Mindful Werk

Hoe meditatie het bedrijfsleven van binnenuit verandert.

Mindful Work (2015) geeft een overzicht van waarom en hoe mindfulness tegenwoordig in het Westen wordt gebruikt, zowel om persoonlijke als professionele redenen. Het laat zien hoe mindfulness jou, de mensen om je heen en het milieu kan helpen door voorbeelden te geven van bekende bedrijven.

Onze samenvatting van het boek Mindful work van David Gelles: 

 

Intro

Waarom? Doe rustig aan en let op.

We zitten allemaal samen in deze stressvolle en gekke wereld. Een wereld waarin alles en iedereen zo snel gaat dat je het niet bij kunt houden. Hoe vaak per dag denk je: “Ik moet kalmeren”, en voordat je het weet, zoek je op Google naar goedkope tickets naar de Bahama’s?

Maar wacht! Er is een manier om het voor minder geld te doen. Je hoeft niet elke keer weg te rennen of in een vliegtuig te stappen als je je helemaal uitgeput voelt. Sterker nog, je hoeft je baan niet eens op te geven om je focus terug te krijgen en je probleemoplossende vaardigheden op een hoog niveau te houden. Hier is het geheim: bewust zijn.

Veel bedrijven staan al open voor het idee van mindfulness en hoe het hun werkcultuur en, bij uitbreiding, hun bedrijf als geheel kan helpen. En dit is wat je zult leren van deze kernideeën. Ze geven je veel goede informatie over mindfulness, hoe het werkt en wie er (behalve jij en je bedrijf) nog meer baat bij kan hebben. 

In dit artikel leer je:

  • dat er wetenschappelijk bewijs is dat mindfulness goed voor je is;
  • wat het grote Amerikaanse voedingsbedrijf General Mills te maken heeft met mindful zijn; en
  • waarom het een slecht idee is om veel dingen tegelijk te doen. 
 
 

#1 Bekende bedrijven maken al gebruik van mindfulness.

Werktijden zijn voor veel mensen minder duidelijk geworden en zaken als het checken van zakelijke e-mails buiten kantooruren is gemeengoed geworden. Met deze verandering is stress een groot risico geworden, niet alleen voor werknemers, maar ook voor bedrijven als geheel. De Wereldgezondheidsorganisatie zegt dat het schokkend is dat stress Amerikaanse bedrijven elk jaar maar liefst 300 miljard dollar kost.

Mindfulness wordt door steeds meer bedrijven ingezet om dit probleem aan te pakken. Mindfulness kan worden gezien als de gemakkelijkste manier om te mediteren. Kort gezegd betekent het aandacht schenken aan het hier-en-nu en niet oordelen over je gedachten.

Dus wat heeft mindful zijn met werk te maken? Simpel gezegd, het maakt het gemakkelijker om met problemen op het werk om te gaan.

Mindfulness heeft veel voordelen, waar we het de komende tijd over zullen hebben. Maar al deze voordelen hebben één ding gemeen: ze maken ons zelfbewuster, verbeteren ons concentratievermogen en helpen ons dingen duidelijker te zien. Dit zijn allemaal belangrijke vaardigheden om op het werk te hebben.

Mindfulness laat je afstand nemen van een probleem en het van een afstand bekijken. Hierdoor kun je er objectiever mee omgaan en makkelijker oplossingen vinden. Als je bijvoorbeeld werkt met een collega die zijn werk niet doet, kun je boos worden, maar door aandachtig te zijn kun je begrijpen waarom hij doet wat hij doet. Misschien zijn ze moe omdat ze net een baby hebben gekregen, en als je er met ze over praat, gaat het weg.

Nu een nieuwe generatie bedrijven de voordelen van mindfulness begint in te zien, wint een mindful werkcultuur al aan kracht.

Zelfs grote bedrijven hebben het door. General Mills was een van de eerste bedrijven die mindfulnesstraining op het werk aanbood. Janice Marturano begon met de training. Ze begon met het beoefenen van mindfulness na het omgaan met stress op het werk en thuis. Al snel deden honderden General Mills-medewerkers mee en nu heeft elk gebouw van het bedrijf een kamer waar mensen kunnen mediteren.

 

#2 Mindfulness beïnvloedt ons gedrag en onze hersenen.

