STIL

De kracht van introverte mensen in een wereld die niet kan stoppen met praten.

Het boek Quiet, dat in 2012 uitkwam, gaat over hoe zowel introverte als extraverte mensen sterke punten en behoeften hebben. Deze kernideeën leggen uit hoe elk persoonlijkheidstype zich op zijn gemak voelt in verschillende situaties en hoe elk hun sterke punten ten volle kan benutten.

Onze samenvatting van het boek Quiet van Susan Cain:

 

Intro

De meeste extraverte mensen houden van lawaai en hebben behoefte aan dingen om te doen, terwijl de meeste introverte mensen liever alleen zijn en nadenken.

Hoe kun je zien wat iemands persoonlijkheid is of hoe je die kunt meten? Een manier is om te kijken waar iemand staat op een schaal van introvert tot extravert.

Extraverten zijn extravert en vriendelijk. Als ze de kans krijgen, praten ze graag met andere mensen. Ze staan graag in de schijnwerpers en gaan veel uit; ze moeten in de buurt van andere mensen zijn. Voor hen zijn sociale connecties een direct teken van sociale status, dus willen ze zoveel mogelijk vrienden, Facebook-vrienden en Instagram-volgers hebben.

Extraverte mensen raken vaak uitbundig en blij als ze succesvol willen zijn. Ze willen aardig gevonden worden door de mensen om hen heen en willen het snel goed doen. Als ze bijvoorbeeld geld verliezen op de beurs, investeren ze nog meer geld om te proberen dat snel goed te maken.

Introverte mensen daarentegen zijn graag alleen en nemen graag veel tijd om over hun fouten na te denken. Als ze geld hebben verloren met gokken op de aandelenmarkt, zullen ze waarschijnlijk stoppen en nog eens naar de markt kijken voordat ze er meer geld in stoppen.

De neiging van de introverte om na te denken over ervaringen en zintuiglijke informatie helpt haar om creatieve en intellectuele projecten goed te starten en af te ronden. Introverte mensen kunnen in slechte tijden geld verdienen op de aandelenmarkt en hebben ons enkele van onze belangrijkste culturele werken opgeleverd, zoals Schindler’s List en de relativiteitstheorie.

Introverte mensen zijn in staat om deze dingen te doen omdat ze graag alleen of in kleine groepjes zijn en het gemakkelijk vinden om over persoonlijke en sociale problemen te praten. Extraverte mensen hebben vaak veel oppervlakkige vrienden, maar introverte mensen hebben liever minder, diepere vriendschappen.

#1 Veel introverte mensen zijn erg gevoelig en reageren vaak heftig op wat er om hen heen gebeurt.

Een ander ding dat de meeste introverte mensen gemeen hebben, is dat ze hoogsensitief zijn. Aan de andere kant is deze eigenschap niet erg gebruikelijk bij extraverte mensen.

Mensen die erg gevoelig zijn, nemen informatie anders op en denken op een zeer grondige manier na over wat er om hen heen gebeurt. Als ze bijvoorbeeld wordt verteld om plaatjes in een puzzel te zoeken, zullen ze meer tijd besteden aan het kijken naar de plaatjes en er meer in geïnteresseerd raken dan mensen die niet zo gevoelig zijn.

Als gevolg van deze complexe manier van waarnemen vinden hoogsensitieve mensen diepgaande gesprekken over waarden en moraal veel stimulerender dan de oppervlakkige anekdotes van de recente vakantie van een collega. Introverte mensen praten over klimaatverandering, terwijl extraverte mensen over koetjes en kalfjes praten.

Mensen die hoogsensitief zijn, verwerken informatie heel diep, en dit komt tot uiting in de manier waarop ze anderen behandelen. Ze voelen wrede dingen sterker. Ze hebben een dunne huid, en kunnen niet zo goed tegen alle dingen die ze elke dag zien en horen.

Introverte mensen hebben dus een sterk gevoel van goed en kwaad, omdat ze weten hoe hun acties andere mensen beïnvloeden en de neiging hebben om hun eigen fouten ter harte te nemen. Mensen die erg gevoelig zijn, geven veel om wat andere mensen van hen denken, waardoor het voor hen moeilijk is om nieuwe mensen te ontmoeten of geïnterviewd te worden.

