Company of One

Waarom klein blijven het volgende grote ding is voor bedrijven.

Company of One (2019) laat een andere manier zien om over zakelijk succes na te denken, een die indruist tegen het gebruikelijke opvattingen door minder waarde te hechten aan meer, klein in plaats van groot en nichewaarde in plaats van de massa kiezen. Naast het uitleggen van deze filosofie, geeft het boek je ook tips over hoe je je eigen kleine bedrijf kunt starten dat je genoeg vrije tijd, onafhankelijkheid en geld kan geven om het leven te leiden dat je wilt leven.

Onze samenvatting van het boek Company of one van Paul Jarvis:

 

Intro

Waarom? Vind een andere manier om succesvol te zijn in het bedrijfsleven.

Wanneer mensen aan zakelijk succes denken, denken ze vaak aan grote dingen, zoals Amazon, de iPhone en Bill Gates. Als je op deze manier over succes nadenkt, kan het eng zijn. Je kansen om het volgende grote bedrijf te starten dat een hele industrie overneemt, een product te maken dat viraal gaat of de volgende oprichter te worden van een start-up die een miljard dollar verdient, zijn tenslotte vrij klein.

Maar wil je echt zo groot zijn? Wil je dat je hele leven draait om geld verdienen, nieuwe markten vinden en steeds grotere organisaties runnen? Of heb je liever de vrijheid om je eigen bedrijf te hebben zonder je leven op te offeren op het altaar van de “groter is beter” definitie van succes? Zou je liever maar een bepaald aantal uren per jaar werken en de rest van je tijd besteden aan dingen die je belangrijk vindt, zoals tijd doorbrengen met je gezin, reizen of dingen doen die je leuk vindt?

Als deze vragen je nieuwsgierig maken naar het idee om klein te denken over succes, dan zijn deze kernideeën iets voor jou!

Je leert dingen als:

  • hoe je van een bijbaantje een klein bedrijf maakt dat geld kan verdienen en lang meegaat;
  • hoe je je goed kunt voelen over wat je doet op het werk; en
  • hoe je al die dingen kunt doen zonder in het begin veel geld uit te geven.
 
 

#1 Bedrijven van één geloven niet in groei om de groei. In plaats daarvan hebben ze een meer holistische kijk op het leven.

De moderne filosofie van het kapitalisme kan in één woord worden samengevat: ‘meer’.

Aan de ene kant van de economische vergelijking staat de gemiddelde consument, die altijd op zoek is naar meer goederen en diensten om te gebruiken.

Aan de andere kant probeert het gemiddelde bedrijf altijd meer producten en diensten te verkopen, zodat het meer geld kan verdienen. Zodra het een verkoopdoel bereikt, stelt het een nieuw, hoger doel in, zoals € 1 miljoen, dan € 10 miljoen, enzovoort.

Kortom, er is nooit genoeg van iets. Over het algemeen worden zowel consumenten als bedrijven gedreven door een onverzadigbaar verlangen naar steeds meer consumptie en groei. Er zijn uitzonderingen.

Sommige bedrijven beginnen te zeggen “genoeg is genoeg” op dezelfde manier waarop consumenten proberen te bezuinigen op hoeveel ze kopen. In plaats van de hele tijd te groeien, willen ze groei die stabieler, bevredigender en langduriger is.

Door zichzelf te beheersen, kunnen deze bedrijven toewerken naar een financieel doel dat het traditionele bedrijfsmodel op zijn kop zet. Dit doel is eenvoudig: net genoeg geld verdienen om hun eigenaren en werknemers het niveau van comfort, vrijheid en vrije tijd te geven dat ze in hun leven willen.

Door die wens centraal te stellen in hun activiteiten, kunnen deze bedrijven draaien om de mensen die ze leiden in plaats van andersom. Die mensen worden de meeteenheid van een bedrijf, of ‘eenheid van één’. We kunnen ze “bedrijven van één” wanneer ze worden geleid door een enkele eigenaar-uitvoerder, een paar honderd werknemers of iets daartussenin.

