21 dagen tot een groot idee

Baanbrekende bedrijfsconcepten creëren.

Het boek 21 Days to a Big Idea uit 2015 is je gids om weer creatief en speels te worden en alle geweldige ideeën te vinden die je brein kan bedenken. Dit artikel geeft je eenvoudige, maar effectieve manieren om je creativiteit te laten stromen en geven je tips over hoe je je gekke ideeën kunt omzetten in een bedrijf dat geld kan opleveren.

Onze samenvatting van het boek: 21 Days to a Big Idea van Bryan Mattimore:

 

Intro

Waarom? Laat je fantasie de vrije loop als je nieuwe zakelijke ideeën wilt bedenken.

We denken meestal aan dichters, muzikanten en schilders als we het woord ‘creativiteit’ horen. Denk ook aan grote wetenschappers als Albert Einstein en slimme uitvinders als Nikola Tesla. Creativiteit en ondernemen gaan daarentegen niet zo vaak samen.

Maar je moet creatief zijn als je een geweldig idee voor een nieuw bedrijf wilt bedenken, als je van je idee een geweldig product wilt maken en als je een product met succes wilt verkopen.

Dit artikel geeft je een aantal eenvoudige, maar slimme ideeën om je te helpen creatiever te zijn. Ze tonen de belangrijkste onderdelen van een 21-dagenplan om mensen te helpen grote ideeën te bedenken. Je leert hoe gemakkelijk het is om ideeën te bedenken voor nieuwe bedrijven en hoe je oude een nieuwe draai kunt geven.

Je leert ook:

  • hoeveel nieuwe ideeën Thomas Edison elke dag had;
  • waarom een gekookte kip in de koelkast een geweldig zakelijk idee kan zijn; en
  • hoe je in slechts 30 seconden iets nieuws bedenkt.

 

#1 Bedenk ideeën om je creativiteit te laten stromen en erachter te komen waar je echt in geïnteresseerd bent.

Blanco pagina’s zijn ontmoedigend. Ze kunnen zelfs de meest ervaren romanschrijvers, illustratoren en bedrijfsleiders nerveus maken wanneer ze aan nieuwe projecten beginnen. Het goede nieuws is dat er een manier is om van die blanco pagina af te komen: brainstormen.

Enkele van de briljantste wetenschappers ter wereld, zoals Thomas Edison, de uitvinder van de elektrische gloeilamp, gebruikten brainstormsessies om hun beste ideeën te bedenken.

In een van zijn notitieboekjes, gedateerd 3 januari 1888, schreef Edison meer dan 100 ideeën voor uitvindingen op. Hij deed dit zodat hij het enige idee kon vinden dat hij echt wilde maken. Hij had ideeën voor een sneeuwcompressor, nepzijde, nepivoor, een elektrische piano en nog veel meer.

Creatieve mensen gebruiken brainstormen sinds het begin der tijden omdat het hen helpt hun eigen kritiek buiten te sluiten. Als we brainstormen, komen we weer in contact met onze creatieve, speelse kanten. Dit laat ons op zijn beurt nieuwe mogelijkheden zien waar we normaal niet aan zouden denken.

Bovendien helpt brainstormen ons erachter te komen waar we echt in geïnteresseerd zijn. Als je lang genoeg over ideeën nadenkt, zul je patronen gaan zien die een paar ervan koppelen aan grotere ideeën. Zo kunnen we een lijst maken van de dingen waarin we echt geïnteresseerd zijn, waarop we ons vervolgens kunnen concentreren en die we kunnen verbeteren.

We kunnen er zelfs achter komen dat we echt geïnteresseerd zijn in iets dat niet onze taak of vaardigheden is. Dit kan verwarrend zijn voor sommige mensen, die zich zorgen maken dat ze niet in een bepaald veld kunnen komen omdat ze er niet genoeg van weten.