Vóór de jaren negentig was het moeilijk voor mensen die van het idee van mindfulness hielden om andere mensen zover te krijgen dat ze het met hen eens waren. De effecten die ze ervoeren met de techniek waren niet meetbaar en er was geen wetenschappelijke studie om de praktijk te ondersteunen.

Maar sinds functionele magnetische resonantiebeeldvorming, of fMRI, een technologie die de hersenactiviteit meet door de bloedstroom te meten, kunnen de voordelen van mindfulness nu wetenschappelijk worden bewezen.

Wetenschappers kunnen met fMRI laten zien dat als we mediteren, het deel van onze hersenen dat verantwoordelijk is voor het nadenken over onszelf een stuk stiller wordt. Experimenten hebben ook aangetoond dat wanneer iemand een taak uitvoert die hen aan het denken zet over hun eigen gedachten of gedrag, zoals het markeren van een woord dat zichzelf beschrijft in een tekst, en vervolgens een mindfulness-oefening uitvoert, de reacties van de hersenen op soortgelijke situaties die zelfreflectie met zich meebrengen, worden gaandeweg verminderd. Dit betekent dat mensen die mindfulness beoefenen na verloop van tijd minder veroordelend kunnen zijn omdat hun hersenen eraan gewend zijn geraakt minder bevooroordeeld te zijn.

Mindfulness verandert ook de manier waarop onze hersenen werken, wat een groot pluspunt is. Ze zijn niet in beton gegoten; in feite kan een brein veel veranderen. Het kan worden getraind als een spier en kan worden veranderd door herhaalde denkprocessen. Deze eigenschap staat bekend als neuroplasticiteit. Onderzoekers hebben ontdekt dat mindfulness de prefrontale cortex van de hersenen meer laat werken, wat ons vriendelijker en medelevender maakt. Het maakt ook onze grijze massa, of corticale dikte, dikker, wat ons helpt dingen te onthouden en onze emoties onder controle te houden.

Maar de amygdala is misschien wel het interessantste wat ze hebben gevonden. De amygdala activeert onze “vecht- of vlucht”-reactie wanneer we ons in een stressvolle situatie bevinden, zoals een sollicitatiegesprek. Dit is een overdreven reactie, aangezien de meeste mensen niet langer hoeven weg te rennen voor een gevaarlijk dier of het onder ogen te zien en te doden. Wanneer we mindfulness beoefenen, kalmeert de amygdala na verloop van tijd langzaam. Dit helpt ons kalm te blijven en stress te vermijden.

 

#3 De populairste vorm van meditatietraining vandaag is Mindfulness Based Stress Reduction.

Naarmate er meer onderzoek naar buiten kwam en meer bekende mensen, zoals Steve Jobs, mindfulness steunden, begonnen mensen op te letten. Maar pas toen één man in het bijzonder mindfulnesspraktijken begon toe te spitsen op de westerse cultuur, won het echt aan populariteit.

Jon Kabat-Zinn maakte eind jaren zeventig een methode genaamd Mindfulness Based Stress Reduction (MBSR). MBSR heeft niets met religie te maken en is gebaseerd op het trainen van de aandacht. Het doel is om volledig aanwezig te zijn en aandacht te besteden aan hoe je lichaam voelt.

Een oefening houdt bijvoorbeeld in dat je opmerkt of je ergens pijn ervaart of dat delen van je lichaam ontspannen aanvoelen. Na een paar keer zul je je gaan realiseren dat pijn en ontspanning niet altijd hetzelfde zijn, maar dat hun intensiteit altijd verandert. Op deze manier traint MBSR je zelfbewustzijn en benadrukt het de vergankelijkheid van de dingen. Als het gaat om het omgaan met stress, betekent dit aandacht besteden aan je gedachten en fysieke reacties en kijken hoe ze vervagen. Je zult leren dat pijn en stress niet eeuwig duren als je gewoon kijkt hoe je reageert.

Met Kabat-MBSR kwamen Zinn’s mindfulness en meditatie mainstream en werden het een goede manier om met stress om te gaan, wat een veelvoorkomend probleem is.

 

#4 Mindfulness helpt je beter te concentreren.

Zoals we hebben gezien, gaat mindfulness over het observeren van je gedachten en emoties en beslissen waarop je je gaat concentreren.

Je concentreren op één ding tegelijk is veel efficiënter dan multitasken, en mindfulness helpt je daar uitstekend bij. Vooral op het werk worden we constant afgeleid door zaken als meerdere computerschermen en andere zaken. Dus, wat zullen we doen? Door te multitasken.