De meeste bedrijven stellen doelen voor groei die blijven stijgen, maar bedrijven van één stellen stevige groeigrenzen om zichzelf klein te houden. Sean D’Souza runt bijvoorbeeld Psychotactics, een eenmanszaak die adviesdiensten aanbiedt. Het meeste dat hij elk jaar kan verdienen, is $ 500.000. Hoewel hij meer geld zou kunnen verdienen als hij dat wilde, koos hij ervoor om dit winstdoel voor zijn bedrijf met opzet vast te stellen.

Waarom zijn er niet meer? Nou, om de rapper Notorious BIG te citeren: “meer geld, meer problemen.” Over het algemeen betekent meer winst meer productie, verkoop en klanten, wat op zijn beurt meer werknemers, infrastructuur en papierwerk betekent. Dat betekent meer werk, meer stress en meer tijd besteed aan werken, wat betekent minder comfort, vrijheid en vrije tijd. En dat druist in tegen het hele punt van het starten van een bedrijf met slechts één persoon.

D’Souza besteedt zijn tijd liever aan spelen met zijn kinderen en drie maanden op vakantie gaan. Als je hetzelfde voelt, wil je misschien proberen je eigen bedrijf te zijn.

 

 

#2 Bedrijven van één zijn niet hetzelfde als traditionele kleine bedrijven of freelance werk.

‘Bedrijf van één’ klinkt misschien als een mooie manier om ‘klein bedrijf’ of ‘freelancer’ te zeggen, maar er zijn belangrijke verschillen tussen deze drie manieren om voor jezelf te werken.

Meestal wordt aangenomen dat een klein bedrijf dat klein blijft slechts beperkt succes heeft. Sommige kleine bedrijven vinden dat prima, maar velen willen graag groeien, meer geld verdienen en succesvoller zijn, als “groter is beter” succes betekent. Veel kleine bedrijven zouden de kans om te groeien met beide handen aangrijpen als ze de kans kregen.

Bedrijven van “één” zouden ze daarentegen afwijzen als ze hun groeigrenzen al hadden bereikt. Voor hen is klein blijven geen teken van mislukking; het maakt deel uit van wat het betekent om succesvol te zijn: een inkomensniveau bereiken en behouden dat ze zichzelf hebben opgelegd.

Een klein bedrijf en een bedrijf van één hebben echter één ding gemeen: ze willen allebei geld verdienen. Ze steken een bepaalde hoeveelheid tijd of geld in hun activiteiten en als alles goed gaat, verdienen ze er uiteindelijk meer geld mee. Meestal vereist deze investering vooraf werk. Voor een bedrijf met slechts één werknemer kan dit het maken van T-shirts, software of een online leercursus betekenen.

Zodra de producten klaar zijn, kan het bedrijf er geld mee gaan verdienen zonder veel meer werk te doen. Dit is vooral het geval als ze gebaseerd zijn op gegevens en keer op keer kunnen worden gemaakt met bijna geen extra werk.

Een freelancer daarentegen stopt meestal met geld verdienen zodra ze stopt met werken. Ze krijgt een bepaald bedrag betaald per uur of per werkstuk dat een bepaalde tijd nodig heeft om te voltooien. Hoe je het ook bekijkt, haar tijd is geld en haar geld heeft tijd nodig.

In tegenstelling tot een eenmanszaak mag een freelancer het geld dat ze met haar werk verdient meestal niet houden. Een freelance webdesigner kan bijvoorbeeld niet één website maken en die vervolgens aan meerdere mensen verkopen. Ze kan maar met één klant tegelijk zaken doen. Als iets klaar is, is het klaar en gaat ze door naar de volgende klant of project.

Aan de andere kant zou een bedrijf met één eigenaar kunnen surfen terwijl hij nog steeds wordt betaald voor het werk dat hij maanden geleden heeft gedaan!

Freelancen is dus niet hetzelfde als het runnen van een eenmanszaak. Zoals we in het volgende punt zullen zien, kan freelancen echter een goede manier zijn om een eenmanszaak te starten.

 

 

#3 Zeg niet je baan op; gebruik in plaats daarvan een side-gig om je eigen bedrijf op te bouwen.

Vanaf nu gaan we stap voor stap bekijken hoe je een bedrijf start met slechts één persoon. Onderweg zullen we kijken naar enkele dingen die een bedrijf succesvol maken, evenals naar de doelen en plannen.

