken om een verschil te maken in de wereld.

#1 The Dragonfly Effect laat zien hoe social media ingezet kunnen worden om sociale verandering teweeg te brengen.

De libel – de dragonfly – is het enige insect in de natuur dat tijdens het vliegen snel en gemakkelijk in elke richting kan bewegen. Hij kan dit doen door zijn vier vleugels op een prachtige manier te gebruiken.

Op dezelfde manier, als je sociale media wilt gebruiken om sociale verandering teweeg te brengen, zijn er vier “vleugels” die verbazingwekkende dingen kunnen doen, maar alleen als je ze zo zorgvuldig samen gebruikt als de vleugels van een libel.

Om te laten zien hoe dit werkt, laten we eens kijken hoe Samasource, een Keniaanse liefdadigheidsinstelling die werkloze vrouwen en jongeren in arme landen helpt bij het vinden van digitaal werk, deze vier vleugels gebruikt.

Ten eerste is er de zogenaamde “Focusvleugel”: je moet een eenvoudig, concreet doel bedenken waar je andere mensen naartoe wilt laten werken. Het belangrijkste doel van Samasource is bijvoorbeeld om vrouwen, jongeren en vluchtelingen werk te geven dat ze met trots kunnen doen, zodat ze in hun levensonderhoud kunnen voorzien.

Het tweede deel heet “Trek de aandacht”. Als je mensen wilt bereiken, moet je eerst hun aandacht trekken. Samasource legt in haar communicatie veel nadruk op het feit dat werkloosheid kan leiden tot sociale problemen zoals bendes en terrorisme. Dat zijn zeker dingen die de aandacht van mensen trekken.

Ten derde is er het Engage-gedeelte. Als je wilt dat je publiek iets voor je zaak doet, moet je ervoor zorgen dat ze er om geven door ze te laten zien hoe het hen persoonlijk raakt. Samasource doet dit door persoonlijke verhalen te vertellen over de mensen die het helpt en de mensen die geld geven om hen aan werk te helpen.

Ten slotte is er de Take Action-vleugel. Je moet het voor anderen mogelijk maken om actie te ondernemen om je zaak te helpen en hen de macht geven om dit te doen. Hier geeft Samasource je drie actieniveaus om uit te kiezen, afhankelijk van hoeveel geld je kunt geven. Het beste wat de donor kan doen, is werk aan Samasource geven. De volgende stap is geld geven. En tot slot is het promoten van de organisatie het meest basale dat je kunt doen om te helpen. Deze verscheidenheid aan opties maakt het voor allerlei soorten supporters gemakkelijker en aantrekkelijker om mee te doen.

#2 De focusvleugel: Denk na over voor wie je schrijft en bedenk een duidelijk, haalbaar doel.

Het eerste deel van de ‘libel’-manier van het gebruik van sociale media is om je te concentreren op slechts één ding dat je wilt laten gebeuren.

Dus, waar zoek je de jouwe? Simpel: het doel waaraan je wilt werken, moet de “HATCH-regel” volgen.

Allereerst moet je doel humanistic, humanistisch zijn, wat betekent dat het gebaseerd moet zijn op het kennen van je publiek. Begin door te praten met de mensen die je wilt veranderen en ontdek wat hen motiveert en hoe ze passen in jouw doel.

Deze methode is terug te zien in hoe bedrijven als Procter & Gamble hun producten maken: ze werken steeds meer om te begrijpen wat eindgebruikers willen en gebruiken dat als uitgangspunt voor ontwikkeling.

Ten tweede moet je doel actionable zijn, iets zijn dat je kunt doen. Je hebt dus een groot langetermijndoel nodig om naartoe te werken, maar je moet het ook opsplitsen in kleinere, beter beheersbare doelen die gemakkelijk te begrijpen zijn.

Ten derde en ten vierde moet je je doel kunnen testen (‘testable’) en goed genoeg begrijpen (‘clear’) om duidelijke mijlpalen te stellen en je voortgang te meten. Dit maakt je publiek enthousiast omdat ze de kleine overwinningen kunnen vieren en het momentum kunnen voelen groeien.

Ten slotte moet je doel iets zijn waar mensen graag voor werken. Met andere woorden, het moet zowel voor hen als voor jou belangrijk zijn, dus vertel ze waarom ze jouw zaak zouden moeten steunen.

#3 De kant “Grijp de aandacht” zegt uniek, persoonlijk en visueel te zijn.

Tegenwoordig komt er een eindeloze stroom aan informatie op ons af: e-mails, sms-berichten, tweets, Facebook-statusupdates en banneradvertenties op je favoriete websites.

Met zoveel berichten die onze aandacht proberen te trekken, is het niet moeilijk te begrijpen waarom het zo moeilijk is om mensen te laten luisteren en handelen.

Dus, wat zullen we doen? Je moet iets bedenken.