Maar in tegenstelling tot wat de meeste mensen denken, is dit geen manier om de productiviteit te verhogen. In plaats daarvan betekent het dat we verwoed van de ene taak naar de andere springen. Als je meer dan één ding tegelijk doet, krijg je meer kans om af te dwalen terwijl je nadenkt over wat je vervolgens moet doen. Het is veel beter om de volgorde te bepalen waarin dingen moeten worden gedaan en dan één ding tegelijk te doen.

Stel dat je bijvoorbeeld begint na te denken over wat je vervolgens op je werk moet doen. Gedachten als “Ik moet nog wat boodschappen halen” of “Ik moet mijn reservering in het restaurant bevestigen” zullen binnensluipen, want die staan ook op je to-dolijst.

Naarmate je vermogen om te focussen beter wordt door mindfulness, wordt je vermogen om je aandacht te richten langzaam een automatisme. En als je weet hoe je kunt voorkomen dat je geest elke gedachte volgt die je hebt, zul je minder snel afgeleid worden.

Maar hoe leer je focussen? Of je nu achter je bureau zit, een basketbalwedstrijd speelt of met een collega praat, je moet aandacht besteden aan je gedachten, zodat je weer op het goede spoor komt.

Toen professor Mason Fries van de National University op de universiteit zat, stond hij op het punt een voormalig nationaal kampioen te verslaan in een worstelwedstrijd. Maar toen hij zijn tegenstander op de mat kreeg, kropen gedachten als “Ik kan niet winnen, hij was een kampioen” naar binnen en verloor hij zijn grip. Hij had de wedstrijd kunnen winnen als hij gewoon had opgelet wat er op dat moment gebeurde.

 

#5 Mindful zijn cultiveert compassie.

Is het je ooit opgevallen dat mensen die mindfulness beoefenen rustiger, aardiger en opener lijken?

Dit komt doordat mindfulness mensen het gevoel geeft dat ze om zichzelf geven en verbonden zijn met anderen. Naarmate je leert je gevoelens te observeren zonder ze te veroordelen, zul je gaan beseffen dat gevoelens zoals woede normaal zijn en dat iedereen wel eens een slechte dag heeft.

Zodra je dit niveau van mededogen bereikt, voel je je opgelucht als je leert om negatieve emoties te accepteren en ruimte te maken voor vreugde en empathie. Naarmate het groeit, begint het zich te verspreiden naar de mensen om je heen, waardoor het gemakkelijker voor je wordt om hun problemen en gevoelens te begrijpen zonder veroordelend te zijn. Dit kan een gevoel van gemeenschappelijke menselijkheid of een gevoel van sociale verbondenheid worden genoemd.

Metta, wat ‘liefdevolle vriendelijkheid’ betekent, is een vorm van meditatie die mensen helpt zich meer verbonden te voelen met anderen. Metta houdt in dat je jezelf geluk, bescherming en vrijheid van schade toewenst. Terwijl je jezelf traint om deze dingen te voelen, kun je ze beginnen te wensen aan de mensen om je heen, dan aan andere mensen die je kent, en tenslotte aan iedereen in de wereld.

Sommige mensen denken dat compassie hebben zacht of zwak is, maar het maakt je sterker. Het betekent dat je meer geeft om hoe andere mensen zich voelen en dat je wilt voorkomen dat ze pijn doen. Als ze bijvoorbeeld voor haar werk werd opgeroepen, werd politieagent Cheri Maples altijd boos en gestrest. Maar naarmate ze beter werd in opmerkzaam zijn, veranderde haar kijk op de oproep en begon ze het te zien als een kans om te helpen in plaats van als een valstrik in een gevaarlijke situatie.

Mindfulness is natuurlijk geen toverstaf waarmee al onze problemen verdwijnen, maar het maakt ons wel meer bewust van onze eigen gevoelens en die van anderen. Hierdoor helpt het ons om liefdevoller, vriendelijker en toleranter te zijn.

 

#6 Bewuste bedrijven ontwikkelen maatschappelijke verantwoordelijkheid.

Mindfulness kan direct op het werk worden gebruikt omdat het jou en iedereen om je heen betrekt. Dit maakt je meer compassievol naar anderen en de wereld als geheel.

Bedrijven met een bewuste cultuur zijn meer geneigd om voor het milieu te zorgen.

