Eet die kikker!

21 geweldige manieren om te stoppen met uitstellen en meer gedaan te krijgen in minder tijd.

Het boek Eat That Frog! gaat over het overwinnen van uitstelgedrag en het leren omgaan met je tijd. Het is normaal om het gevoel te hebben dat je te veel te doen hebt, maar als je “je kikkers opeet” of eerst je belangrijkste taken doet, krijg je meer gedaan en ben je ook gelukkiger.

Onze samenvatting van het boek Eat That Frog! van Brian Tracy:

 

Intro

Waarom? Probeer productiever te zijn in alles wat je doet.

“Ik wou dat ik meer tijd had om dit project te voltooien.”

‘Hoe moet ik de tafel dekken voordat mijn schoonouders langskomen?’

“Dit kan ik met geen mogelijkheid allemaal voor elkaar krijgen.”

Klinkt bekend? We hebben altijd een groot aantal dingen te doen, of we nu thuis of op kantoor zijn. Als we ze toch aanpakken, hebben we niet de tijd om ze zo goed te doen als ze zouden moeten doen, en dus raken we gefrustreerd. Weet je hoe het voelt?

Om meer gedaan te krijgen, hoef je niet je hele leven te veranderen of een grote operatie te ondergaan. Je moet gewoon een beetje productiever zijn en beter werk leveren.

Daar gaat dit artikel over. Ontdek hoe je “de kikker opeet”, of doe eerst de grootste, moeilijkste en belangrijkste taken, terwijl je meer gedisciplineerd en gefocust wordt. Beheer je takenlijsten en je zult merken dat je meer gedaan kunt krijgen.

In dit artikel ontdek je:

  • een gemakkelijke manier om je werkoutput met 25% te verhogen;
  • aan welke van je taken je als eerste moet werken; en
  • hoe koks geweldige voorbeelden zijn van hoe dingen snel en goed gedaan kunnen worden.

 

#1 Een goed plan is de eerste stap op weg naar het bereiken van een doel.

Laten we bij het begin beginnen. Je hebt het zo druk met zaken als boodschappen doen en vergaderingen dat je het gevoel hebt dat je geen vrije tijd hebt. Hoe begin je als je alles moet doen?

Voordat je iets doet, moet je erachter komen wat je doelen zijn. Duidelijkheid is een noodzakelijk onderdeel van productief zijn: je kunt niets gedaan krijgen als je niet weet wat je moet doen. Zoek dus uit welke taken het belangrijkst zijn. Dit is de eerste stap om te stoppen met dingen uit te stellen.

Het is beter om je doelen op te schrijven dan ze in je hoofd te proberen bij te houden. Hier is iets belangrijks om in gedachten te houden: slechts 3% van de volwassenen beheert hun tijd met geschreven doelen, maar ze krijgen 5-10 keer meer gedaan dan andere mensen. Zelfs mensen met een hoge opleiding krijgen niet zoveel gedaan als degenen die hun doelen opschrijven.

Nadat je je doelen hebt opgeschreven, plan je je tijd in. Verdeel je doelen in stappen die je een voor een kunt uitvoeren.

En gebruik checklists. Ze helpen je te zien wat je wilt bereiken. Als je nadenkt over de dingen die je hebt gedaan, zul je trots op jezelf zijn. Bovendien heb je meer drive om door te gaan!

Wist je dat wanneer je vanuit een lijst werkt, je 25% productiever bent? Als je niet hoeft te beslissen wat je moet doen, bespaart dat je veel tijd.

Gebruik de 80/20 regel, ook wel het Pareto Principe genoemd, om nog efficiënter te werken. De 80/20-regel zegt dat op een lijst van tien dingen die je moet doen, er twee veel belangrijker zouden moeten zijn dan de andere acht. Denk aan deze twee.

De meeste mensen maken de fout om de gemakkelijke dingen (de 80 procent) eerst te stellen en de belangrijke dingen (de 20 procent) uit te stellen tot later.

#2 Stel je prioriteiten en besteed daar aandacht aan.

Als je eenmaal weet wat je wilt doen, richt je aandacht dan op het goed doen. Hoe? Nou, je moet beslissen wat het belangrijkste is.

