Hacking Growth

Hoe de snelstgroeiende bedrijven het succes van een breakout stimuleren.

Het boek Hacking Growth uit 2017 geeft eigenaren van online bedrijven een plan om hun bedrijf naar een hoger niveau te tillen. Sean Ellis en Morgan Brown geven lezers een stapsgewijze handleiding voor een dynamisch en eindeloos herhaalbaar proces dat groei zal stimuleren en elk sloom bedrijf zal veranderen in een bloeiende, groeiende onderneming vol loyale klanten.

Onze samenvatting van het boek Hacking Growth van Sean Ellis en Morgan Brown:

 

Intro

Waarom? Creëer the next big thing met je product.

Elke ondernemer van elke leeftijd zal je vertellen dat het niet gemakkelijk is om van een klein bedrijf een groot bedrijf te maken. Maar nu online markten zoveel nieuwe opties hebben, is het een heel nieuw spel.

Online zakendoen kan veel nieuwe problemen met zich meebrengen, maar het geeft je ook toegang tot een enorme hoeveelheid gegevens en stelt je in staat om op ongelooflijk handige manieren met klanten te praten. Twee van de belangrijkste manieren om groei te hacken, zijn door je product te testen en van je klanten te leren.

Het growth hacking playbook wordt in deze kernideeën uitgelegd. Ze bieden een methode voor het verzamelen, analyseren en testen van gegevens die bijna elk bedrijf kan gebruiken om snel het meeste uit zijn tijd en geld te halen.

In dit artikel zul je ook ontdekken:

  • wat een universiteitsvoetbalteam ons kan leren over efficiënt zakendoen;
  • hoe informatie over de internetverbindingen van je klanten het spel kan veranderen;
  • hoe je de North Star van je bedrijf kunt vinden.
 
 

#1 Groeiteams krijgen dingen voor elkaar door over afdelingen heen samen te werken en sterke leiders te hebben.

Hier is een veelvoorkomend scenario waarmee een groot aantal ondernemers tegenwoordig worden geconfronteerd: je bent de CEO van een klein bedrijf en hoewel je een mooie winst maakt, moet je een manier vinden om het naar een hoger niveau te tillen.

Je moet groei voorop stellen door een ‘groeiteam’ samen te stellen. Een groeiteam bestaat uit mensen uit verschillende onderdelen van je bedrijf. Het gebruikt de kracht van samenwerking om zich uitsluitend te concentreren op het vinden van manieren om te groeien.

Laten we eens kijken hoe dit werkt in de echte wereld. BitTorrent was een softwarebedrijf met 50 werknemers die werkten in engineering, marketing en productontwikkeling voordat ze een groeiteam vormden. Dit werkte goed voor hen tot 2012. Daarna stopte hun groei.

Te veel mensen gebruikten de gratis versie van hun product, wat een probleem was. Hoewel de betaalde versie beter werd, betaalden niet veel mensen ervoor.

Dingen veranderden echter toen een creatieve project-marketingmanager (PMM) zich bij het team voegde, een groeiteam samenstelde en hen de nieuwe ideeën gaf die ze nodig hadden. Toen technische problemen vanuit een marketingperspectief werden bekeken, was het duidelijk dat het gebrek aan upgrades niet te wijten was aan een kwaliteitsprobleem. De meeste klanten waren simpelweg niet op de hoogte van de premiumversie en wat deze te bieden had.

Gewapend met deze informatie werkten de marketing- en engineeringteams samen om meer mensen bewust te maken van de premiumversie door het duidelijk te maken aan mensen die de gratis versie gebruiken. Als gevolg daarvan steeg het aantal upgrades enorm en steeg de verkoop met 92%.

Maar je groeiteam heeft een sterke leider nodig om het goed te doen. Het heeft iemand nodig die mensen uit verschillende vakgebieden bij elkaar kan brengen en op het goede spoor kan houden om dingen beter te maken.

Deze leider zal uitzoeken waar het doel is, duidelijke doelen stellen en beslissen hoe lang het duurt om deze doelen te bereiken. Hij of zij kan bijvoorbeeld besluiten dat het het beste is om zich te concentreren op het maken van nieuwe marketingkanalen en het team als doel te stellen tegen het einde van de maand met drie mogelijke nieuwe kanalen te komen.