De eerste stap is om iets niet te doen: zeg niet je vaste baan op. Zoals veel eenmanszaken, zal je nieuwe bedrijf waarschijnlijk beginnen als een bijzaak. Voordat je er een eenmanszaak van kunt maken en er fulltime aan kunt werken, moet het een bedrijf worden dat zelfstandig verder kan.

Neem Tom Fishburne, die 20 jaar in marketing heeft gewerkt. In zijn vrije tijd deed hij iets waar hij al van kinds af aan in geïnteresseerd was: hij tekende cartoons. Hij deed het in eerste instantie gewoon voor de lol. Daarna begon hij in de weekenden en ’s avonds als bijbaantje te tekenen voor klanten.

Hij nam pas ontslag om fulltime cartoonist te worden als hij een sterke klantenlijst had opgebouwd en genoeg geld had gespaard om een catwalkbuffer te creëren. Net voldoende geld om je kosten van levensonderhoud voor een paar rustige maanden te dekken.

Het is sindsdien zeven jaar geleden. Sindsdien verdient hij twee of zelfs drie keer zoveel geld als hij deed als marketingmanager, terwijl hij meer tijd doorbracht met zijn gezin en iets deed waar hij van houdt: cartoons tekenen voor andere bedrijven die ze voor marketing willen gebruiken. Dit werk maakt deel uit van de manier waarop hij zijn eenmanszaak, Marketoonist, runt, die is gevestigd in zijn zonnige, rustige huis in Marin County, Californië.

Tom en zijn vrouw runnen samen de zaak. Ze huren soms freelancers in als dat nodig is, maar verder zijn ze niet gegroeid. Ze hebben een lijst met mensen die wachten om met hen samen te werken, zodat ze meer geld kunnen verdienen als ze hun bedrijf laten groeien.

Tom en zijn vrouw willen echter niet het volgende grote bedrijf beginnen. Ze willen gewoon leven en plezier hebben. Voor Tom betekent dat cartoons tekenen, niet een enorm personeelsbestand of een netwerk van kantoren op verschillende plaatsen beheren.

Het verhaal van Tom leert ons een belangrijke les: als je bedrijf van één niet meer kan groeien zonder offers te brengen die je niet wilt maken, heeft het zijn groeigrens bereikt.

Als je net begint met een bijbaan, hoef je je nog niet druk te maken over te veel groei. Dus, herinnerend wat Tom je heeft geleerd, laten we eens kijken naar de volgende stap op je reis.

 

 

#4 Maak van je werk iets wat je leuk vindt in plaats van andersom.

Nu je de drang hebt weerstaan om je dagelijkse baan op te zeggen, wat is de volgende stap in het nastreven van een nevenoptreden dat kan uitgroeien tot een eenmanszaak?

Nou, als je nog geen baan hebt, moet je er eerst een vinden. Op dit punt zou je eerste gedachte kunnen zijn om het advies op te volgen dat zakelijke schrijvers en sprekers altijd geven: doe waar je van houdt.

Een klein probleem met dat advies, dat wel. Tenzij je een passie hebt voor iets waar veel vraag naar is en dat verkocht kan worden, zal het volgen van je passie waarschijnlijk geen goede manier zijn om geld te verdienen.

De belangen van de meeste mensen komen niet overeen met wat de markt wil. Denk aan een studie die Robert Vallerand, professor psychologie aan de Universiteit van Quebec, deed in 2003. Hij vroeg de universiteitsstudenten: “Waar ben je gepassioneerd over?” De meeste studenten zeiden ‘sport, muziek of kunst’ in plaats van hun hoofdvak. Maar slechts 3% van alle banen bevindt zich in deze sectoren, dus het zou voor de meesten van hen onmogelijk zijn om in hun levensonderhoud te voorzien door te doen waar ze van houden.

Dit feit is zowel triest als belangrijk om in gedachten te houden. Je houdt misschien van tennis, maar je wordt waarschijnlijk niet de volgende Serena Williams. Hetzelfde geldt voor andere hobby’s die betrekking hebben op dingen waar slechts een klein aantal mensen de kost mee kunnen verdienen.

Je moet doen wat zinvol is. Stel jezelf de vraag: “Waar ben je al goed in waarvoor andere mensen je zullen betalen?” Als je ‘niets’ zegt, waar zou je dan beter in kunnen worden en een vaardigheid kunnen worden die je zou kunnen verkopen?