Het is dus veilig om te zeggen dat hoogsensitieve mensen emoties sterker voelen, veranderingen sneller opmerken en sterker reageren op uiterlijk, geluiden, pijn en stimulerende middelen zoals koffie of alcohol.

Deze gevoeligheid helpt ons ook om het verschil te zien tussen verlegen zijn en introvert zijn. Verlegen mensen zijn bang om negatief beoordeeld te worden, maar introverte mensen houden juist van rustige plekjes met weinig prikkels omdat ze gevoelig zijn. Bill Gates is stil en verlegen, maar het lijkt hem niets te kunnen schelen wat andere mensen van hem denken. Barbra Streisand daarentegen is heel extravert maar heeft vreselijke plankenkoorts. De eerste persoon is een introverte persoon en de tweede persoon is een introverte extraverte persoon.

#2 Het verschil is cerebraal: de hersenen van introverte mensen reageren sterker op externe prikkels.

Verschillende dingen zorgen ervoor dat ieder van ons zich op zijn gemak voelt. Sommige mensen kunnen niets beters bedenken dan in een bibliotheek zitten. Ze kunnen zich niet eens voorstellen dat ze naar een technoclub gaan. Anderen zijn precies het tegenovergestelde: ze voelen zich het meest thuis in een mensenmenigte en zouden gek worden als ze ook maar één middag in een bibliotheek zouden moeten doorbrengen.

Waarom zijn deze grote verschillen?

Psychologen en andere onderzoekers keken hoe baby’s op verschillende dingen reageerden om deze vraag te beantwoorden. In één experiment plaatsten ze met alcohol doordrenkte wattenstaafjes onder de neus van baby’s en speelden tegelijkertijd een opname af van ballonnen die knalden. De reacties van de kinderen lieten twee heel verschillende soorten gedrag zien:

Twintig procent van de kinderen was hoogreactief, wat betekent dat ze veel schreeuwden en schopten als reactie op de prikkels. Ook hun polsslag en bloeddruk namen sterk toe.

Veertig procent van de baby’s bevond zich in de groep met een lage reactiviteit; ze bleven kalm en reageerden niet veel op de prikkels.

De amandelvormige amygdala, het emotionele schakelbord van de hersenen, is verantwoordelijk voor deze reacties. De amygdala is de eerste plaats waar informatie van de buitenwereld naartoe gaat als het in ons lichaam komt. De amygdala beslist dan wat er met deze informatie moet gebeuren.

De amygdala van mensen die snel reageren is erg gevoelig. Omdat deze mensen sterk reageren op prikkels van buitenaf, houden ze uiteindelijk van plaatsen met minder stimulatie, zoals bibliotheken, en worden ze rustig en bedachtzaam: ze worden introverte mensen.

Aan de andere kant is het moeilijk voor de hersenen van mensen die niet veel reageren op nieuwe dingen. Hierdoor reageren ze niet op normale prikkels als ze jong zijn. In plaats daarvan zoeken ze naar plaatsen met meer stimulatie en worden uiteindelijk gemakkelijke, levendige extraverte mensen.

#3 Kinderen die verlegen zijn, zijn als orchideeën: ze doen het alleen goed in de juiste setting.

Niet alleen biologie en genetica bepalen ons temperament: ook de ervaringen die we in de loop van ons leven opdoen. Dit geldt met name voor ervaringen uit de kindertijd.

Extraverte kinderen zijn als paardenbloemen: ze groeien en doen het bijna overal goed, en het is bijna onmogelijk om ze van het pad af te gooien. Introverte kinderen lijken meer op orchideeën: als ze op de juiste plek staan, groeien en bloeien ze, maar als ze op de verkeerde plek staan, sluiten ze zich.

Dus hoe kunnen ouders beter voorzien in de behoeften van hun verlegen kinderen? Respect voor en om hen geven en met hen praten zijn goede manieren om te beginnen.