De groeileider is ook verantwoordelijk om het team op het goede spoor te houden en te voorkomen dat ze op een zijspoor raken. Aantrekkelijke nieuwe ideeën kunnen een afleiding zijn, maar de teamleider moet weten wanneer ze niet helpen om het huidige doel te bereiken en in de wacht moeten worden gezet.


#2 Om een product te maken waar mensen niet zonder kunnen, moet je je klanten goed kennen.

Er zijn veel mensen die bedrijven willen starten die de volgende Airbnb, Yelp, Facebook of Amazon zullen zijn. Elk van deze bedrijven groeide snel, waarschijnlijk omdat ze allemaal iets gemeen hebben. Ze hebben elk een must-have product of dienst uitgebracht waar mensen dol op waren.

Zelfs als je zeker weet dat mensen van je product houden, moet je toch met ze praten om erachter te komen wat ze ervan vinden en hoe ze erover denken. Dan weet je zeker of jouw product een must-have is of niet.

De must-have-enquête is een gemakkelijke en nauwkeurige manier om erachter te komen wat je klanten van je product vinden. En het enige wat je hoeft te doen is minimaal een paar honderd klanten één meerkeuzevraag te stellen.

Hier is de vraag: “Hoe verdrietig zou je zijn als dit product morgen zou verdwijnen?”

En hier zijn de drie antwoorden die goed zouden kunnen zijn:

A. Zeer verdrietig

B. Een beetje overstuur

C. Niet teleurgesteld

Als minstens 40% van je klanten “Zeer teleurgesteld” kiest, kun je er zeker van zijn dat je product een aanrader is. Zodra je dit doel hebt bereikt, ben je klaar om de growth hacking-technieken te gebruiken die in de volgende kernideeën worden uitgelegd.

Maar als minder dan 40% van de klanten zegt “zeer teleurgesteld” te zijn, moet je aan je product blijven werken en het verbeteren. Maak je geen zorgen als dit het geval is. Er zijn snelle, gemakkelijke en goedkope manieren om verschillende manieren uit te proberen om de waarde van je product uit te leggen.

A/B-testen is een manier om te zien hoe effectief twee verschillende berichten of versies van een product zijn. Basecamp, een tool voor het beheren van projecten, gebruikte deze methode om verschillende marketingtaglines te testen en ontdekte dat “Bekijk abonnementen en prijzen” twee keer zoveel nieuwe klanten opleverde als “Aanmelden voor gratis proefversie”.

A/B-testen is ook geweldig omdat het niet duur hoeft te zijn, of het nu persoonlijk of online wordt gedaan. Door nieuwe benaderingen uit te proberen, zoals testgroepen een eenvoudige videodemonstratie of een goedkoop prototype laten zien dat mogelijke nieuwe functies laat zien, kun je belangrijke dingen leren. Zelfs als de tests niet werken, zal de feedback die je van hen krijgt zeer nuttig zijn.

Vind de belangrijkste gegevensstatistieken die je nodig hebt om de voortgang van growth hacking bij te houden.

De hoofdpersoon in de film Field of Dreams hoort een mysterieuze stem zeggen: “Als je het bouwt, zullen ze komen.” En inderdaad, nadat hij al zijn geld heeft uitgegeven aan het bouwen van een honkbalpark op zijn land, verschijnen er mensen uit het niets.

Dit zou een geweldig Hollywood-verhaal kunnen zijn, maar als je wilt dat mensen naar je bedrijf komen en het draaiende houden, moet je meer doen dan alleen iets geweldigs bouwen.


#3 Een van de beste manieren om mensen geïnteresseerd te krijgen in je product of dienst, is door uit te zoeken welke statistieken het belangrijkst zijn voor groei.

Standaardstatistieken voor online bedrijven zijn webverkeer, nieuwe gebruikers en gebruikers die terugkomen. je bedrijf heeft echter zeker zijn eigen statistieken die belangrijk zijn voor zijn groei. Het is belangrijk om deze unieke kernstatistieken zo snel mogelijk te vinden. Als je dat niet doet, krijgt je mogelijk te veel informatie en verliest je uit het oog wat belangrijk is.

