Crush it!

Waarom dit het moment is om je passie te verzilveren.

Crush it! is een boek dat mensen zal inspireren en helpen die van hun passie een bedrijf willen maken. Het leven van de auteur wordt als voorbeeld gebruikt om te laten zien hoe iedereen het kan “verpletteren”, of beseffen dat ze hun passie kunnen leven, beslissen wat ze willen doen voor de kost en de kost verdienen door te doen waar ze van houden.

Onze samenvatting van het boek Crush it van Gary Vaynerchuk:

 

Intro

Waarom?

Veel mensen werken in banen die ze niet leuk vinden, omdat ze niet weten dat ze geld kunnen verdienen met doen waar ze van houden. Dit artikel laat je zien hoe je van je hobby je werk kunt maken en hoe je betaald kunt worden om te doen wat je vroeger deed in je ‘vrije tijd’.

Door erachter te komen waar je gepassioneerd over bent en de juiste soort inhoud te maken, kun je een merk opbouwen zonder dat je hoeft te veranderen wie je bent.

Je leert ook hoe je de aandacht van je publiek kunt trekken en vasthouden door lid te worden van een gemeenschap van mensen met dezelfde interesses als jij.

In dit artikel kom je erachter:

  • Waarom het beter is om een paar mensen van streek te maken dan te proberen veilig te zijn.
  • Je zult ook de verrassende reden ontdekken waarom het nemen van short cuts uiteindelijk je bedrijf zal doen falen.
  • Maar het belangrijkste is dat je erachter komt hoe je van je hobby je werk kunt maken.

 

#1 Je kunt alleen een bedrijf starten dat het goed doet, als je doet wat je leuk vindt en hard werkt.

Heb je ooit gewenst dat je de kost kon verdienen door te doen waar je van houdt, maar dacht je dat het onmogelijk was? Als dat zo is, ben je niet de enige. Velen van ons denken dat het onmogelijk is om van een hobby een baan te maken. We kunnen het allemaal ‘crushen‘, dat wil zeggen geld verdienen door te doen waar we van houden. De sleutel is om te weten hoe.

Het ‘verpletteren’ ervan kost veel werk, en de eerste stap is om erachter te komen wat je passie is, of wat jou jou maakt. Dit kan van alles zijn, zoals bordspellen spelen of modeltreinen maken. Het kan ook tuinieren of koken zijn.

Als je eenmaal weet wat je wilt doen, is het tijd om het te doen. Je passie centraal stellen in je leven betekent dat je er meer van moet maken dan alleen een hobby. Het betekent dat je er je werk van maakt. Met andere woorden, je wilt niet alleen “de kost verdienen”; je wilt geld verdienen met doen waar je van houdt.

Neem Oprah Winfrey, een bekende presentator van talkshows, of Martha Stewart, een bekende chef-kok. Beide geweldige vrouwen vonden hun passies (in hun geval praten en koken) en bouwden vervolgens hun leven en carrière om hen heen.

Je moet ook van je familie houden terwijl je doet waar je van houdt. Als je van je familie houdt, zullen ze er voor je zijn en je helpen je dromen waar te maken.

Last but not least, je moet heel hard werken. Dit betekent dat je meer moet doen dan alleen proberen. Het betekent dat je al je inspanningen moet richten op je passie, die onmisbaar is voor je succes.

Als bierbrouwen bijvoorbeeld iets is wat je graag doet, zou je kunnen overwegen om er je werk van te maken. Maar je kunt dit alleen doen als je er al je tijd aan besteedt. Dit betekent dat je alles moet leren over het brouwen van bier door met andere brouwers te praten, nieuwe bieren bij te houden of video’s te bekijken over hoe je moet brouwen.

Nadat je deze drie dingen hebt gedaan, ben je klaar to cruch it!

 

#2 Je kunt alleen geld verdienen aan je passie als je een merk wordt.

Wat is de volgende stap naar succes als je eenmaal je passie hebt gevonden en er hard aan werkt om ernaar te leven?

Vind manieren om de wereld te laten zien hoeveel je om je vakgebied geeft.

