samenvatting boek Content marketing revolution van Dane Brooks

Content Marketing Revolutie

Grijp de controle over je markt in vijf stappen.

Het boek Content Marketing Revolution uit 2015 is je gids voor de meest innovatieve nieuwe strategieën in digitale marketing op dit moment. Deze kernideeën laten je zien hoe je een contentmarketingstrategie kunt maken en gebruiken, waarmee je het meeste uit je advertenties kunt halen.

Onze samenvatting van het boek Content marketing revolution van Dane Brooks:

 

Intro

Waarom zou het mij iets kunnen schelen? Gebruik geweldige content om de manier waarop je op de markt brengt te veranderen.

Contentmarketing is veel meer dan alleen maar een paar willekeurige woorden gebruiken om een product te beschrijven dat je wilt verkopen of mensen op een opdringerige manier vertellen dat ze het moeten kopen. Gewoon mensen vertellen iets te kopen is een strategie die zeker zal mislukken.

Wat je nodig hebt is een strategie – een contentmarketingstrategie – om je product te verkopen. Met andere woorden, je hebt goedgeschreven, interessante content nodig die ervoor zorgt dat je (potentiële) klanten je producten willen.

Deze kernideeën laten je zien hoe, waardoor je waardevolle inzichten krijgt in de wereld van contentmarketing, zoals hoe je moet beginnen, waar je het moet neerzetten, waar je op moet focussen en met wie je moet praten.

In dit artikel kom je meer te weten over:

  • hoe om te gaan met klanten in elk van de vier stadia die ze doorlopen;
  • wat het betekent dat marketingdoelen SMART zijn; en
  • waarom geld uitgeven niet betekent dat je succesvol zult zijn.

 

#1 Ontdek welke content je merk zal helpen door je doelgroep en je bedrijf te onderzoeken.

Wat hebben Lego, Red Bull en de hotelketen Four Seasons met elkaar gemeen? Nou, ze zijn allemaal goed in één ding: marketing met inhoud. Deze drie bedrijven genieten van een sterke merkloyaliteit en uitgebreide klantbetrokkenheid als resultaat van hun baanbrekende contentmarketingstrategieën.

Bij contentmarketing draait alles om het maken van een diepere band tussen een merk en zijn klanten door content te gebruiken die interessant, nuttig en uniek is. Omdat het een genuanceerde en innovatieve benadering van marketing is, vereist contentmarketing een beetje voorbereiding; met andere woorden, je moet je huiswerk maken voordat je je content op de wereld zet!

Het eerste dat je moet doen, is uitzoeken waar je beoogde klanten het over hebben. je kunt beginnen door te onderzoeken waar je huidige en potentiële klanten het over hebben en door meer te weten te komen over de experts, commentatoren en concurrenten in je vakgebied. Hootsuite is een van de vele social media tools die dit onderzoek wat makkelijker maakt, terwijl je met Google Trends snel veranderende trends in je doelgroep met grote precisie kunt volgen.

Nadat je je onderzoek heeft gedaan, is het tijd om binnen je bedrijf te kijken en te zien welke content er al is. je kunt bijvoorbeeld interessante rapporten of analyses vinden die tot nu toe alleen intern zijn gepubliceerd. Maak een inventaris van de content die je vindt, zodat je deze kunt bijhouden. je zou kunnen beginnen met het maken van een Excel-spreadsheet om content vast te leggen, noteer het formaat, of het al dan niet is gepubliceerd en de persoon die ervoor verantwoordelijk is.

Grijp deze kans om slecht geschreven, irrelevante of verouderde content te verwijderen die niet geschikt is om je bedrijf te vertegenwoordigen. Als je niet zeker weet of iets moet worden weggegooid, vraag uzelf dan af: is dit de manier waarop je wilt dat een potentiële klant je bedrijf ziet? Zo niet, laat het gaan.


#2 Stel doelen voor je content en bepaal wanneer deze wordt gepubliceerd.

Stel dat je een wijnfabrikant bent. Je hebt een mooie verzameling foto’s van je wijnmakerij, evenals enkele afbeeldingen voor de labels en ruwe ideeën voor blogposts waar je aan hebt gedacht. je hebt erop gewezen dat ecologische productie en de dreiging die de druivenwijnluis vormt voor wijnmakerijen op dit moment twee hot topics zijn.