Stel jezelf deze vraag om erachter te komen welke exacte statistieken je nodig heeft: welke acties kunnen klanten ondernemen die kunnen worden gemeten om te laten zien hoe blij ze zijn met je product?

De belangrijkste statistieken voor Facebook zijn hoe vaak mensen inloggen, hoe lang ze op de site blijven, hoe vaak ze posten en reageren en hoeveel vriendschapsverzoeken ze sturen. Aangezien Facebook geld verdient door advertentieruimte te verkopen, zijn al deze statistieken erg belangrijk. Elk laat zien hoeveel mensen naar de site kijken en hoe geïnteresseerd ze zijn.

Toch is het belangrijk om één belangrijke statistiek te vinden die je Poolster kan zijn. je North Star is de enige maatstaf die de kernwaarde van je product beter laat zien dan welke andere dan ook. Met deze meting blijven teams gefocust op groei en een goed gebruik van hun tijd en middelen.

Bij Facebook is het aantal mensen dat het elke dag gebruikt het allerbelangrijkste. Dit is belangrijker dan het aantal posts of vriendschapsverzoeken omdat het de groei van Facebook op een eenvoudige en brede manier laat zien.

Nu we weten welke statistieken we in de gaten moeten houden, laten we eens kijken naar enkele echte growth hacking-technieken.

De eerste twee stappen van de growth-hacking-cyclus, ‘analyseren’ en ‘ideeren’, zijn bedoeld om je te helpen snel met nieuwe ideeën te komen.

Voor het seizoen 2008 had het voetbalteam van Baylor University al meer dan tien jaar problemen. Maar dat jaar veranderden de dingen. De nieuwe hoofdcoach van het team, Art Briles, leerde hen een snelle overtreding genaamd “no-huddle”.

Deze nieuwe snelle game hielp Baylor niet alleen zijn tegenstanders in games te verslaan, maar zorgde er ook voor dat het team in de praktijk meer plays kon spelen. Baylor kon dus meer leren in minder tijd. En je kunt dit soort efficiëntie krijgen door de vierstaps growth hacking-cyclus te doorlopen.

De eerste fase wordt ‘analyseren’ genoemd en hier verzamelt en bekijkt je je gegevens om meer over je klanten te weten te komen.

Je kunt dit doen door een lijst met vragen te bedenken, zoals “Hoe gedragen onze klanten zich gewoonlijk?” “Wat hebben onze beste klanten gemeen?” “Wat zorgt ervoor dat mensen stoppen met het kopen van ons product?”

Maak voor elke vraag een lijst met meer diepgaande vervolgvragen, zoals “Op welk moment van de dag kopen klanten het product het meest?”

De marketingexperts zouden enquêtes en interviews moeten gebruiken om deze waardevolle informatie te verzamelen. Als het eenmaal is geanalyseerd, moeten trends en patronen duidelijk worden. Vervolgens kunnen deze ideeën worden gedeeld en besproken tijdens een teamvergadering, waar mensen ideeën voor groeihacking kunnen bedenken.

Nu zijn we in de tweede fase, ‘ideate’, waarin elk lid van het groeiteam helpt met het bedenken van ideeën op basis van wat ze het beste weten. Nadat je op de teamvergadering bent begonnen, kun je mensen vier dagen de tijd geven om met zoveel mogelijk ideeën te komen.

Alle ideeën moeten door de ideeënpijplijn gaan, wat een gestructureerde manier is om alle ideeën die binnenkomen vast te leggen, bij te houden en te evalueren. Om dit te doen, moet je elk een korte naam geven, zoals ‘Loyaliteitsbeloningen’ en kort uitleggen wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe het zou werken.

Zorg ervoor dat je zowel de actie als het verwachte goede resultaat opschrijft, zoals: “Door klanten te belonen voor hun loyaliteit, zorgen we ervoor dat 30% meer klanten terugkomen.”

Vergeet ten slotte niet op te schrijven op welke manieren je kunt meten hoe goed het idee werkt. In het geval van een klantenloyaliteitsprogramma kan de mate van klantbehoud worden gebruikt om het effect te meten.


