Denk Simpel

Hoe slimme leiders complexiteit verslaan.

Think Simple (2020) laat zien hoe bedrijven als Hyundai en Whole Foods succesvol zijn geweest door dingen simpel te houden. Hier laat Ken Segall, die vroeger bij Apple werkte, ons zien hoe om te gaan met complexiteit en te focussen op wat er echt toe doet in een winnende organisatie.

Onze samenvatting van het boek Think Simple van Ken Segall:

 

Intro

Waarom? Leer van iemand die bij Apple werkt hoe je je bedrijf gemakkelijker kunt maken.

Stel je het productassortiment van Apple voor. Platina MacBooks. Flinterdunne iPhones. Wat Apple ook maakt, het is altijd strak, aantrekkelijk en gemakkelijk te herkennen. Het ziet er vooral heel eenvoudig en mooi uit.

Als je kijkt naar hoe Apple zijn producten ontwerpt en zijn winkels beheert, en hoe zijn managers met hun teams samenwerken, zie je dat eenvoud de kern vormt van de manier waarop Apple zaken doet. Waarom? Omdat ze weten dat eenvoud de meest effectieve tool is voor een bedrijf in de 21e eeuw. Klanten vinden het leuk. Het personeel vindt het geweldig. En daarmee kan het management van een bedrijf het tot verbazingwekkende hoogten brengen.

Maar het is moeilijk om simpel te zijn. Om tot de essentie van het merk van een bedrijf door te dringen, om lagen van afdelingscomplexiteit te doorbreken of om een productlijn te vereenvoudigen, is werk nodig. Het goede nieuws is dat deze kernideeën je de tools geven die je nodig hebt om dingen gemakkelijker te maken en je zakelijk advies geven van enkele van de slimste mensen ter wereld.

In dit artikel ontdek je:

  • hoe Ben & Jerry’s moeilijke dingen gemakkelijk maken;
  • waarom Steve Jobs een leider was die zijn handen vuil maakte;
  • hoe een frisdrank gemaakt tijdens het communistische tijdperk kon concurreren met cola en pepsi.
 
 

#1 Eenvoud gaat niet over eenvoudig zijn; het gaat erom de indruk te wekken eenvoudig te zijn.

We kunnen het gewoon niet laten om het moeilijk te maken. Hoe meer we als soort leren, creëren en groeien, hoe ingewikkelder ons leven wordt. We maken het moeilijker door bureaucratieën te maken die moeilijk te begrijpen zijn en apparaten instructies te geven die moeilijk te volgen zijn.

De ironie is dat we dingen graag eenvoudig houden. We houden van producten die gemakkelijk te gebruiken zijn. We hebben de neiging om van mensen te houden die zichzelf goed kunnen uitleggen. We houden van merken die gemakkelijk te onthouden zijn en opvallen. Dus waarom maken we het te moeilijk?

Nou, vooral omdat het erg moeilijk is om simpel te zijn.

Het belangrijkste punt is dat eenvoud niet betekent dat het eenvoudig is; het betekent de indruk wekken dat je eenvoudig bent.

Neem een MacBook van Apple. Het ziet eruit als een eenvoudig stukje technologie, maar het is gemaakt met veel hard werk. De meeste MacBook-bezitters zouden niet weten hoe ze de hightech onderdelen moeten uitleggen die ervoor zorgen dat hun computer werkt. Of denk aan het ijs van Ben & Jerry’s. IJs maken kan toch niet zo moeilijk zijn? Welnu, wat lijkt op een eenvoudige, smakelijke traktatie met grote stukken koekjesdeeg, snoepjes en swirls, is eigenlijk het resultaat van een ingewikkeld proces.

Toen het bedrijf begon, konden traditionele ijsmachines eigenlijk alleen kleine ingrediënten verwerken. Maar Ben Cohen en Jerry Greenfield bedachten een manier om grote stukken en zware swirls aan hun ijs toe te voegen, zodat het zijn kenmerkende smaak zou krijgen. Om het nog moeilijker te maken, moesten ze erachter komen hoe ze er veel van konden maken, met grote stukken en zo.