Maar onderzoek naar succesvolle start-ups heeft aangetoond dat je geen expert op een bepaald gebied hoeft te zijn om nieuwe manieren te bedenken om problemen op te lossen. Integendeel, misschien ben je op een nog betere plek om iets nieuws te beginnen. Mensen die veel weten over een bepaalde branche, zijn misschien te vastbesloten om nieuwe kansen te zien.

Waar begin je als je wilt brainstormen? Pak gewoon een vel papier en schrijf 30 tot 50 ideeën op.

#2 Je dagelijkse frustraties leiden tot producten die voor iedereen problemen oplossen.

Mark Zuckerberg had als tiener een probleem: geen enkel meisje wilde met hem uitgaan. Facebook bleek zijn poging om het probleem op te lossen. Het had hem misschien wel of niet meer dateable gemaakt, maar het maakte hem wel rijk. Dus, zoals de meeste uitvindingen, begon Facebook als een manier om een probleem op te lossen. Vind problemen die de moeite waard zijn om op te lossen als je je eigen oplossingen wilt bedenken.

Er zijn zeker veel problemen in de wereld. Dus hoe weet je welke de juiste is? Begin met na te denken over de kleine dingen waar je elke dag last van hebt. Enkele van de problemen, zijn ’s nachts een droge mond hebben, je schuldig voelen na het eten van een zoet dessert en je bagage door een groot vliegveld slepen.

Je kunt ook leren problemen te herkennen door steeds opnieuw vragen te stellen. Maak “Wat is het probleem?” je mantra, en vraag het de hele dag door steeds opnieuw. Dit zal je helpen je te concentreren op de dingen in je leven die niet helemaal kloppen. Nu je deze dingen weet, kun je op zoek gaan naar antwoorden.

Ook al zijn de problemen waarmee we dagelijks worden geconfronteerd niet erg interessant, het oplossen ervan wel. Het creëren van nieuwe oplossingen kan een zeer moeilijke technische taak zijn. Als ze goed worden uitgevoerd, kunnen ze ook veel geld opleveren en veel mensen over de hele wereld helpen.

Biotene en Therabreath losten het probleem van een droge mond ’s nachts op door mondspoelingen te maken die ervoor zorgen dat je meer kwijlt en voorkomt dat je mond uitdroogt.

Bruce Johnson uit Minnesota loste ook een soortgelijk probleem op. Hij had ’s nachts moeite met ademhalen en ging op zoek naar een oplossing. Door de Breathe Right-neusstrips te maken, hielp hij veel andere mensen met hetzelfde probleem en startte hij een bedrijf dat nu miljoenen waard is.

#3 Vraag hoe bestaande technologie op nieuwe manieren kan worden gebruikt om met ideeën te komen die het spel kunnen veranderen.

Wat is volgens jou een beter idee: een die helemaal nieuw is of een die al eerder is gebruikt? Of een die stukjes en beetjes ideeën van andere mensen overneemt? Wees echter voorzichtig, want het tweede type kan ook baanbrekend zijn.

Denk er eens over na: duizenden ondernemers hebben de smartphone gebruikt als platform voor hun uitvindingen, die ze ‘apps’ noemen. Je hoeft je niet te schamen om de goede ideeën en het harde werk van anderen te gebruiken.

Een bedrijf genaamd Aerodesigns heeft bijvoorbeeld onlangs een manier gevonden waarop mensen vitamines, voedingssupplementen en cafeïne via hun neus en in hun bloedbaan kunnen inademen. Waarom zou je deze nieuwe manier niet gebruiken om snel een boost te krijgen om een nieuw diepademend dieet te bedenken? Je zou veel mensen kunnen helpen gezonder en gelukkiger te worden door de voordelen van yoga-ademhaling met antioxidanten te combineren met de nieuwe technologie van inhaleerbare supplementen.

De waarheid is dat technologie die je al hebt, je kan helpen bij het bedenken van nieuwe service-ideeën. Denk na over wat je leuk vindt aan een technologie, wat het goed doet en hoe je die dingen op nieuwe manieren zou kunnen gebruiken. Zo zijn innovaties als op afstand bestuurbare drones, die vooral in oorlogssituaties worden gebruikt, ook in totaal andere situaties toegepast.