Het was het maken van websites voor de auteur. Het kon hem niet schelen; hij werkte net bij een ontwerpbureau en was goed in wat hij deed.

Toen hij het bureau verliet en zijn eigen webdesignbedrijf startte, verbeterde hij zijn vaardigheden en werd hij beter in het oplossen van de problemen van zijn klanten. Dit gaf hem een gevoel van voldoening en opwinding over het doen van het werk en het zien van de resultaten, wat een vorm van passie is.

Met andere woorden, wacht niet tot een financieel levensvatbaar carrièrepad op magische wijze verschijnt vanuit je passie. Concentreer je in plaats daarvan nu op het vinden en ontwikkelen van een verhandelbare vaardigheden, en laat je passie voortkomen uit het proces van verfijnen, beheersen en anderen ermee helpen.

 

 

#5 Vind je niche en richt je op een bepaalde doelgroep.

Bij het uitzoeken en verbeteren van een vaardighedenset die kan worden verkocht, zou je kunnen denken dat hoe meer mensen het product of de dienst willen die jouw vaardigheid biedt, hoe beter. Immers, hoe groter de markt, hoe meer mensen er misschien van willen kopen.

Maar als je iedereen gelukkig probeert te maken, kan het zijn dat je uiteindelijk niemand gelukkig maakt. Dat komt omdat streven naar de kleinste gemene deler betekent dat je je product of dienst zo aantrekkelijk mogelijk moet maken voor zoveel mogelijk mensen, wat betekent dat je het zo generiek mogelijk moet maken. Dit maakt je merk minder interessant.

Zelfs grote bedrijven kunnen hierdoor worden benadeeld. Starbucks begon bijvoorbeeld als een winkelketen die mensen het gevoel gaf dat ze naar een kleine, lokale coffeeshop gingen.

Maar rond het midden van de jaren 2000, toen Starbucks-winkels opdoken op wat leek op elke straathoek en steeds meer producten aanboden, werd naar een Starbucks gaan een beetje saai. Koffie van hoge kwaliteit begon te worden overschaduwd door sandwiches, cd’s en veel luxe drankjes, en het feit dat het zo gewoon was, deed het lijken alsof het zijn lokale charme had verloren.

Toen het bedrijf te veel probeerde te doen, begon het te mislukken. Tegen het einde van het decennium waren ongeveer 900 winkels gesloten. Sindsdien is het teruggeschroefd en opnieuw gefocust op zijn oorspronkelijke missie, nadat het op de harde manier heeft geleerd dat je niet alles voor iedereen kunt zijn.

Als dat nog niet genoeg is om je ervan te weerhouden een groot aantal mensen te bereiken, denk er dan eens over na hoe grotere markten meer concurrenten hebben, waardoor het nog moeilijker wordt om op te vallen.

Zoek dus in plaats daarvan naar een niche. Hoe specifieker en kleiner je doelgroep is, hoe gemakkelijker het zal zijn om met hen in contact te komen en hun vertrouwen te winnen. En als hun behoeften duidelijk zijn, zal het gemakkelijker zijn om erachter te komen hoe ze kunnen worden vervuld. Hierdoor kun je hoge prijzen rekenen voor producten of diensten die sterk op maat zijn gemaakt en op de best mogelijke manier worden geleverd.

Kurt Elster, een bekende e-commerce consultant, heeft precies dat gedaan. In plaats van adviesdiensten aan te bieden aan alle e-commercebedrijven, wat een zeer grote markt zou zijn, positioneerde hij zichzelf als een consultant die alleen werkt met bedrijven die het Shopify e-commerceplatform gebruiken. Hierdoor is zijn inkomen acht keer zo hoog geworden.

Denk er zo over na: als je een bedrijf had op Shopify, wie zou je dan liever aannemen als consultant: een generalist die zegt dat hij met iedereen kan werken, of een specialist zoals Elster die het platform dat je gebruikt door en door kent?

 

 

#6 Accepteer de kracht van eenvoudig zijn en je eigen stijl hebben.

Er zijn nog twee dingen die je kunt doen om de focus van je product of dienst nog meer te verkleinen.

