Wat de succesvolste mensen doen vóór het ontbijt

En twee andere korte handleidingen om meer te bereiken op het werk en thuis.

Het boek What the Most Succesvolle People Do Before Breakfast is een gids voor de ochtend. Het geeft je een stappenplan waarmee je jouw ideale ochtendroutine ontwerpt en uitvoert. De tips komen uit de levens van hedendaagse hoogvliegers. Als je dat doet, kun je tijd vrijmaken voor de dingen die voor jou het belangrijkst zijn. Sterker nog, als je eenmaal een paar tijdmanagementvaardigheden onder de knie hebt en de manier waarop je je ochtenden doorbrengt hebt veranderd, ben je klaar om je werk beter te doen en het meeste uit je weekenden te halen.

Onze samenvatting van het boek What the Most Succesvolle People Do Before Breakfast van Laura Vanderkam:

 

Intro

Waarom? Hoe je je ochtenden optimaal kunt benutten door je tijd beter te benutten.

Het leven lijkt vaak snel voorbij te gaan. De meeste dagen heb je het zo druk dat je niet eens kunt nadenken over wat het belangrijkste voor je is.

Als je klaar bent met het maken van de lunch voor de kinderen, het beantwoorden van e-mails op het werk en het halen van boodschappen op weg naar huis, ben je uitgeput.

Dus hoe ga je de energie hebben om tijd door te brengen met je vrienden en familie, laat staan om dat boek te gaan schrijven dat je altijd al wilde schrijven?

Welnu, bestsellerauteur en bekende expert op het gebied van timemanagement Laura Vanderkam heeft een antwoord.

Ze zegt dat er altijd tijd is om te doen wat je echt wilt. Het is belangrijk om te weten waar je moet zoeken. En daar weten de succesvolste hoogvliegers ter wereld alles van.

Als je een van hen vraagt wanneer ze extra tijd hebben om aan hun carrière, relaties en persoonlijke doelen te werken, zullen ze allemaal zeggen: “Morgen.”

Je hoeft alleen maar vooruit te plannen, je bewust te zijn van hoe je je tijd doorbrengt en een beetje zelfdiscipline te hebben. Als je dat goed kunt, zul je verrast zijn hoeveel je in je dag kunt passen.

In dit artikel zul je zien:

  • hoe je met een tijdlogboek kunt bijhouden hoe je je tijd besteedt;
  • waarom vroeg naar bed gaan en vroeg opstaan je zal helpen meer gedaan te krijgen; en
  • hoe je je nieuwe vaardigheden kunt gebruiken bij het beheren van je tijd in andere delen van je leven.


#1 Doe de dingen die voor je het belangrijkst zijn ’s ochtends als eerste in plaats van ze uit te stellen.

De ochtenden zijn meestal druk en gaan in een flits voorbij. Je springt uit bed, haast je om de kinderen klaar te maken voor school en rent dan de deur uit en naar je werk. Het hoeft echter niet zo te zijn. Als je verandert hoe je over je ochtenden denkt, kun je ze gebruiken om de belangrijkste dingen te doen.

De sleutel is om te stoppen met het uitstellen van dingen die gedaan moeten worden. Doe ze nu in plaats van te wachten op het juiste moment om ze te doen.

Iedereen zou willen dat ze meer tijd hadden om de dingen te doen waar ze van houden. Sommige mensen doen dit door te sporten, terwijl anderen lezen of een paar uur besteden aan een langdurig project op het werk, zoals het schrijven van een jaarverslag. Het is te gemakkelijk om dagelijkse taken en verantwoordelijkheden in de weg te laten staan. En tegen de tijd dat je klaar bent met het beantwoorden van zakelijke e-mails en het doen van de was, wil je alleen nog maar voor de tv instorten.

Hierdoor is de ochtend de beste tijd om dingen gedaan te krijgen. James Citrin, die de leiding heeft over de North American Board en CEO Practice van Spencer Stuart, zegt dat het waar is.

