Werken met aandacht in een afgeleide wereld.
Deep Work (2016) gaat helemaal over hoe de opkomst van technologie ons vermogen om ons diep op taken te concentreren heeft geschaad en hoe we dit kunnen oplossen. Deze kernideeën illustreren verschillende strategieën die je kunnen helpen de output van je werk te verbeteren en het meeste uit je vrije tijd te halen.
Onze samenvatting van het boek Deep Work van Cal Newport:
Intro
Waarom? Gefocust en hard werken zal je helpen je volledige potentieel te bereiken.
Wees eerlijk: hoeveel meldingen, e-mails en appjes denk je dat je krijgt tijdens dit artikel? De kans is groot dat het er veel zullen zijn. De vraag is hoe dat zal veranderen hoe je over dit artikel denkt.
Je zult waarschijnlijk minder aandacht besteden en enkele details missen. In een tijd waarin technologie verandert in een tempo waar we in het verleden alleen maar van hadden kunnen dromen, moeten we leren hoe we aan één taak tegelijk kunnen werken zonder afgeleid te worden. We moeten leren diep werk te doen.
Wat betekent dat, en hoe doen we dat? Begin met het uitschakelen van je meldingen, en dan weet je het.
In dit artikel leer je:
- hoe het doen van te veel dingen tegelijk je vertraagt;
- het verschil tussen diep werk en in de zone zijn; en
- hoe een douche nemen een goed moment kan zijn om ergens over na te denken.
#1 Multitasken en afgeleid worden zijn slecht om dingen voor elkaar te krijgen.
Veel mensen denken dat veel dingen tegelijk doen de beste manier is om hun tijd te besteden, maar dit is helemaal verkeerd. Dat komt omdat multitasken niet betekent dat je meer gedaan krijgt. Sophie Leroy, professor bedrijfskunde aan de Universiteit van Minnesota die hier in 2009 onderzoek naar deed, legt uit waarom.
Ze laat zien dat wanneer we overschakelen van taak A naar taak B, onze aandacht bij taak A blijft. Dit betekent dat we ons maar half kunnen concentreren op taak B, wat onze prestaties schaadt. In haar experimenten gebruikte ze twee groepen. Groep A werkte aan woordpuzzels totdat ze ze stopte om verder te gaan met het lezen van cv’s en het nemen van hypothetische wervingsbeslissingen. Groep B moet hun puzzels afmaken voordat ze verder gaan met de cv’s.
Tussen de twee taken door deed Leroy een snelle test om te zien hoeveel van de puzzelwoorden de deelnemers zich nog konden herinneren.
Wat gebeurde er?
Groep A was veel meer gefocust op de puzzel dan op het aannemen van de juiste persoon, wat een belangrijke taak was.
De lange en korte ervan? Multitasken is niet goed voor de productiviteit. Altijd verbonden zijn met internet is geen van beide. Ook al lijkt het misschien onschuldig om sociale media en e-mailtabbladen open te houden in je webbrowser, alleen al het zien van dingen op je scherm is genoeg om je af te leiden van wat je aan het doen bent, zelfs als je er goed mee omgaat.
Uit een onderzoek uit 2012 van het adviesbureau McKinsey bleek bijvoorbeeld dat de gemiddelde werknemer meer dan 60 procent van de werkweek besteedt aan het gebruik van online communicatiemiddelen en surfen op internet, terwijl slechts 30 procent is gewijd aan het lezen en beantwoorden van e-mails.
Hoewel dit het geval is, hebben werknemers het gevoel dat ze harder werken dan ooit. Dat komt omdat het doen van kleine taken en het verplaatsen van informatie ons een druk en productief gevoel geeft, maar het weerhoudt ons er eigenlijk gewoon van om ons te concentreren op wat we moeten doen.
#2 Er zijn verschillende manieren om diepgaand te werken, maar ze vereisen allemaal intentie.
Nu je enkele dingen kent die diep werk in de weg staan, hoe kom je daar omheen? Hoewel er geen universele strategie is, zijn hier een paar die je misschien nuttig vindt:
De eerste is de monastieke benadering. Deze strategie werkt door alle bronnen van afleiding te elimineren en jezelf af te zonderen als een monnik.
De tweede manier wordt de ‘bimodale benadering’ genoemd en houdt in dat je een duidelijk gedefinieerde, lange tijd instelt om alleen te werken en de rest van je tijd voor andere dingen gebruikt.
De derde manier is om ritme te gebruiken. Het idee hier is om er een gewoonte van te maken om diep werk te doen voor blokken van bijvoorbeeld 90 minuten en een agenda te gebruiken om je prestaties bij te houden.
En tenslotte is de strategie van een freelancer om elke vrije tijd die midden op de dag opkomt, te gebruiken om diepgaand werk te doen. Maar welke methode je ook gebruikt, het is belangrijk om te onthouden dat ze allemaal gepland zijn, niet willekeurig.
Dat is in feite het enige verschil tussen in de zone zijn en diep werk doen. Je komt tenslotte meestal alleen per ongeluk en na urenlang uitstel in de zone terecht. Diep werk daarentegen is gepland en gewenst, dus het is belangrijk om rituelen te hebben die je geest er klaar voor maken.
Een ritueel kan zijn om je ruimte te definiëren. Een bordje “niet storen” op de deur van je kantoor plaatsen of naar een bibliotheek of café gaan, zijn eenvoudige manieren om dit te doen. Als je in een open kantoor werkt, is vooral de tweede handig.