De eerste is om de kwaliteit te hebben om eenvoudig te zijn. Denk aan het kleine bedrijf Casper, dat matrassen online verkoopt, om te zien hoe het werkt. Nu zijn er veel matrasfabrikanten, dus wat onderscheidt Casper?

Ten eerste is het niet voor iedereen weggelegd. Het is vooral voor jongeren die beter willen slapen, maar niet naar een matrassenwinkel willen. Dan is er de manier waarop het zijn producten verkoopt: terwijl veel van zijn concurrenten klanten te veel keuzes geven, maakt Casper slechts drie soorten matrassen.

Casper doet dan een simpel aanbod: koop een beter matras online in plaats van naar een winkel, en als het na 100 nachten niet bevalt, krijg je je geld terug.

De tweede stap is om je uniekheid nog meer te laten opvallen door je meest waardevolle bezit in te zetten: jezelf. Je hebt alle hulp nodig die je kunt krijgen, want zelfs in een kleine niche ben je misschien nog steeds een kleine vis in vergelijking met je concurrenten, die misschien grotere, meer gevestigde bedrijven zijn.

Gelukkig kun je je ogenschijnlijke nadeel in je voordeel gebruiken. Ook al ben je maar een persoon, je hebt een unieke persoonlijkheid die je kunt gebruiken om je bedrijf, product of dienst op een unieke manier te promoten.

Om dit te doen, neem een deel van je persoonlijkheid en stop het in je werk en de manier waarop je erover praat. Op deze manier maakt het deel uit van alles wat je doet, van het maken van producten of het leveren van diensten tot het verzenden van e-mails, posts en praten met klanten.

Nogmaals, eenvoud is de sleutel. je zou je persoonlijkheidsgedreven merk moeten kunnen omschrijven met eenvoudige woorden als ‘jong’, ‘opstandig’, ‘oprecht’, ‘bekwaam’, ‘elegant’ of ‘opwindend’, waar je vervolgens je eigen unieke draai aan kunt geven, een die een ware weerspiegeling is van wie je bent.

Onthoud dat je concurrenten misschien vergelijkbare vaardigheden, producten of diensten hebben, maar dat ze je persoonlijkheid niet kunnen kopiëren. Je persoonlijkheid onderscheidt je, dus laat het stralen!

 

 

#7 Leer van de mensen die je wilt bereiken en leer ze kennen.

Ervan uitgaande dat je weet wie je doelgroep is en vaardigheden hebt ontwikkeld die kunnen worden verkocht, kun je ze nu een product of dienst aanbieden waarvoor ze bereid zijn geld te betalen. Je hoeft ze alleen maar te laten zien waarom ze jouw vaardigheden moeten gebruiken.

Dat is natuurlijk gemakkelijker gezegd dan gedaan, en het kost veel werk om op dat punt te komen. Eerst moet je contact maken met je publiek en erachter komen wat ze willen en nodig hebben, zodat je aan die behoeften kunt voldoen. Een manier om dit te doen, is door contact op te nemen met mensen die mogelijk geïnteresseerd zijn in je diensten en hen gratis en vrijblijvend advies aan te bieden.

Als je bijvoorbeeld een nevenbedrijf wilt starten dat webdesign doet en dat een eenmansbedrijf kan worden, kun je beginnen met het vinden van mensen die op zoek zijn naar een webdesigner of die er al een hebben. Door met hen over hun ervaringen te praten, kun je veel nuttige informatie te weten komen, zoals hoe en waar ze naar webdesigners zoeken, waarom ze besluiten iemand in dienst te nemen, wat hun doelen zijn, welke problemen leiden tot slechte klantervaringen, en welke vragen ze hebben over het webdesignproces.

Door antwoorden op die vragen te geven, zou je jezelf niet alleen als consultant kunnen positioneren, maar ook als een betrouwbare expert in jouw vakgebied, iemand met waardevolle kennis waar andere mensen van kunnen leren en op kunnen vertrouwen.

Maar nogmaals, je vraagt nog niet om geld en je biedt je diensten niet eens aan of probeert deze op subtiele wijze te verkopen. Je wilt je publiek eigenlijk gewoon op kleine maar belangrijke manieren helpen.