Je bent goed begonnen! Maar er zijn nog een paar dingen om uit te zoeken. Waar wil je heen met je marketing? En wanneer moet je beginnen met het publiceren van je content?

Aan het begin van je contentmarketingtraject moet je je grote doelen identificeren. Dit zijn de overkoepelende doelen die dienen als je licht aan het einde van de marketingtunnel. Als je bijvoorbeeld in heel Europa bekend wilt staan als een deskundige wijnmaker, moet dat de focus zijn van al je marketinginspanningen.

Nu je weet wat je grote doel is, kun je beginnen om het waar te maken door het op te delen in kleinere doelen. Dit kan onder meer zijn om meer mensen bewust te maken van je merk of om de reputatie ervan te verbeteren. Deze doelen kunnen weer worden onderverdeeld in doelstellingen.

Doelstellingen moeten het SMART-principe volgen: specifiek (gericht en actiegericht), meetbaar (ervoor zorgen dat het succes van je content kan worden geëvalueerd aan de hand van statistieken zoals weergaven, shares of likes) overeengekomen (iedereen in je team doet mee), realistisch (haalbaar binnen je budget en tijdsbestek) en getimed (gepubliceerd in overeenstemming met je inhoudskalender) (gepubliceerd in overeenstemming met je inhoudskalender).

Elke week een nieuwsbrief publiceren is een slim doel dat je zal helpen je doel te bereiken om meer mensen kennis te laten maken met je merk. Maar laten we nog eens kijken naar het getimede aspect van slimme doelstellingen – en wat is een contentkalender precies?

Een contentkalender laat zien wanneer er iets moet worden geschreven, bewerkt, uitgebracht en vervolgens gemeten. Dit helpt je bedrijf om te plannen hoe je content zal worden vrijgegeven. Je kunt het eenvoudig houden en een Excel-spreadsheet voor je agenda gebruiken, of een stap verder gaan en een online tool gebruiken, zoals Gather Content.


#3 Met buyer persona’s kun je in het hoofd van de klant kruipen.

Hoewel contentmarketing een nieuwe tool is, maken veel bedrijven er al gebruik van. Als je buyer persona’s gebruikt, kun je je bedrijf een voorsprong geven.

Buyer persona’s zijn verzonnen mensen die je helpen erachter te komen wat je klanten willen. Hoe meer je je koperspersona’s kunt invullen, hoe gerichter en effectiever je content kan zijn.

Begin met uit te zoeken hoe je buyer persona eruit ziet en hoe oud ze zijn. Maak een profiel van hen door na te denken over hun geslacht, leeftijdscategorie en locatie. Dit zal je helpen erachter te komen hoe ze handelen en wat hen drijft.

Maar voordat je je marktonderzoek naar een hoger niveau tilt, moet je erachter komen waar je ermee naartoe wilt.

Dit kun je doen door de belangrijkste dingen die je weet over je buyer persona op te schrijven. Een daarvan kunnen succesfactoren zijn, namelijk de voordelen die je product de klant biedt. Een ander voorbeeld kunnen beslissingscriteria zijn, of welke kenmerken van een product een beslissing om te kopen maken of breken.

Stel dat een wijnmaker al weet dat haar bestverkochte product een mousserende wijn is in een roze fles die ongeveer tien dollar kost. Het is een goede keuze omdat het een geweldig cadeau is, en de prijs en de manier waarop het verpakt is, maken het gemakkelijk om te kiezen.

Nu je belangrijkste inzichten zijn geïdentificeerd, is het tijd om contact op te nemen met de kopers zelf, hetzij door middel van interviews of enquêtes in de winkel. Deze informatie zou je in staat moeten stellen om eindelijk je buyer persona’s tot leven te brengen, door ze een naam, leeftijd en levensverhaal te geven, evenals motivaties en eigenschappen.

Neem Rosa. Ze is 45 jaar oud en heeft twee kinderen. Ze is een huisvrouw, op zoek naar een cadeau voor haar goede vriendin Violet. Rosa houdt van tuinieren, sporten en de kleur roze. Zij is de buyer persona voor jouw mousserende wijn in een roze fles.

Het is duidelijk dat niet al je klanten op Rosa lijken. Je klantenbestand bestaat uit veel verschillende soorten. Dit zijn groepen klanten met vergelijkbare eigenschappen en gewoonten, zoals prijsbewuste eenmalige kopers of loyale, terugkerende klanten. Met de hulp van Rosa en anderen zoals zij, wordt het richten van je contentmarketing een stuk eenvoudiger.