Simpel zijn is dus niet gemakkelijk. Maar Foolproof wekt de indruk dat het gemakkelijk is, en dat is precies wat bedrijven willen. Foolproof is een in het VK gevestigd digitaal ontwerpbedrijf dat snel groeit. Ze maken websites voor grote technologiebedrijven, luchtvaartmaatschappijen, banken, mediabedrijven en nieuwsuitzendingen. En wat hen onderscheidt, is hun vermogen om het de gebruikers zo gemakkelijk mogelijk te maken.

Mihaly Csikszentmihalyi, een Hongaarse psycholoog, kwam met het idee van ‘flow’, en dat is wat ze proberen te bereiken. In een staat van flow beweegt een gebruiker zich zo natuurlijk door een website dat hij niet eens beseft wat hij doet.

Dit betekent dat zaken als het boeken van vluchten, wat een gedoe kan zijn, gemakkelijk en prettig worden. Ook al hebben de webdesigners van Foolproof heel hard gewerkt om de site gebruiksvriendelijk te maken, de gebruiker zal er niets van weten.

Dan is eenvoud iets dat er van buitenaf gemakkelijk uitziet, maar eigenlijk heel moeilijk is om te doen.

 

 

#2 Alle grote bedrijven hebben een duidelijke missie die hen maakt tot wie ze zijn.

Je kunt alles krijgen wat je wilt met slechts één klik. Dat is wat Amazon iedereen vertelde toen het online winkelen populair maakte. En met die regel, “één klik verwijderd”, vond Amazon wat het als bedrijf wilde doen.

Niet elk bedrijf heeft een duidelijk doel. Als je een groep mensen vraagt wat Hewlett-Packard of Dell vertegenwoordigt, krijg je waarschijnlijk honderd verschillende antwoorden. Een deel van wat geweldige bedrijven onderscheidt, is dat ze eenvoudige, sterke ideeën hebben.

Wat is de missie van een bedrijf en hoe bedenk je die?

Het belangrijkste punt is dat alle grote bedrijven een duidelijke missie hebben die hen definieert.

De missie van een bedrijf is een duidelijke, sterke reden voor alles wat het doet. Door dit duidelijk te maken, kan een bedrijf zich ontdoen van alles wat niet belangrijk is en doordringen tot de kern van waar het om gaat.

De missie van Apple is een van de weinige die duidelijk en logisch is. Toen Steve Jobs in 1997 na een afwezigheid van elf jaar terugkeerde naar Apple, zat het bedrijf in de problemen. Het duurde niet lang voordat Jobs het bedrijf weer op de rails had.

Hoe heeft hij dat voor elkaar gekregen? Nog voordat hij weer de leiding kreeg, gaven hij en de toenmalige CEO van het bedrijf, Gil Amelio, een presentatie waarin ze spraken over de nieuwe missie van het bedrijf. Op een dia achter hem stond: “Missie: relevante, overtuigende oplossingen bieden die klanten alleen van Apple kunnen krijgen”.

En dat is nog steeds het doel van Apple. Zonder de duidelijke visie van Jobs, die Apple zijn hoofddoel gaf, zou het bedrijf gewoon weer een pc-maker zijn. In plaats daarvan is het een revolutionair bedrijf dat consumentenelektronica maakt die mensen over de hele wereld bewonderen.

Toen het bedrijf de Apple Store opende, was dat een ander belangrijk keerpunt. Dit was een kans voor Apple om het publiek te laten zien wat zijn missie is door hoe zijn werknemers handelen en hoe zijn winkels eruit zien.

Ron Johnson, die was ingehuurd om de Apple Store te maken, bouwde voort op het hoofddoel van Jobs. Hij bedacht de slogan “Enrich Lives” voor de winkels. Het doel van Apple was om producten te maken die aan de behoeften van gebruikers voldoen, en het doel van de Apple Stores was om het leven van mensen te verbeteren. Hierdoor konden klanten in de winkel vriendelijke service verwachten en werden de helpdesks van Genius Bar altijd bemand door getalenteerde mensen.

Dat is de kracht van een bedrijfsmissie die duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is.

 

 

#3 Een sterke bedrijfscultuur helpt mensen bij elkaar te brengen en dingen makkelijker te maken.