#4 Test nieuwe ideeën snel in de laatste twee stappen van de growth-hacking-cyclus: prioriteer en test.

In de eerste twee stadia van analyse en ideeën zoek en gebruik je growth hacks. In de laatste twee fasen test je je nieuwe ideeën.

De derde stap is om te beslissen wat eerst te doen. Gebruik hiervoor het ICE-scoresysteem. Met behulp van het ICE-systeem beoordeelt elk lid van het groeiteam zijn eigen idee op basis van drie dingen: de impact, het vertrouwen en hoe gemakkelijk het te implementeren is.

De grootte van de impact is gebaseerd op de verwachte groei. Hoe meer groei, hoe groter de impact. Het vertrouwen van het teamlid is gebaseerd op hoe zeker hij of zij is dat het idee zal werken, wat gestaafd moet worden door feiten. Gemak moet worden beoordeeld op basis van hoeveel tijd en geld nodig is om het idee te testen.

Elk van deze categorieën krijgt een score tussen 1 en 10 op basis van hoe goed het past. Als een teamlid bijvoorbeeld voorstelt om klanten een tegoed van $ 10 te geven voor elke verwijzing, kan de impact op nieuwe aanmeldingen een 7 zijn, maar de betrouwbaarheidsscore is mogelijk slechts een 4 omdat er niet veel gegevens zijn over gebruikersverwijzingen. Het idee is ook gemakkelijk in praktijk te brengen, dus de beoordeling voor gemak kan een 8 zijn.

Om de uiteindelijke ICE-score te krijgen, moet je elke beoordeling optellen en dan het gemiddelde nemen. In dit geval zou het totaal 19 zijn en het gemiddelde 6,33. Nadat elk idee een score heeft gekregen, moeten ze worden gerangschikt van hoogste naar laagste score. De ideeën met de hoogste scores moeten meteen worden gekozen om als team over te praten en verder te testen.

Dit brengt ons bij de vierde en laatste fase van de growth-hacking-cyclus: testen. Dit is wanneer je klanten je ideeën laat zien en hen vraagt welke ze tot leven willen zien komen.

Op dit punt moet je samenwerken met een data-analist om strikte regels te bedenken die je zullen helpen nauwkeurige resultaten te krijgen.

Je moet bijvoorbeeld altijd een statistisch betrouwbaarheidsinterval van 99 procent gebruiken, wat betekent dat de resultaten 1 procent kunnen afwijken. je kunt er dus zeker van zijn dat je tests je de juiste informatie geven.

Onthoud dat, net als het Baylor University-voetbalteam, hoe meer je de growth-hacking-cyclus kunt herhalen, hoe meer je leert en hoe meer groei je kunt bereiken.


#5 Trek klanten aan door een boodschap te maken die blijft hangen en door het aantal manieren te beperken waarop je je bedrijf op de markt brengt.

Het is altijd moeilijk om nieuwe klanten te vinden. Maar het is niet altijd de moeite waard, hoe gek het ook klinkt. Veel bedrijven geven tegenwoordig meer geld uit aan het werven van nieuwe klanten dan die klanten ooit zullen binnenhalen. Dit roept een belangrijke vraag op: hoe kun je nieuwe klanten werven zonder failliet te gaan?

Het eerste dat een mogelijke klant over je bedrijf hoort, is een zeer belangrijke factor. Het moet hen snel vertellen wat ze moeten weten en voor hen begrijpelijk zijn.

De gemiddelde aandachtsspanne van iemand online is tegenwoordig slechts acht seconden, dus zo lang heb je om een potentiële klant te vertellen waarom jouw product hun leven beter zal maken. De beste taglines zijn kort en to the point. “1,000 Songs in Your Pocket” was de slogan voor de originele iPod.

We kunnen niet allemaal marketinggenieën zijn zoals Steve Jobs van Apple, maar we kunnen van hem leren en uitleggen waarom je product goed is in termen die een typische klant zou gebruiken. Deze woorden kunnen afkomstig zijn van een bericht op sociale media, een recensie van een product of een enquête onder klanten.