#4 Pas je content aan op de vier stappen die een koper doorloopt bij het doen van een aankoop.

Zoals je misschien al geraden hebt, loopt een klant niet zomaar een winkel binnen en kiest willekeurig een product. Er komt veel meer kijken bij het koopproces dan dat. In plaats daarvan bestaat het koopproces uit vier fasen – je heeft dus vier mogelijkheden om je klanten te beïnvloeden met contentmarketing.

De eerste fase van kopen is bewustzijn en ontdekking, de periode waarin een potentiële klant zich realiseert dat hij iets nodig heeft. In dit stadium moet je contentmarketing zich natuurlijk richten op het opbouwen van naamsbekendheid, zodat je producten sneller worden gevonden.

Een wijnmaker kan nuttige blogposts schrijven over het combineren van wijnen met verschillende soorten voedsel. Aan de andere kant kan een klant besluiten dat hij een ander soort wijn nodig heeft voor een etentje dat eraan komt, dus onderzoekt hij wat het merk te bieden heeft. De klant bevindt zich nu in de tweede stap van het koopproces, namelijk ‘overweging’.

Op dit punt weet de potentiële klant wat hij wil en hoe hij het wil krijgen. Op dit punt moet je contentmarketing je klant helpen kiezen tussen zijn opties en laten zien waarom je merk het beste is.

In deze tweede fase zijn getuigenissen en recensies van klanten over hoe goed je presteert, hoe goed je merk is en hoe goed je je klanten behandelt, allemaal geweldige opties.

De klant zit nu in de derde stap van het koopproces en denkt na over technische details zoals prijs, verzending, retourbeleid, betalingsmethoden, enzovoort. In dit stadium is het vooral handig om content te hebben zoals prijsgidsen en uitleg van mogelijke kortingen.

De vierde en laatste stap in het koopproces is om andere mensen te laten kopen. Dit betekent dat je klant het woord over je bedrijf en product moet verspreiden. Mond-tot-mondreclame is een van de oudste en effectiefste manieren van marketing, dus maak er ruimte voor in je contentmarketingstrategie door je klanten te vragen hun ervaringen op sociale media te delen. In ruil daarvoor kun je een prijstrekking houden voor je klanten.

Door dit traject in vier stappen te volgen, kun je ervoor zorgen dat je contentmarketing zo effectief mogelijk is; je vereenvoudigt de aankopen van je klanten terwijl je de verkoop voor je bedrijf verhoogt.


#5 Zorg voor een consistente stijl en kwaliteit om ervoor te zorgen dat je content opvalt.

Het helpt niet om tijd en geld te besteden aan goede, gerichte contentmarketing als je het niet de juiste presentatie geeft. Dat gezegd hebbende, je content hoeft niet te ingewikkeld te zijn. Het belangrijkste is dat je wilt dat je content er professioneel en betrouwbaar uitziet.

Zorg ervoor dat je content zowel online als offline consistent en samenhangend is door een stijlgids te ontwikkelen. Dit moet betrekking hebben op basisregels zoals logo’s, lettertypen en kleurenschema’s, evenals specifieke richtlijnen voor formulering en toon.

Bedenk ook hoe je met je publiek wilt praten. Of je nu gaat voor een formele, gepolijste stem of een nonchalante en grappige toon, neem een duidelijke beslissing en houd je eraan!

Je contentmarketing heeft zowel een consistente stijl als een consistent kwaliteitsniveau nodig. Niemand wil dat hun merk bekend staat om te kleine afbeeldingen en verkeerd gespelde woorden. Investeer tijd en geld in grondig proeflezen en beoordelen om eventuele fouten op te sporen voordat je publiceert.

Ook al lijken deze tips misschien gezond verstand, het zou je verbazen hoeveel officiële websites van bedrijven spelfouten bevatten. Je bent niet goed genoeg.


#6 Je kunt nog betere content maken als je je niche, je favoriete plekjes en het juiste budget vindt.

Met je stijlgids en kwaliteitsnormen in de hand, ben je bijna klaar om de wereld je contentmarketing te laten zien. Je maakt je misschien een beetje zorgen. Wat als je content niet veel weergaven krijgt? Wat als je niet genoeg geld heeft om content van hoge kwaliteit te maken?

