Creatief zelfvertrouwen

Het creatieve potentieel in ons allemaal ontketenen.

Creative Confidence laat ons zien hoe belangrijk creativiteit is en hoe het ons leven verandert. Creatief kunnen denken kan je zelfs gelukkiger maken en je helpen het beter te doen, zowel op het werk als in je persoonlijke leven. Artiesten en muzikanten hebben niet de enige creatieve ideeën, en dat is maar goed ook. Iedereen kan creatief denken als ze weten hoe en in de juiste gemoedstoestand zijn.

Onze samenvatting van het boek Creative confidence van David Kelley:

 

Intro

Waarom? Ontdek hoe je je creativiteit kunt gebruiken.

Weet je nog dat je leraren boos op je zouden worden als je tekeningen maakte of liedjes zong in de klas en zei dat je serieus moest worden en in plaats daarvan ‘goed’ werk moest doen? Wiskunde en geschiedenis zijn belangrijk, maar als leraren ons vertellen dat het leren van feiten belangrijker is dan creatief zijn, worden we minder creatief.

Dit gebrek aan respect voor creativiteit is achterhaald. Bedrijven zijn tegenwoordig actief op zoek naar creatieve geesten, en creativiteit is ook een belangrijk onderdeel om je leven in overeenstemming te brengen met je waarden en doelen.

Gelukkig voor jou kun je nooit al je creativiteit verliezen. Het is er altijd; je hoeft er alleen maar voor te zorgen.

Creative Confidence helpt je je creativiteit te herontdekken door je te laten zien hoe je je innovatieve spieren kunt trainen. Het doet dit door gebruik te maken van de ervaringen van de auteurs bij het ontwerp- en innovatiebedrijf IDEO en de lessen die ze hebben geleerd en anderen hebben geleerd op de d.school aan de Stanford University.

Je zult leren dat het gebruiken van je fantasie goed is voor iedereen, niet alleen voor mensen die in ‘creatieve’ banen werken.

In dit artikel kom je erachter:

  • welk lid van The Beatles bijna zijn kans verloor om beroemd en rijk te worden toen hij in de productie ging;
  • waarom het beter is om de eerste keer te falen dan meteen te slagen; en
  • hoe de houding van “iets doen” ervoor zorgde dat een oude vrouw niet in de ijskoude regen bleef staan.
 
 

#1 Creativiteit gaat over het bedenken van nieuwe ideeën, ook al zijn het geen geniale meesterwerken.

Wat is creativiteit? Is het mooie schilderijen schilderen, Griekse iconen maken van marmeren platen of prachtige muziek schrijven?

Creativiteit komt soms tot uiting in de beeldende kunst, maar kan ook op veel andere manieren worden gebruikt. Creativiteit betekent iets nieuws maken door je fantasie te gebruiken.

Deze bredere definitie omvat veel verschillende onderdelen van creatief werk die anders niet gezien zouden worden. Het omvat niet alleen het werk van kunstenaars, maar ook het werk van CEO’s en computerprogrammeurs, die meer analytisch zijn.

In feite tonen deze logische mensen hun creativiteit elke keer dat ze iets nieuws maken, zoals wanneer een computerprogrammeur een nieuwe webinterface maakt of een CEO met een nieuw businessplan komt.

Wanneer we deze meer omvattende definitie van creativiteit gebruiken, realiseren we ons dat we allemaal van nature creatief zijn.

Toen we klein waren, schilderden we met onze vingers en dansten we door de kamer. We bouwden onze eigen boomhutten en als we problemen tegenkwamen, bedachten we interessante manieren om ze op te lossen.

Velen van ons stoppen met creatief zijn naarmate we ouder worden, wat jammer is. Maar we stoppen er eigenlijk nooit mee om het te kunnen doen.

Je kunt je creativiteit zelfs zien als een spier die je kunt opbouwen en gebruiken om problemen op nieuwe manieren op te lossen.

Zelfs als je deze spier al een tijdje niet hebt gebruikt, kun je hem met een beetje training en hard werken weer sterk maken.