Creativiteitshacks kunnen worden gedaan door samen te werken en tientallen verschillende manieren te bedenken om hetzelfde te zeggen. De beste ideeën kunnen vervolgens worden gebruikt in een eenvoudige A/B-marketingtest.

Je kunt je inspanningen ook gerichter maken door het aantal marketingkanalen dat je gebruikt te verminderen.

Dit is hoe: Begin met het maken van een lijst met kanalen die zouden kunnen werken voor je bedrijfsmodel. Als je bijvoorbeeld wilt dat mensen je product vinden via een zoekmachine, zorg je ervoor dat zoekmachineoptimalisatie bovenaan je lijst staat.

Zodra je een lijst met mogelijke kanalen heeft, kun je deze testen om te zien welke je hoogste prioriteit moeten hebben. Deze test is gebaseerd op zes verschillende factoren: hoeveel het gaat kosten, hoe lang het duurt om op te zetten, hoe lang het duurt om de resultaten te krijgen, hoe goed het je ideale klanten zal bereiken, hoe aanpasbaar het is en hoe veel mensen zullen worden getest.

Geef elk van deze een score tussen 1 en 10, tel ze allemaal op en neem dan het gemiddelde van de scores. Probeer dan de zenders die het hoogst scoorden.


#6 Maak het mensen die je leuk vinden gemakkelijk om bij je te kopen.

Zelfs als je potentiële klanten kunt interesseren voor je product, is de volgende stap om ze ertoe te brengen het te kopen. Het webverkeer van de meeste sites leidt slechts in 2% van de gevallen tot verkopen. Maar kijk naar de positieve kant van dit kleine percentage: er is veel ruimte voor verbetering.

Het maken van een ’trechterrapport’, dat laat zien waar klanten vaak afhaken, is een geweldige manier om meer klanten binnen te halen.

Je kunt een trechterrapport starten door een diagram te tekenen van alle belangrijke stappen die een klant neemt, van het eerste contact tot het doen van een aankoop. Vervolgens kun je de conversieratio tussen elke stap opschrijven, dit is het percentage klanten dat daadwerkelijk van de ene stap naar de volgende gaat.

Als je dit met Uber wilt doen, moet je eerst de app downloaden en een account aanmaken. En laten we zeggen dat vorige maand 10.000 klanten de app hebben gedownload en dat 8.000 van hen een account hebben aangemaakt. Dit geeft een conversieratio van 80%.

De derde stap is het boeken van een rit. Stel dat 500 van de 8.000 klanten besluiten dit te doen. Welnu, met 6,25 procent zou de conversiesnelheid behoorlijk laag zijn. Een manager bij Uber ziet een rode vlag in dit trechterrapport en probeert erachter te komen waarom mensen zich aanmelden voor Uber maar de app niet daadwerkelijk gebruiken. Misschien moet de manier waarop je boekt makkelijker?

Zoals je kunt zien, kun je, zodra je weet waar klanten vertrekken, beginnen uit te zoeken wat er mis is en hoe je dit kunt oplossen. Klantonderzoeken zijn een andere goede manier om dit te doen, of je ze nu per e-mail verstuurt of op je website laat verschijnen.

Welke methode je ook gebruikt, deze enquêtes moeten altijd kort zijn en gericht zijn op het achterhalen waarom een klant de volgende stap wel of niet heeft gezet. Om Uber te helpen zijn probleem op te lossen, kan de app een paar dagen nadat ze een account hebben aangemaakt een enquête naar klanten sturen. De enquête zou kunnen vragen: “Is er iets dat je tegenhoudt om een rit te bestellen?”

Gezien de vraag konden klanten nuttige dingen zeggen, zoals hoe ze zich zouden voelen als ze alleen zouden rijden in een auto met een vreemde achter het stuur. Dit zou Uber helpen nieuwe manieren te bedenken en uit te proberen om klanten gerust te stellen, zoals erop wijzen dat alle chauffeurs een antecedentenonderzoek hebben gehad.


#7 Creëer klantgewoonten om ervoor te zorgen dat klanten terugkomen en je bedrijf gebruiken.