Hij vroeg een groep succesvolle leidinggevenden naar hun ochtendroutines, en 18 van de 20 hadden hetzelfde gemeen: ze stonden allemaal elke dag voor 6 uur op.

Citrin is een andere persoon die vroeg opstaat en ’s ochtends traint. In de vroege ochtend is de wereld nog stil, waardoor het een goed moment is om na te denken.

Dan is er Steve Reinemund, die ooit de CEO en voorzitter van PepsiCo was en nu decaan is van de School of Business aan de Wake Forest University in North Carolina. Hij staat nog vroeger op, om 5 uur, en begint zijn dag. door vier mijl te rennen. Daarna besteedt hij wat tijd aan zichzelf door te lezen of te bidden. Zijn volgende plan is om samen met zijn kinderen lekker te ontbijten. Hij verblijft altijd in hotels met loopbanden als hij reist, zodat hij zich aan zijn beproefde routine kan houden.

Misschien heb je ook geprobeerd om in een ochtendroutine te komen, maar heb je toegegeven aan de verleiding om uit te slapen. Dat is een probleem dat vaak voorkomt. We zullen in de komende punten zien dat het kan worden opgelost. Wat is het? Wilskracht.


#2 De beste manier om de dag te beginnen, is door belangrijke maar geen dringende dingen te doen.

Wat is een goede manier om de dag te beginnen? Nou, dat betekent niet dat je de was moet doen. Dat zal uiteindelijk gebeuren, wat er ook gebeurt. Hetzelfde geldt voor Zoom vergaderingen en al het andere dat je later op de dag kunt doen.

De beste manier om de dag te beginnen, is door dingen te doen die belangrijk voor je zijn, maar die een beetje extra motivatie vereisen. Dit zijn het soort dingen dat je leven niet meteen zal veranderen, maar op de lange termijn misschien wel.

Bedenk iets creatiefs dat je zou kunnen doen, zoals een boek schrijven of nieuwe mensen ontmoeten om je carrière te helpen. Het is niet iets wat je in één keer kunt doen. Maar als je je eraan houdt, maak je iets dat er echt toe doet.

Elke dag is dit wat de succesvolste mensen doen. Ze besteden hun ochtenden aan het zorgen voor zichzelf, hun carrière of hun relaties.

Laten we het eerst eens over je baan hebben.

Om voor je werk te zorgen, hoef je geen e-mails te beantwoorden zodra ze binnenkomen. Het gaat erom dingen te doen waar je op een normale dag normaal gesproken niet genoeg tijd voor hebt.

Neem Debbie Moysychyn, een zorgmanager die Brand University helpt bij het opbouwen van hun afdeling voor onderwijs in de gezondheidszorg. Ze wilde dat haar kantoor een plek zou zijn waar mensen samenwerkten en waar de deur altijd openstond. Dit betekende dat ze haar deur open moest laten en mensen moest laten weten dat ze op elk moment langs konden komen om te praten.

Hoewel het een goed idee was, was er een probleem. Constante korte vergaderingen met haar collega’s weerhielden haar ervan andere dingen gedaan te krijgen. Uiteindelijk had ze gewoon niet genoeg tijd voor belangrijke projecten.

Wat heeft ze gedaan? Haar ochtenden opzij zetten om haar werk gedaan te krijgen.

Dat gaf haar tijd en ruimte om zich te concentreren op de taak die voorhanden was zonder zich zorgen te hoeven maken dat ze de hele tijd gestoord zou worden. Wat nog belangrijker is, het stelde haar in staat om aan haar eigen projecten te werken en het kantoor een betere plek te maken om de rest van de dag te werken.

Dus zo kan je ochtendroutine je carrière helpen. In het volgende punt kom je meer te weten over hoe je voor jezelf en je relaties kunt zorgen.


#3 Maak er een gewoonte van om tijd met je gezin door te brengen en ’s ochtends voor jezelf te zorgen.

Je werk is belangrijk, maar het is niet het enige dat je leven de moeite waard maakt. Een andere is relaties. Hoe vaak ben je thuisgekomen van je werk en te moe geweest om quality time door te brengen met je vrienden en familie?