Kijk maar naar Doug Mietz, die werkt als MRI-technicus. Hij is een zeer analytisch persoon. Hij worstelde om manieren te vinden om kinderen zich veilig te laten voelen wanneer ze werden gescand in een van deze enge machines, maar met de hulp van de auteurs kon hij zijn creatieve spier trainen en een oplossing vinden.

Zijn creatieve oplossing was om deze klinische machines eruit te laten zien en te laten werken als iets opwindends, zoals een piratenschip of een buitenaards ruimteschip. De kinderen dachten er toen aan om gescand te worden als een leuk avontuur in plaats van iets engs.

#2 Na jarenlang als nutteloos te zijn beschouwd, is creativiteit nu een zeer gewilde eigenschap.

“Alleen mensen die van kunst houden, kunnen creatief zijn.”

Hoe vaak heb je zoiets gehoord of gezegd? In onze moderne samenleving bestaat de mythe dat alleen mensen die landschappen schilderen of zingen in jazzclubs betaald worden voor hun creativiteit, geen advocaten en CEO’s.

Veel mensen denken dat traditionele werkomgevingen geen ruimte bieden voor creativiteit. Mensen die in de geneeskunde of de advocatuur werken, horen bijvoorbeeld vaak van anderen dat ze niet creatief hoeven te zijn om hun werk goed te doen en dat het zelfs onverantwoord is om te proberen te improviseren.

Jarenlang werden creatieve mensen zoals ontwerpers, muzikanten en schilders verbannen naar de kindertafel, terwijl de ‘volwassenen’, of meer analytische professionals, belangrijke zakelijke bijeenkomsten hielden in de gangen of directiekamers.

Zelfs in de klas, waar creativiteit wordt onderdrukt ten gunste van rationaliteit en kleine kinderen wordt verteld de regels te volgen en alleen binnen de lijntjes te kleuren, kunnen we dit soort sociale afwijzing zien.

Toen Paul McCartney op school zat, kreeg hij te horen dat hij de muziek moest opgeven en een “veilige baan” moest zoeken in de scheepvaart- of productie-industrie van Liverpool. Hij luisterde echter niet naar dit stomme advies en sloot zich in plaats daarvan aan bij de succesvolste band in de geschiedenis.

Maar mensen beginnen anders over creativiteit te denken.

Bedrijven zijn gaan beseffen dat de beste manier om moeilijke problemen met nieuwe ideeën op te lossen, is om hun werknemers meer tijd en geld te geven om hen te helpen creatief te zijn.

Uit een recent IBM-onderzoek onder meer dan 1.500 CEO’s bleek bijvoorbeeld dat creativiteit de belangrijkste leiderschapsvaardigheid is voor bedrijven die actief zijn in de complexe wereld van wereldwijde handel, waar innovatieve oplossingen nodig zijn om de beste manier te vinden om te slagen.

Als je het meeste uit creativiteit wilt halen, moet je je eigen creativiteit herontdekken. De onderstaande kernideeën laten je precies zien hoe je dat moet doen.

#3 Krijg de moed om je creativiteit uit te proberen. Het is een geweldige manier om je nieuwe zelf te vinden.

Heb je ooit je angsten onder ogen moeten zien? Misschien moest je een boa constrictor aanraken, ook al was je bang voor ze. Het is hetzelfde als je je angst om creatief te zijn onder ogen ziet.

Er zijn manieren om het proces gemakkelijker te maken, wat goed nieuws is.

Veel mensen willen creatief zijn, maar weten niet hoe. Geef het idee op dat je niet creatief kunt zijn. Dit is het eenvoudigste wat je kunt doen. Je moet onthouden dat iedereen, ook jij, het vermogen heeft om creatief te zijn.

Je moet echt geloven dat je meer kunt leren, groeien en verdienen dan je eerder voor mogelijk hield.

Door een groeimindset te hebben, verander je automatisch hoe je jezelf en de wereld om je heen ziet. Je zult ook in staat zijn om je creativiteit te gebruiken en nieuwe manieren te bedenken om problemen op te lossen.