Je kunt dit doen door een merk te maken, een image die laat zien waar je om geeft en die je persoonlijkheid weerspiegelt.

Zo maakte de auteur van zijn liefde voor wijn een merk door in gewoon Engels over wijn te praten op zijn YouTube-kanaal Wine Library TV. Tijdens zijn shows sprak hij over wijn op een manier die zijn eigen smaak en luide, botte persoonlijkheid weerspiegelde, wat soms voor controverse zorgde. Hij probeerde niet te veranderen wie hij was om te passen bij de ideeën van mensen over hoe een wijnexpert zou moeten zijn.

Hoewel sommige mensen hem niet mogen, onderscheidde hij zich van andere wijnexperts omdat hij eerlijk was. Wine Library TV heeft het zelfs goed gedaan vanwege zijn harde werk, zijn passie en de manier waarop het merk de kijker zijn passie laat zien.

Maar het is niet genoeg om alleen een merk te hebben. Aangezien je merk is hoe mensen je passie zien, moet je ervoor zorgen dat er geen “vlekken” zijn. Je kunt ervoor zorgen dat mensen je merk leuk blijven vinden en respecteren door geweldige klantenservice te bieden. Luister naar je fans en klanten en houd een open communicatielijn met hen.

Toen de auteur bijvoorbeeld zijn merk opbouwde, besteedde hij uren aan het beantwoorden van vragen, opmerkingen en kritiek van zijn fans en blogkijkers. Door tijd met hen door te brengen, won hij hun vertrouwen, wat ertoe leidde dat ze zijn blog bezochten en andere mensen over zijn merk vertelden.

 

#3 Sociale-mediasites zijn een geweldige manier om mensen te interesseren voor je merk, of het nu gaat om fans, klanten of bedrijven.

Als je eenmaal je passie hebt gevonden en je merk hebt opgebouwd, moet je contact opnemen met potentiële klanten, fans en mensen die jouw passie delen. Het gebruik van sociale media is de beste manier om dit te doen.

De manier waarop mensen fans vinden en zaken doen, zal dankzij sociale media nooit meer hetzelfde zijn. Social media-tools zoals YouTube, Facebook, Twitter en Flickr maken het zelfs gemakkelijk en snel om mensen te bereiken die geïnteresseerd zijn in je passie op een manier die voorheen niet mogelijk was.

Aan de hand van de auteur als voorbeeld kunnen we zien hoe sociale media hem hielpen klanten te vinden voor zijn bedrijf, Wine Library TV.

Zo hield hij contact met zijn volgers en fans via zijn Facebook-fanpagina en Twitter-account. Hij maakte ook YouTube-video’s waar mensen opmerkingen konden achterlaten en vragen konden stellen om meer over zijn merk te weten te komen.

Naarmate meer en meer mensen zijn site via sociale media vonden, kon hij van zijn passie zijn beroep maken. Zoals blije kijkers hun vrienden vertelden, groeide zijn aantal fans, wat de aandacht trok van traditionele wijnbedrijven, of de ‘wijnwereld’, die mee wilden doen aan de actie door in zijn show te zijn en te adverteren.

Vanwege zijn groeiende populariteit kon hij meer boekdeals krijgen en meer in de media verschijnen.

Maar sociale media geven je niet alleen toegang tot een groot publiek; het geeft je ook volledige controle over je merk.

Vroeger moesten bedrijven reclamebureaus inhuren om potentiële klanten te bereiken. Wat is er mis? Het merk werd gerund door de bureaus.

Tegenwoordig kun je je klanten rechtstreeks bereiken via sociale media en heb je volledige controle over wat je over jezelf zegt en wat voor soort feedback je ze geeft op basis van hun behoeften.

Dit is een van de redenen waarom de auteur zo succesvol is: hij gebruikte sociale media om een beeld te creëren waar zijn fans dol op waren, niet een beeld dat adverteerders voor hem maakten.

 

#4 Stem je merk af op waar je product over gaat en het online platform dat je gebruikt.

Als je eenmaal je merk hebt en het via sociale media met de wereld deelt, is het tijd om te beslissen hoe je je passie met je publiek wilt delen.