Stel je voor dat je naar een sollicitatiegesprek gaat. Je mogelijke baas leidt je rond in de plek waar je zou kunnen werken. Ze wijst naar een muur waar foto’s hangen van werknemers die plezier hebben en gek doen tijdens teambuildingevenementen. “Zo doen we de dingen hier”, lacht ze.

Ze heeft het over de manier waarop het bedrijf werkt. Het is wat een bedrijf zijn persoonlijkheid geeft. Het definieert alles, van hoe werknemers elkaar behandelen tot hoe e-mails worden geschreven. Het gaat verder dan teambuildingoefeningen.

Een sterke bedrijfscultuur is een essentieel onderdeel van elk bedrijf dat echt succesvol is.

Het belangrijkste punt is dat een sterke bedrijfscultuur helpt mensen bij elkaar te brengen en dingen makkelijker te maken.

Ten eerste maakt de bedrijfscultuur het gemakkelijk voor werknemers om te begrijpen hoe het er bij het bedrijf aan toe gaat. Neem Whole Foods, een Amerikaans bedrijf dat over de hele wereld gezonde voeding verkoopt. Hun cultuur geeft hun werknemers een sterk gevoel van waarom ze doen wat ze doen. En dat doel is om te laten zien dat whole foods, met een kleine letter w, goed zijn voor mensen, gemeenschappen en de planeet. Mensen die bij Whole Foods werken, geven meestal veel om deze missie, en dat is te zien.

Aan de andere kant kan een sterke cultuur werknemers laten weten dat ze niet bij een bedrijf horen. Zo nam Apple in 2012 John Browett in dienst als hun nieuwe senior vice president retail. Hij was de CEO van de Britse winkelketen Dixons. Browett “snapte” aanvankelijk niet waar Apple voor stond. In plaats van te proberen ‘levens te verrijken’, probeerde Browett op korte termijn het meeste geld te verdienen. Hij ontsloeg personeel, schrapte uren en sneed in promoties. Hij paste gewoon niet bij de manier waarop het bedrijf de dingen deed. In negen maanden was hij de deur uit.

De cultuur van een bedrijf kan een diverse groep werknemers samenbrengen en de regels bepalen die ze moeten volgen. De cultuur bij Electronic Arts, een groot videogamebedrijf gevestigd in de VS, heeft precies dat gedaan. Het bedrijf moest mensen bij elkaar brengen die normaal niet zouden samenwerken, zoals videogame-artiesten en programmeurs. De oplossing van Electronic Arts was het creëren van een cultuur waarin iedereen het gevoel heeft dat ze in hetzelfde team zitten en aan dezelfde doelen werken.

Een sterke cultuur kan dus een geweldige manier zijn om dingen gemakkelijker te maken: het helpt bij het opzetten van een duidelijke, consistente reeks principes en brengt een bedrijf samen onder één vlag.

 

 

#4 De CEO van een bedrijf is een belangrijk onderdeel om dingen gemakkelijk te maken.

Denk aan Steve Jobs die zijn kenmerkende zwarte coltrui, spijkerbroek en New Balance-sneakers draagt. Jobs’ hands-on leiderschap was iets anders waardoor hij opviel. Hij liep altijd rond in het hoofdkantoor van Apple, stopte bij verschillende afdelingen om te kijken hoe het ging en om zijn mening te geven.

Het is belangrijk om te weten dat hij niet alles probeerde te beheersen. Ja, hij wilde graag over zijn ideeën praten, maar hij stond er altijd voor open zich te laten overtuigen door het sterke standpunt van iemand anders. Door tot in de details door te dringen, was hij in staat om discussies op gang te brengen en teams naar een hoger niveau te tillen, terwijl hij ideeën rechtstreeks van de experts ter plaatse hoorde.

Jobs’ leiderschapsstijl was in feite een groot deel van hoe Apple werkte en hoe het gebruiksvriendelijker werd.

Het belangrijkste punt is dat de CEO van een bedrijf een belangrijk onderdeel is om dingen eenvoudig te maken.