Een manier om in deze gemoedstoestand te komen, is door een plan te maken om je door het creatieve proces te helpen. Deze routekaart bevat alle verschillende manieren waarop je je creativiteit kunt trainen, zodat je gemakkelijk weet wat je vervolgens moet doen.

Design thinking is een methode die de auteurs vaak gebruiken bij mensen die niet als creatief worden beschouwd. Kortom, design thinking helpt ons erachter te komen wat mensen nodig hebben en nieuwe manieren te bedenken om aan die behoeften te voldoen door ons te laten denken als ontwerpers.

Toen de auteurs bijvoorbeeld een set keukengereedschap opnieuw wilden ontwerpen, gingen ze erop uit en spraken ze met mensen die er moeite mee hadden, zoals ouderen, om erachter te komen wat hen dwarszat aan de oude ontwerpen.

Daarna gebruikten ze wat ze hadden geleerd om verschillende oplossingen uit te proberen en vervolgens brachten ze de best werkende oplossingen in productie.

#4 Laat jezelf falen zodat je kunt slagen.

Wanneer we onze doelen bijna hebben bereikt, nemen we soms stappen die niet gaan zoals gepland, waardoor we het vertrouwen verliezen en opgeven. Maar dit is precies waar succes en mislukking verschillend zijn.

Stop niet met proberen! Sta weer op en probeer het opnieuw!

Zelfs de creatiefste mensen falen soms. Als ze echter falen, gebruiken ze het in hun voordeel.

Denk je dat Mozart zijn eerste grote werk schreef zonder eerst een heleboel slechte te maken? Of dat Thomas Edison net de eerste gloeilamp aanzette zonder eerst veel modellen te maken en uit te proberen?

Iedereen faalt. Professor Simonton van de Universiteit van Californië ontdekte zelfs dat deze beroemde creatieve mensen meer faalden dan anderen.

Maar in plaats van op te geven, leerden ze door te gaan. Creatieve genieën leren van hun fouten en veranderen wat ze de volgende keer doen om dichter bij wat ze willen doen te komen.

Als we creatief succesvol willen zijn, moeten we denken zoals Thomas Edison, die zei dat een mislukking pas een mislukking is als er niets van wordt geleerd.

In feite is er een paradox: als je bij je eerste poging slaagt, kan dit je resultaten op de lange termijn schaden.

Dit komt omdat vroege mislukkingen in het proces van het bedenken van nieuwe ideeën je laten zien waar je product of manier van denken zwak is.

Denk bijvoorbeeld aan de gebroeders Wright. In 1903 vlogen ze met het eerste vliegtuig dat werkte in Kitty Hawk, North Carolina. Als ze niet honderden keren hadden gefaald in onbemande tests en de kans hadden gehad om hun ontwerp te verbeteren, waren de gebroeders Wright misschien nooit de grondleggers geweest van vliegmachines.

#5 Door nieuwe dingen te proberen, ontdek je je eigen creativiteit.

Hoe vaak heb je gewacht tot je inspiratie toeslaat? Mensen doen vaak niets en wachten tot de spreekwoordelijke appel op hun hoofd valt, wat nooit gebeurt. Als je creatiever wilt zijn, moet je nieuwe dingen proberen.

We kunnen de wereld op een andere manier zien als we nieuwe dingen proberen. Dit maakt het voor ons gemakkelijker om met nieuwe ideeën te komen.

Zo moesten twee studenten van de auteurs ooit een manier vinden om de kindersterfte terug te dringen. Na wat onderzoek op internet te hebben gedaan, kwamen ze tot de conclusie dat de enige manier om het probleem echt te begrijpen, was door naar de landen en ziekenhuizen te gaan waar het het ergst was.

De dingen die ze tijdens hun reizen leerden en zagen, hielpen hen een goedkope slaapzak te maken met een ingebouwd verwarmingskussen. Deze tas heeft ervoor gezorgd dat veel kinderen in afgelegen, barre klimaten niet te koud werden en stierven.

Maar stel dat je niet genoeg geld hebt om de wereld rond te vliegen om ideeën op te doen. Wat moet je doen?