Als je lange tijd mindfulness beoefent, ga je beseffen dat je niet alleen verantwoordelijk bent voor jezelf, maar ook voor een deel voor de rest van de samenleving. Zo probeert Patagonia, een bedrijf dat outdoorkleding maakt, haar klanten te leren consumeren op een manier die goed is voor het milieu. Ze begonnen zelfs een van hun campagnes door hun klanten te vragen hun kleding niet te kopen, om hen ertoe aan te zetten hun winkelgewoonten te heroverwegen.

Maar bedrijven met een geweten geven om meer dan alleen het milieu. Ze geven om iedereen die voor of met hen werkt. Neem het kledingmerk Eileen Fisher, dat elk jaar minstens 10% van zijn winst na belastingen aan zijn werknemers schenkt.

In 2012 pakte het bedrijf de Chinese bedrijven aan die de zijde maakten die ze in hun kleding gebruikten, omdat het productiesysteem bekend stond om zijn schadelijke effect op het milieu en de slechte omstandigheden voor arbeiders. Als de zijde van Eileen Fisher in China wordt gemaakt, gebruiken ze nu 45 procent minder chemicaliën en 25 procent minder water dan voorheen. Ook krijgen de mensen die met zijde werken een beter loon en meer vrije tijd.

Bedrijven die een cultuur van mindfulness ondersteunen, weten dat ze ook veranderingen kunnen aanbrengen in de samenleving als geheel. Als je zich aan bewuste principes houdt, is de kans groter dat werknemers en klanten de sociale verandering die ze proberen teweeg te brengen, steunen. ShareTheMeal, een app die geld inzamelt om hongerige kinderen over de hele wereld te helpen voeden, is zich zeer bewust van zijn doelen. Hierdoor zijn werknemers sneller geneigd om in hen te geloven en zullen ze eerder geneigd zijn andere mensen over de app te vertellen.

Het is belangrijk voor bedrijven om maatschappelijk verantwoord te handelen, maar dit kan alleen als de juiste mensen het voortouw nemen, zoals je hierna zult zien.

 

#7 Mindful leiderschap omvat alle kwaliteiten van een groot leider.

Wat maakt een goede leider? Kracht? Empathie? Strategische focus? Helaas belichamen de meeste leiders deze kwaliteiten niet, luisteren ze zelden naar hun werknemers en communiceren ze hun doelen niet.

Dit geldt echter niet voor leiders die op de hoogte zijn. Mindful leiders reageren gemakkelijker op uitdagingen, omdat ze meer gefocust zijn op hun doelen. Ze zijn zich bewust van hun eigen emoties en doelen, erkennen wat er om hen heen gebeurt en luisteren aandachtig. Hierdoor zijn ze veel beter gepositioneerd om beslissingen te nemen op basis van eerlijkheid en mededogen.

Ook breken mindful leiders problemen op in kleinere stukjes die gemakkelijker te hanteren zijn. Dit helpt hen hun tijd beter te beheren, wat goed is voor iedereen. Wanneer een taak snel moet worden uitgevoerd, hebben leiders die geen mindfulness beoefenen de neiging om gestrest te raken en die stress door te geven aan hun werknemers. Een bedachtzame leider zal proberen de taak van de stress te scheiden en deze aan een medewerker te geven die weet hoe hij ermee om moet gaan.

Mindful leiders delegeren taken niet alleen goed; ze geven ook het goede voorbeeld, moedigen mededogen aan en hebben de moed om de kernwaarden van het bedrijf te veranderen wanneer dat nodig is. Zo krijgen ze hun werknemers meer verantwoordelijkheid.

Uiteindelijk heeft deze positieve benadering een rimpeleffect en zet het medewerkers aan tot andere innovaties en maatschappelijke veranderingen. Het is net als hoe een liefdadigheidsinstelling werkt: zodra donateurs de kracht van geven voelen, zullen ze eerder geneigd zijn om met anderen te delen. Als je je werknemers bijvoorbeeld laat kiezen naar welk goed doel een donatie gaat, is de kans groter dat ze zelf een liefdadigheidsevenement of geldinzamelingsactie organiseren.

 

#8 Mindfulness houdt meer in dan een trend volgen en daar geld mee verdienen.

Zoals bij elke trend, zullen er altijd mensen zijn die op de kar springen, erop gebrand om winst te maken, en er zullen altijd sceptici zijn.