Maak je geen zorgen! Allereerst hoef je niet te proberen mensen over de hele wereld te bereiken met je content. In plaats daarvan moet je je niches en goede plekken gebruiken om rechtstreeks contact op te nemen met klanten.

Je kunt je niche vinden door één simpele vraag te stellen: “Wat doet mijn concurrent niet?” Deze gaten die door rivalen op de markt zijn achtergelaten, zijn de perfecte aanvalspunten – je niches – waarop je je content kunt afstemmen. Als bijvoorbeeld geen enkele andere wijnproducent tips geeft over het bewaren van wijn, dan ga je daar in je volgende blogpost zeker op in.

Je moet natuurlijk alleen praten over niches die passen bij je contentmarketingplan. je moet content maken over je ‘sweet spots’, de gebieden waar je professionele kennis en de behoeften van je klanten elkaar overlappen. Als je veel over wijn weet, zou je niet willen schrijven over whisky of gin.

Je content zal effectiever zijn als deze op een specifiek publiek is gericht in plaats van iedereen aan te spreken. Veel geld hebben is ook niet altijd een garantie voor succes. Als je een groot budget hebt, kun je gemakkelijk een webdesigner, een grafisch ontwerper en een copywriter inhuren op basis van langetermijncontracten.

Maar het inhuren van freelancers om je content op projectbasis te maken, is ook een gebruikelijke, effectieve en niet al te dure manier om dit te doen. Je zou zelfs in je eigen bedrijf naar schrijvers kunnen zoeken. Controleer de arbeidsverleden van je collega’s om potentiële meesterbreinen op het gebied van content te vinden.

Ongeacht wie je content maakt, wees er eerlijk over. Vertel je klanten of je video’s zijn gemaakt door een professionele filmploeg. Wees niet bang om te zeggen dat het niet goed is of dat je het zelf gemaakt hebt.


Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Om goede contentmarketing te maken, heb je geen groot budget of een wereldwijd publiek nodig. Pas je content aan voor de klanten die je wilt, houd de kwaliteit hoog en vind je niche om van je merk een betrouwbare bron voor klanten te maken en je bedrijf een voorsprong op de concurrentie te geven.

Advies:

Vergeet niet hoe belangrijk het is om bij te houden hoe goed je content het doet.

Je moet je contentstrategie meten als je wilt weten of deze werkt of niet. Houd het meten eenvoudig en in lijn met je grote doelen. Vooral online activiteiten kunnen je veel data opleveren, dus kies waar je naar wilt kijken en duik erin. Google Analytics kan je bijvoorbeeld vertellen hoe lang een gebruiker op je website heeft doorgebracht om een blogpost te lezen. Bekijk Radian6, Social Mention en Netvibes om erachter te komen hoe mensen in het algemeen over je merk denken.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Marktonderzoek, Top 11 FAQ’s

Meestgestelde vragen over marktonderzoek door marketing managers. Wat zijn de belangrijkste trends in de markt? Trends in de markt verwijzen naar de richting waarin een markt beweegt of evolueert. Deze trends kunnen worden aangedreven door een verscheidenheid aan factoren, waaronder technologische vooruitgang, verschuivingen in consumentengedrag, veranderingen in economische omstandigheden en

Lees verder →

Middle of the Funnel, Top 6 FAQ’s

Meestgestelde vragen over middle of the funnel door marketing managers. Wat is het middle of the funnel (MOFU)? Het middle of the funnel (MOFU) is een fase in de marketingtrechter die na de bovenkant van de trechter (TOFU) en vóór de onderkant van de trechter (BOFU) komt. De MOFU is

Lees verder →

Content Marketing Strategie, Top 7 FAQ’s

Meestgestelde vragen over content marketing strategie door marketing managers. Wat is het doel van een contentmarketingstrategie en hoe verschilt deze van andere marketingstrategieën? Het doel van een contentmarketingstrategie is om een doelgroep aan te trekken en te betrekken door waardevolle, informatieve en relevante content aan te bieden die inspeelt op

Lees verder →

Doelgroep, Top 7 FAQ’s

Meestgestelde vragen over doelgroep door marketing managers. Wie is onze doelgroep? De doelgroep voor een marketingcampagne is de specifieke groep mensen die de campagne beoogt te bereiken en aan te trekken. Deze groep wordt vaak gedefinieerd op basis van factoren zoals demografie, interesses, behoeften en gedragingen. Een marketingcampagne voor een

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Content Marketing Revolutie

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.