Probeer te denken als een reiziger en bekijk alles, zelfs de meest voorkomende of bekende taken en plaatsen, met “nieuwe ogen” om deze waardevolle inzichten te krijgen.

Vraag waarom?” elke kans die je krijgt. je leert van de antwoorden waarom mensen handelen en producten gebruiken zoals ze doen en hoe je dingen kunt verbeteren.

Veel mensen gebruiken bijvoorbeeld nog steeds vaste telefoons, wat oude technologie is. Het is gemakkelijk om dit gewoon als een feit te accepteren en door te gaan met het leven. Maar als we zouden vragen ‘waarom’, zouden we waarschijnlijk ontdekken dat mensen ze gebruiken omdat ze eraan gewend zijn, niet omdat ze nuttiger zijn dan andere opties.

Met deze informatie zou je kunnen zoeken naar manieren om mobiele apparaten te maken of te verkopen die aantrekkelijker zijn voor mensen met een conservatieve kijk op technologie in plaats van ze te proberen te overtuigen met gadgets die ze niet leuk vinden.

#6 Werk samen met mensen die in je geloven en om dezelfde dingen geven als jij.

Mensen beschouwen creatieve genieën zoals componisten of grote denkers meestal als intense eenlingen die met hun beste ideeën komen als ze alleen zijn.

Maar in je eentje aan je creativiteit werken is niet de beste manier om dat te doen. Het tegendeel is zelfs waar: teamwerk leidt tot nieuwe ideeën. Plaatsen waar veel mensen dicht bij elkaar werken, zijn zelfs het creatiefst. Waarom?

Ten eerste maakt het werken met andere mensen je minder gestrest.

Op een bepaald moment in ons leven hebben we allemaal wel eens een moment gehad waarop onze geest leeg raakte en we onze creatieve stroom kwijtraakten. Misschien waren we een essay aan het schrijven of maakten we ons op voor een presentatie.

Meestal gebeurt dit omdat de persoon te gestrest is en te hard probeert om dingen te blijven bedenken.

Maar als je deel uitmaakt van een team en iedereen helpt met het bedenken van ideeën, zul je je beter en meer ontspannen voelen. Als je de stress niet alleen hoeft aan te pakken, ben je op een veel betere plek om creatief te zijn.

Ten tweede maakt het werken in een groep je creatiever. Praten over je ideeën met andere mensen geeft je geest de ruimte die hij nodig heeft om te dwalen. Door in een groep te werken, kom je op nieuwe ideeën als je vastzit.

Wanneer mensen in een team elkaar inspireren en in ruil daarvoor worden geïnspireerd, groeit het aantal ideeën dat wordt doorgegeven exponentieel.

Hun gedachten en ideeën zorgen ervoor dat je niet alleen op je eigen ideeënbank hoeft te vertrouwen, wat handig kan zijn als je merkt dat je eerste ideeën niet altijd de beste zijn.

Een plaats waar deze ideeën worden gebruikt, is bij het adviesbureau IDEO, waar de auteurs werken. Ze hingen een schoolbord op ter grootte van een muur waarop mensen hun ideeën, vragen of citaten konden schrijven om mensen te helpen meer ideeën op te doen.

Schroom dus niet om hulp te vragen. Zelfs een klein idee kan de blokkade doorbreken die je creativiteit tegenhoudt.

#7 De “doe iets”-houding helpt je te zien dat je dingen ten goede kunt en moet veranderen.

Hoe vaak heb je iets willen doen, zoals een nieuwe baan zoeken of met een mooi persoon in een bar praten, maar was je te bang om het te doen?

Zelfs als we weten wat we zouden moeten doen, zoals die persoon een drankje aanbieden, doen we dat niet. In plaats daarvan gaan we gewoon zitten en kijken ernaar zonder de aandacht op onszelf te vestigen.

Deze kloof tussen weten en doen is niet uniek voor daten. Dat zien we ook in het bedrijfsleven. Kijk maar naar het camera-innovatieteam van Kodak in de jaren negentig. Ze wisten dat digitaal de toekomst van de fotografie zou zijn, maar ze waren bang om hun strategie te veranderen.