De manier van werken van Steve Jobs maakte het voor Apple mogelijk om beslissingen te nemen met minder bureaucratische rompslomp. In plaats van dat een idee verschillende goedkeuringsniveaus doorloopt, gaat Jobs gewoon langs bij de afdeling waar het idee vandaan komt. Dit gaf hem de kans om op een open manier samen te werken. Hij kon het eens zijn met het idee, het personeel vertellen dat ze beter hun best moesten doen om de missie van het bedrijf te verwezenlijken, of luisteren naar wat ze te zeggen hadden. Hij zou in alles geïnteresseerd zijn, tot aan de vorm van een nieuwe laptop of hoe een knop aanvoelt.

De visie van het bedrijf werd niet afgezwakt omdat de leider hands-on en informeel was. Apple kon vasthouden aan zijn mooie, simpele missie omdat Steve Jobs dicht bij alles was wat er gaande was.

Kip Tindell, die hielp met het opzetten van The Container Store en jarenlang CEO was, is een andere persoon die dit soort leiderschap ondersteunt. Vanaf het begin bouwde hij The Container Store, een Amerikaanse winkel die opslagartikelen verkoopt, op een manier die van open samenwerking een topprioriteit maakte. Hij heeft geprobeerd om iedereen in het bedrijf op een ongedwongen, eerlijke manier met elkaar te laten praten in plaats van heel gestructureerd beslissingen te nemen.

Hierdoor weet iedereen die bij The Container Store werkt dat hun ideeën belangrijk zijn. Tindell heeft een omgeving gecreëerd waarin mensen zich vrij voelen om met hem te praten en hem over nieuwe ideeën te vertellen.

En weet je wat? Door de eindeloze niveaus van goedkeuring af te schaffen en mensen de CEO te laten vertellen wat ze denken, heeft het bedrijf kunnen profiteren van efficiëntie en creativiteit.

 

 

#5 De sleutel tot een sterk en gemakkelijk te runnen bedrijf is het aannemen van het juiste team.

Zoals we hebben gezien, moet een succesvol bedrijf een missie hebben die duidelijk en gemakkelijk te begrijpen is. Om dat te laten gebeuren, moet iedereen op dezelfde golflengte zitten, dat wil zeggen, iedereen moet dezelfde mentaliteit hebben als het bedrijf. Daarom is het zo belangrijk voor een bedrijf om het juiste team aan te nemen.

Het belangrijkste punt is dat het samenstellen van het juiste team de sleutel is tot een sterk en gemakkelijk te runnen bedrijf.

Het zal je misschien verbazen dat de beste bedrijven vaak ongebruikelijke manieren gebruiken om nieuwe werknemers te vinden. Omdat de beproefde manier om cv’s te sorteren niet altijd werkt.

Neem het geval van StubHub, een bedrijf in de Verenigde Staten dat kaartjes koopt en verkoopt. In het begin was de manier waarop mensen werden aangenomen vrij standaard. Eerst was er een screeningproces en vervolgens werden de drie beste kandidaten naar StubHub-medeoprichter Jeff Fluhr gestuurd. Van daaruit zou hij degene kiezen die hij het leukst vond.

Tegenwoordig denkt Fluhr dat dat de verkeerde manier was om dingen te doen. Hij wil niet alleen een perfect cv met de juiste ervaring. In plaats daarvan wil hij iemand inhuren die nieuwsgierig, creatief en hardwerkend is, en ook een goede ‘culturele fit’ heeft. Je kunt niet zomaar door cv’s bladeren om mensen met deze kwaliteiten te vinden. Daarom kiezen bedrijfseigenaren zoals Jeff Fluhr voor een meer alomvattende benadering en bekijken ze elke nieuwe kandidaat als een geheel persoon.

Ook Kip Tindell, die in het laatste punt werd genoemd, vindt dat rekrutering op een andere manier moet gebeuren. Net als Jeff Fluhr zet hij niet al zijn gewicht in het hebben van een goed cv. Hij denkt zelfs dat er twee belangrijke dingen zijn die misschien niet eens op een cv staan. Hij waardeert deze meer dan traditionele kwaliteiten als intelligentie en technische vaardigheid.

Om er zeker van te zijn dat het de juiste mensen aanneemt, praat The Container Store keer op keer met kandidaten. Sollicitanten moeten vaak zeven of acht sollicitatiegesprekken voeren.