Het is belangrijk voor ouders om te erkennen dat hun kind introvert is en om te begrijpen waarom hij of zij zich ongemakkelijk voelt in bepaalde situaties, vooral in grote groepen.

Het beste scenario is wanneer ouders hun verlegen kind langzaam kennis laten maken met deze dingen. Als een kind bang is om voor andere mensen te spreken, kunnen de ouders van het kind beginnen door het kind te laten spreken voor vrienden die het vertrouwt en dan langzaamaan meer mensen toevoegen. Het kind kan dus genoeg over zichzelf leren om op een dag voor een hele klas te kunnen praten.

Wanneer introverte kinderen op een goede manier worden opgevoed, kunnen ze zelfvertrouwen krijgen en leren hoe ze hun vaardigheden op een positieve manier kunnen gebruiken. Maar als ze worden geduwd, overprikkeld of weggegooid, lopen ze meer kans om depressief te worden of ademhalingsproblemen te krijgen.

#4 In de westerse wereld wordt de succesvolle extraverte persoon gezien als het ideaal.

Wie denk je dat er slimmer is: een extravert persoon die ieders aandacht trekt en de sfeer bepaalt, of een rustig persoon die in een hoekje zit en luistert?

Het Westen heeft een heel duidelijk antwoord op dit soort vragen. Omdat ze socialer zijn, denken mensen dat extraverte mensen niet alleen slimmer en beter gekwalificeerd zijn, maar ook interessanter en bereid om met anderen samen te werken.

Mensen denken vaak dat extraverten aantrekkelijker en relaxter zijn. Aan de andere kant is het introverte prototype bleek, saai en onhandig, en kan het zelfs een slechte huid hebben of eruit zien alsof ze van een andere planeet komen.

Vanuit dit oogpunt denken mensen in het Westen dat extravert zijn een goede eigenschap is voor succes.

Het bezoek van de auteur aan een seminar van motiverende spreker Tony Robbins toont dit aan. Het evenement roemde extraversie boven alles en zei dat het de beste manier is om op te vallen in een wereld waarin iedereen vooruit probeert te komen.

Vanwege deze trend stellen professoren van de Harvard Business School zich tot doel om van elke student een extraverte persoon te maken. Het programma vereist dat mensen actief deelnemen aan seminars en samenwerken in studiegroepen. Onderdeel van het verplichte programma is elke avond uitgaan met andere studenten.

Als je naar Japanse en Koreaanse universiteiten kijkt, zie je een heel ander ideaal: de meeste studenten daar studeren liever de hele dag dan dat ze met hun vrienden naar de kroeg gaan. Tijdens seminars luisteren ze aandachtig en maken ze zorgvuldig aantekeningen. Mensen vinden het onbeleefd, een grote mond en een teken van slechte manieren om ongevraagd te praten.

Verschillende culturen waarderen verschillende temperamenten. In Europa en de Verenigde Staten houden mensen meer van extraverte mensen dan van stille mensen. In Azië is echter het tegenovergestelde waar.

#5 Het ideaal om extravert te zijn is iets dat in de afgelopen 150 jaar tot stand is gekomen.

Aan het begin van de 20e eeuw groeide Dale Carnegie op in een klein stadje in Missouri. Hij was een typische introverte persoon: mager, niet erg atletisch en nerveus. Hij was op geen enkele manier een geweldige spreker.

Maar toen een spreker van de beweging voor volwasseneneducatie naar de geboorteplaats van Carnegie kwam, stond hij versteld van de vaardigheden van de man. Later, toen hij op de universiteit zat, was hij ook onder de indruk van de winnaars van de spraakwedstrijd, die werden gezien als toekomstige leiders.

Carnegie was een gedreven man die hard werkte om beter te worden in wat hij deed. Na verloop van tijd werd hij een bekende figuur op de campus en een geweldige spreker. Nadat hij was afgestudeerd aan de universiteit, ging hij op pad om spek en zeep te verkopen. Met een charmante glimlach en een stevige handdruk won hij klanten in heel Amerika. Later richtte hij het Dale Carnegie Institute op om zakenmensen te helpen hun angsten te overwinnen.