Ten eerste moet je persoonlijk zijn. Als je bijvoorbeeld mensen uitnodigt voor een evenement op Facebook, zullen ze meer geïnteresseerd zijn als je ze een persoonlijk bericht stuurt in plaats van een generieke uitnodiging.

Op dezelfde manier zullen mensen eerder naar je luisteren als je de boodschap over je doel op maat maakt, zodat het voor hen persoonlijker aanvoelt.

Ten tweede moet je bericht onverwacht zijn en mensen verrassen. Dit komt omdat de meeste mensen het grootste deel van hun tijd in een soort automatische pilootmodus doorbrengen, waarbij ze niet echt letten op de vele berichten die op hun scherm verschijnen. Je moet ze verrassen om ze wakker te maken uit deze trance. Seth Godin, een marketingexpert, zei dat je iets moet maken dat opvalt en de aandacht van mensen trekt.

Ten derde moet je altijd ‘laten zien, niet vertellen’. In plaats van lange uitleg te geven, moet je je ideeën in eenvoudige foto’s of video’s omzetten. Studies hebben aangetoond dat mensen dingen die ze zien veel beter onthouden dan dingen die ze horen.

Denk bijvoorbeeld aan een liefdadigheidsinstelling in Japan die zich inzet tegen obesitas en honger. Het was vooral succesvol omdat het een interessante naam had, “Table For Two”, en een logo van twee lunchtafels, een vol en een leeg.

Als je ten slotte echt wilt dat mensen je campagne onthouden, geef ze dan een reden om iets te voelen door hun andere zintuigen aan te spreken, zoals gehoor of smaak. Als je bijvoorbeeld de juiste muziek kiest voor de achtergrond van een video, kan dit je sterke emoties laten voelen.

#4 In het Engage-gedeelte staat dat je een verhaal moet vertellen om mensen erbij te betrekken.

Sinds mensen voor het eerst leerden praten, hebben ze taal gebruikt om verhalen te vertellen. Door de geschiedenis heen is het vertellen van verhalen een geweldige manier geweest om informatie door te geven van de ene persoon op de andere en van de ene generatie op de volgende. Ook al zitten we meestal niet elke avond rond vreugdevuren en vertellen we verhalen, ze zijn nog steeds een zeer krachtige manier om te communiceren.

Waarom is dit?

Mensen worden ontroerd en geïnspireerd door verhalen op een manier die harde feiten gewoon niet kunnen.

Denk bijvoorbeeld aan KIVA, een non-profitorganisatie die ondernemers met een laag inkomen helpt aan kleine leningen. Het vraagt je niet om geld te geven aan een vaag liefdadigheidsdoel. In plaats daarvan vertelt het je de verhalen van elke ondernemer, waardoor je het gevoel hebt dat je ze kent. Het feit dat KIVA al tienduizenden mensen over de hele wereld heeft geholpen, bewijst dat deze methode werkt.

Dus, hoe kun je anders je publiek betrekken?

Zorg er allereerst voor dat je berichten inspelen op de behoeften en gevoelens van de mensen die ze zullen lezen. Dit betekent natuurlijk dat je moet weten wat ze betekenen.

Ten tweede kun je niet verwachten dat je toehoorders veel om je zaak geven als je er zelf niet om geeft. Robert Frost zei: “Als de schrijver niet huilt, zal de lezer dat ook niet doen”. Je moet weten waar je echt om geeft, want dat is de enige manier om ervoor te zorgen dat het publiek om je geeft.

Ten derde moet je de juiste manier vinden om je berichten te verzenden. Voor sommige persoonlijke verzoeken is een e-mail of sms/app wellicht de beste manier. Andere berichten kunnen daarentegen beter op Twitter worden verzonden, waar ze tot meer conversatie kunnen leiden.

#5 Maak het mensen gemakkelijk en leuk om actie te ondernemen met de Take Action-vleugel.

De echte magie gebeurt op de laatste vleugel van de libel, wanneer jouw boodschap mensen aanzet tot actie. Dit is geen gemakkelijke sprong om te maken, maar je kunt het laten gebeuren als je een paar eenvoudige regels onthoudt:

Ten eerste, maak het mensen gemakkelijk om te handelen naar wat je zegt. Een campagne die mensen vertelt hoe ze spaarlampen moeten kopen en installeren, zal altijd succesvoller zijn dan een campagne die mensen alleen maar vertelt “de wereld te redden”.

Ten tweede moet je je publiek laten zien dat je geeft om wat ze te zeggen hebben en dat je hun tijd goed gebruikt. Mensen zullen eerder helpen als je ze kunt laten zien dat ze zich in een unieke positie bevinden om een grote impact op je zaak te hebben. Daarom moet je ervoor zorgen dat je oproep tot actie past bij de interesses en vaardigheden van de mensen met wie je spreekt.

Ten derde moet je proberen plezier te hebben met je campagne. Voeg spelelementen en humor toe om meer mensen te interesseren. Je kunt bijvoorbeeld een wedstrijd houden voor mensen die hun vrienden zover krijgen dat ze zich aanmelden voor de campagne.