De Container Store doet ook iets ongewoons als het om werving gaat: ze vragen huidige werknemers om hen te helpen bij het vinden van nieuwe. In plaats van een traditionele HR-afdeling te gebruiken, vraagt het bedrijf zijn werknemers om goed personeel in de gaten te houden. Dus als medewerkers slimme, gepassioneerde vrienden hebben, een interessant iemand ontmoeten tijdens een avondje uit, of zelfs een ver familielid hebben die goed bij hen zou passen, worden ze aangemoedigd om hen over The Container Store te vertellen.

Het belangrijkste onderdeel van het proces is om de juiste mensen aan boord te krijgen.

 

 

#6 Om eenvoud te laten werken, heeft het een sterk, consistent merk nodig.

We weten allemaal uit het hoofd wat het “merk” van een bedrijf is. Het is alles wat we te zeggen hebben over dat bedrijf. Dit komt voort uit wat het bedrijf verkoopt, hoe het zichzelf op de markt brengt en wat mensen die we vertrouwen over het bedrijf zeggen.

Het waardevolste dat een bedrijf kan hebben, is een sterk merk. Het wint nieuwe klanten en zorgt ervoor dat ze bij het merk blijven. Of het nu Apple, Nike of Cartier is, we hebben allemaal onze favoriete merken. En wat al deze topbedrijven met elkaar verbindt, is dat hun merken gemakkelijk te begrijpen zijn. We weten waar ze over gaan.

Het belangrijkste punt is dat een sterk merk dat logisch is de sleutel is om eenvoud te laten werken.

Voor succes is het belangrijk om een merkidentiteit te creëren die eenvoudig en gemakkelijk te onthouden is. Steve Jobs wist dit beter dan wie dan ook. Hij hield niet van het idee om de merkidentiteit van Apple moeilijker te begrijpen of minder sterk te maken.

Jobs lachte bijvoorbeeld om het idee dat Apple’s hightech telefoonbedrijf zou stoppen met groeien als het geen goedkope optie zou bieden. Hij beschouwde Apple als een high-end merk dat mensen zou aanspreken die dachten dat mooie, innovatieve producten de prijs waard waren. Hij wilde de reputatie van het bedrijf niet schaden door een goedkope telefoon te verkopen.

Het Tsjechische koolzuurhoudende drankenbedrijf Kofola is een ander voorbeeld van een sterk, eenvoudig merk. Kofola was een concurrent van Coca Cola en Pepsi die zijn wortels had in het communistische tijdperk. Toen de regering van het land in 1989 viel, had Kofola het moeilijk om te concurreren met Coca Cola en Pepsi.

Maar toen besloot Kostas Samaras, de nieuwe eigenaar, om de Kofola-drank een nieuwe naam te geven rond het idee van nostalgie. Concreet wilde hij mensen herinneren aan de goede oude tijd toen ze Kofola dronken met hun families achter het IJzeren Gordijn. De frisdrank deed het veel beter na deze simpele, strakke rebranding.

Ervoor zorgen dat het merk overal waar het bedrijf aanwezig is er hetzelfde uitziet, is een andere manier om het herkenbaar te houden. Een sterk merk mag dus niet worden aangepast aan de lokale smaak en voorkeuren. In plaats daarvan moet het er overal hetzelfde uitzien.

Neem de grote autobedrijven als voorbeeld. Het maakt niet uit of je in Tokio, Parijs of Londen bent, een Ferrari is altijd dezelfde high-end auto. Deze redenering werkt voor alle soorten goederen en diensten.

Er is één ding dat alle echt grote bedrijven gemeen hebben. Allemaal hebben ze een eenvoudig, sterk merk dat zo helder en hard schittert als een diamant. Deze eenvoud heeft het over de hele wereld bekend gemaakt, wat heeft geleid tot een exponentiële groei.

 

 

#7 Door simpele dingen kunnen mensen een bedrijf liefhebben en bewonderen.

Steve Jobs sprak over het maken van technologie waar mensen “verliefd op worden” toen hij nog leefde. Hij wilde dat Apple-klanten het gevoel hadden dat hij om hen gaf. Hij wist dat hij om dit te doen eenvoud voorop moest stellen.