Dus, het is tijd om je ochtenden te besteden aan het versterken van je relaties!

Als je erover nadenkt, zijn ochtenden een geweldige tijd om door te brengen met de mensen om wie je geeft. Je zult immers niet moe zijn na een lange werkdag of voor de tv willen zitten en niets doen.

Er zijn veel manieren om het meeste uit de vroege ochtenduren te halen. Waarom bedrijf je de liefde niet met je partner bij zonsopgang? Of je kunt van het ontbijt het nieuwe diner maken en het hele gezin samen laten eten.

Wat je ook doet, het is een geweldige manier om in contact te blijven met de mensen die het belangrijkst voor je zijn. Neem het maar aan van Kathryn Beaumont Murphy, een drukbezette belastingadvocaat die veel tot laat doorwerkt en een zwaar schema heeft. Ze besloot iets te veranderen toen ze besefte dat haar werk het haar moeilijk maakte om tijd met haar dochter door te brengen.

Nadat ze met de auteur had gesproken, realiseerde ze zich dat haar advocatenkantoor mensen beloonde die laat werkten in plaats van degenen die vroeg opstonden. De meeste ochtenden waren rustig en er hoefde niet meteen veel te gebeuren.

Beaumont besloot eerder naar bed te gaan, zodat ze ’s ochtends een paar uur aan haar dag kon toevoegen. Haar nieuwe routine sloeg snel aan. Nu staat iedereen in het gezin vroeg op en probeert het ontbijt speciaal te maken.

Dit brengt ons bij het derde wat je moet doen als je een evenwichtiger leven wilt: zorg voor jezelf.

Wanneer het leven druk wordt, is “tijd voor mezelf” vaak een van de eerste dingen die worden geschrapt. Veel van de tijd die je voor jezelf reserveert, wordt in beslag genomen door verantwoordelijkheden, werk en sociale verplichtingen.

Het antwoord is om ’s ochtends tijd vrij te maken voor zelfzorg.

Vraag jezelf af waar je het meest om geeft. Sommige mensen willen trainen voor een marathon, terwijl anderen meer willen lezen, poëzie schrijven, mediteren of schilderen. Wat het ook is, je kunt iets leren van de bedrijfsleiders waarmee James Citrin heeft gesproken. Ze hebben tijd om te doen wat ze leuk vinden omdat ze vroeg opstaan.


#4 Begin met het veranderen van je ochtendroutine door je tijd bij te houden en je voor te stellen hoe je beste ochtend eruit zou zien.

Nu je weet hoeveel je ’s ochtends gedaan kunt krijgen, moet je de belangrijkste vraag stellen: hoe begin je met het in praktijk brengen van je nieuwe ochtendroutine? Er zijn 5 belangrijke stappen. Je leert over de eerste twee in het volgende punt.

Begin ’s ochtends meer gedaan te krijgen door op te schrijven hoe je je tijd doordeweeks besteedt.

Een week heeft 168 uur. je moet weten waar al die tijd naartoe gaat als je er het maximale uit wilt halen en beter wilt worden in het beheren van je tijd.

Meestal is het probleem niet hoe je je ochtenden doorbrengt, maar hoe je de rest van de dag doorbrengt.

Het is vooral moeilijk om vroeg op te staan na een late nacht, maar het is gemakkelijk om in de val te lopen. Misschien verstuur je e-mails of kijk je tv. Wat er ook gebeurt, je kunt de kaars op de lange termijn niet aan beide kanten laten branden. Je zult op een gegeven moment te moe worden om vroeg op te staan.

Maar als je eenmaal begint bij te houden hoe je je tijd besteedt, kun je misschien vroeg op de dag een uur of twee vrijmaken. Je kunt je kinderen geld geven voor de lunch in plaats van hun broodtrommels in te pakken.

Stap één is dus om een notitieboekje te kopen en je tijd bij te houden.

Stap twee is eenvoudig: denk aan je perfecte ochtend.