Als je ooit hebt geprobeerd een grote verandering in je leven aan te brengen, zoals gezonder eten of meer sporten, dan weet je dat de eerste twee weken het moeilijkst zijn. Maar als je het volhoudt, weet je dat het na verloop van tijd gemakkelijker wordt.

Dit wordt de kracht van gewoontevorming genoemd en dit geldt ook voor growth hacking. Via een proces dat ‘engagement loops’ wordt genoemd, hebben veel bedrijven succes geboekt door klanten beloningen te geven die hen helpen gewoontes te vormen.

Amazon is een goed voorbeeld (geen woordspeling bedoeld), aangezien hun Amazon Prime-programma een perfecte verlovingslus is. Het bedrijf doet een aanbod, geeft klanten iets om het aan te nemen en geeft ze vervolgens geweldige service om ze tevreden te houden en terug te laten komen voor meer.

Laten we de dingen een voor een doen. Ten eerste laat Amazon mensen weten dat ze zich kunnen aanmelden voor een Prime-lidmaatschap. Ze doen dit via e-mails, banners op hun website en andere manieren. Nadat een klant zich heeft aangemeld, vindt het belangrijkste deel van de betrokkenheidslus plaats: de klant wordt beloond voor het aannemen van het aanbod.

Wanneer een klant lid wordt van Amazon Prime, krijgt hij veel voordelen, zoals direct films en tv-programma’s kunnen kijken en binnen twee dagen gratis verzending. Zo krijgt de klant meteen wat hij wil. Elke keer dat een klant iets bij Amazon koopt, worden ze vervolgens gerustgesteld dat ze de juiste keuze hebben gemaakt door te horen hoeveel geld ze besparen.

Het is leuk om deze beloningen te krijgen, en het duurt niet lang voordat klanten verwachten dat ze zich goed voelen elke keer dat ze naar een online marktplaats gaan. En omdat Amazon het enige bedrijf is met een programma als Prime, heeft het een zeer trouwe klantenkring opgebouwd van mensen die altijd bij Amazon kopen.

Prime is zo succesvol geweest dat zelfs Amazon verrast was hoe goed het werkte. Meer dan 90% van de Prime-abonnees verlengen hun lidmaatschap elk jaar.

Een goede manier om je eigen betrokkenheidslus te starten, is door verschillende manieren uit te proberen om klanten te belonen om te zien wat ze het meest waarderen. je kunt beginnen met sociale erkenning en gebruikersprestaties, twee van de beste soorten beloningsprogramma’s.

Yelp geeft de meest actieve gebruikers de “Elite”-status, waaronder uitnodigingen voor speciale feesten en evenementen en een badge die hun status op hun online profiel laat zien. Dit is een manier om ze sociale erkenning te geven.

Gebruikers belonen voor hun prestaties is een andere goede manier om klanten een goed gevoel te geven. Wanneer een Fitbit-gebruiker bijvoorbeeld zijn 10.000ste stap zet, stuurt het bedrijf hem een felicitatiebericht.


#8 Als je je klanten kent, kun je meer geld aan hen verdienen.

Op dit moment denk je misschien dat al deze tips geweldig zijn, maar wanneer gaan we het hebben over meer geld verdienen? Als er meer geld binnenkomt, is dit zelfs een van de beste tekenen dat een bedrijf groeit, en weten waar het meeste van je geld vandaan komt, is zeer nuttige informatie.

Daarom is uitzoeken wie je klanten zijn en wat ze willen een groeihack die je zal helpen meer geld te verdienen met je beste bronnen.

Je kunt klanten indelen in groepen op basis van hun leeftijd, waar ze wonen of het type lidmaatschap dat ze hebben. Maar er is meer. Als je eenmaal wat basissegmentering hebt gedaan, kun je zoeken naar overeenkomsten tussen de segmenten en de hoeveelheid geld die ze opleveren. Dit is nog een stukje informatie dat je kan helpen bij het bedenken van ideeën om te testen en mogelijke growth hacks die je kunt gebruiken.