Dus Kodak, dat vroeger een van de grootste en machtigste merken in de VS was, blijft marktaandeel en daarmee inkomsten verliezen aan concurrenten.

We zijn echter niet gedoemd om kansen te blijven missen. Het begint allemaal met hoe je denkt.

De krachtigste manier om de leiding over je eigen leven te nemen, is over te schakelen van denken “Ik zou dit waarschijnlijk moeten doen” naar “Ik zal dit doen”.

Zelfs als het niet lukt, zul je je er niet rot over voelen omdat je weet dat je het in ieder geval hebt geprobeerd. Het ergste wat je kunt doen is niets proberen en nooit iets leren.

Neem John Keefe, die als redacteur werkt bij een radiostation in Manhattan. Op een dag hoorde hij een collega klagen dat haar bejaarde moeder nooit wist wanneer de bus zou komen, waardoor ze vaak buiten in de kou moest wachten.

Keefe zag een mogelijke uitweg en deed het meteen. Hij bracht een kleine wijziging aan op de website van de Transit Authority, zodat hij de bussen in de gaten kon houden. Hij zette ook een telefoonnummer op dat mensen vertelde hoeveel haltes de volgende bus was.

Het hele ding was in minder dan een dag gedaan, maar deze simpele oplossing was alleen mogelijk omdat hij besloot om iets te doen.

We hebben inmiddels gezien hoe belangrijk creativiteit is in het bedrijfsleven. Deze laatste kernideeën zullen je laten zien hoe creativiteit een positief verschil kan maken in je eigen leven.

#8 Zoek een baan waar je blij van wordt door geld en passie in balans te houden.

Wat heb je liever: een baan die zoveel mogelijk betaalt of een baan waarin je kunt doen waar je van houdt?

De meeste mensen willen beide, wat erg stressvol kan zijn. Maar het komt zelden voor dat een baan ons de kans geeft om zowel te doen waar we van houden als om veel geld te verdienen, dus moeten we vaak tussen de twee kiezen.

Een van de auteurs, Tom Kelley, bevond zich in dezelfde situatie toen hij zijn baan in managementadvies opzegde om zijn hart te volgen en samen met zijn broer David bij IDEO te gaan werken. Nadat hij was vertrokken, kreeg hij een wanhopig telefoontje van iemand die hem smeekte om terug te komen en ze veel geld te geven.

Terwijl hij nadacht over zijn keuzes, besefte hij dat werken bij IDEO hem in staat stelde zijn passie te volgen, terwijl de andere baan hem financiële zekerheid gaf. Nadat hij dagenlang over het aanbod had gepiekerd, besloot hij het uiteindelijk af te wijzen, ook al zou het veel meer hebben betaald dan zijn baan bij het ontwerp- en innovatiebureau.

Hij heeft deze keuze gemaakt omdat hij een goede balans vond tussen geld en zijn passie.

In eerste instantie lijkt het misschien alsof een goedbetaalde baan je op de lange termijn gelukkig zal maken. Maar wat als je voor die baan in het weekend, op je verjaardag of op feestdagen moet werken?

Aan de andere kant zou je kunnen denken dat gratis maatschappelijk werk doen een goede manier is om je tijd door te brengen. Maar wat gebeurt er als je je huur niet kunt betalen en een beroep moet doen op de sociale dienst? Kun je nog gelukkig zijn als je je financiële zekerheid opgeeft om je dromen te volgen?

De meeste mensen houden niet van een van deze opties. Daarom is het zo belangrijk om de juiste balans te vinden. Maar je moet bereid zijn om creatief te zijn en manieren te vinden om die balans te vinden om aan al je behoeften te voldoen.

Zelfs als het tijd en werk kost om een gelukkige middenweg te vinden, zal het tijd zijn die goed besteed wordt.

#9 Hoe meer je je creativiteit gebruikt, hoe beter je werk zal zijn en hoe gelukkiger je zult zijn in je persoonlijke leven.