De beste manier om dit te doen, is door verhalen te vertellen die mensen helpen je standpunt te begrijpen. Gebruik je een videoblog op YouTube, een gewone blog op Tumblr of foto’s met bijschriften op Flickr om verhalen te vertellen?

Kortom: welke geweldige content ga jij maken om jouw verhaal te vertellen?

Howard Stern, een radiopresentator en ‘shock jock’, is een geweldige verhalenverteller die ons het een en ander kan leren. Hij vertelt grappige en verrassende verhalen over zijn leven en interesses waar mensen zich mee kunnen identificeren. Omdat hij zo charmant is, kon hij zijn liefde voor het vertellen van verhalen omzetten in een zeer succesvol bedrijf op de radio.

Dit is het moment om te beslissen hoe je je publiek wilt laten zien hoe gepassioneerd je bent. Om dit te doen, moet je uitzoeken wat voor soort medium het beste laat zien wie je bent.

Als je bijvoorbeeld een persoonlijkheid hebt die mensen aantrekt, zou je een video- of audioblog moeten gebruiken om hier het beste uit te halen.

Het radioprogramma Car Talk, dat één keer per week wordt uitgezonden en vragen over autoproblemen van luisteraars beantwoordt, is een goed voorbeeld van dit idee in actie. Maar de gastheren zijn zo vriendelijk, grappig en goed geïnformeerd over auto’s dat zelfs mensen die niets om auto’s geven merken dat ze naar hen luisteren.

Aan de andere kant moet je andere media opzoeken als je verlegen bent voor een camera of microfoon. Als je bijvoorbeeld van sport houdt, maar er een hekel aan hebt om voor de camera te staan, kun je op een blog of Twitter over sport schrijven.

Wat je ook kiest, je merk zal het goed doen als de inhoud en het platform overeenkomen met de dingen waar je een passie voor hebt.

 

#5 Trouw zijn aan je merk is de sleutel tot het succes ervan.

Hoe onderscheid je je van de massa als je eenmaal van je passie een merk hebt gemaakt en er het juiste platform voor hebt gevonden? Het antwoord is simpel: wees gewoon jezelf.

Authenticiteit betekent altijd trouw zijn aan wie je bent. Je kunt niet de beste vriend van iedereen zijn, dus je moet doorgaan, zelfs als je persoonlijkheid en gewoonten sommige mensen afschrikken.

De auteur heeft bijvoorbeeld nagedacht over het veranderen van de luide en irritante intro’s in zijn video’s over wijnrecensies, zodat ze mensen niet afschrikken. Hij gaf echter niet toe en besloot ze te houden omdat ze laten zien wie hij is en hoe luidruchtig hij is.

Ook al heeft hij misschien wat kijkers verloren door zijn onbeleefde introducties, hij heeft zeker meer fans gekregen die het leuk vinden dat hij zichzelf is. Als hij niet zichzelf was, zouden mensen denken dat hij gewoon een show opvoerde en niet echt geïnteresseerd was in wijnen.

Maar echt zijn kost werk: het kost tijd, moeite en energie. Mensen die echt zichzelf zijn, zijn bereid lange dagen te maken en hebben het geduld om het momentum op te bouwen dat ze nodig hebben om hun passies om te zetten in succesverhalen.

Als je denkt dat je kunt bezuinigen om dingen sneller voor elkaar te krijgen, loop je het risico de authenticiteit van je merk te verliezen omdat je niet bereid bent je er volledig voor in te zetten. Je kunt er alleen voor zorgen dat je merk echt laat zien wie je bent als je er al je tijd aan besteedt.

En dit kost natuurlijk tijd en geduld. Succes komt niet meteen en een merk kan niet van de grond komen zonder het geduld om te wachten op lange termijn beloningen.

Je moet dus klaar zijn om hard en lange uren aan je merk te werken. Maar maak je geen zorgen, omdat je van je merk houdt, zal het helemaal niet als werk voelen!

 

#6 Om het goed te doen, hebben jij en je merk de steun van een groep mensen nodig.

Je zou nu een echt merk moeten hebben en weten hoe je mensen erover moet vertellen, maar je hebt nog wat werk te doen. Dit is het moment om erachter te komen waar je je fans en klanten kunt vinden, die je op de lange termijn zullen helpen “verpletteren”.