Zo is HotelTonight een app waarmee mensen op het laatste moment een accommodatie kunnen boeken. Vroeger verdeelde het zijn klanten in twee groepen: degenen die wifi gebruikten om verbinding te maken met de app en degenen die mobiele data gebruikten. Dit maakte het verrassend om te ontdekken dat het segment mobiele data twee keer zoveel geld opleverde.

Dit kan komen doordat klanten met langzamere en duurdere mobiele dataverbindingen eerder geneigd waren om snel een aankoop te doen en niet op zoek waren naar nog meer deals. Dus probeerde het HotelTonight-team rechtstreeks te adverteren voor datagebruikers, wat een zeer succesvolle test bleek te zijn. Meer van deze gebruikers meldden zich aan, dus het bedrijf verdiende meer geld.

Het ontwikkelen en vrijgeven van nieuwe functies is een andere manier om de omzet te verhogen. Dit is vooral handig als je geld wilt blijven verdienen aan de klanten die je al heeft.

Tot die tijd kun je enquêtes gebruiken om erachter te komen welke nieuwe voordelen en functies je klanten willen. In een van BitTorrent-enquêtes werd klanten bijvoorbeeld gevraagd om zes mogelijke functies te beoordelen, zoals het kunnen bekijken van bestanden voordat ze worden gedownload, die ze misschien willen zien in een bijgewerkte premiumversie. Om klanten ertoe te brengen de enquête in te vullen, deed iedereen die dat deed mee aan een trekking voor een gratis upgrade.

Wat voor soort bedrijf je ook runt, er zullen altijd klanten zijn om naar te luisteren, nuttige gegevens om te analyseren en er wacht een nieuwe cyclus van growth hacking om te beginnen.


Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Growth hacking is een bedrijfsstrategie die is getest en waarvan is aangetoond dat deze werkt. Het kan worden gebruikt door bedrijven van elke omvang en op elk gebied. De belangrijkste ideeën zijn cross-functionele teams, zorgvuldige verzameling en analyse van gegevens, en snel testen en experimenteren.

Advies:

Start een enquête over het optimaliseren van prijzen.

Stel je klanten de volgende vier vragen om het maximale uit de prijs van je product te halen:

Bij welke prijs zou je er niet meer aan denken om (je product) te kopen?

Wat is de duurste prijs voor (je product) die je nog zou willen betalen?

Tegen welke prijs denk je dat (jouw product) een goede deal is?

Welke prijs is volgens je te laag en zou je twijfelen aan de kwaliteit van (je product)?

De antwoorden op deze vragen helpen je bij het bepalen van het beste prijsbereik voor je product. Met meer testen kun je uiteindelijk de beste prijs vinden.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Fusion

Hoe de integratie van merk en cultuur de grootste bedrijven ter wereld aandrijft. Fusion (2018) vertelt bedrijven om merk en cultuur samen te brengen, die vaak als afzonderlijke onderdelen van een bedrijf worden gezien. Als deze twee gebieden worden gecombineerd, kunnen ze een bedrijf een nieuwe en krachtige drijfveer geven.

Lees verder →

Marketing eenvoudig gemaakt

Stap-voor-stap gids voor elk bedrijf. Marketing Made Simple (2020) is een handig boek dat je helpt bij het opbouwen van je merk. Deze handige handleiding leert je een vijfstappenplan om nieuwe klanten naar je bedrijf te halen. Onze samenvatting van het boek Marketing made simple van Donald Miller:   Intro

Lees verder →

Overboekt

Hoe je mensen in de rij kunt krijgen om zaken met je te doen. Het boek Oversubscribed (2015) laat zien hoe je een bedrijf kunt maken dat meer klanten heeft dan het kan bedienen. Het bedrijfsmodel voor overabonnementen wordt door Apple gebruikt om klanten te maken die gepassioneerd en loyaal

Lees verder →

Location-based Marketing, Top 8 FAQ’s

Meestgestelde vragen over location-based marketing door marketing managers. Wat is locatiegebaseerde marketing en hoe werkt het? Location-based marketing verwijst naar de praktijk van het richten van marketinginspanningen op mensen op basis van hun fysieke locatie. Dit kan met behulp van verschillende technieken, waaronder: Geofencing: hierbij wordt een virtuele grens gecreëerd

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Hacking Growth

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.