We houden tenslotte meer van simpele dingen dan van gecompliceerde, en daarom kunnen simpele dingen ervoor zorgen dat klanten van een bepaald merk gaan houden. Het bedrijf dat het mensen gemakkelijk en gemakkelijk maakt, zal meer klanten krijgen. Het merk krijgt dan veel loyaliteit van deze fans.

Kijk maar eens hoe trouw Apple-gebruikers zijn: ze blijven Apple-laptops kopen, en het is moeilijk voor ze om daarmee te stoppen.

Het belangrijkste punt is dat door dingen gemakkelijk te maken, mensen een bedrijf kunnen waarderen en respecteren.

Uber is een goed voorbeeld van een bedrijf dat sterke relaties met zijn klanten heeft opgebouwd. Het heeft snel fans over de hele wereld gekregen omdat het een gemakkelijk, handig alternatief is voor taxi’s in meer dan 300 steden. Elk succesvol bedrijf heeft concurrenten die zeggen dat ze hetzelfde kunnen doen voor minder geld en beter. De meeste klanten blijven echter bij Uber, omdat het gebruiksvriendelijk is en chauffeurs er goede dingen over te zeggen hebben. Uber heeft ervoor gezorgd dat mensen hun merk leuk vinden.

Zelfs bedrijven waarvan het onwaarschijnlijk is dat ze ervoor zorgen dat hun klanten van hen gaan houden, kunnen dichter bij hen komen te staan. Dit omvat bedrijven als tv-aanbieders en banken, die behoorlijk saaie diensten aanbieden.

Denk eens aan die tv-bedrijven. Zoals de naam al doet vermoeden, biedt DirecTV Latin America tv-programma’s aan in Latijns-Amerika. CEO Bruce Churchill geeft toe dat mensen waarschijnlijk niet zullen houden van wat hij doet. Toch houden veel mensen niet echt van hun kabelmaatschappij. In plaats daarvan wil hij het aantal ‘netpromotors’, oftewel klanten die positief over het bedrijf praten, vergroten. Tegen staan de “Netto detractors” zijn mensen die slechte dingen zeggen over het bedrijf. Door eenvoudige, effectieve service te bieden, gokt deze CEO op meer voorkeuren dan afkeuren.

Hetzelfde geldt voor de Bank of Melbourne. Het is moeilijk om van een bank te houden. Maar CEO Scott Turner denkt dat er manieren zijn om op een dieper niveau met klanten in contact te komen, bijvoorbeeld door hen te helpen bij het starten van een bedrijf, waardoor een soort emotionele band ontstaat. Een bank kan je immers helpen met sparen voor een huis of een fijn pensioen. Dus waarom kan een bank mensen niet het gevoel geven van, nou ja, liefde?

 

 

#8 Veel goede bedrijfsleiders vertrouwen op hun onderbuikgevoel.

Je weet het gewoon soms. Wat andere mensen ook zeggen, je weet dat iets in grote mate zal werken of mislukken. Zo werkt intuïtie.

Je zou kunnen denken dat het geen goed idee is om naar je zesde zintuig te luisteren in de zakenwereld, waar alles lijkt te zijn gebaseerd op cijfers. Je zou het echter mis hebben. Van Steve Jobs tot Rupert Murdoch, grote bedrijfsleiders zijn vaak op hun gevoel afgegaan.

Het belangrijkste punt is dat veel grote bedrijfsleiders hun onderbuikgevoel gebruiken.

In het bedrijfsleven is het belangrijk om naar je hart te luisteren. Rupert Murdoch zou bijvoorbeeld niet de rechten hebben gekregen om NFL-wedstrijden op Fox Sports te vertonen als hij had geluisterd naar wat financiële analisten hem vertelden.

Destijds had Fox nog nooit een live sportwedstrijd vertoond. Voor een vierjarige deal kwamen ze overeen om $ 1,6 miljard te betalen voor de rechten, wat in die tijd een enorm bedrag was. Veel mensen in de zakenwereld en de media vertelden Murdoch dat hij gek was en dat hij dat geld nooit terug zou krijgen.