Om deze potentiële fans te vinden en ermee te praten, moet je deel uitmaken van een gemeenschap, een groep mensen die jouw passie delen en samenkomen om erover te praten, erover te debatteren en hun mening erover te delen.

Als je de aandacht wilt trekken van de mensen in je doelgroep, ga dan naar de plekken waar ze ideeën delen en sluit je aan bij die groepen.

Toen de auteur bijvoorbeeld zijn passie voor wijn begon te beleven, wist hij dat de enige manier om succesvol te zijn, was om mensen die zijn passie deelden, te interesseren voor wat hij deed. Dus, nadat hij zijn eigen website en Facebook-pagina had gemaakt, las hij waar andere wijnliefhebbers het over hadden.

Hij besteedde tot acht uur per dag aan het doorbladeren van wijnblogs, video’s, tijdschriften, enz., om erachter te komen over welke wijnen mensen spraken, kochten en aanbeveelden.

Hij werkte ook op persoonlijk vlak met mensen in de gemeenschap. Net zoals je jezelf zou voorstellen aan je nieuwe buren wanneer je naar een nieuwe buurt verhuist, zou hij zichzelf voorstellen aan zijn wijngemeenschap door opmerkingen te plaatsen en deel te nemen aan online discussies.

Hierdoor wisten mensen in de omgeving wie hij was. Wat nog belangrijker was, hij kreeg een idee van wat ze zochten.

Toen de auteur eenmaal deel uitmaakte van de gemeenschap, behield hij zijn steun door aardig te zijn voor mensen, door hun vragen te beantwoorden en naar hun ideeën te luisteren, zelfs als die anders waren dan die van hemzelf.

 

#7 Als je eenmaal een bekend merk hebt, neem dan contact op met investeerders en adverteerders om hun aandacht te trekken.

Het is geweldig om je dromen te volgen, maar dat kun je niet blijven doen als je geen brood mee kunt verdienen. Als je merk eenmaal bekend is geworden, wil je waarschijnlijk weten hoe je die bekendheid in geld kunt omzetten.

Wanneer je een populair online merk opbouwt met een sterke aanhang, zullen investeerders en bedrijven die op zoek zijn naar advertentieruimte dit vaak opmerken.

Maar het kan natuurlijk nooit kwaad om dit proces te helpen.

Een manier om dit te doen is door naar conferenties te gaan die verband houden met je vakgebied. Conferenties zijn zelfs geweldige plekken om investeerders en adverteerders te vinden, omdat er zoveel mensen zijn die al geven om hetzelfde als jij.

Sterker nog, je kunt grote indruk maken door een toespraak te houden op een conferentie: wat is een betere manier om je passie en merkbekendheid te geven dan door het op het podium te laten zien?

Een andere manier is om de tijd te nemen om erachter te komen in wat voor soort bedrijven in je regio investeren of adverteren. Nadat je er een hebt gevonden, moet je proberen contact met ze op te nemen.

Als je bijvoorbeeld een blog over sport hebt, kun je kijken naar bedrijven die sportkleding verkopen en adverteren in tijdschriften of kranten. Wanneer je contact opneemt met deze bedrijven, vertel ze dan dat adverteren op je blog hen een beter rendement op hun investering kan opleveren, omdat ze je grote schare fans kunnen bereiken voor een fractie van wat ze zouden betalen voor gedrukte media.

Omdat online adverteren het zo goed doet, kan deze tip vooral nuttig zijn als je merk gericht is op zijn online aanwezigheid.

Ten slotte, als je voldoende volgers opbouwt, kan je merk zelfs leiden tot boekdeals en tv-optredens.

 

#8 Veranderingen in je bedrijfsomgeving moeten snel en goed worden afgehandeld.

Je bent nu dus klaar om geld te gaan verdienen met online adverteren en investeerders. Super goed! Maar er is nog één ding waar je aan moet denken: hoe zorg je ervoor dat je merk het ook in de toekomst goed blijft doen?