Het sleutelwoord hier is ‘klein’. Je laat iemands hele website er niet gratis beter uitzien of iets dergelijks. Je beantwoordt gewoon vragen en geeft advies, second opinion, brainstormsessies, enzovoort. Je zou deze ‘mini-consulten’ kunnen noemen.

Door al deze dingen te doen, leer je over je publiek, bouw je een reputatie op en bouw je relaties met hen op die goed zijn voor jullie beiden. Sterker nog, aan het einde van je mini-consulten hebben ze je al geholpen en jij hebt ze al geholpen, en je hebt nog niet eens betaald werk voor ze gedaan!

Nu je deze relaties hebt opgebouwd en hebt laten zien hoe waardevol ze zijn, denk je dat je publiek de volgende keer dat ze moeten betalen voor webdesigndiensten naar een vreemde zal gaan of naar jou, die ze al kennen en vertrouwen als een expert in het veld?

In de eigen ervaring van de auteur was het antwoord “nee”, omdat bijna iedereen aan wie hij later advies gaf, hem in dienst wilde nemen.

 

 

#8 Vermijd grote investeringen vooraf en probeer zo snel en goedkoop mogelijk geld te verdienen.

Zodra je je reputatie, je autoriteit en je relaties met potentiële klanten hebt opgebouwd, ben je klaar om “echte” zaken te doen en geld te gaan verdienen. Dit is het moment om het pedaal op het metaal te trappen, toch? Het is tijd om je baan op te zeggen, een kantoor te huren, mooie visitekaartjes te bestellen, enzovoort.

Nou, wacht even. Je moet je baan behouden totdat je nieuwe bedrijf meer gevestigd is, en je moet twee keer nadenken voordat je er veel geld in steekt.

Ze zijn misschien niet nodig. Veel technologische veranderingen hebben het mogelijk gemaakt om geen grote investeringen te doen die in het verleden nodig zouden zijn geweest. je kunt het werk van een IT-afdeling overnemen van een externe aannemer. Met gratis analysesoftware kun je veel leren over de bezoekers van je website zonder dat je een cybergoeroe hoeft in te huren.

Als je echt meer geld moet investeren, is je plan waarschijnlijk te ambitieus. Op dit punt zou je moeten denken en handelen alsof je kleiner bent. Als toekomstige eenmanszaak wil je je niet gedragen als een traditionele start-up die vooraf veel geld uitgeeft in de hoop in de verre toekomst nog meer geld te verdienen. Je doel is om zo snel en goedkoop mogelijk geld te verdienen met je bedrijf.

Dat komt omdat je, in tegenstelling tot een traditionele start-up, niet kunt rekenen op investeerders om veel geld in je bedrijf te steken. Uiteindelijk is dat een goede zaak, want het geeft je veel meer vrijheid dan een start-up, die verplicht is aan zijn investeerders en hun goedkeuring moet krijgen voordat ze van richting veranderen. Maar het betekent ook dat je geen geld kunt verspillen terwijl het je maanden of zelfs jaren kost om geld te gaan verdienen.

Hoe meer tijd je besteedt aan het klaarmaken van je bedrijf om geld te verdienen, hoe minder geld je eraan kunt verdienen. En hoe meer geld je uitgeeft aan het opzetten ervan, hoe moeilijker het is om er geld aan te verdienen. Immers, hoe meer geld je vooraf uitgeeft, hoe meer geld je moet binnenhalen om break-even te maken, laat staan om winst te maken.

Het is dus belangrijk om een product of dienst zo snel en goedkoop mogelijk op de markt te brengen. Het hoeft niet perfect te zijn; het moet gewoon goed genoeg zijn om te beginnen.

Als het eenmaal draait, kan je bedrijf langzaam groeien, als een sneeuwbal, en dat is waar we het hierna over zullen hebben.

 

 

#9 Laat je bedrijf langzaam groeien door middel van een “sneeuwbaleffect” en naarmate het groeit, voegt je investeringen toe.

Je eerste product of dienst is waarschijnlijk klein, met slechts een paar klanten, projecten of verkopen uit een kleine productrun. Maar die paar klanten, projecten of verkopen kunnen leiden tot meer klanten, projecten of verkopen, wat kan leiden tot nog meer, enzovoort, enzovoort. Dit wordt het sneeuwbaleffect genoemd.