Om dit te doen, moet je nadenken over wat je ideale manier zou zijn om de dag te beginnen. Nu je hebt opgeschreven hoe je je tijd besteedt, kun je gaan nadenken over hoe dingen zouden kunnen veranderen.

Denk aan de auteur. 6:20 uur is het begin van haar droomochtend. Ze staat op dat tijdstip op, tenzij ze ’s ochtends als eerste seks wil hebben. Als ze dat niet doet, begint ze tien minuten later aan haar run van 45 minuten.

Daarna schuift het hele gezin aan tafel voor een stevig ontbijt. Dat is een geweldige kans om bij te praten en over belangrijke dingen te praten. Ze gaat eindelijk zitten om aan haar boek te werken en een blogpost te schrijven nadat alle anderen het huis hebben verlaten.

Dat hoeft natuurlijk niet jouw ideale ochtend te zijn. De sleutel is om je voor te stellen hoe je perfecte ochtend eruit zou zien.


#5 Denk na over hoe je ideale routine zou werken en neem de tijd om nieuwe routines te bedenken.

Nu je een beter idee hebt van hoe je je tijd doordeweeks doorbrengt en je je perfecte ochtend hebt voorgesteld, gaan we verder met de derde stap.

Het draait allemaal om dingen voor elkaar krijgen. Met andere woorden, het gaat erom uit te zoeken of jouw ideale manier om de dag te beginnen mogelijk is.

Begin met uit te zoeken hoe lang het duurt om het te doen. Kun je nog iets veranderen om je nieuwe plannen te laten werken? Stel dat je meer tijd wilt hebben om te ontbijten. Je zou vijf minuten kunnen douchen in plaats van vijftien minuten.

Vergeet niet dat een heads-up een heads-up is. Als je wilt dat je nieuwe plan werkt, moet je een plan opstellen.

Als je zover bent gekomen, ben je bij de opwindendste stap: ervoor zorgen dat je nieuwe gewoonten blijven hangen.

Nieuwe gewoontes hebben tijd nodig om vast te houden. Neem dus de tijd en begin langzaam. Het kan een paar weken duren voordat je gewend bent aan een nieuwe routine. Het is vooral belangrijk om de tijd te nemen, omdat je aan het einde van de eerste twee weken niet te druk wilt zijn. Dat is het punt waarop het moeilijk wordt om je aan je plan te houden.

Als je niet te veel op je neemt, blijf je gemotiveerd genoeg om deze moeilijke tijd door te komen. Dus als je je ochtenden wilt besteden aan hardlopen, mediteren en schrijven, begin dan met slechts één van die dingen. Je kunt in de toekomst altijd meer mensen toevoegen.

Beloningssystemen, of wat de auteur ‘steekpenningen’ noemt, zijn een andere manier om mensen te laten doen wat je wilt dat ze doen. Geef jezelf een beloning als je het goed hebt gedaan en je aan je plan hebt gehouden. Dit kan zoiets zijn als kaartjes voor de opera of een diner in een leuk restaurant.

Stap 5 is de laatste. Dit gaat vooral over het beter laten werken van je routine.

Veranderingen gebeuren de hele tijd. Als je je nieuwe routine wilt bijhouden, moet je flexibel zijn en leren om voortdurend veranderingen en aanpassingen aan te brengen.

Neem het van de auteur aan, die graag ’s morgens vroeg hardloopt. Ze moest haar routine veranderen toen ze haar eerste dochter zou krijgen. Naarmate haar zwangerschap vorderde, kon ze niet meer rennen. Dus zette ze het in de wacht en besteedde meer tijd aan het zorgen voor zichzelf.

Maar haar kinderen zijn nu ouder, dus ze heeft meer tijd om weer te rennen. Vandaag is ze terug in haar oude routine. Voor het ontbijt met haar gezin rent ze drie kwartier.


#6 Plan dingen die je in het weekend wilt doen van tevoren en geniet van het gevoel van opwinding.