De beste manier om ervoor te zorgen dat je merk in de toekomst succesvol zal zijn, is door een bedrijf te runnen dat snel en effectief op veranderingen reageert. In plaats van te proberen plannen te maken op basis van voorspellingen over de toekomst, die altijd verkeerd zijn.

Reactieve bedrijven besteden veel aandacht aan de zakelijke omgeving om te zien wanneer er nieuwe dingen gebeuren en reageren daar snel op.

Toen de auteur bijvoorbeeld Wine Library TV in 2006 op YouTube zette, liet hij zien dat hij zakelijk snel kon handelen.

YouTube was toen nog vrij nieuw en niet veel mensen wisten dat het zo’n handig hulpmiddel voor bedrijven zou kunnen worden.

Maar de auteur was een van de weinige mensen die zag hoe belangrijk het kon zijn, en hij handelde snel door meteen zijn YouTube-kanaal te starten.

Met deze reactieve bedrijfsstrategie kun je niet alleen profiteren van nieuwe kansen, maar kun je ook je verliezen beperken. Als je niet reageert op verandering, zal je bedrijf eronder lijden en verliest je je fans, wat betekent dat je potentiële klanten verliest.

Deze veranderingen hoeven niet direct verband te houden met de bedrijfswereld. Je moet ook opletten hoe verschillende groepen je merk zien veranderen.

Zo hield de hiphopgemeenschap eind jaren negentig van Cristal-champagne. Maar Cristal omhelsde zijn nieuwe fans niet. In plaats daarvan distantieerde het zich van de groep door te zeggen dat het hen niet als klant wilde omdat het hen te laaghartig vond.

Cristal betaalde een prijs voor het niet aanpassen aan deze nieuwe groep mensen. Hiphopartiesten, geleid door Jay-Z, stopten publiekelijk met het drinken van Cristal, wat het bedrijf klanten kostte en hun reputatie schaadde.

Uiteindelijk kun je alleen een succesvol merk maken als je snel kunt inspelen op de constante veranderingen in onze wereld.

 

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Je hele leven in je hobby stoppen is de sleutel om er je werk van te maken. Door je eigen authentieke merk te maken, interactie te hebben met je publiek op sociale media en slim te reageren op veranderingen in de zakenwereld, kun je de aandacht van investeerders en adverteerders trekken – en hun geld.

Advies:

Praat met mensen in je omgeving.

Als je een bedrijf hebt en wilt groeien en meer klanten wilt bereiken, probeer dan een video op Facebook te plaatsen waarin je praat over waar je van houdt en over je merk. Vertel een verhaal waar mensen zich mee kunnen identificeren en voer een gesprek met hen, en ze zullen terugkomen voor meer en het aan hun vrienden vertellen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

UX-strategie

Hoe innovatieve digitale producten te bedenken die mensen willen. Dit boek laat je zien hoe je bedrijfsstrategie en user experience design kunt combineren. Deze kernideeën laten een duidelijke manier zien om een product- en bedrijfsstrategie te creëren, evenals een productervaring, die gebruikers zal boeien, een groot deel van de markt

Lees verder →

Klok UIT

Voel je minder druk terwijl je meer gedaan krijgt. Off the Clock (2018) geeft handige tips om meer uit je tijd te halen, zoals hoe je je drukke agenda vrij kunt maken en hoe je meer werk kunt doen in minder tijd. Vanderkam onderzoekt waarom sommigen van ons het gevoel

Lees verder →

Een betere wereld, BV

Hoe bedrijven profiteren door wereldwijde problemen op te lossen… waar overheden dat niet kunnen. Velen van ons komen tot de conclusie dat grote bedrijven slecht zijn voor het milieu. Het boek A Better World, Inc. laat zien hoe het tegendeel waar is: bedrijven bevinden zich in een betere positie dan

Lees verder →

Lean UX

Lean-principes toepassen om de gebruikerservaring te verbeteren Lean UX (2013) is een boek over het gebruik van lean-ideeën in interactieve design workspaces. Deze kernideeën leggen de technieken van Lean UX uit en laten je zien hoe je deze het beste kunt gebruiken in het ontwerpproces van je bedrijf. Je leert

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Crush it!

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.