Ontdek NU je sterke punten

Hoe je je talenten en die van de mensen aan wie je leiding geeft, kunt ontwikkelen.

Now, Discover Your Strengths vertelt ons wat sterke punten zijn, waar ze vandaan komen en waarom we er aandacht aan moeten besteden. Deze kernideeën leggen uit hoe je de talenten van jezelf of je medewerkers kunt vinden en hoe je deze kunt gebruiken om op weg naar excellence te komen.

Onze samenvatting van het boek Now, discover your strengths van Marcus Buckingham:

 

Intro

Waarom? Richt je leven op je beste kwaliteiten.

Je kent waarschijnlijk al je gebreken en problemen op dit punt in je leven. Je hebt moeite met interpunctie, netwerken en basketbal is gewoon niet jouw sport.

Maar wat doe je goed? Om te beginnen, wat is een sterkte? En vooral, waarom let je er niet op?

In dit artikel, leer je belangrijke dingen over sterke punten, zoals waar je ze kunt vinden, hoe ze zijn gemaakt en waarvan ze zijn gemaakt. Deze kernideeën geven je ook geweldige ideeën over hoe je de sterke punten van je medewerkers kunt gebruiken om je bedrijf te laten groeien.

Zo leer je:

  • hoe je hersenen je kunnen helpen je verborgen vaardigheden te vinden;
  • waarom je zou moeten hopen dat het gemakkelijk voor je is om empathie te tonen; en
  • het maakt niet uit of je een planner of een leider bent.
 
 

#1 Onze sterke punten worden niet gebruikt omdat we het te druk hebben met het oplossen van onze zwakke punten.

Op school en op de werkplek wordt ons altijd verteld dat we onze zwakke punten moeten vinden en oplossen, zodat we productiever kunnen zijn. Hoe kan dat? Wat je uiteindelijk echt zal brengen waar je heen wilt, is door je sterke punten te vinden en te gebruiken.

Hoe weet je wanneer je een kracht ziet? Er zijn veel antwoorden op deze vraag, maar laten we het eenvoudigste houden: een kracht is iets dat je keer op keer kunt doen en goed kunt doen. Met andere woorden, een kracht is alles wat je goed kunt en steeds weer leuk vindt om te doen.

Het zal geen verrassing zijn dat bedrijven waar medewerkers dagelijks hun sterke punten kunnen inzetten succesvol zijn en lang meegaan. De Gallup-organisatie vroeg 198.000 werknemers van verschillende bedrijven of ze elke dag op het werk konden doen waar ze goed in zijn.

De 20% werknemers die het helemaal eens waren met de vraag, hadden 50% meer kans om te werken voor bedrijven met minder personeelsverloop, 38% meer kans om te werken voor bedrijven die productiever waren en 44% meer kans om te werken voor bedrijven met grotere klanttevredenheid.

Toch verspillen veel bedrijven nog steeds tijd, geld en andere middelen door zich te concentreren op het oplossen van de zwakke punten van werknemers. Denk er eens over na: werknemers worden niet naar speciale trainingsprogramma’s gestuurd om op hun sterke punten voort te bouwen; ze worden daarheen gestuurd om hun zwakheden te verhelpen. Door je te richten op het oplossen van problemen in plaats van het ontwikkelen van mensen, loop je hun ware potentieel mis.

Schadebeperking is soms nodig, en een slimme, maar moeilijk te begrijpen medewerker zou veel leren van een cursus over communicatie. Toch zou het repareren van de schade niet het belangrijkste doel moeten zijn van het managen van werknemers. Als je wilt dat je medewerkers leren en groeien, en je bedrijf meegroeit, heb je een andere aanpak nodig.

#2 Combineer natuurlijk talent met kennis en vaardigheden om een nieuwe kracht te maken.

Iedereen doet graag waar ze goed in zijn. Maar wat maakt ons goed in deze dingen om mee te beginnen? Mensen zeggen vaak: “Oefening baart kunst”, maar dat is niet echt waar. Je begon met een natuurlijk talent, waardoor je de sterke punten hebt opgebouwd die je nu hebt.

Talenten zijn manieren waarop je denkt en handelt die je helpen sommige dingen beter te doen. Je kunt bijvoorbeeld heel goed contact maken met vreemden. Dat is een talent! Anderen vinden socialiseren niet zo gemakkelijk. Hoe dan ook, we kunnen deze aanleg niet veranderen.

Maar wat we kunnen doen, is een eigenschap nemen die we leuk vinden en deze sterker maken. Het ontwikkelen van je sterke punten betekent het verfijnen van je talent met kennis en vaardigheden.

Kennis kan feitelijk of ervaringsgericht zijn. Als je piano wilt leren spelen, moet je enkele feiten onthouden, zoals het lezen van verschillende muzieknotaties. Maar je leert ook door dingen te doen als oefenen, spelen en luisteren.