Dat is wat er gebeurde met Alexandra Franzen, die ongeveer tien jaar geleden haar baan bij de radio opzegde om fulltime schrijfster te worden. Ze werd niet van de ene op de andere dag succesvol. Aanvankelijk kreeg ze maar drie projecten. Maar elk van die banen leidde tot de volgende, toen haar eerste klanten haar weer in dienst namen of andere mensen over haar vertelden. Nu heeft ze zoveel klanten en projecten dat ze bijna een jaar lang een lijst heeft van mensen die met haar willen werken!

Jeff Sheldon deed hetzelfde toen hij Ugmonk oprichtte, een klein maar zeer succesvol kledingbedrijf. Met behulp van een lening van € 2000 maakte hij slechts vier ontwerpen voor T-shirts en maakte er slechts 200 van, die snel uitverkocht waren.

Het succes van deze eerste run leidde tot een tweede en daarna een derde run, en hij kon zijn lening terugbetalen en begon vrijwel meteen geld te verdienen. Hij bleef leven van het geld van zijn dagelijkse baan en stopte de rest van het geld terug in zijn bedrijf. Hierdoor kon hij meer productie betalen zonder meer geld aan zichzelf uit te geven.

Hij runde Ugmonk de eerste twee jaar uit zijn appartement. Hij kocht alleen een magazijn toen hij meer ruimte nodig had. Dit brengt een ander belangrijk punt naar voren: het is prima voor een eenmanszaak om grotere investeringen te doen wanneer de tijd rijp is en ze nodig zijn.

In plaats van te proberen te raden wat je in de toekomst nodig zou kunnen hebben en er in één keer in te investeren, voeg je gewoon nieuwe apparatuur, infrastructuur, software, aannemers of wat je maar nodig heeft toe, afhankelijk van je behoeften en inkomen.

Houd er echter rekening mee dat je als eenmanszaak met beperkte activiteiten en winst zelf voor veel van de behoeften van je bedrijf zult moeten zorgen. Je kunt je marketing bijvoorbeeld niet zomaar aan een marketeer geven of je klantenservice aan een medewerker van de klantenservice, zoals bij een groot bedrijf. Je zult moeten leren hoe je veel verschillende dingen moet doen en de meeste van deze dingen zelf moet regelen.

 

 

#10 Besteed aandacht aan klantenservice en behoud ze.

Wanneer je een bedrijf start met slechts één werknemer, is je belangrijkste concurrentievoordeel dat je bedrijf zo klein is dat je je klanten goed kunt leren kennen en je kunt concentreren op het bieden van geweldige klantenservice.

Naarmate je bedrijf groeit, kun je in de verleiding komen om minder vriendelijk en behulpzaam te zijn, maar dit is een slecht idee. Je persoonlijkheid is tenslotte een groot deel van wat ervoor zorgt dat mensen je bedrijf leuk vinden, en als mensen je niet meer leuk vinden, zal het moeilijk zijn om ze ertoe te brengen je geld te blijven geven.

Op zijn beurt is klantenservice een belangrijk onderdeel van het goed doen in de huidige economie. Volgens een recent onderzoek van het marketingonderzoeksbureau Harris Interactive zijn negen van de tien Amerikanen bereid meer geld uit te geven aan bedrijven met een goede klantenservice, en 79 procent van hen heeft een aankoop afgewezen vanwege slechte service.

Grotere bedrijven kunnen ook klanten verliezen omdat ze niet vriendelijk zijn of geen goede service bieden, maar velen van hen vinden het niet erg omdat ze een “churn and burn”-houding hebben ten opzichte van hun klanten. Deze strategie kan als volgt worden samengevat: haal zoveel mogelijk nieuwe klanten binnen en verdien zo snel mogelijk geld aan hen. Als ze niet gelukkig zijn en vertrekken, is dat prima. Zoek gewoon meer klanten om ze te vervangen en ontvang meer geld van hen.