De kracht van drones is dat ze van punt A naar punt B kunnen komen zonder te worden tegengehouden door verkeer of andere zaken. Dit kan precies zijn wat nodig is in een noodsituatie. Drones kunnen medische kits sturen naar mensen die ze direct nodig hebben, of ze kunnen reddingsvesten uitdelen aan zwemmers die moeite hebben om het hoofd boven water te houden. Er zijn duizenden opties!

#4 Help je speelse en logische kanten samen te laten werken om je ideeën tot leven te brengen.

Voordat Alexander Graham Bell de telefoon maakte, zou het idee dat stemmen via een draad konden worden verzonden, dwaas hebben geleken. Maar het is ook aangetoond dat kinderen creatiever zijn dan volwassenen. Als we van de wereld een betere plek willen maken, moeten we ons innerlijke kind en ons rationele, volwassen zelf helpen samenwerken.

In 1968 gaf George Land, een sociaal wetenschapper, een NASA-creativiteitstest aan 1600 kinderen en liet ze die elke vijf jaar opnieuw doen. Om het bot te zeggen, de resultaten waren een beetje triest. Als vijfjarigen vertoonden bijna alle kinderen de hoogste niveaus van creativiteit, maar vijf jaar later vertoonde slechts 30% van de kinderen hetzelfde niveau van creativiteit.

Uit hetzelfde onderzoek bleek dat slechts 12% van de 15-jarigen erg creatief was, wat ongeveer evenveel creativiteit is als de meeste volwassenen. Dus hoe krijgen we onze hersenen terug naar hoe ze waren toen we vijf waren? Door wensen te doen.

Wat wil je kunnen? We zeiden altijd dingen als: “Ik wou dat ik kon vliegen!” of “Ik wou dat ik naar een andere wereld kon teleporteren!” toen we kinderen waren. Van het vliegtuig tot virtual reality, enkele van de meest opwindende uitvindingen waren gebaseerd op kinderwensen.

Zowel het vliegtuig als de virtuele realiteit vereisten veel technisch en logisch denken op hoog niveau. Geweldige ideeën komen tot leven wanneer onze creatieve en logische kanten kunnen samenwerken. Als je eenmaal weet wat je kinderlijke wensen waren, gebruik dan je volwassen geest om erachter te komen hoe je ze kunt laten uitkomen. Blijf nadenken, ook al denk je dat je ideeën gek zijn. Het antwoord ligt misschien recht voor je neus.

Rust-Oleum bedacht de NeverWet-spuitverf. Als je als kind wilde dat je dingen als de rommel in je kamer of wat je in je dagboek schreef onzichtbaar kon maken, dan is deze uitvinding iets voor jou. Hiermee kunnen we berichten spuiten die alleen verschijnen als het regent op trottoirs en huizen.

#5 Gebruik de “en”-methode om snel nieuwe ideeën te bedenken.

Kun jij in minder dan 30 seconden een nieuw idee bedenken? Je zou kunnen denken dat het onmogelijk is, maar een simpele truc kan je laten zien dat het niet zo is! Hier komt de “en” methode.

In 2015 hielp de auteur de bibliothecarissen van de Chicago Public Library aan hun creativiteit door zich bij hen aan te sluiten. Hij zei dat ze in slechts 30 seconden met iets nieuws moesten komen. Om ze te helpen, liet hij ze zien hoe ze de “en”-techniek moesten gebruiken. Wat er is gebeurd? Elke bibliothecaris had iets nieuws te vertellen.

De ‘en’-techniek houdt gewoon in dat je twee woorden samenvoegt die niet samen lijken te gaan. De bibliothecarissen kregen twee sets kaarten, een met zelfstandige naamwoorden en de andere met bijvoeglijke naamwoorden. Vervolgens kregen ze de opdracht om twee kaarten te kiezen en een nieuw idee te bedenken op basis van de woorden op die kaarten.