Maar Murdoch luisterde niet naar hen en ging op zijn gevoel af. De rest is natuurlijk geschiedenis: de verslaggeving van Fox Sports over de NFL is een succes geweest. Die $ 1,6 miljard lijkt vandaag een koopje.

Maar als bedrijfsleider op je gevoel afgaan, betekent niet dat je gegevens en feiten moet negeren. Het betekent gewoon dat je de lege plekken tussen die stukjes informatie kunt invullen.

Neem Jeff Fluhr, die StubHub heeft helpen opstarten en die we al hebben genoemd. Sinds hij zijn eigen bedrijf is begonnen, werkt hij in webgebaseerde bedrijven. Hij heeft analyses voor websitebezoekers waarmee hij gegevens in detail kan bekijken en kan zien hoe mensen reageren op verschillende marketingstrategieën. Maar in plaats van alleen af te gaan op de cijfers, checkt hij ook in met zijn gevoel. In feite test hij zijn gissingen in zijn marketingplannen en kijkt vervolgens naar de gegevens om te zien hoe klanten reageerden op de wijzigingen die hij aanbracht.

Als je niet het zakelijk inzicht van Steve Jobs hebt, kunnen goede financiële analyses en statistieken je helpen meer te leren. Maar als je zakelijke ideeën wilt bedenken die de wereld kunnen veranderen, moet je je intuïtie gebruiken, je onderbuikgevoel om na te gaan of een nieuw idee of product kan werken.

Het is een belangrijk onderdeel van het vereenvoudigen dat je eerste instinct over een radicaal nieuw productidee waardevoller kan zijn dan stapels financiële analyses. Ron Johnson van Apple zegt: “Als je wilt opvallen of de toekomst in wilt, moet je op je gevoel vertrouwen”.

 

 

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Mensen hebben een aangeboren voorkeur voor eenvoudige dingen boven gecompliceerde. Maar er is werk voor nodig om echt eenvoudig te zijn. De leiders van een bedrijf kunnen dingen eenvoudiger maken door een praktische, intuïtieve aanpak te volgen. Een sterk merk helpt ook om een bedrijf bij elkaar te brengen en het begrijpelijker te maken, hoe verschillend de onderdelen ook lijken. Ten slotte kan eenvoud ervoor zorgen dat mensen van een bedrijf gaan houden en eraan vast blijven houden.

Advies:

Als je ergens aan werkt, vereenvoudig je leven door het nieuws uit te zetten.

Als je wakker wordt, scrol je dan door het nieuws en voel je je dan bezorgd en verdrietig over de toestand van de wereld? Nou, hou ermee op! Je kunt niet alle problemen van de wereld in je eentje oplossen, en je zult veel nuttiger zijn voor jezelf en anderen als je je concentreert op waar je goed in bent.

 

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Iedereen verdient een geweldige manager

De 6 kritieke praktijken voor het leiden van een team. Everyone Deserves a Great Manager (2019) geeft bedrijfsleiders zes belangrijke praktijken die van teamleden high-performers maken. Het vult de tekortkomingen waarmee veel nieuwe managers worden geconfronteerd wanneer ze de leiding krijgen zonder enige leiderschapstraining te hebben gevolgd. Onze samenvatting van

Lees verder →

Vind je WAAROM

Een praktische gids voor het ontdekken van een doel voor jou en je team. Het boek Find Your WHY (2017) geeft mensen en bedrijven wat ze allemaal willen: een echte reden van bestaan. De auteurs geven strategieën en oefeningen die zowel individuen als groepen kunnen gebruiken om erachter te komen

Lees verder →

Drive

De verrassende waarheid over wat ons motiveert. Het boek Drive zegt dat veel organisaties nog steeds de “wortel en stok”-methode gebruiken om mensen te laten doen wat ze moeten doen doen. Het legt uit waarom dit een slecht idee is en suggereert een betere manier om dingen te doen, namelijk

Lees verder →

Ontdek NU je sterke punten

Hoe je je talenten en die van de mensen aan wie je leiding geeft, kunt ontwikkelen. Now, Discover Your Strengths vertelt ons wat sterke punten zijn, waar ze vandaan komen en waarom we er aandacht aan moeten besteden. Deze kernideeën leggen uit hoe je de talenten van jezelf of je

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Denk Simpel

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.