Kijk maar naar JK Rowling. Terwijl ze het laatste Harry Potter-boek aan het schrijven was, verbleef ze in een vijfsterrenhotel om even weg te zijn van haar drukke huis en de stress het hoofd te bieden, zodat ze zich kon concentreren op haar schrijven.
Een ander ritueel is het stellen van grenzen, zoals het uitschakelen van je telefoon of het verbreken van de internetverbinding.
En tot slot, zorg ervoor dat je diepe werk door kan gaan. Omdat het belangrijk is om je lichaam te geven wat het nodig heeft om zich te concentreren, of dat nu lichte lichaamsbeweging, eten of een cafeïneboost is. Als je dat niet doet, heb je niet de mentale kracht om hard te blijven werken.
#3 Focus je brein en wees selectief in je gebruik van technologie.
In de moderne wereld zijn onze hersenen eraan gewend iets te willen doen. Mensen staren altijd naar hun scherm, spelen games, sturen berichten of verversen hun Facebook-pagina’s.
Onze hersenen zijn zo ingesteld dat ze snel worden afgeleid. Omdat, vanuit een evolutionair oogpunt, deze dingen risico’s of kansen kunnen zijn. Hierdoor is het moeilijk voor ons om ons op één ding tegelijk te concentreren.
Maar maak je geen zorgen, productieve meditatie kan je hersenen opnieuw bedraden en je helpen concentreren. Hoe het werkt is als volgt:
Gebruik momenten waarop je normaal gesproken niets gedaan krijgt, zoals wanneer je je hond uitlaat, een douche neemt of van en naar je werk gaat, om na te denken over een probleem dat je moet oplossen. Laat je gedachten niet afdwalen.
Stel jezelf voor om te beginnen met vragen die verschillende problemen identificeren bij het oplossen van een bepaald probleem. Stel jezelf vervolgens, zodra je een specifiek doel hebt bereikt, actievragen zoals: “Wat heb ik nodig om mijn doel te bereiken?”
Zie het als een zware training voor je hersenen waardoor je je beter kunt concentreren.
Bij het gebruik van sociale media en internet is het ook belangrijk om na te denken over wat je wilt doen. Als je bijvoorbeeld Facebook gebruikt om in contact te blijven met vrienden, gebruik het dan om met ze te praten, maar probeer meer tijd persoonlijk met ze door te brengen wanneer je kunt.
En als je dat niet kunt, probeer dan 30 dagen cold turkey te stoppen met sociale media en jezelf dan af te vragen:
Zou mijn leven de afgelopen maand zoveel beter zijn geweest als ik sociale media had gebruikt? Maakte het iemand iets uit dat ik ermee stopte?
Als je tegen beide nee zegt, moet je er voorgoed mee ophouden. Maar als het antwoord ja is, moet je er waarschijnlijk naar teruggaan.
#4 Om je energie terug te krijgen, moet je zowel werk als vrije tijd plannen.
Als je thuiskomt na een lange dag werken of boodschappen doen, wil je soms even niets doen. En voor velen van ons betekent dat dat we dingen niet op specifieke tijden hoeven te doen.
Maar ironisch genoeg doen we elke avond hetzelfde: we kijken tv, scrollen door onze telefoons of staren naar onze computers. Als het dan eindelijk tijd is om naar bed te gaan, voelen we ons nog vermoeider dan toen we thuiskwamen, waardoor we geen energie meer hebben voor de volgende dag.
Hoe zorg je ervoor dat dat niet gebeurt?
Door alles op te schrijven wat je moet doen, heb je meer tijd om na te denken over hoe je het besteed. Maak aan het begin van elke werkdag een schema met blokken van minimaal 30 minuten. Je moet zowel werk als persoonlijke taken in dit schema opnemen, zoals tijd om te ontspannen, te eten of e-mail in te halen.
Je schema verandert in de loop van de dag, maar als dat zo is, kun je je blokken gewoon verplaatsen. Het doel is niet om je tot op de letter aan je schema te houden, maar om je meer bewust te worden van hoe je je tijd besteedt.
Het is dus ook belangrijk om je avonden en weekenden van tevoren te plannen, zodat je aan specifieke doelen kunt werken. Probeer dus je werk op kantoor te laten. Check bijvoorbeeld na een bepaalde tijd je e-mail niet meer. Dit geeft je geest de ruimte die hij nodig heeft om uit te schakelen.
Ten slotte kan het plannen van activiteiten voor je avonden en weekenden zonder internet je helpen je geest en lichaam op te frissen. Misschien is het lezen, wandelen of gewoon tijd doorbrengen met mensen om wie je geeft.
Samenvattend
Het belangrijkste punt:
Afleidingen zijn overal in de wereld van vandaag, waar multitasking de norm is geworden en ons vermogen om dingen voor elkaar te krijgen ondermijnt. Het goede nieuws is dat we de controle over onze tijd terug kunnen nemen door afleidingen weg te nemen en onze hersenen zich op één taak tegelijk te laten concentreren.
Advies:
Als je erg moe bent aan het einde van een dag waarop je niet veel hebt gedaan, wil je misschien een ‘internetsabbat’ nemen.
Neem gewoon een notitieblok mee naar je werk en schrijf de tijden op waarop je kunt internetten. Gebruik het niet buiten deze tijden. Dit zal je productiever maken omdat je niet anders kunt dan meer internetten in de tijd die je ervoor hebt gereserveerd. Je zult versteld staan hoeveel beter je je kunt concentreren door gewoon in het moment te zijn wanneer je op internet surft in plaats van half wakker te zijn en de tijd aan je voorbij te laten gaan.