Maak ten slotte je programma duidelijk en open. Deel informatie en laat andere mensen hun eigen ideeën toevoegen. Zo krijg je niet alleen meer ideeën, maar kan je hele publiek de voortgang van je programma volgen en geïnspireerd raken door de mijlpalen die je bereikt.

#6 De limonadekraam van Alex: een casestudy

We weten nu alles wat er te weten valt over de vier vleugels van een libel. Laten we vervolgens eens kijken naar een casestudy om te zien hoe ze het bereik van een jong meisje op sociale media enorm hebben geholpen.

Alexandra Scott werd geboren in Connecticut in 1996. Ze werd geboren in Manchester. Bij haar werd neuroblastoom is een vorm van kinderkanker gevonden voordat ze zelfs maar één werd.

Alex begon haar eigen limonadekraam toen ze vier jaar oud was om geld in te zamelen om een remedie voor haar ziekte te vinden. De eerste zomer konden zij en haar broer een geweldige $ 2000 doneren.

In de jaren die volgden, zetten Alex en haar familie elke zomer de limonadekraam op, en toen de wereld de ronde deed, moedigde ze andere mensen aan hetzelfde te doen en het geld dat ze verdienden te doneren.

Alex stierf toen ze acht jaar oud was, maar ze wist dat ze meer dan $ 1 miljoen had ingezameld voor onderzoek naar kinderkanker.

Tegenwoordig moedigt Alex’s Lemonade Stand Foundation (ALSF) kinderen nog steeds aan om hun eigen limonadekraampjes op te zetten om geld in te zamelen voor kankeronderzoek. Tot nu toe hebben ze meer dan $ 80 miljoen opgehaald.

ALSF is gedeeltelijk succesvol geweest omdat het weet hoe de vier vleugels van de libel samen moeten worden gebruikt:

ALSF richt al hun berichten op het doel van Alex en Alex om kinderkanker de wereld uit te helpen.

Trek de aandacht van mensen door te zeggen dat de Amerikaanse traditie van limonadekraampjes wordt gebruikt om geld in te zamelen voor kankeronderzoek.

ALSF betrekt mensen erbij door het hartverwarmende verhaal te vertellen van Alex, een kleine jongen die zo lief was voor anderen.

Zet een limonadekraampje op om ALSF te helpen. Dit is een eenvoudige en leuke manier voor particulieren, scholen en bedrijven om te helpen.

Samenvattend

Het belangrijkste:

Je hoeft niet rijk te zijn of veel macht te hebben om een verschil te maken in de wereld. Met de huidige tools voor sociale media kan bijna iedereen een verhaal vertellen op een manier die mensen over de hele wereld aanzet tot actie.

Advies:

Vertel een verhaal en laat foto’s zien als je een presentatie geeft.

De volgende keer dat je iets schrijft om een idee of plan uit te leggen, bedenk dan of je in plaats daarvan een korte video kunt maken waarin je hetzelfde verhaal vertelt. Je presentatie wordt interessanter en gemakkelijker te onthouden als je afbeeldingen en verhalen gebruikt.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Data Analyse, Top 9 FAQ’s

Meestgestelde vragen over data analyse door marketing managers. Hoe verzamel en organiseer ik data uit verschillende bronnen en systemen? Het verzamelen en organiseren van gegevens uit verschillende bronnen en systemen kan een uitdagende taak zijn voor marketingmanagers. Hier volgen enkele stappen die je kunnen helpen bij het effectief verzamelen en

Lees verder →

Invloed

De psychologie van overtuigen. In de bestseller ‘Influence’ van Robbert Cialdini worden de basisregels van overreding in detail uiteengezet. Hoe zorg je ervoor dat mensen het eens zijn? Hoe zorgen mensen ervoor dat je het met hen eens bent? Hoe zorgen vlotte verkopers, slimme marketeers en stiekeme vertrouwensbedriegers ervoor dat

Lees verder →

Jab, jab, jab, right hook

Hoe je jouw verhaal kunt vertellen in een luidruchtige sociale wereld. In het boek Jab, Jab, Jab, Right Hook legt de auteur uit hoe managers, marketeers en kleine bedrijven sociale mediasites zoals Facebook kunnen gebruiken om meer aandacht te krijgen. Een geweldige marketingcampagne op sociale media kan de “rechtse hoek”

Lees verder →

Klant Segmentatie, Top 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over klant segmentatie door marketing managers. Wat is klantsegmentatie en waarom is het belangrijk? Klantsegmentatie is het proces van het verdelen van een klantenbestand in kleinere groepen met vergelijkbare kenmerken, behoeften of gedragingen. Dit is belangrijk voor marketingmanagers omdat het hen in staat stelt hun marketinginspanningen en -boodschappen

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Het Dragonfly-effect

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.