Bedenk eerst wat er zal gebeuren als je iets doet. Wat probeer je te doen? Mensen die zich voorstellen hoe ze zich in de toekomst zullen voelen, nemen veel vaker de beste dagelijkse beslissingen.

Dit wordt ondersteund door onderzoek. Een studie van Harvard toonde zelfs aan dat het hebben van langetermijndoelen de hoogste indicator is van sociale mobiliteit. Het is een groter teken dan hoeveel scholing iemand heeft of waar hij vandaan komt.

De ABCDE-methode is een handig hulpmiddel om je te helpen bij je prioriteiten te blijven. Bij de ABCDE-methode maak je een lijst met taken en geef je ze allemaal een letter van A tot E. De belangrijkste dingen om te doen zijn die met een A, terwijl die met een E kunnen worden overgeslagen als je geen tijd.

Als voorbeeld van een E-taak kun je kunnen Netflixen. Een A-taak zou kunnen zijn om je cv bij te werken en op zoek te gaan naar nieuw werk.

Wanneer je je takenlijst bekijkt, zijn de A-taken (die waarschijnlijk de uitdagendste zijn) je kikkers. Begin daarmee.

De sleutel tot succes is om eerst je A-taken af te ronden. Stop niet met werken voordat je klaar bent. Gebruik al je vastberadenheid om je doelen te bereiken.

Laten we bijvoorbeeld zeggen dat je belangrijkste taak, of ‘kikker’, is solliciteren naar een nieuwe baan. Dat kost veel werk, zoals referenties opvragen, je CV beter maken en je netwerk doorspitten op zoek naar goede connecties.

Let dus goed op tot de klus geklaard is. Als je begint met het bewerken van je cv en vervolgens wordt afgeleid door Facebook, duurt het twee keer zo lang en bevat het twee keer zoveel fouten. Besteed aandacht aan de taak die voorhanden is.

#3 De enige manier om vooruit te komen is door meer over jezelf te leren.

Goed plannen is niet de enige manier om dingen voor elkaar te krijgen. Het is een nooit eindigend leerproces en je moet blijven veranderen terwijl je de beste manieren vindt om je plannen uit te voeren.

Dit kan op een aantal verschillende manieren. Eerst moet je op de juiste plek zijn. Zoek een plek waar je jezelf kunt zijn en echt voor jezelf kunt denken.

Zorg ervoor dat het daarna schoon is. Je voelt je beter als het schoon is, dus haal het stof van je bureau.

Zorg er vervolgens voor dat je alles hebt wat je nodig hebt. Verzamel alles wat je nodig hebt om je belangrijkste taken te voltooien. Als je niet alles hebt, kun je niet beginnen.

Een deel van jezelf leren kennen is je bewust zijn van je vaardigheden. Iedereen heeft wel iets dat hem anders maakt dan andere mensen. Vind de jouwe en gebruik hem dan ten volle.

Jouw speciale vaardigheid kan iets zijn dat andere mensen erg nuttig vinden. Je bent misschien goed met cijfers, talen, werken met mensen of kalm blijven als het moeilijk wordt.

Vind je vaardigheid door jezelf de juiste vragen te stellen. Wat vind jij makkelijk dat andere mensen moeilijk vinden? Wat heeft je geholpen om te komen waar je nu bent?

Als laatste, stop nooit met beter worden. Wat je ook doet, je kunt er altijd beter in worden.

Je moet ook nooit stoppen met leren. Probeer altijd je vaardigheden te verbeteren. Op die manier worden ze niet erger en voel je je beter over jezelf.

Bedenk hoeveel kansen je hebt om nieuwe dingen te leren. Wist je dat de gemiddelde bestuurder jaarlijks tussen de 500 en 1000 uur onderweg is? Gebruik deze tijd om naar podcasts of radioshows te luisteren. Dit kan een goede kans zijn als je Frans spreekt, maar het niet meer hebt geoefend sinds je laatste reis naar het buitenland. Gebruik de situatie waarin je je bevindt in je voordeel en ga aan jezelf werken!

#4 Positief en zelfdiscipline blijven zal je helpen je best te doen.

Zonder discipline en training bestaat er niet zoiets als succes. Het klinkt misschien als een regel uit een kungfu-film, maar het is een heel belangrijk punt.