Naarmate je meer ervaring opdoet, begin je ook beter te worden in dingen. Hier zijn de belangrijkste onderdelen van de door je gekozen activiteit die je zullen helpen het beter te doen. Dus als je veel in het openbaar hebt gesproken, weet je hoe je de aandacht van je publiek kunt trekken en vasthouden.

Beter worden in je sterke punten kost tijd, en door specifiek te zijn over de vaardigheden die je al hebt, kun je erachter komen waar je sterke punten liggen.

Bedenk hoeveel verschillende manieren er zijn om over de gebreken van mensen te praten. Neurose, psychose, manie, perfectionisme, depressie en angst zijn allemaal correcte namen voor problemen die mensen hebben. Vreemd genoeg kunnen we niet veel zeggen over de sterke punten van mensen.

Het is bekend dat mensen die bij Human Resources werken kandidaten kiezen op basis van hun ‘menselijke vaardigheden’. Toch kunnen twee mensen met goede sociale vaardigheden een persoon zijn die goed is in het opbouwen van vertrouwen in langdurige relaties en de ander die goed is in het gaande houden van gesprekken.

Het is tijd om getalenteerde mensen de aandacht te geven die ze verdienen. Nu komen we op een belangrijke vraag: hoe ontstaan talenten?

#3 Natuurlijke talenten zijn belangrijk voor je sterke punten omdat ze gebaseerd zijn op hersenwetenschap.

In het laatste punt hebben we geleerd dat een talent een manier van denken of handelen is, en dat sommige van deze manieren voor ons vanzelfsprekend zijn en andere niet. Maar waarom is dat? Om daar achter te komen, kunnen we de wetenschap achter hoe talenten groeien nader bekijken.

Voor de leeftijd van drie jaar hebben onze hersenen ongeveer honderd miljard neuronen die op zo’n vijftienduizend manieren met elkaar kunnen verbinden. Deze synaptische verbindingen maken het voor hersencellen mogelijk om met elkaar te praten, wat ze veel doen. Betekent dit dat we allemaal zijn geboren met het brein van potentiële genieën?

Niet helemaal. We moesten veel synaptische verbindingen verliezen, zodat onze hersenen en intelligentie echt konden groeien. Tegen de tijd dat we 15 zijn, zullen miljarden van deze links voorgoed verdwenen zijn. Maar eigenlijk is dit een goede zaak: wanneer er minder synaptische verbindingen zijn, krijgen de hersenen niet teveel informatie tegelijk binnen en kunnen bepaalde verbindingen worden versterkt.

Sommige verbindingen worden veel sterker dan andere, en het zijn de sterke verbindingen die ons helpen bepaalde dingen beter te doen. Dit is de reden waarom sommige bewegingen, reacties of acties je als vanzelf overkomen, terwijl andere altijd ongemakkelijk zullen aanvoelen.

Om sommige verbindingen te versterken, moeten we ze steeds opnieuw doen totdat ze sterker zijn dan de verbindingen die leiden tot gedrag dat we niet willen.

Dit is echter niet altijd mogelijk. Als je eraan hebt gewerkt om kalm te blijven tijdens een ruzie, merk je misschien dat je opvliegende reacties nog steeds de overhand krijgen. Alle oefeningen die je hebt gedaan om je te helpen denken, mensen in de ogen te kijken en een open geest te houden, gaan zo de deur uit.

#4 Ontdek waar je goed in bent door te kijken hoe je omgaat met alledaagse situaties.

Kijk om je heen naar alle mensen. Mensen met sterke punten zijn overal om je heen, of je nu in de trein zit of op je werk bent. Helaas gaan veel sterke punten verloren als mensen hun talenten niet opmerken.

Het vinden van talenten is een zeer belangrijke taak. In ons dagelijks leven krijgen we veel kansen om erachter te komen waar we goed in zijn. Maar als je talent wilt vinden waar je het niet zou verwachten, let dan op hoe je handelt als je dat niet van plan bent.

Laten we zeggen dat je naar een feest gaat waar je niet veel mensen kent. Als je achterblijft en praat met mensen die je al kent, heb je misschien de gave om die relaties sterker te maken. Als je in een menigte springt en vrienden begint te maken met mensen die je niet kent, ben je misschien goed in het overtuigen van mensen.

Of stel dat een van je werknemers je vertelt dat hij niet kan komen werken omdat zijn zieke kind hem thuis nodig heeft. Als je meteen naar het kind zou vragen, zou dit kunnen betekenen dat je een natuurlijk vermogen hebt om empathie te voelen. Aan de andere kant, als je meteen dacht aan iemand die je medewerker zou kunnen vervangen, ben je misschien goed in het snel oplossen van problemen.

Als je naar je instinctieve reacties kijkt, helpt het om te weten dat verlangens en snel leren twee verschillende tekenen zijn van verschillende soorten talent.