Mindfulness en hoe het werkt, zijn natuurlijk onderhevig aan enige twijfel. Er zijn zelfs goede redenen voor sommige critici om te denken dat de spirituele of zorgzame doelen achter mindfulness-oefeningen worden gebruikt om geld te verdienen.

Ook al is niet alle kritiek terecht, de kern van de praktijk, namelijk het ontwikkelen van mededogen, wordt steeds minder duidelijk. Sommige lessen leren mindfulness bijvoorbeeld alleen als een manier om mensen te helpen zich beter te voelen of om de productiviteit op het werk te verhogen, waarbij compassie buiten beschouwing wordt gelaten. Deze afgezwakte versie van de oefening wordt “McMindfulness” genoemd omdat het een snelle en oppervlakkige manier is om mindfulness als hulpmiddel te gebruiken.

Bovendien, aangezien mindfulness het bewustzijn van emoties vergroot, kan het leiden tot emotionele strijd, omdat de emoties die lang onderdrukt zijn naar boven komen. Sommige mensen denken dat het allemaal om gelukkig zijn gaat, maar dat is niet zo. Het gaat erom dat je met al je gevoelens kunt omgaan.

Omdat er nu zoveel mindfulness-organisaties, -docenten en -klassen zijn, is er een groeiende behoefte aan een groep om orde op zaken te houden. Je weet misschien al dat het moeilijk kan zijn om een mindfulnesscursus te vinden, omdat er zoveel zijn. Het zou dus nuttig zijn om enkele algemene normen te hebben voor het opzetten van trainingen, certificaten, enzovoort. Dit zou ook fraude stoppen, omdat mensen zouden weten hoe ze gecertificeerde beoefenaars kunnen vinden en meer over hen te weten kunnen komen. Ook is de kans groter dat mensen die nog steeds worden afgewezen door westerse beoefenaars die niet bekwaam of georganiseerd zijn, echte mindfulness proberen.

Zoals we hebben gezien, zijn er veel goede dingen die kunnen voortkomen uit mindful zijn. Maar het is nog steeds een vaardigheid die oefening en de juiste leraren nodig heeft om te leren.

 

Samenvattend 

Het belangrijkste punt:

Mindfulness is iets wat iedereen kan doen. Zelfs in kleine hoeveelheden heeft het een positief effect op je emotionele en fysieke gezondheid. Dit is de reden waarom steeds meer bedrijven mindful praktijken zoals meditatielessen aan hun cultuur toevoegen.

Advies:

Besteed meer aandacht.

Als je gestrest bent en het lijkt alsof je geest aan het racen is, sluit dan je ogen, ga stil zitten en concentreer je op je ademhaling. Let op hoe je in- en uitademt en hoe je adem door je lichaam beweegt. Wanneer je geest begint af te dwalen, breng je hem langzaam en voorzichtig terug naar je ademhaling. Zelfs als je dit maar vijf minuten doet, kan het je helpen te kalmeren en je geest weer op het goede spoor te krijgen.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

UX-strategie

Hoe innovatieve digitale producten te bedenken die mensen willen. Dit boek laat je zien hoe je bedrijfsstrategie en user experience design kunt combineren. Deze kernideeën laten een duidelijke manier zien om een product- en bedrijfsstrategie te creëren, evenals een productervaring, die gebruikers zal boeien, een groot deel van de markt

Lees verder →

Gebouwd om te blijven

Succesvolle gewoonten van visionaire bedrijven. Built to Last, een tijdloze klassieker voor elke marketeer en ondernemer, kijkt naar 18 beroemde en lang bestaande bedrijven om erachter te komen wat hen al tientallen jaren, en in sommige gevallen zelfs bijna 200 jaar, succesvol heeft gemaakt. Deze baanbrekende studie laat zien hoe

Lees verder →

STOP

De kracht van weten wanneer je weg moet lopen. Het boek Quit (2022) stelt dat weten wanneer je moet stoppen een onderschatte, maar belangrijke vaardigheid is die tot succes kan leiden. Het nuanceert het ouderwetse advies dat doorzettingsvermogen nodig zijn om doelen te bereiken – en biedt een handleiding over

Lees verder →

Ontdek NU je sterke punten

Hoe je je talenten en die van de mensen aan wie je leiding geeft, kunt ontwikkelen. Now, Discover Your Strengths vertelt ons wat sterke punten zijn, waar ze vandaan komen en waarom we er aandacht aan moeten besteden. Deze kernideeën leggen uit hoe je de talenten van jezelf of je

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Mindful Werk

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.