De ethiek van die aanpak is twijfelachtig, en het is ook geen goed plan voor een bedrijf van één. Als je een klein budget hebt, is het belangrijk om klanten te behouden, omdat het vijf keer zoveel kan kosten om een nieuwe klant te krijgen dan om een oude klant te behouden. Dit onderzoek is uitgevoerd door Econsultancy en Responseys. En als klanten weggaan, verlies je de kans om iets anders te doen. Volgens een onderzoek van het White House Office of Consumer Affairs is een trouwe klant tien keer zoveel waard als zijn eerste aankoop, omdat hij steeds terugkomt.

Ten slotte, hoe gelukkiger je klanten zijn, hoe groter de kans dat ze hun vrienden over je vertellen. Uit een onderzoek van Verizon en Small Business Trends is gebleken dat mond-tot-mondreclame de beste manier is voor kleine bedrijven om nieuwe klanten te werven. Ze zijn zelfs zo effectief in het stimuleren van de verkoop dat ze vijf keer beter zijn dan betaalde online advertenties.

Geniet dus van het feit dat je bedrijf klein is en blijf je klanten als vrienden behandelen. Als je best mogelijke bondgenoten zullen ze je meer dan terugbetalen!

 

 

Samenvattend

Companies of one zijn kleine bedrijfjes die met opzet klein worden gehouden zodat de eigenaren een vast inkomen, veel vrijheid en een goede balans tussen werk en privé kunnen hebben. Freelancen kan een goede manier zijn om een bedrijf als dit te starten, en je kunt er een opbouwen door gebruik te maken van de kracht van verhandelbare vaardigheden, een nichepubliek, wederzijds voordelige relaties, eenvoud, persoonlijkheid, technologie en geweldige klantenservice.

Advies:

Gebruik wat je hebt geleerd van “A Company of One” in andere delen van je bedrijf.

Je hoeft niet echt een bedrijf van één te zijn om je als één te gedragen. Sommige van dezelfde ideeën kunnen door grote bedrijven worden gebruikt, en mensen die voor die bedrijven werken, kunnen ze ook in hun werk gebruiken. Het idee om bijvoorbeeld zo snel mogelijk een goed product of een goede dienst op de markt te krijgen, zal zowel een tech-industriegigant als geheel helpen als een bepaalde programmeur die ervoor werkt. Als je voor een groter bedrijf werkt, vraag jezelf dan af hoe de andere ideeën in “A Company of One” in je organisatie of baan kunnen worden gebruikt.

 

Vind de kennis die jouw marketing gaat veranderen

Kies uit 100+ boek samenvattingen & 100+ marketing FAQ’s van en voor marketing managers.

Begin met WAAROM

Hoe geweldige leiders iedereen inspireren om actie te ondernemen. Het boek Start With Why, stelt een fundamentele vraag: waarom zijn sommige organisaties en mensen creatiever, invloedrijker en succesvoller dan andere? Gebaseerd op de enorm invloedrijke lezing van bestsellerauteur Simon Sinek met dezelfde naam, de op twee na meest bekeken TED-talk

Lees verder →

Fusion

Hoe de integratie van merk en cultuur de grootste bedrijven ter wereld aandrijft. Fusion (2018) vertelt bedrijven om merk en cultuur samen te brengen, die vaak als afzonderlijke onderdelen van een bedrijf worden gezien. Als deze twee gebieden worden gecombineerd, kunnen ze een bedrijf een nieuwe en krachtige drijfveer geven.

Lees verder →

Goed naar Geweldig

Waarom sommige bedrijven de sprong wagen… en andere niet. In het boek Good to Great (2011) delen Jim Collins en zijn team van onderzoekers de resultaten van een vijf jaar durend onderzoek. Ze vonden beursgenoteerde bedrijven die na jaren van middelmatige resultaten langdurig succes hadden geboekt en ontdekten wat die

Lees verder →

Employer Branding

Stoot de meeste af en trek de weinigen aan met impact, doel en verbondenheid. Give & Get Employer Branding (2020) is een goede introductie in de wereld van employer branding en een leidraad voor hoe het werkt. Je vindt er alle basisinformatie die je nodig hebt om je employer brand

Lees verder →

Vragen / Feedback

Pagina: Company of One

Vragen of feedback over dit artikel? Laat het hieronder weten en vermeld je e-mail als je een reactie wilt ontvangen.

Werkt iets niet? Meld ‘bugs’.

Voor hulp en ondersteuning kun je naar het Helpcentrum gaan.