Vergeet niet dat je lichaam de motor is die je brengt waar je heen wilt. Zorg goed voor jezelf, net zoals je voor een machine zou zorgen. Als je lichaam en geest energiek zijn, kun je veel beter werken.

Put jezelf ook niet uit. Wist je dat je na acht uur achter elkaar werken minder productief wordt? Net als een machine die te lang heeft gedraaid, verslijt een mens na verloop van tijd.

Als je een goede nachtrust hebt gehad, ben je veel productiever. Slaap dus elke nacht acht uur.

Het is ook belangrijk om erachter te komen wanneer je overdag het meest productief bent. De meeste mensen werken het beste na een goede nachtrust in de ochtend. Wanneer voel je je het slimst en het meest creatief?

Uiteindelijk moet je jezelf trainen om een machine te zijn die zichzelf aandrijft. Je gedachten hebben een groot effect op hoe je je voelt, dus je zou je grootste fan moeten zijn.

In feite wordt 95 procent van hoe we ons voelen veroorzaakt door wat we tegen onszelf zeggen. Je gedachten creëren je wereld, dus probeer optimistisch te zijn: zoek naar het goede in elke situatie, leer van je mislukkingen en probeer een uitweg uit elk probleem te vinden.

Positief denken geeft je kracht. Het maakt je zekerder van jezelf en creatiever. Zeg dus vaak tegen jezelf hoe geweldig je bent. Zelfs als je het eerst niet gelooft, zul je het uiteindelijk wel geloven. Je wordt ook beter in het omgaan met uitdagende taken.

Creatief dingen uitstellen is een ander belangrijk onderdeel van zelfdiscipline. Creatief uitstelgedrag is kiezen welke dingen je expres kunt uitstellen of overslaan.

De meeste mensen stellen de belangrijkste dingen die ze moeten doen uit. Efficiënte mensen daarentegen kunnen dingen met opzet uitstellen om minder belangrijke dingen te doen, zoals tv kijken.

Ze stellen prioriteiten, wat het tegenovergestelde is van wat ze doen. Dingen die later of helemaal niet kunnen worden gedaan, worden ‘achteraf’ genoemd.

#5 Zoek uit wat je tegenhoudt en kom er dan voorbij.

Het is veel gemakkelijker om succes te plannen dan om het daadwerkelijk te bereiken. Naarmate je reis vordert, kom je allerlei problemen tegen die je niet had zien aankomen. Hoe kom je daar voorbij?

Ontdek wat je ervan weerhoudt om eerst je doelen te bereiken. Mensen, je eigen zwakheden of een gebrek aan middelen zijn allemaal dingen die je kunnen tegenhouden. Als je het toelaat, kan bijna alles je tegenhouden.

Maar pas op: het is gemakkelijk om te denken dat andere mensen de schuld hebben van jouw fouten. Als het moeilijk is, worden mensen vaak boos op hun baan of gezin, omdat ze denken dat het hun schuld is.

Vergeet dus ook je eigen interne beperkingen niet. In het begin heb je misschien niet de kennis, vaardigheden of ervaring die je nodig hebt om je doel te bereiken.

Het is gemakkelijk om te wijzen op de dingen die je tegenhouden waar je niets mee te maken hebt, maar de krachtigste dingen die je tegenhouden zijn die in jezelf.

Het is oké om je overweldigd te voelen door alle dingen die je moet doen om beter te worden. Concentreer je dus op slechts één taak tegelijk.

Op deze manier boek je meer gestage vooruitgang. Maak eerst de eerste taak af en dan kun je doorgaan naar de volgende.

Krachttraining en fitness werken op dezelfde manier. Je kunt niet zomaar 100 kilo squatten. Maar als je elke dag traint en langzaam beter wordt, word je sterker en sterker totdat je je doel bereikt.

Stel jezelf hoge doelen. Wacht niet tot andere mensen, zoals je baas of familie, je duwen in de richting van wat je wilt. Gebruik jezelf om jezelf te pushen.

Hier is een truc: doe net alsof je er net achter bent gekomen dat je de volgende dag op een verrassingsreis gaat. Wat moet je doen voordat je vertrekt? Dat zijn de dingen die je meteen moet doen. Als je dit vaak doet, kan je de kikker altijd opeten.