Carnegie’s verandering is interessant omdat het een afspiegeling is van een grote verandering in Amerika in de 20e eeuw: de verandering van landelijke naar stedelijke waarden.

In de negentiende eeuw leefden mensen in kleine, hechte gemeenschappen. Mensen zouden je respecteren en prijzen als je hard werkte, het juiste deed en opkwam voor je medeburgers. Je hoefde geen punt van jezelf te maken of te zeggen wat voor persoon je was. Iedereen in de gemeenschap kon met eigen ogen zien wat er aan de hand was.

Maar toen de economie aan het begin van de 20e eeuw aantrok, vielen deze sociale structuren uit elkaar. Steeds meer mensen verlieten het platteland voor de anonimiteit van grote, drukke steden, waar het gezegde luidde: “Als je mensen voor je wilt winnen, moet je weten hoe je jezelf moet verkopen.”

Het nieuwe idee van een succesvolle Amerikaan was iemand die onbezonnen, open en vriendelijk was tegen andere mensen, en die zijn of haar charme op een speelse manier gebruikte terwijl hij toch slim overkwam.

De advertenties van vandaag de dag zijn een andere plek waar je deze verandering kunt zien. In de jaren 1930 zei een bedrijf dat scheerschuim verkocht tegen klanten: “CRITICAL EYES ARE SIZING YOU UP RIGHT NOW”.

Sinds het begin van de 20e eeuw is een begerenswaardig persoon iemand die vol energie zit, ons omver blaast en ons boeit met zijn charisma.

#6 Introverten kunnen zich ook gedragen als extraverten door de knop om te zetten.

Elke keer dat een introverte persoon probeert vooruit te komen in het leven, komen ze in situaties terecht waarin ze extravert moeten zijn. Neem het geval van een universiteitsprofessor. Stel je voor dat deze professor verlegen en stil is, maar ze wil ook dat haar studenten enthousiast zijn over wat ze onderwijst.

Ook al is ze meer introvert, dat betekent niet dat ze niet extravert kan worden. Door aan zichzelf en andere mensen te denken, kan ze leren hoe ze haar gedrag kan aanpassen aan verschillende situaties en wanneer ze haar extraversieschakelaar moet aanzetten.

Wat doet ze terwijl ze praat? Ze gedraagt zich als een extravert persoon: ze loopt met grote passen de kamer binnen, spreekt duidelijk en precies tijdens de lezing en neemt een nonchalante, ontspannen houding aan.

Zodat ze haar doel kan bereiken. Haar studenten zijn geboeid door haar colleges. Op deze manier gaan haar lessen ook een stuk beter.

Na een interessante lezing te hebben gegeven, wat een zeer belangrijke taak voor haar was, gaat de professor terug naar haar gebruikelijke manier van verlegen zijn en gaat naar een rustig hoekje van de bibliotheek om te genieten van het feit dat ze met niemand hoeft te praten.

Sommige introverte mensen vinden het moeilijk om van modus te wisselen, maar dat is niet altijd het geval. Maar het is aangetoond dat sommigen van hen een korte tijd extravert kunnen zijn, vooral als ze iets belangrijks willen doen.

#7 Bedrijven moeten geen werkplekken maken die alleen goed zijn voor mensen die extravert zijn.

Veel bazen zijn er zeker van dat hun werknemers hun best doen wanneer hun werkplekken perfect zijn voor de ideale extraverte werknemer. Daarom is het heel gebruikelijk dat mensen in open kantoren werken, brainstormsessies houden in groepen en interactieve slideshows gebruiken om de resultaten te tonen.

Dus hoe werken verlegen mensen in een open kantoor of nemen ze deel aan groepsgesprekken? Ze worden steeds onderbroken, het is luid en hun collega’s zijn openlijk gemeen tegen hen. Ze raken gestrest door de dingen die tot hun komen. Kunnen ze in deze situatie echt goed werken en hun volledige potentieel bereiken?

Het idee dat werken als een team de beste manier is om dingen te doen, is waarschijnlijk beïnvloed door de vele successen die grote werkgroepen de afgelopen decennia hebben behaald. Denk maar aan Wikipedia of het Linux-besturingssysteem.