Dit leidde tot briljante ideeën zoals de ‘verlichte sok’, een idee voor sokken die oplichten in het donker zodat je ze ’s ochtends gemakkelijk kunt vinden, of gewoon sokken die er geweldig uitzien op een zaterdagavondje uit!

Hoe zou je de “en”-techniek kunnen gebruiken als je al weet wat voor soort bedrijf je wilt starten? Stel dat je een bloemistenbedrijf wilt starten. Door “vis” en “film” samen te voegen, kom je waarschijnlijk niet ver.

Je kunt de methode wijzigen zodat een van de woorden een vast zelfstandig naamwoord is. In dit geval kan het ‘bloemen’ zijn, die je vervolgens combineert met 20 of meer zelfstandige naamwoorden of bijvoeglijke naamwoorden. je kunt bijvoorbeeld ‘bloemen’ en ‘beroemdheden’ als resultaat krijgen. Waar zou het je kunnen brengen?

Dus waarom zou je een beroemd persoon niet vragen om een eigen boeket te promoten? Dat is een beetje zoals Kay Jewelers deed toen ze actrice Jane Seymour vroegen een hanger voor hen te ontwerpen. Je zou een beroemd persoon kunnen vragen om met je samen te werken om een mooi boeket te maken waar jullie beiden mee kunnen pronken om je merk op te bouwen.

#6 Maak goed gebruik van internet om op de hoogte te blijven van de belangrijkste trends in jouw vakgebied.

Hoe nuttig voel je je na een paar uur zitten en surfen op het web? Je voelt je waarschijnlijk helemaal niet productief. Nou, het is tijd om daarover van gedachten te veranderen. Het internet is een fascinerende, steeds veranderende bron van ideeën die je creatieve wielen misschien wel aan het draaien krijgen.

Blogs en websites worden nu voortdurend bijgewerkt. Daarom is internet een goede plek om te weten te komen wat er op dit moment gaande is, van modetrends tot nieuws. In sommige branches willen sommige bedrijven dat je betaalt voor hun trendrapporten, maar je kunt veel geweldige informatie gratis online vinden.

Cassandra Daily is bijvoorbeeld een bedrijf dat gespecialiseerd is in het analyseren van trends. Het heeft een gratis nieuwsbrief die mensen op de hoogte houdt van de laatste innovaties op toonaangevende gebieden. Een wereldwijd reclamebedrijf genaamd JWT geeft gebruikers elk jaar een gratis rapport met 100 dingen om op te letten in het komende jaar. TrendHunter.com, aan de andere kant, brengt eens per maand gelijkaardige updates uit, met een opsomming van maximaal 50 nieuwe, baanbrekende producten.

Hoe kun je het meeste uit de huidige trends halen als je eenmaal weet wat ze zijn? Stel eerst de zes eenvoudige vragen: wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe? Laten we als voorbeeld kijken naar de trend naar mindfulnesstraining op scholen.

Wie heeft er nog meer training nodig om aanwezig te zijn? Misschien dokters die lange dagen in ziekenhuizen werken? Wat voor soort bewustzijn heeft belofte? Oefeningen om de bloeddruk te verlagen lijken een goed idee. Wanneer, waar en waarom wil je mensen leren mindful te zijn? Misschien een bruid en bruidegom op hun bruiloft, om hen te helpen hun huwelijk helemaal zen te beginnen.

Denk ten slotte na over hoe financiering, wetenschappelijk bewijs en algemeen belang kunnen worden gebruikt om van mindfulness een bedrijf te maken dat geld kan verdienen. Met deze vragen zou je een idee moeten kunnen krijgen van hoe je een nieuw bedrijf kunt laten groeien.

#7 Gebruik billboards om erachter te komen waardoor je product opvalt.

Ken je de bekende slogan voor Bounty papieren handdoekjes? “Bounty – the quicker picker upper.” Zelfs als je het nog niet eerder hebt gehoord, kun je niet zeggen dat het niet pakkend is! Dit soort slogans zijn ook een goede manier om erachter te komen wat jouw product uniek maakt. Dit is de reden om een eenvoudige methode genaamd billboarding te proberen.