En als je dat elke keer kunt doen, ben je een van de 2% van de mensen die kunnen werken zonder te horen wat ze moeten doen. Dit noemen we leiders.

#6 Neem de leiding over hoe je je tijd besteedt.

Nog een ding zal je helpen dingen voor elkaar te krijgen. Als je ooit het gevoel hebt gehad dat je niet genoeg tijd had om alle belangrijke dingen te doen die je moest doen, weet je al wat het is. Het is hoe je je tijd gebruikt.

Je kunt niet elke taak verdelen en dat is jammer. Meestal hebben de grootste taken lange tijd onverdeelde aandacht nodig.

Denk aan een succesvolle verkoper als voorbeeld. Ze kunnen niet de hele tijd op de vloer zijn; ze moeten veel tijd vrijmaken om klanten te bellen en hun feedback te krijgen.

Het is handig om een duidelijke mentale kaart van de dag bij te houden. Als je moeite hebt met het goed plannen van je tijd, begin dan met het maken van afspraken met jezelf en deze na te komen.

Het kan helpen om je dag in stukjes tijd te verdelen. De verkoper zou iets kunnen schrijven als: “Follow-up met prospects van 9:00 tot 12:00.”

Je kunt de eerste uren van de dag ook gebruiken om werk te doen dat je alleen kunt doen, zoals het beantwoorden van e-mails. Bewaar de andere taken voor je drukke kantoormiddag.

Ook al is plannen belangrijk, wacht niet te lang om dingen te gaan ondernemen. Flow is een gemoedstoestand die alleen kan worden bereikt door consistent te werken. Als ideeën gemakkelijk bij je opkomen, ben je in de flow. Als je in je flow zit, ben je creatiever en doe je beter en makkelijker werk.

Je komt in een staat van flow als je het gevoel hebt dat je meteen iets moet doen. Praat er niet alleen over; doe er dan meteen iets aan. Als je de kikker opeet, ontwikkel je langzaamaan een drive die je voorbij je huidige grenzen duwt. Als je jezelf op het juiste pad zet en hard blijft werken, kom je waar je heen wilt.

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Ontdek wie je bent en wat je wilt doen om te voorkomen dat je dingen uitstelt. Ga je grenzen onder ogen, maak een plan en eet je kikkers op! Als je eerst je belangrijkste taken doet, train je jezelf om de goede kant op te blijven gaan.

Advies:

Maak lijsten met dingen die je moet doen.

Mensen die lijsten gebruiken om hun werk te organiseren, zijn productiever dan mensen die dat niet doen. Een lijst met dingen die je nog moet doen, houdt je op het goede spoor en geeft je uiteindelijk een gevoel van voldoening.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Wat de succesvolste mensen doen vóór het ontbijt

En twee andere korte handleidingen om meer te bereiken op het werk en thuis. Het boek What the Most Succesvolle People Do Before Breakfast is een gids voor de ochtend. Het geeft je een stappenplan waarmee je jouw ideale ochtendroutine ontwerpt en uitvoert. De tips komen uit de levens van

Lees verder →

UX voor Lean Startups

Sneller, slimmer user experience onderzoek en ontwerp. UX for Lean Startups laat zien hoe je producten en diensten op een nieuwe, kosteneffectieve manier kunt onderzoeken en ontwerpen. Het is gericht op start-ups en bedrijven die zich willen gedragen zoals zij, en laat zien dat je je klanten een uitstekende gebruikerservaring

Lees verder →

Ontdek NU je sterke punten

Hoe je je talenten en die van de mensen aan wie je leiding geeft, kunt ontwikkelen. Now, Discover Your Strengths vertelt ons wat sterke punten zijn, waar ze vandaan komen en waarom we er aandacht aan moeten besteden. Deze kernideeën leggen uit hoe je de talenten van jezelf of je

Lees verder →

STOP

De kracht van weten wanneer je weg moet lopen. Het boek Quit (2022) stelt dat weten wanneer je moet stoppen een onderschatte, maar belangrijke vaardigheid is die tot succes kan leiden. Het nuanceert het ouderwetse advies dat doorzettingsvermogen nodig zijn om doelen te bereiken – en biedt een handleiding over

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Eet die kikker!

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.