Mensen missen echter vaak een belangrijk verschil. Deze geweldige prestaties zijn misschien het werk van grote groepen mensen, maar teamwerk vindt meestal niet plaats in een open kantoor of een vergaderruimte. Meestal werken ontwikkelaars alleen thuis achter hun computer.

Sterker nog, veel belangrijke en creatieve dingen zijn achter gesloten deuren gebeurd. Steve Wozniak bouwde thuis zelf de eerste Apple personal computer. Newton kwam zelf op de proppen met de wet van de zwaartekracht, zonder brainstormen of groepsdiscussies. JK Rowling schreef Harry Potter zelf.

Moderne werkplekken zijn geweldig voor extraverte mensen. Maar bedrijven lopen het risico niet het maximale uit hun introverte medewerkers te halen als ze geen aandacht voor hen hebben. In zijn biografie zegt Steve Wozniak dat veel van de beste uitvinders die hij kent ook kunstenaars zijn, en als kunstenaars hebben ze de neiging om het beste zelf te werken. Als je zo iemand voor je hebt werken, wil je die niet in een commissie of team stoppen. In plaats daarvan zou je ze zelf aan revolutionaire projecten moeten laten werken.

Maak je werkruimte flexibeler zodat zowel extraverte als introverte mensen een goede werkplek kunnen vinden. Dit betekent dat werknemers de kans krijgen om met elkaar te praten en ideeën uit te wisselen, maar ook om alleen te zijn en na te denken. Uittrekbare wanden zijn een geweldige oplossing omdat ze tegelijkertijd integratie en privacy mogelijk maken.

#8 Een echt vaardige leider kan de talenten van introverte en extraverte mensen verenigen.

Hoe kunnen werkgevers de verschillende sterke punten van hun verlegen en extraverte werknemers optimaal benutten? Een groep wetenschappers wilde weten wat er aan de hand was, dus gaven ze elk team een eenvoudige taak: snel T-shirts vouwen onder leiding van een extraverte of een introverte persoon.

Extraverte teamleiders slaagden er weliswaar in om hun team zich precies aan de regels te laten houden en volgens het boekje te laten werken om geweldige prestatieniveaus te bereiken, maar waren minder succesvol in het reageren op suggesties van individuen – bijvoorbeeld hoe de T-shirts sneller konden worden gevouwen en efficiënt.

Het onderzoek toonde aan dat precies het tegenovergestelde gold voor de verlegen teamleiders. Hoewel hun kalme, stille aard het voor hen moeilijk maakte om hun teamgenoten te motiveren en productiever te maken, stonden ze meer open voor de ideeën van hun team en deden ze er alles aan om goede ideeën te realiseren.

Je zou kunnen zeggen dat een extraverte stijl van leidinggeven op het werk het beste is als het doel is om eenvoudige taken zo snel mogelijk af te ronden. Maar als teamleden betrokken willen raken en hun eigen ideeën willen delen, moet de leider eigenschappen van een introverte persoon hebben.

Tijdens de financiële crisis van 2008 werd duidelijk dat er nog een groot verschil was tussen leiders die extravert waren en degenen die stil waren. Mensen die extravert zijn, hebben de neiging om snel beslissingen te nemen met weinig informatie. En veel van deze leiders hadden in feite het geld van hun bedrijf in risicovolle investeringen gestoken. Toen de zeepbel barstte, betaalden ze echter een hoge prijs voor het nemen van zulke dwaze risico’s.

Introverte leiders daarentegen hebben de neiging om veel informatie te verzamelen voordat ze een beslissing nemen. Omdat ze hun geld op minder risicovolle manieren investeerden, werden bedrijven met introverte leiders minder getroffen door de crisis.

Wat kunnen we hiervan leren? Als er snel beslissingen moeten worden genomen, is het het beste om een leider te volgen die extravert is. Wanneer zorgvuldig nadenken nodig is, is het beter om een leider te volgen die verlegen is.