In het weekend kun je de broodnodige rust krijgen en je mentale en fysieke batterijen opladen, die beide belangrijk zijn voor je gezondheid.

Maar het is te gemakkelijk om deze waardevolle uren aan een heleboel verschillende dingen te verspillen. Als het maandag is, realiseer je je dat je tijdens je vrije tijd niet zoveel hebt gedaan als je had kunnen doen.

Er is een eenvoudige manier om meer betekenis aan je weekenden te geven: plan vooruit. Maak een paar dagen voor zaterdag een lijst van tussen de drie en vijf ankeractiviteiten, zodat je niet ter plekke hoeft te beslissen wat je gaat doen.

Dat is een goede manier om een van de gebruikelijkste manieren om een weekend te verspillen te vermijden, namelijk ‘niets doen’, wat altijd aantrekkelijk is aan het einde van een lange week.

Het probleem is dat je in het digitale tijdperk niet zomaar kunt blijven zitten en niets doen. In het verleden brachten mensen misschien hun tijd door op een grasveld en keken ze naar de voorbijtrekkende wolken terwijl ze naar de vogels luisterden. Mensen kijken tegenwoordig vaker tv, surfen op internet en checken hun sociale media.

Als je een plan hebt, hoef je niet al die zinloze, ingehouden dingen te doen. Je hoeft niet elke minuut van je dag te plannen; je hebt maar een paar dingen nodig om je weekend compleet te maken.

Welke dat zijn, mag je zelf bepalen. Jij en je gezin willen misschien gaan picknicken of naar de film.

En er is nog één ding om te onthouden. Als je het meeste uit je weekend wilt halen, plan dan buitengewone dingen om te doen en leer genieten van het gevoel van opwinding als de week ten einde loopt. Weekenden zijn bijzonder omdat ze anders zijn dan de rest van de week. Je moet een pauze nemen. Daarom is het belangrijk om in het weekend dingen te doen die je op geen van de andere vijf dagen zou doen.

Daar moet je even over nadenken, dus je moet een plan maken. Maar planning heeft zijn eigen voordelen. Als je een leuk evenement in je agenda hebt geschreven, heb je iets om naar uit te kijken. Daar zou je blij mee moeten zijn. Bedenk hoe wachten zo’n belangrijk onderdeel van Kerstmis is. Wachten om je cadeautjes uit te pakken is wat de gelegenheid zo speciaal maakt!

Je weet nu hoe belangrijk het is om te plannen. In de volgende punt zullen we het hebben over enkele handige tips die je hierbij kunnen helpen.


#7 Laat je weekendplannen opvallen door je doelen op te schrijven en open te staan voor het onverwachte.

Je weekend plannen kan op heel veel verschillende manieren. Laten we eens kijken naar een aantal strategieën die je meteen kunt gaan gebruiken.

Het eerste dat je moet doen, is je top 100 dromen opschrijven.

Dat lijkt misschien veel, maar er is een goede reden om er zoveel op te schrijven. Als je alleen je top tien dromen hebt opgeschreven, wil je misschien de oude ruïnes van Mexico bezoeken of een privédiner houden in het Louvre.

Er is niets mis met het hebben van grote dromen, maar zoiets geks doe je waarschijnlijk niet in een doorsnee weekend.

Maar als je de lijst blijft aanvullen, krijg je dingen die je op een normale zaterdag of zondag kunt doen. Dat kan hetzelfde zijn als het drinken van een enorme aardbeienmilkshake terwijl je kinderen in het park spelen.

Dus pak pen en papier en begin met schrijven! Nog beter, laat je partner of andere leden van je gezin hetzelfde doen. Je kunt zien waar je dingen gemeen hebt en samen plannen maken voor een geweldig weekend.

Maar vergeet niet dat plannen niet betekent dat je elke seconde moet nadenken. Losse plannen zijn prima, dus houd het simpel. “Zondaglunch met Anne en Peter” of “Zaterdagmiddag met de kids naar het strand” zijn genoeg details.

Eindelijk is het tijd om te ontspannen. Het weekend is jouw tijd om uit te rusten en je beter te voelen. Als je wilt slapen, plan het dan in.