Een van de beste manieren om gelukkig te zijn op het werk en in je persoonlijke leven, is jezelf de vrijheid te geven om creatief te denken en met nieuwe ideeën te komen.

Allereerst zullen je bazen aandacht aan je gaan besteden als je werk nieuw, interessant en creatief is. Bedrijven weten tegenwoordig hoe waardevol mensen zijn die met nieuwe ideeën kunnen komen en hun projecten naar een hoger niveau kunnen tillen.

Niet alleen dat, maar de lof en het succes zullen je werk een stuk leuker en uitdagender maken.

Bijna iedereen die met de auteurs heeft gewerkt om hen te helpen hun creatieve potentieel te herontdekken, heeft een verhaal over hoe creatief zijn hun carrière heeft geholpen. Het heeft het voor CEO’s mogelijk gemaakt om betrokken te raken bij creatief werk aan de basis en voor advocaten om moeilijke zaken op nieuwe en slimme manieren te benaderen, waardoor ze meer zaken hebben gewonnen.

Een creatieve geest kan je ook op veel manieren helpen in je persoonlijke leven.

Op een gegeven moment raken we allemaal verveeld of ongelukkig met de manier waarop ons leven verloopt. Maar als je met een frisse blik naar het leven kijkt en waarde vindt in zelfs de kleinste dingen, krijg je nieuwe veerkracht.

Als je op weg naar je werk om je heen kijkt, zie je dat elke dag een avontuur is, geen saaie taak. Je zult bijvoorbeeld versteld staan van hoe je kinderen en je partner spelen bij het ontbijt of hoe de bladeren veranderen met de seizoenen.

Deze nieuwe kijk op het leven zal je niet alleen helpen genieten van de alledaagse dingen, maar het leven dat je voor jezelf hebt gemaakt, zal je ook inspireren en motiveren.

Dus denk buiten de gebaande paden, probeer nieuwe dingen en neem de leiding over je leven. Wees niet bang; ga naar buiten en doe iets!

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Niet alleen kunstenaars kunnen creatief zijn. We kunnen er niets aan doen. Ook al doet de samenleving er alles aan om het de kop in te drukken, je kunt het toch terugwinnen door je creativiteit te gebruiken. Maar de enige manier om dat te doen, is door je faalangst te overwinnen en meteen te handelen.

Advies:

Geef je kinderen de kans om buiten de gebaande paden te denken.

Als je wilt dat je kinderen vrij en creatief kunnen denken, zul je moeten vechten tegen wat ze op school leren. Geef ze de ruimte om ‘onrealistische’ dingen te doen en te willen. Laat ze buiten de lijntjes schilderen en falen, zodat ze van hun fouten kunnen leren en hun eigen unieke oplossingen kunnen bedenken.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Vind je WAAROM

Een praktische gids voor het ontdekken van een doel voor jou en je team. Het boek Find Your WHY (2017) geeft mensen en bedrijven wat ze allemaal willen: een echte reden van bestaan. De auteurs geven strategieën en oefeningen die zowel individuen als groepen kunnen gebruiken om erachter te komen

Lees verder →

Eet die kikker!

21 geweldige manieren om te stoppen met uitstellen en meer gedaan te krijgen in minder tijd. Het boek Eat That Frog! gaat over het overwinnen van uitstelgedrag en het leren omgaan met je tijd. Het is normaal om het gevoel te hebben dat je te veel te doen hebt, maar

Lees verder →

Alchemy

De duistere kunst en curieuze wetenschap van het creëren van magie in merken, zaken en het leven. Alchemy, dat in 2018 uitkwam, pleit voor onlogisch denken in een wereld die geobsedeerd is door logica. Rory Sutherland zegt dat de wereld te gecompliceerd is om door een enkele lens te worden

Lees verder →

Fascineer

Je zeven triggers om te overtuigen en te boeien. In haar boek Fascinate laat Sally Hogshead ons zien hoe fascinerend we kunnen zijn. Fascinate geeft jou, je bedrijf en je merk de tools om te fascineren. Het doet dit door in levendige taal uit te leggen hoe fascinatie werkt en

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Creatief zelfvertrouwen

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.