Billboarding is een proces in drie stappen dat je helpt erachter te komen waardoor je product opvalt. Wees eerst duidelijk over wat je idee is en welk probleem het oplost voor klanten in hun dagelijks leven. En vergeet niet je product een pakkende naam te geven!

Ten tweede, maak een lijst van alle goede dingen over je product. Wat kunnen je klanten er allemaal mee doen? En ten derde, kies het beste aan je product. Dit zal het onderwerp zijn van een pakkende zin die je maakt om klanten te laten zien hoe geweldig dit ding is.

Aan het einde van dit proces heb je een pakkende naam voor je product en een gedenkwaardige slogan die precies zegt wat het zo geweldig maakt.

Laten we eens kijken hoe billboards kunnen worden gebruikt om een nieuw productidee te promoten. Denk aan de kartonnen kinderwagen voor kinderen. Dit product heeft veel voordelen. Hij is lichter en gemakkelijker te verplaatsen en te vervoeren dan een gewone kinderwagen, maar hij is nog steeds veilig genoeg om erop te vertrouwen dat je baby er veilig in zit. Het is ook goedkoper, minder snel iemand pijn doen als het omvalt, enzovoort.

Naast deze praktische voordelen heeft de kartonnen kinderwagen ook enkele creatieve voordelen. Ouders en kinderen kunnen samen op het karton tekenen, waardoor kinderen zich bezig houden en zich vermaken tijdens uitstapjes naar de winkel. De kop op je billboard zou kunnen zeggen: “De Playhouse-kinderwagen: neem je kinderen mee winkelen en ze zullen ook plezier hebben!”

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Blanco pagina’s hoeven niet ontmoedigend te zijn. Met een paar handige strategieën achter de hand, van brainstormen tot de ‘en’-techniek tot billboarding, leer je al snel je speelse kant in beeld te brengen en die pagina te vullen met tientallen ideeën voor een gloednieuw bedrijf.

Advies: Praat met mensen om ideeën op te doen.

Je reis naar geweldige zakelijke ideeën hoeft niet een eenzame reis te zijn! Doe je best om om te gaan met mensen die dingen op een leuke manier kunnen bedenken. Luister naar wat ze te zeggen hebben en praat met ze over jouw ideeën. Ze hebben misschien een nieuwe manier om naar dingen te kijken die de manier waarop je dingen doet zal veranderen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

UX voor Lean Startups

Sneller, slimmer user experience onderzoek en ontwerp. UX for Lean Startups laat zien hoe je producten en diensten op een nieuwe, kosteneffectieve manier kunt onderzoeken en ontwerpen. Het is gericht op start-ups en bedrijven die zich willen gedragen zoals zij, en laat zien dat je je klanten een uitstekende gebruikerservaring

Lees verder →

Het product opnieuw uitvinden

Je bedrijf transformeren en waarde creëren in het digitale tijdperk. Reinventing the Product (2019) gaat dieper in op wat er nodig is om te concurreren in de huidige markt, die steeds meer gedigitaliseerd wordt. Het laat alle stappen zien die een bedrijf moet nemen om uit het verleden te komen

Lees verder →

Meet wat ertoe doet

Hoe Google, Bono en de Gates Foundation de wereld op zijn kop zetten met OKR’s. Measure What Matters (2018) vertelt het verhaal van hoe John Doerr zijn hele leven organisaties heeft geholpen bij het gebruik van OKR’s, oftwel doelstellingen en belangrijkste resultaten. Met behulp van OKR’s hebben bedrijven als Google

Lees verder →

Employer Branding

Stoot de meeste af en trek de weinigen aan met impact, doel en verbondenheid. Give & Get Employer Branding (2020) is een goede introductie in de wereld van employer branding en een leidraad voor hoe het werkt. Je vindt er alle basisinformatie die je nodig hebt om je employer brand

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: 21 dagen tot een groot idee

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.