Zelfs als je een huis vol opgewonden jonge kinderen hebt, kun je dat doen. De sleutel is om je kinderen te laten zien dat je rust waardeert. Dus als je een uurtje wilt slapen, zeg dan dat je dat gaat doen.

Binnenkort is dat de normaalste zaak van de wereld in je huis. Je kunt dat nog gemakkelijker maken door tegelijkertijd aan hun behoeften te denken. Waarom zou je geen uur vrijmaken zodat ze tv kunnen kijken terwijl je slaapt?

Als je deze tips volgt, kun je binnenkort genieten van ontspannende en leuke weekenden die je klaarstomen voor de komende week. Dus laten we het hebben over het volgende: werk. In de komende paar kernideeën zullen we bekijken hoe beter zijn in het beheren van je tijd je carrière kan helpen.


#8 Houd bij hoe je je tijd op het werk doorbrengt. Dit zal je helpen om je werk beter te doen.

Hoe lang besteedt je aan werken, slapen en dingen doen in en om het huis? Tel alles bij elkaar op en vraag jezelf dan af: “Weet je zeker dat dat klopt?” De meeste mensen denken dat ze weten hoe ze hun tijd doorbrengen, maar het is normaal dat sommige dingen, zoals slapen, worden overschat en andere, zoals huishoudelijk werk, worden onderschat.

Werk behoort tot de eerste groep. De meeste mensen zijn te optimistisch. Dat maakt het belangrijk om een realistisch overzicht te krijgen van hoe je je tijd besteedt. De truc is om te leren hoe je je tijd bij kunt houden.

Deze methode helpt je om het meeste uit je tijd op het werk te halen. Als je goed op je uren let, zou je kunnen ontdekken dat je maar 50 uur per week werkt, in plaats van 80. Mensen maken dit soort aannames om een simpele reden: ze overschatten hoe lang het duurt om dingen te doen die ze niet leuk vinden en onderschatten hoe lang het duurt om dingen te doen die ze leuk vinden.

Hierdoor lijkt het doen van klusjes of het schrijven van e-mails eeuwig te duren, maar heb je nooit het gevoel dat je genoeg hebt geslapen. Beide eerste twee dingen zijn slecht, maar iedereen houdt van de derde.

Een tijdlogboek geeft je een veel nauwkeuriger beeld van hoe je dagen verlopen. Probeer alle uren op te schrijven die je in de loop van een week besteedt aan werken, schoonmaken en andere dingen. Als het helpt, kun je een spreadsheet of een app gebruiken.

Daarna ben je klaar om door te gaan naar de volgende stap. Dit gaat allemaal over hoe je je tijdlogboek kunt gebruiken om betere plannen voor je week te maken. Dat zal je helpen om veel meer gedaan te krijgen op je werk.

Neem het van Michael Soenen, die EmergencyLink heeft gemaakt, een website die je persoonlijke gegevens bewaart, zoals je medische geschiedenis, zodat eerstehulpverleners deze in geval van nood kunnen gebruiken. Op zondagmiddag denkt hij na over de doelen van EmergencyLink voor de komende weken. Als hij ze eenmaal heeft bedacht, vertelt hij zijn team wat hij heeft geleerd.

Zo weet iedereen precies wat hij op maandag moet doen, zodat hij zijn tijd goed kan gebruiken in plaats van als kippen zonder kop rond te rennen.

Dus reserveer wat tijd in je agenda om te plannen. Als je een plan maakt om iets te laten gebeuren, gebeurt dat meestal ook. Misschien komt je wel eens toe aan het schrijven van dat jaarverslag dat je al zo lang uitstelt!


#9 Plan voor succes en stop met “werk” dat je op geen enkele manier helpt.

Planning loont in de vorm van succes. Om succesvol te zijn, moet je het eerst mogelijk maken om succesvol te zijn. Klinkt dat niet als een tautologie? Nou, er is meer aan de hand dan wat je kunt zien.