Onze vroege talenten komen naar voren in de dingen die we willen doen. Mozart schreef zijn eerste symfonie toen hij nog maar 12 jaar oud was. Als je als kind echt geïnteresseerd was in iets, waarom zou je er dan niet meer over leren? Misschien ontdek je een vaardigheid waarvan je niet wist dat je die had.

Je kunt getalenteerde mensen ook vinden door hoe snel ze leren. Hoe snel leer je de basis van een nieuwe vaardigheid? Als je iets snel leert, kan dat een teken zijn dat je er een natuurlijk talent voor hebt. Henri Matisse is per ongeluk begonnen met schilderen. Hij begon met het volgen van een eenvoudig boek over schilderen. Vier jaar later werd hij toegelaten tot de beste kunstacademie van Parijs.

#5 Herken de vaardigheden van elke medewerker zodat ze kunnen doen waar ze goed in zijn.

Nu we het hebben gehad over waar natuurlijke talenten vandaan komen en hoe je ze kunt herkennen, is het tijd om ze in je medewerkers te zoeken. Door erachter te komen wat hun sterke punten zijn, kun je hen en je organisatie helpen hun beste werk te doen.

We leerden al dat als we het over vaardigheden hadden, het belangrijk was om specifiek te zijn. Dit is vooral belangrijk op het werk, waar verschillende banen verschillende dingen vereisen. Er zijn ten minste 34 soorten talenten die organisaties nodig hebben, dus laten we er een paar bekijken die mogelijk al op je werkplek aanwezig zijn.

Heb je een werknemer die dingen kan analyseren? Hij is degene die mensen aan het denken zet, objectief redeneert en denkt dat data de waarheid laten zien. Hij onderbouwt graag wat hij zegt met redenen, en hij verwacht dat anderen hetzelfde doen. Als je instructies geeft aan iemand die goed is in het analyseren van dingen, houd ze dan zo gedetailleerd, duidelijk en verstandig mogelijk.

Of misschien ben je er net achter gekomen dat een van je werknemers een commander is. Ze is er goed in om mensen haar kant te laten kiezen in een discussie, en ze staat altijd klaar om te zeggen wat ze denkt. Als ze een oplossing wil vinden, is ze vastberaden en deinst ze nergens voor terug.

Managers kunnen informatie krijgen over hoe het er op de werkvloer aan toe gaat bij leidinggevenden. Maar als ze beginnen te praten over stillere werknemers of hun beloften niet nakomen, moet je ze direct onder ogen zien en je beweringen onderbouwen met voorbeelden uit de praktijk.

Een andere van je werknemers is misschien het type dat dingen kan repareren. Hij bedenkt graag hoe hij dingen moet oplossen en is er altijd om mensen op te vrolijken als het er slecht uitziet. Hij weet hoe hij elk probleem moet aanpakken, wat hem een geweldige kandidaat maakt voor banen in de klantenservice. Wanneer managers herstelgerichte types om hulp vragen, kunnen ze een duidelijk, geruststellend antwoord verwachten.

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

We moeten stoppen met proberen onze zwakheden op te lossen en ons gaan richten op onze sterke punten en erop voortbouwen. Als je jezelf de kans geeft en weet waar je op moet letten, kun je je natuurlijke talent ontdekken. Wanneer je vaardigheden en kennis aan deze talenten toevoegt, kun je ze tot krachtige sterke punten maken.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Alchemy

De duistere kunst en curieuze wetenschap van het creëren van magie in merken, zaken en het leven. Alchemy, dat in 2018 uitkwam, pleit voor onlogisch denken in een wereld die geobsedeerd is door logica. Rory Sutherland zegt dat de wereld te gecompliceerd is om door een enkele lens te worden

Lees verder →

UX-strategie

Hoe innovatieve digitale producten te bedenken die mensen willen. Dit boek laat je zien hoe je bedrijfsstrategie en user experience design kunt combineren. Deze kernideeën laten een duidelijke manier zien om een product- en bedrijfsstrategie te creëren, evenals een productervaring, die gebruikers zal boeien, een groot deel van de markt

Lees verder →

Purpose

Het startpunt van geweldige bedrijven. Het boek “Purpose” uit 2006 laat zien hoe belangrijk waarden zijn voor goed leiderschap in de 21e eeuw. Deze kernideeën leggen de vier verschillende soorten doelen uit die je en jouw bedrijf zullen helpen slagen, van hoe ze gebaseerd zijn op ethiek tot hoe de

Lees verder →

Meet wat ertoe doet

Hoe Google, Bono en de Gates Foundation de wereld op zijn kop zetten met OKR’s. Measure What Matters (2018) vertelt het verhaal van hoe John Doerr zijn hele leven organisaties heeft geholpen bij het gebruik van OKR’s, oftwel doelstellingen en belangrijkste resultaten. Met behulp van OKR’s hebben bedrijven als Google

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Ontdek NU je sterke punten

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.