Over het algemeen zouden leiders die extravert zijn, moeten leren de sterke punten van hun stillere collega’s te waarderen. Elk type persoon heeft vaardigheden die de andere typen kunnen gebruiken.

#9 Beide typen mensen kunnen hun beste werk leveren als ze samenwerken.

Als introverte en extraverte mensen met elkaar praten, begrijpen ze elkaar vaak niet. Als er een conflict is, hebben extraverte mensen de neiging boos te worden en in de aanval te gaan, wat de introverte mensen overheerst of overweldigt. De meeste introverte mensen vermijden openlijke conflicten omdat ze zich ongemakkelijk voelen, wat extraverte mensen vaak verwarren met een gebrek aan interesse.

Ze kunnen alleen goed samenwerken als ze allebei zich open stellen en proberen de dingen vanuit het standpunt van de ander te zien.

Tijdens de Tweede Wereldoorlog was Franklin D. Roosevelt president van de Verenigde Staten. Hij was een typische extravert. Hij was luidruchtig, extravert en vrolijk. Hij ging graag naar feestjes, flirtte en bleef elke avond tot laat. Aan de andere kant was zijn vrouw Eleanor erg stil en verlegen. Ze hield van serieuze gesprekken en verliet feestjes zo snel mogelijk.

Ook al waren ze zo verschillend, ze werkten samen om geweldige dingen te doen. Eleanor liet haar man zien hoe triest het was voor kinderen om in armoede te leven en voor minderheden om mishandeld te worden. Toen ze erachter kwam dat de zwarte zangeres Marian Anderson in 1939 niet mocht zingen in Constitution Hall, gebruikten Franklin en zij zijn politieke macht en haar sociale geweten om ervoor te zorgen dat Anderson op Paaszondag zou zingen voor het Lincoln Memorial.

Ook op kleinere schaal kunnen deze stijlen goed samen gaan. Af en toe heeft zelfs een extravert persoon met een open geest liever een dieper gesprek dan een simpel praatje. En extraverte mensen kunnen een inspiratiebron zijn voor introverte mensen, die hen kunnen zien als een frisse wind in hun normaal gesproken rustige leven.

Werkgevers moeten zich inspannen om beide typen mensen bij elkaar te brengen, omdat elk van hen unieke vaardigheden heeft die ze met elkaar en met het bedrijf als geheel kunnen delen.

Samenvattend

Het belangrijkste punt:

Introverte mensen en extraverte mensen hebben allebei vaardigheden die zeer nuttig kunnen zijn voor de mensen om hen heen. Beide mensen hebben de ruimte nodig die ze nodig hebben om hun volledige potentieel te bereiken.

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Denk Simpel

Hoe slimme leiders complexiteit verslaan. Think Simple (2020) laat zien hoe bedrijven als Hyundai en Whole Foods succesvol zijn geweest door dingen simpel te houden. Hier laat Ken Segall, die vroeger bij Apple werkte, ons zien hoe om te gaan met complexiteit en te focussen op wat er echt toe

Lees verder →

Tone of Voice, Top 10 FAQ’s

Meestgestelde vragen over tone of voice door marketing managers. Wat is tone of voice en waarom is het belangrijk? Tone of voice verwijst naar de persoonlijkheid, het karakter en de emotie die een merk uitdrukt door zijn woorden en taal. Het is een belangrijk element van de identiteit van een

Lees verder →

Making Ideas Happen

Het overwinnen van de obstakels tussen visie en werkelijkheid. Making Ideas Happen gaat over de dingen die in de weg staan om je ideeën werkelijkheid te laten worden. Het biedt inzicht in de manieren waarop succesvolle individuen en creatieve afdelingen deze obstakels overwinnen, door praktijkvoorbeelden aan te bieden van enkele

Lees verder →

Fusion

Hoe de integratie van merk en cultuur de grootste bedrijven ter wereld aandrijft. Fusion (2018) vertelt bedrijven om merk en cultuur samen te brengen, die vaak als afzonderlijke onderdelen van een bedrijf worden gezien. Als deze twee gebieden worden gecombineerd, kunnen ze een bedrijf een nieuwe en krachtige drijfveer geven.

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: STIL

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.