Om jezelf klaar te stomen voor succes, moet je elke dag zorgvuldig je prioriteiten voor de komende dag kiezen. Om dat te doen, heb je een manier nodig om verantwoordelijk te worden gehouden die je niet in de steek zal laten.

Laten we eerst eens kijken naar het eerste deel. Het stellen van grote doelen is een goed idee, maar het betekent meestal dat je ze niet zult bereiken. Je kunt ze niet elke dag bereiken omdat er geen manier is om dat te doen.

Neem Chalene Johnson, een Amerikaanse fitnessondernemer die wereldberoemd is. Ze verkocht twee van haar bedrijven aan Beachbody, een fitnessbedrijf, en werd adviseur voor hen. Haar langetermijndoel was om het bedrijf te helpen meer geld te verdienen.

Maar dat kan niet op een normale dag op kantoor. Johnson’s antwoord was om zichzelf dagelijkse doelen te stellen die gemakkelijker te bereiken waren. Door elke dag haar doelen te bereiken, boekte ze langzame maar gestage vooruitgang in de richting van haar grotere doel.

Ze probeerde bijvoorbeeld de ene dag een teleconferentie met haar CEO te organiseren om over marketing te praten en de volgende dag een ontmoeting met een projectpartner om over strategie te praten. Door deze kleinere doelen voor elkaar te krijgen, bleef ze erg gemotiveerd.

De tweede sleutel tot succes is verantwoordelijkheid nemen voor wat je doet. Het gaat erom iemand anders te vertellen wat je doelen zijn. Je kunt deze persoon je ‘verantwoordelijkheidspartner’ noemen. Het is hun taak om bij je in te checken en je te laten weten of je je dagelijkse of wekelijkse doelen hebt bereikt.

Tot zover het maken van plannen. Op weg naar succes is de volgende stap om te stoppen met dingen te doen die aanvoelen als werk, maar eigenlijk niets voor elkaar krijgen.

Overweeg e-mails. In de digitale wereld van vandaag is het normaal om honderd berichten te schrijven en te beantwoorden. Sommige zijn belangrijk, maar het is gemakkelijk om je volledig overweldigd te voelen terwijl je niet veel gedaan krijgt. Soms is het beter om je e-mail af te sluiten en je te concentreren op wat belangrijk is. Dat kan betekenen het samenstellen van een presentatie of het voorbereiden van een teamvergadering.

Als je afleiding uit de weg gaat, zul je merken dat de belangrijkste taken veel minder tijd kosten dan je dacht.


#10 Om succesvol te zijn op het werk, moet je oefenen, geld in je carrière steken en plezier zoeken.

Sommige dingen hebben we allemaal al een miljoen keer gehoord, maar we vinden het nog steeds moeilijk om ze uit te voeren. In het laatste punt kijken we naar enkele beproefde feiten die je misschien wilt onthouden.

Allereerst helpt het om te oefenen.

Op de automatische piloot draaien is een van de grootste dingen die mensen ervan weerhouden om beter te worden. Overweeg autorijden. Je stapt in je auto, draait de sleutel om om hem te starten en dan ben je weg. Tegen de tijd dat je aankomt waar je heen gaat, kun je je de reis nauwelijks meer herinneren.

Dat is een nuttige vaardigheid, maar je zult er niet beter van worden. Als je beter wilt worden, moet je met opzet ergens aan werken.

Stel je een aspirant-schrijver voor. Moet ze eindeloze pagina’s proza schrijven of een van haar collega’s vragen om het te lezen en haar feedback te geven?

De tweede keuze is de moeilijkere. Ook al is het goed bedoeld, kritiek doet nog steeds pijn. Maar het is de enige manier om verder te gaan. De schrijfster die om hulp vraagt en op basis van feedback haar stijl verandert, zal een betere stylist zijn dan de kluizenaar die op de automatische piloot werkt.

De volgende stap is om te leren hoe je een carrièrebankrekening opbouwt die je in de toekomst kunt gebruiken.

Carrièrekapitaal is eigenlijk alles wat je tot nu toe in je werk hebt opgedaan, inclusief je ervaring, netwerken, vaardigheden en professionele persoonlijkheid. Zie het als geld dat je kunt gebruiken om nieuwe kansen te kopen, zoals een promotie. Als je veel geld op je rekening houdt, kun je meer kopen.

Het verzorgen van je relaties is een van de beste manieren om ervoor te zorgen dat je bankrekening in het zwart staat. Dit alles draait om het opbouwen van vertrouwen. Mensen zullen je eerder tips geven en aardige dingen over je zeggen als ze weten dat ze op je kunnen rekenen.

Het geluk is eindelijk gekomen. Hoe gelukkiger je bent, hoe meer je aandacht besteedt aan tekenen van succes. Een studie van Teresa Amabile, een professor aan de Harvard Business School, en Steven Kramer, een ontwikkelingspsycholoog, ondersteunt dit.

In hun boek The Progress Principle (2012) keken ze naar 12.000 dagboekaantekeningen van verschillende teams in verschillende organisaties in de Verenigde Staten. Ze ontdekten dat 76% van de dagen waarop werknemers gelukkig waren, ook de dagen waren waarop ze een grote stap voorwaarts maakten.

Tekenen van succes opmerken, zoals positieve feedback of een “eureka!” moment tijdens een moeilijk project, zal je zeker ook gelukkiger maken.


Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Door je tijd goed te beheren, worden je ochtenden niet alleen minder hectisch en vermindert je je stress, maar het zal je ook helpen productiever te zijn op het werk en het meeste uit je weekenden te halen. Het belangrijkste is om te leren klokkijken. Als je eenmaal weet waar al die tijd naartoe gaat, kun je plannen gaan maken om je tijd verstandiger te gebruiken. En dat is geweldig voor zowel je carrière als je persoonlijke leven.

Advies:

Neem de tijd en probeer niet te veel te doen.

Het hele punt van het weekend is om op te laden. Ze geven je de kans om er even tussenuit te gaan en een nieuwe start te maken. Maar dat betekent niet alleen slapen. Net als een vakantie, laten ze je dingen doen waar je de rest van het jaar geen tijd voor hebt. Dus put ze niet uit door ze een lange lijst met klusjes te geven. Bedenk wat je het liefst zou willen doen. Dat kan een dagje uit zijn of gewoon naar een café gaan voor een kopje koffie. Wat er ook gebeurt, je moet plannen maken en je eraan houden. Meestal kan de was wachten tot maandagavond.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Alchemy

De duistere kunst en curieuze wetenschap van het creëren van magie in merken, zaken en het leven. Alchemy, dat in 2018 uitkwam, pleit voor onlogisch denken in een wereld die geobsedeerd is door logica. Rory Sutherland zegt dat de wereld te gecompliceerd is om door een enkele lens te worden

Lees verder →

Creatief zelfvertrouwen

Het creatieve potentieel in ons allemaal ontketenen. Creative Confidence laat ons zien hoe belangrijk creativiteit is en hoe het ons leven verandert. Creatief kunnen denken kan je zelfs gelukkiger maken en je helpen het beter te doen, zowel op het werk als in je persoonlijke leven. Artiesten en muzikanten hebben

Lees verder →

Fascineer

Je zeven triggers om te overtuigen en te boeien. In haar boek Fascinate laat Sally Hogshead ons zien hoe fascinerend we kunnen zijn. Fascinate geeft jou, je bedrijf en je merk de tools om te fascineren. Het doet dit door in levendige taal uit te leggen hoe fascinatie werkt en

Lees verder →

STOP

De kracht van weten wanneer je weg moet lopen. Het boek Quit (2022) stelt dat weten wanneer je moet stoppen een onderschatte, maar belangrijke vaardigheid is die tot succes kan leiden. Het nuanceert het ouderwetse advies dat doorzettingsvermogen nodig zijn om doelen te bereiken – en biedt een handleiding over

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Wat de succesvolste mensen doen vóór het ontbijt

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.